Toon posts:

Upgrade raad wegens onophoudelijke problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Goodi
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-01 09:22

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Moederbord

Wat is je budget?
Niet van toepassing, moet vooral een degelijke mobo zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet zozeer, ben vooral met fotografie en videobewerking bezig.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Is in combinatie met een AMD Ryzen 7 3700x 8 Cores .

Ik geraak er zelf niet aan uit welke SSD M2 ik moet aanschaffen.
In de handleiding staat geschreven:
∙ 6x SATA 6Gb/s ports (from AMD® X570 Chipset)
∙ 2x M.2 slots (Key M)*
▪ M2_1 slot (from AMD® Processor)
▫ Supports PCIe 4.0 x4 (3rd Gen AMD Ryzen™)
▫ Supports PCIe 3.0 x4 (2nd Gen AMD Ryzen™/
Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics and 2nd Gen
AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics)
▫ Supports 2242/ 2260/ 2280/ 22110 storage devices
▪ M2_2 slot (from AMD ® X570 Chipset)
▫ Supports PCIe 4.0 x4 (3rd Gen AMD Ryzen™)
▫ Supports PCIe 3.0 x4 (2nd Gen AMD Ryzen™/
Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics and 2nd Gen
AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics)
▫ Supports SATA 6Gb/s
▫ Supports 2242/ 2260/ 2280 storage devices

Momenteel heb ik op men huidig mobo een ADATA XPG GAMMIX S11 Pro 1TB steken, weet niet of die compatibel zal zijn met men nieuw mobo , MSI MAG X570 Tomahawk WiFi.
Indien niet, graag jullie voorkeuren voor dit nieuwe mobo.
Vond het vroeger veel makkelijker, via E-sata een klassieke HD of een SSD.
Voor velen zal dit een zeer makkelijke vraag zijn, sorry, voor mij niet, en vraag ik ff jullie tijd :)

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik kan het even niet volgen

je zoekt een nieuw mobo. Om vervolgens te vragen of je ssd compatible is met je nieuwe " MSI MAG X570" mobo :? Wat zoek je nu precies. ssd of mobo ? en wat heeft dat met onophoudelijke problemen te maken :?

Maar ja, jou m2 ssd werkt op dat mobo (en eigenlijk wert elke moderne ssd op elk modern mobo)

[Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 16-01-2023 16:12]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 11:35

M2M

medicijnman

M.2 is in twee smaken. Sata en PCI-Express. Sloten kunnen soms beide aan, soms enkel PCI express of soms enkel SATA.

M.2 heeft ook een lengte. 2242 = 22mm breed, 42mm lang. 2280 is standaard formaat overigens :)

PCI-express is backwards compatible. Alle PCI-Express M.2's werken op elk M.2 slot dat PCI-express als protocol ondersteund

De PCI-Express M.2 "From AMD processor" heeft datatechnisch een kortere route naar het RAM geheugen en is soms sneller, maar meestal enkel zichtbaar in benchmarks.

Let wel even op, soms eet een M.2 slot, pci-express lanes op. Je videokaart kan dan bijvoorbeeld teruggezet worden op x8 in uitzonderlijke gevallen.

-_-

• Goodi

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
Ik zoek beiden, klopt.
Het mobo lijkt me goed te zijn icm de processor.
Maar kwam er niet uit op gebied van een SSD M2 type.

• M2M

M2M

medicijnman

Wellicht even terug naar de basis. Je zoekt een moederbord, AM4 socket.

Dan kom je op deze lijst uit:
categorie: Moederborden

waar je dan naar moet kijken zijn:
- aansluitingen voor randapparatuur, zoals USB poorten en dergelijke
- aansluitingen op het moederbord voor opslag
- fysieke grootte, past het ding in je kast
- prijs

Chipset is ver ondergeschikt over het algemeen. Zo'n 100 - 120 euro kun je een prima moederbord voor vinden.

Een tweede SSD voor het tweede M.2 slot kun je uit deze lijst kiezen;
categorie: Solid state drives

Voor het inlezen van grotere files is het misschien een goed idee om voor een exemplaar te gaan dat 7000MB/s kan lezen, maar waarschijnlijk is 3500MB/s ook ruim voldoende.

[Voor 28% gewijzigd door M2M op 16-01-2023 16:27]

-_-

• Goodi

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
M2M schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:24:
Wellicht even terug naar de basis. Je zoekt een moederbord, AM4 socket.

Dan kom je op deze lijst uit:
categorie: Moederborden

waar je dan naar moet kijken zijn:
- aansluitingen voor randapparatuur, zoals USB poorten en dergelijke
- aansluitingen op het moederbord voor opslag
- fysieke grootte, past het ding in je kast
- prijs

Chipset is ver ondergeschikt over het algemeen. Zo'n 100 - 120 euro kun je een prima moederbord voor vinden.
Het is voornamelijk omdat ik toegewezen ben op enkel een bord met WIFI de prijzen flink de hoogte in gaan......

• M2M

M2M

medicijnman

Die volg ik niet. Móet de wifi op het moederbord zitten? Is een wifi-kaartje of USB-wifi dongle niet geschikt?

-_-

• Goodi

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
M2M schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:29:
Die volg ik niet. Móet de wifi op het moederbord zitten? Is een wifi-kaartje of USB-wifi dongle niet geschikt?
Heb met beiden, kaartje of dongle, helemaal geen ervaring.
Weet niet of de kwaliteit van verbinding even goed zal zijn met ingebouwde WIFI....

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:04
Misschien een logische vraag. Maar welke problemen ervaar je?
Een nieuw moederbord is waardeloos als je disk de hele tijd vol zit, en een nieuwe disk is waardeloos als je eigenlijk gewoon zit te springen om cpu-cycles.
Nog los van problemen die een software-oorsprong hebben of wellicht zelfs door malware worden veroorzaakt.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:59
En een nieuw moederbord is ook waardeloos als je nu bijvoorbeeld RAM hebt dat slecht compatibel is. Ook een oude BIOS versie kan problemen geven. Nooit klakkeloos een nieuw onderdeel bestellen zonder dat je weet wat de oorzaak van het probleem is.

• Goodi

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
Kijk, ik werk met OS Windows 11, en is al geruime tijd, dat de pc niet opstart, geeft dan mogelijkheden tot herstel, en anderen (lichtblauw scherm), en in de Bootopties in het BIOS staat dan bovenaan een andere disc (externe) geselecteerd waar de pc dus niet van kan opstarten, en krijg dat niet opgelost.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:04
welk moederbord heb je nu? Dit klinkt als een bios bugje, of wellicht ergens dat je ergens de boot volgorde nog moest vast stellen.
Eventueel zou je de externe disk op een andere usb poort kunnen aansluiten zodat die welicht niet als primair gezien wordt na een reboot?

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• Goodi

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
Draai nu met een ASRock B450 Gaming-ITX/AC Moederbord Socket AMD AM4 Mini-ITX Moederbord chipset AMD®.
Mijn Boot staat altijd goed ingesteld, maar op de een of andere manier verspringt deze na een herstart (niet altijd)

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:24

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Goodi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:06:
Draai nu met een ASRock B450 Gaming-ITX/AC Moederbord Socket AMD AM4 Mini-ITX Moederbord chipset AMD®.
Mijn Boot staat altijd goed ingesteld, maar op de een of andere manier verspringt deze na een herstart (niet altijd)
Ik heb dit ook een tijdje gehad, tesamen met de meest rare foutmeldingen in Windows. Bij mij waren er toen 2 dingen aan de hand. Een voeding die op zijn eind liep en allerlei vage foutmeldingen opriep en een lege batterij op het moederbord. Nadat het batterijtje was vervangen, bleven mijn bios instellingen opgeslagen.

Voeding heb ik uiteindelijk ook vervangen maar dat terzijde.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee