Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:03

AMDFreak

Intel is zo..

Topicstarter
Beste tweakers,

Bijna 7 jaar geleden heb ik heel mijn dak op het zuiden vol laten leggen met 15 zonnepanelen (15x265wp), waar ik al enige jaren veel plezier heb, vooral van mijn energierekening :).

Echter kriebelt het al steeds langer om een dakkapel te laten plaatsen. We hebben er al 1 aan de voorzijde, maar doordat er aan de achterzijde geen ramen zijn, kunnen we nog niet zo gek veel met deze ruimte.

Nu speelt er bij mij de gedachte om het gehele systeem te verwijderen van het dak. Een dakkapel te laten plaatsen en zo snel mogelijk weer een nieuw systeem te plaatsen met bv 12x400wp (3x boven en onder de dakkapel, 3 op de dakkapel en 3 op de uitbouw). Zo hebben meerdere mensen het hier de buurt gedaan, veelal niet op de dakkapel. Ik ga wel bij de dakkapellen jacht, vragen voor extra constructie qua draagkracht van de zonnepanelen.
En dan mijn oude installatie te verkopen.

Nu heb ik mijn toenmalige installateur benaderd om bv op dag 1 de zonnepanelen te verwijderen, dag 2 dakkapel en op dag 3 de nieuwe installatie te laten plaatsen.

Is er iemand die hier toevallig ervaring mee heeft? En wat wijsheid is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4OVeTkdJb_bZTbIS7hXoBBE5KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2i5fnika9SRGwySu5ITNlNN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myU61W4XYru2ewpftHjdAypQcBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N0oDJsgttfmNMlTXHFgUtWs.jpg?f=fotoalbum_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 09:40

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Je zou met 3 op de uitbouw, 3 onder de dakkapel en 3 boven de dakkapel 375Wp onder het totaal uitkomen dat je nu hebt. Maar dan heb je wel een dakkapel. Op de dakkapel kun je ze vast ook prima plaatsen.

Wellicht dat je hellingshoek voor de 6 panelen op uitbouw en dakkapel nog voor een iets lagere opbrengst zorgen, maar niet minder dan nu.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou een dakraam plaatsen ipv 1 paneel en zeker geen meerdere panelen opofferen. en uiteraard de uitbouw ook vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:29

Tazzios

..

Je kan ook nog 3 op noord leggen indien ze toch op het dak zitten, brengt meer dan geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 13:36
Niet 100% dezelfde situatie, maar het heeft raakvlakken:
Bij mij komen ze volgende maand een dakkapel plaatsen.
Ik heb specifiek gevraagd naar de draagkracht van het dak ivm het plaatsen van zonnepanelen op de dakkapel.
De verkoper was er vrij duidelijk in: ze garanderen niet dat de dakkapel het gewicht van de panelen kan dragen.
Ook waren ze niet bereid om de constructie zwaarder uit te voeren zodat deze garantie wel afgegeven kon worden. Dit had voornamelijk te maken met de standaardisering binnen hun productieproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kortom: dakkapellen fabrikant zoeken die wel kan garanderen dat er panelen OP de dakkapel geplaatst kunnen worden en het dan op die manier doen.

* The Eagle overweegt het zelfde, alleen hebben wij op dit moment nog geen van beiden :)

Overigens zie ik bij buren in de straat dat het prima kan. En ik weet dat de buurman zelf een zaak heeft in zonnepanelen voor de zakelijke sector, ik neem aan dat die weet wat ie doet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1