_Piwi_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:47:
Kort antwoord, ja, dat noemen ze een warmteverliesberekening en daar zijn legio tools voor waaronder
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening (1e hit op google)
Wat me zo opvalt:
- DBS14 is droogbouw wat betekend geen buffer in de vloer. Is droogbouw de enige oplossing?
- DBS14 is ook maar 14mm slangen. Daar ga je minder flow mee krijgen dan de "standaard" 16mm slang.
- Topvloer van eiken gaat veel warmte tegenhouden, hout isoleert namelijk
- Je zegt energielabel B, maar wat houd dat in? Hoe ziet je isolatiepakket eruit voor de gevel en het dak? HR++ ramen?
Als stelregel (natte vingerwerk dus) kun je zeggen dat je ca. 100W afgeeft per m2 bij gebruik van 16mm slangen die 10cm h.o.h. liggen bij 35 graden TA en omgevingstemperatuur van 20 graden. Bij 14mm zal dit ca. 20% minder zijn. Dan kom je uit op max 2,5KW warmteafgifte. Is dat genoeg om de boel warm te houden als het vriest?
Warmteverliesberekening: gaat alleen over het huis, niet over de combinatie met de dekvloer. Althans, ik heb gister na het plaatsen van dit topic alvast een belrondje gedaan en nog niemand gevonden die dat aanbiedt. Die warmteverliesberekening is dus niet het issue per se, maar hoe rekenen we die dekvloer mee?
@droogbouw: wat bedoel je exact met 'buffer' in de vloer? Fyi: tussen de balken willen we 18cm gutex plaatsen en dan op de ondervloer nog 3 cm Kingspan. Hele opbouw heb ik hier gepost:
Makrolon in "Houten vloer isoleren + vloerverwarming, kan dit zo?" Reacties daar waren beperkt, daarom dit bericht.
@14mm geeft minder warmte af, hout isoleert: exact, daarvan ben ik me bewust, vandaar dat ik het goed wil narekenen voordat we het leggen. 16mm-variant valt hier buiten budget.
@energielabel: dak Rd 3,8, vloer gaat naar Rd van ruim 5 (zie hierboven), glas HR++ Wanden: komen voorzetwanden voor, houtskeletbouw ws met gutex, Rd van minimaal 3,5. Voordeur op zelfde verdieping geeft nog wel kou af; tochtstrips etc maar dan nog zeker geen Rd 3,5...
Waar vind je of waaruit leid je af dat de warmteafgifte bij 14mm slang 20% minder zal zijn dan bij 16mm?