Hoe berekenen of vloerverwarming voldoende warmte oplevert?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-05 10:26
Bij ons huis uit 1900 willen we vloerverwarming leggen op de begane grond. Hele BG is ca. 48m2 waarvan zo'n 32 m2 beschikbaar voor vloerverwarming. Plafonds ruim 3 meter hoog.

We denken aan DBS14 met 4 groepen h-o-h 10 cm, afgewerkt met een topvloer van 12cm eiken duoplank.

Vloer krijgt Rd 5,0 en huis heeft energielabel B.

Kunnen we zelf eenvoudig berekenen of dit systeem in onze situatie genoeg warmte gaat afgeven? Of hoe/waar kun je zoiets laten doen?

Lijkt me erg balen als de hele boel erop zit en dan niet genoeg warmte afgeeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:38
Kort antwoord, ja, dat noemen ze een warmteverliesberekening en daar zijn legio tools voor waaronder https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening (1e hit op google)

Wat me zo opvalt:
- DBS14 is droogbouw wat betekend geen buffer in de vloer. Is droogbouw de enige oplossing?
- DBS14 is ook maar 14mm slangen. Daar ga je minder flow mee krijgen dan de "standaard" 16mm slang.
- Topvloer van eiken gaat veel warmte tegenhouden, hout isoleert namelijk
- Je zegt energielabel B, maar wat houd dat in? Hoe ziet je isolatiepakket eruit voor de gevel en het dak? HR++ ramen?

Als stelregel (natte vingerwerk dus) kun je zeggen dat je ca. 100W afgeeft per m2 bij gebruik van 16mm slangen die 10cm h.o.h. liggen bij 35 graden TA en omgevingstemperatuur van 20 graden. Bij 14mm zal dit ca. 20% minder zijn. Dan kom je uit op max 2,5KW warmteafgifte. Is dat genoeg om de boel warm te houden als het vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-05 10:26
_Piwi_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:47:
Kort antwoord, ja, dat noemen ze een warmteverliesberekening en daar zijn legio tools voor waaronder https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening (1e hit op google)

Wat me zo opvalt:
- DBS14 is droogbouw wat betekend geen buffer in de vloer. Is droogbouw de enige oplossing?
- DBS14 is ook maar 14mm slangen. Daar ga je minder flow mee krijgen dan de "standaard" 16mm slang.
- Topvloer van eiken gaat veel warmte tegenhouden, hout isoleert namelijk
- Je zegt energielabel B, maar wat houd dat in? Hoe ziet je isolatiepakket eruit voor de gevel en het dak? HR++ ramen?

Als stelregel (natte vingerwerk dus) kun je zeggen dat je ca. 100W afgeeft per m2 bij gebruik van 16mm slangen die 10cm h.o.h. liggen bij 35 graden TA en omgevingstemperatuur van 20 graden. Bij 14mm zal dit ca. 20% minder zijn. Dan kom je uit op max 2,5KW warmteafgifte. Is dat genoeg om de boel warm te houden als het vriest?
Warmteverliesberekening: gaat alleen over het huis, niet over de combinatie met de dekvloer. Althans, ik heb gister na het plaatsen van dit topic alvast een belrondje gedaan en nog niemand gevonden die dat aanbiedt. Die warmteverliesberekening is dus niet het issue per se, maar hoe rekenen we die dekvloer mee?

@droogbouw: wat bedoel je exact met 'buffer' in de vloer? Fyi: tussen de balken willen we 18cm gutex plaatsen en dan op de ondervloer nog 3 cm Kingspan. Hele opbouw heb ik hier gepost: Makrolon in "Houten vloer isoleren + vloerverwarming, kan dit zo?" Reacties daar waren beperkt, daarom dit bericht.

@14mm geeft minder warmte af, hout isoleert: exact, daarvan ben ik me bewust, vandaar dat ik het goed wil narekenen voordat we het leggen. 16mm-variant valt hier buiten budget.

@energielabel: dak Rd 3,8, vloer gaat naar Rd van ruim 5 (zie hierboven), glas HR++ Wanden: komen voorzetwanden voor, houtskeletbouw ws met gutex, Rd van minimaal 3,5. Voordeur op zelfde verdieping geeft nog wel kou af; tochtstrips etc maar dan nog zeker geen Rd 3,5...

Waar vind je of waaruit leid je af dat de warmteafgifte bij 14mm slang 20% minder zal zijn dan bij 16mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:38
Purk80 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Warmteverliesberekening: gaat alleen over het huis, niet over de combinatie met de dekvloer. Althans, ik heb gister na het plaatsen van dit topic alvast een belrondje gedaan en nog niemand gevonden die dat aanbiedt. Die warmteverliesberekening is dus niet het issue per se, maar hoe rekenen we die dekvloer mee?
Ik heb geen idee wat je met dekvloer bedoelt? Staat ook niet in de TS omschreven.
[...]

@droogbouw: wat bedoel je exact met 'buffer' in de vloer? Fyi: tussen de balken willen we 18cm gutex plaatsen en dan op de ondervloer nog 3 cm Kingspan. Hele opbouw heb ik hier gepost: Makrolon in "Houten vloer isoleren + vloerverwarming, kan dit zo?" Reacties daar waren beperkt, daarom dit bericht.
Vloerverwarming zie je graag in combinatie met een buffer zodoende om de temperatuur vast te houden ook als je vloerverwarming even uit is. Je buffer is dan de dekvloer of beton wat je opwarmt en zorgt ervoor dat warmte wordt vastgehouden wat je comfort ten goede komt. Bij droogbouw heb je deze buffer niet. Dat is verder geen probleem, maar wel iets om mee te wegen in keuzes als je ook nog alternatieven hebt zoals een cementdekvloer op zwaluwstaartplaten of fundering op staal met daarop een cementdekvloer.
[...]

@14mm geeft minder warmte af, hout isoleert: exact, daarvan ben ik me bewust, vandaar dat ik het goed wil narekenen voordat we het leggen. 16mm-variant valt hier buiten budget.
Je kunt opzoeken wat 14mm aan warmte afgeeft (een berekening heb ik je al gegeven), en je weet ook de isolatiewaarde van het hout. Doe de rekensom en je weet hoeveel warmte je vloer zal afgeven bij een bepaalde TA i.c.m. omgevingstemperatuur.
Ik gebruik deze tool https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/
Je vult voor binnen de temperatuur van de vloerverwarming in (bv. 35 graden), de houten vloer, en kijkt dan wat de temperatuur van buiten wordt (oppervlakte houten vloer). Als ik iets randoms neem kom ik op 28 graden uit wat dus neerkomt op 25% verlies van temperatuur.

Ik heb bij mij thuis ook een deel vloerverwarming onder parket liggen (eetkamer), en dit is zeer goed merkbaar t.o.v. de keuken (tegels) en woonkamer (tegels). Die 25 % kan ik dus wel be-amen.
[...]

@energielabel: dak Rd 3,8, vloer gaat naar Rd van ruim 5 (zie hierboven), glas HR++ Wanden: komen voorzetwanden voor, houtskeletbouw ws met gutex, Rd van minimaal 3,5. Voordeur op zelfde verdieping geeft nog wel kou af; tochtstrips etc maar dan nog zeker geen Rd 3,5...
Klinkt goed! Doe daar eens een warmteverliesberekening van zodat je een idee krijgt hoeveel warmte je verliest en dus terug in huis moet duwen om een temperatuur te handhaven.
[...]
Waar vind je of waaruit leid je af dat de warmteafgifte bij 14mm slang 20% minder zal zijn dan bij 16mm?
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_14x2_LR.pdf

Als je onzeker bent of je het warm krijgt kun je altijd voor de zekerheid nog een radiator ergens plaatsen.