Verschil DDR5 4200 MT/s vs. 5600 MT/s in praktijk (AM5)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56
Ik heb me bij het samenstellen van m'n AM5 build niet voldoende ingelezen in gotchas m.b.t. DDR5 configuraties. Na opbouwen werd me snel duidelijk dat een configuratie met 4 reepjes niet op DOCP (5600MHz) gaat lukken. Het systeem is stabiel tot 4200MHz, dus bij inleveren van 25%.

Nu vraag ik mij af of ik er goed aan doe om 2 reepjes weg te laten en dus 64GB ipv 128GB te installeren. Mijn gebruikspatroon neigt meer naar productiviteit dan naar gaming, maar er zit wel een 4090 in. Heb de 128GB voornamelijk aangeschaft om scheutig om te kunnen gaan met geheugen voor VMs. Compileren komt veel voor, ook grote projecten binnen VM's, en media transcoden sporadisch.
Indien de verwachting is dat 'vrijwel alles' significant beperkt wordt door de lagere memory clock dan weegt dat iets zwaarder dan "lomp" veel geheugen beschikbaar hebben. Gaming performance is ondergeschikt, maar wanneer 4200MHz duidelijk een bottleneck voor de 4090 blijkt dan neem ik dat ook mee.

Fwiw, er zitten 4 Corsair reepjes uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40 in een deze ASUS plank: uitvoering: ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI

Nu ben ik op zoek naar ervaringen en evt. suggesties voor real-world benchmarks om hier een onderbouwde keuze te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:37
Je kan zelf nagaan hoeveel geheugen je nodig hebt, door dit in de gaten te houden tijdens het gebruik.
Bijvoorbeeld met de TaskManager van Windows.
Ik zou het knap vinden als je 16GB gebruikt voor compileren, laat staan 32, 64 of zelfs 128GB

Als 64GB echt niet genoeg is, zou ik uitwijken van een standaard consumenten platform (zoals Ryzen) naar meer workstation (Threadripper: max 2TB geheugen) of zelfs server platform (Epyc)
Die zijn dan beter geschikt voor je hoge eisen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:14

Thomg

Aww yiss

GarBaGe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:45:
Je kan zelf nagaan hoeveel geheugen je nodig hebt, door dit in de gaten te houden tijdens het gebruik.
Bijvoorbeeld met de TaskManager van Windows.
Ik zou het knap vinden als je 16GB gebruikt voor compileren, laat staan 32, 64 of zelfs 128GB

Als 64GB echt niet genoeg is, zou ik uitwijken van een standaard consumenten platform (zoals Ryzen) naar meer workstation (Threadripper: max 2TB geheugen) of zelfs server platform (Epyc)
Die zijn dan beter geschikt voor je hoge eisen.
Dan kan je gamen met een 4090 wel vergeten.
Zonder giga bottleneck dan.

Ook tegen TS, je moet 4200MHz tegen 6000MHz vergelijken. 5600MHz is niet wat je wilt met een halo GPU. Dus 30%.
Hoeveel dat in de praktijk uitmaakt, geen idee eigenlijk.
Je kan hier al zien.
https://www.guru3d.com/ar...ry_scaling_review,14.html
Dat bij een 7700 6000/30 naar 4800/42 al een serieuze performance impact heeft in selecte gevallen met een 3090. Ik zou het zelf even benchmarken, maar ik ben bang dat je nu wel in een spagaat gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Helder, wat gericht speurwerk bevestigt dit. Ik kan het geheugen dus beter verwisselen voor iets uit onderstaande lijst, waarbij het voorname verschil de CL betreft welke in 30/32/40 beschikbaar is. Valt hier een safe-bet te maken?
categorie: Geheugen intern

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mwah ik denk dat nieuw geheugen een beetje overkill is.
Als ik even snel kijk zie ik dat je corsair geheugen SK Hynix geheugen is.
https://www.asus.com/moth...ProArt-X670E-CREATOR-WIFI
Met SK Hynix geheugen kom je al vrij rap in de buurt van 6000MHz en strakke timings.

Aangezien je een ASUS moederbord hebt, als het goed is heb je een Try-It! profiel voor 6200MHz 2x32GB. Laad deze even in en schroef de snelheid terug naar 6000MHz en de spanning terug naar stock.
Krijg je iets als dit.
https://i.snipboard.io/nts5Hh.jpg

Ik zie wel dat ik in 1:2 ratio draai... Dat moet ik even recht zetten...

Enfin, denk dat je prima uit de voeten kunt met wat je nu hebt omdat je stiekem SK Hynix hebt (perfect voor 7000). Het nare is dat je, als je productief wilt zijn, waarschijnlijk het beste je PC uit kan zetten en de geheugen bij kan prikken (dan wel eerst snelheid omlaag!!!) en vice-versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31
Als je 128GB nodig hebt, is het makkelijk want dan zal 64GB van zelfs het allersnelste geheugen langzamer zijn. Maar meten is weten: voor applicaties kun je zelf natuurlijk testen door te kijken hoe het presteert met 128GB @4200MT/s of 64GB @5600MT/s. Complileren is volgens mij met name afhankelijk van cpu/cache, dus ik zou geen merkbare verschillen verwachten.
Ik doe de aaname dat jij met die 4090 op 4K gaat gamen, dan zal het ook geen merkbaar verschil opleveren. Maar ook dat kun je zelf gaan testen natuurlijk :)

Test het eerst voordat je nieuw geheugen gaat kopen en je er mogelijk niets mee opgeschoten bent.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Thomg schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:31:
Enfin, denk dat je prima uit de voeten kunt met wat je nu hebt omdat je stiekem SK Hynix hebt (perfect voor 7000). Het nare is dat je, als je productief wilt zijn, waarschijnlijk het beste je PC uit kan zetten en de geheugen bij kan prikken (dan wel eerst snelheid omlaag!!!) en vice-versa.
Lijkt erop dat dit SK Hynix M-die ipv de betere A-die is. Systeem POST niet op 6000 of 5800 in ieder geval. DOCP-1 werkt wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

zzattack schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Lijkt erop dat dit SK Hynix M-die ipv de betere A-die is. Systeem POST niet op 6000 of 5800 in ieder geval. DOCP-1 werkt wel prima.
M-die is beter dan A-die voor Ryzen 7000 omdat M-die strakkere timings kan rond de 6000MHz dan A-die.
Dat A-die 7000MHz+ doet is leuk, maar Ryzen zelf kan dat niet aan so...

Wel vreemd dat je niet kan posten met 5800/6000MHz, ik draai zelf ook 5600MHz M-die en die doet zonder problemen 6000 met strakkere timings terwijl mijn timings out of de box veel losser zijn dan die van jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Heb even de timings uit jouw screenshot vergeleken met die van de ingebouwde preset voor 2x32GB Hynix @ 6200MHz, en die komen precies overeen. Op 5600 werken deze timings trouwens ook niet (geen POST).
DOCP preset en dan 5600 ophogen naar 5800 wil ook niet.

Ik kan uiteraard nog wat mixen en matchen met de 2 andere dimms maar gok dat dat niet uit moet maken.

Wellicht heb ik dan toch geen ideaal RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Enige noemenswaardige verschil die ik zie is dat je DR RAM hebt en ik SR RAM, maar of dat hier het verschil maakt kan ik lastig zeggen, ik heb hier geen hands-on ervaring mee. Misschien dat een andere tweaker dat wel heeft...

Ik betwijfel dat mix en matchen wat doet, maar je kan het proberen.
Heb je misschien wel een erg slecht setje te pakken (of wel erg zwakke IMC, maar dat betwijfel ik aangezien AMD zelf heeft gezegd dat 6000MHz 1:1 sweet spot is).

Edit: Misschien wel? MSI vermeld vrij duidelijk dat DR max frequentie verlaagt.
https://www.msi.com/Motherboard/MEG-X670E-ACE/Specification
Als je MSI mag geloven had je een vrij hoge snelheid kunnen halen als je SR geheugen had gehaald ipv DR.

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 16-01-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Mixen en matchen lijkt licht verschil te maken. Systeem POST nu met DOCP en 6000MHz maar is instabiel. Hynix 6200 preset teruggezet op 5800 POST ook, eveneens instabiel. Dezelfde preset op 6000MHz POST niet.
Kan ik een hoop 'gedoe' omzeilen voor gewoon 6000MHz specced reepjes met de strakst vindbare timings (dus onderstaande) te pakken?
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

zzattack schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:25:
Mixen en matchen lijkt licht verschil te maken. Systeem POST nu met DOCP en 6000MHz maar is instabiel. Hynix 6200 preset teruggezet op 5800 POST ook, eveneens instabiel. Dezelfde preset op 6000MHz POST niet.
Kan ik een hoop 'gedoe' omzeilen voor gewoon 6000MHz specced reepjes met de strakst vindbare timings (dus onderstaande) te pakken?
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N
Ook weer een beetje doorgeschoten, maar wel begrijpelijk als je een no-nonsense wilt.
Informatie over performance van 4x1R is erg schaar, vrijwel iedereen die gezeik had gebruikte 4x2R (wat jij hebt). Als ik moederbord fabrikanten mag geloven is 4x1R ~6000MHz doable maar 4x2R absoluut niet (wat jij dus ook ziet).
Zelf heb ik 2x1R, dus kan het niet voor je testen, maar het is wel erg frustrerend dat niemand dit getest heeft.

Als ik AMD specs en QVL mag geloven kan je weer alles boven 5000MHz vergeten met 128GB, SR of DR.
Inconsistent!

Check QVL voor je geselecteerde geheugen, maar je zit nu wel diep in de diminishing returns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Inmiddels wel duidelijk dat 128GB me meer problemen oplevert dan ik bereid ben mee om te gaan.

ASUS geeft geen garanties voor 6000MT/s bij 2x32GB helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ0SGbfXgRGC8ovMVvuiI6ojrqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ubl5vocAio1lbDY0BvE1IKF.png?f=fotoalbum_large

Gezien de QVL niet thuis geeft, maak ik dan het meeste kans met de gelinkte gskill's (met de strakste timings), of zijn er meer overwegingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

zzattack schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:45:
Inmiddels wel duidelijk dat 128GB me meer problemen oplevert dan ik bereid ben mee om te gaan.

ASUS geeft geen garanties voor 6000MT/s bij 2x32GB helaas.

[Afbeelding]

Gezien de QVL niet thuis geeft, maak ik dan het meeste kans met de gelinkte gskill's (met de strakste timings), of zijn er meer overwegingen waar ik rekening mee moet houden?
Je hebt altijd nog degene die ik heb.
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64
Works for me! Tm... Garanties blijven lastig.
Naar mijn ervaring zijn QVL's wel vrij waardeloos op het gebied van snelheid, vaak is de IMC of gare incompatibiliteit tussen IMC en RAM de reden waarom het niet lekker werkt.

Ik durf je geen garanties te geven, sorry. QVL is iets waar je iig wel aan vast kunt houden.
Bij mijn plank staat 6000MHz wel tussen de opties van 2x32GB, maar die van mij is 5600MHz out of the box, niet 6000MHz.

Misschien gewoon proberen en als het niet werkt WKOA.

Voetnoot: Heb je BIOS al geüpdatet? ASUS geheugen ondersteuning in oudere versies was erbarmelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 16-01-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
BIOS update was nodig nog voordat ik de eerste keer met 2 DIMMs kon POSTen inderdaad.
Bedankt voor de hulp tot dusver. Ik ga het met een ander setje proberen en zal de resultaten terugmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
De gskills zitten er in, systeem draait stabiel op 6000MHz, dus dat is fijn. Minder fijn zijn de POST times, die tussen de 50-60s zitten. Wellicht dat een BIOS update hier nog eens wat verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

zzattack schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:21:
De gskills zitten er in, systeem draait stabiel op 6000MHz, dus dat is fijn. Minder fijn zijn de POST times, die tussen de 50-60s zitten. Wellicht dat een BIOS update hier nog eens wat verbetert.
Ik zie ASUS en ik weet genoeg.
Zoeken op context in de bios en allebei op enabled zetten.
ASUS zet voor een onverklaarbare reden memory context restore uit wat dus iedere keer memory training doet on boot.
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Ah bedankt, dit brengt het terug naar een seconde of 15. Stukken beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
zzattack schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:21:
Beetje laat maar ik zit hier met hetzelfde dilemma. Wil een AM5 systeem gaan bouwen maar loop ook tegen het probleem van 128GB aan. Heb dit nodig voor wat projecten maar wil ook knap kunnen gamen. Heb jij met die Gskills nu 4x 32GB op 6000Mhz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
Nee, 2x32GB op 6000MHz en VMs op een echte (Epyc Milan) server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Chatslet schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Beetje laat maar ik zit hier met hetzelfde dilemma. Wil een AM5 systeem gaan bouwen maar loop ook tegen het probleem van 128GB aan. Heb dit nodig voor wat projecten maar wil ook knap kunnen gamen. Heb jij met die Gskills nu 4x 32GB op 6000Mhz?
Je zou ook 2 48 GB Dimmen kunnen proberen. Dan kom je tot 96 GB met 2 dimmen. Die kun je dus nog wel op hoge snelheid draaien.

Ik ga er daarbij even vanuit dat de geheugencontroller hetzelfde reageert als op iedere andere 2x2R (2 dubbelzijdige Dimms) configuratie.
Pagina: 1