Vloerverwarming in beton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 09:31
Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht uit de jaren 70. Ondertussen zijn wij al een heel eind met het slopen van de gehele beneden verdieping. Zaken zoals velen al gedaan hebben zullen wij ook aanpakken. Daar hoort vloerverwarming onder andere bij.

Het eerste plan was om de dubbele laag plavuizen te verwijderen, dekvloer eruit en daarna opnieuw op te bouwen. Met iets van isolatie onder de vloerverwarming en de vloer verder vanaf onderaf te isoleren.

Dit plan kan de prullenbak in omdat ik direct na de plavuizen op het beton kom, dan gelijk opbouwen haal ik niet met de hoogte van de buiten deuren, trappen en de hoogte in het huis is al niet mega. Daarnaast staat er blijkbaar met enige regelmaat 25-30 cm water in de kruipruimte en kan ik niet overal komen onder de vloer. Dus isoleren van de vloer wordt dan lastig.

Lang verhaal kort: Ik wil de huidige ‘’broodjes vervangen voor eps varianten met een RC van 5, dan ben ik in een keer klaar. Beton erover en ik ben klaar.

Voor de vloerverwarming had ik in gedacht om dit niet boven op het beton te doen in de dekvloer maar gelijk in het beton te storten en het beton te laten vlinderen zodat ik de geen dekvloer nodig heb.

Mijn plan nu is eps broodjes in tussen de balken stoppen, netten met vloerverwarming erop en daarna krimpnetten. Randisolatie van 5mm aan de kanten bij de muren. Dan vol laten blubberen met beton.

Ik zie online wel dat het gedaan wordt maar kan er niet heel veel over vinden. Zijn er nog zaken waarop ik dan nog op moet letten? Of moet ik het niet zo doen want…

Stan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16
Ik zou de beton die je over de broodjes en liggertjes stort niet combineren met de vloerverwarming. Ik ben sowieso geen voorstander van het combineren van de afwerking met de casco want die vloer gaat als het goed is veel en veel langer mee dan de vloerverwarming. Maar bij broodjes liggertjes vloeren heb ik er helemaal een slecht gevoel bij. Zo dik is de beton niet die daar overheen gaat.

Wat me overigens niet duidelijk is welke opbouw je vloer nu heeft. Betonnen broodjes? En passen die nieuwe EPS broodjes bij dat systeem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Je kunt ook de kruipruimte laten volstorten met schuimbeton en daar vloerverwarming op afmonteren. Dan ben je ook meteen van het vochtprobleem af in je kruipruimte

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27
Dit is exact zoals ik het gedaan heb bij mijn huis voor de 1e verdiepingsvloer. Voordelen:
- heel veel massa en dus goede warmtebuffer
- beton is veel makkelijker strak rondom je vloerverwarmingleiding te krijgen en heeft daarmee een goede warmtegeleiding

Nadelen:
- veel massa dus traag systeem
- je moet netjes werken, een vlakke betonvloer is niet makkelijk te maken

Ik ben erg tevreden over mijn vloerverwarming in de beton. Werkt super icm mijn warmtepomp. Functioneerde als buffer en zorgt daarmee voor lange runs van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DexterDee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:58:
Je kunt ook de kruipruimte laten volstorten met schuimbeton en daar vloerverwarming op afmonteren. Dan ben je ook meteen van het vochtprobleem af in je kruipruimte
Dat hangt wel af van de draagkracht van de grond in de omgeving waar TS woont. Waar ik ben opgegroeid (omgeving Rotterdam/Dordrecht) was de grond vaak zo slap dat je palen de eerste tien meter niet eens hoefde te heien. Dan zou je schuimbeton al snel gaan zakken, ook al is het gewicht niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
D-e-n schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:49:
Ik zou de beton die je over de broodjes en liggertjes stort niet combineren met de vloerverwarming. Ik ben sowieso geen voorstander van het combineren van de afwerking met de casco want die vloer gaat als het goed is veel en veel langer mee dan de vloerverwarming. Maar bij broodjes liggertjes vloeren heb ik er helemaal een slecht gevoel bij. Zo dik is de beton niet die daar overheen gaat.

Wat me overigens niet duidelijk is welke opbouw je vloer nu heeft. Betonnen broodjes? En passen die nieuwe EPS broodjes bij dat systeem?
EPS broodjes van de Hoop passen precies. Balken liggen 640 h.o.h. uitelkaar. Heb 2 merken gekocht om te proberen de Hoop sluit naadloos aan.
Voor de levensduur van de vloerverwarming tov de vloer zelf ben ik niet echt bang. Vloerverwarming gaat ongeveer 50 jaar mee. Nu haal ik ook na 50 jaar de hele vloer eruit. Over 50 jaar zien we dan wel weer.

Kwa sterkte zie ik er ook geen probleem in komt 2 centimeter extra beton overheen om de juiste hoogte te halen. Nu zijn er geen krimpnetten gebruikt en ligt het beton vrijlos op de bimsblokken en is dunner dan waar in naar toe wil.
Daar heb ik nog niet over nagedacht, zal mij eens in verdiepen.
lithoijen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:04:
Dit is exact zoals ik het gedaan heb bij mijn huis voor de 1e verdiepingsvloer. Voordelen:
- beton is veel makkelijker strak rondom je vloerverwarmingleiding te krijgen en heeft daarmee een goede warmtegeleiding

Nadelen:
- veel massa dus traag systeem
- je moet netjes werken, een vlakke betonvloer is niet makkelijk te maken

Ik ben erg tevreden over mijn vloerverwarming in de beton. Werkt super icm mijn warmtepomp. Functioneerde als buffer en zorgt daarmee voor lange runs van de warmtepomp.
Ik wil uiteindelijk ook naar een warmtepomp toe, fijn dat het bij iemand anders dan goed werkt :)

Dat het een traag systeem wordt is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:08
Ik heb ook een soortgelijke vloeropbouw.

Wel niet gekozen voor kruipruimte gezien ik dan nog veel dieper moest uitgraven..

Zelf heb ik het als volgt;(van beneden naar boven)
Klei(Limburg)
Zand
Bouwfolie
12-16cm pir isolatie (B-C keuze)
Bouwfolie
Vloerverwarming op pir getackerd
Stalen netten
10-15cm beton, gevlinderd.

Voordeel is uiteraard een Mega-Buffer (verhoging van de watertemp. Merk ik pas 12h later aan de oppervlakte..)

Nadeel, traag systeem, heeeeeel traag...
Dit werkt prima bij een goed geïsoleerde woning, is die niet goed geïsoleerd ben je best veel warmte weg aan het stoken gezien "even opdraaien" niet werkt.

Een goede inregeling van een warmtepomp is evident anders is het altijd te warm of te koud...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
Bedankt voor de reacties,

Denk dat ik het zo ga doen. Goed geisoleerd is het nog niet, daar zijn wij druk meebezig dus dat komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou juist de vloerverwarmingsleidingen bovenin willen. Zonde als eerst begonnen wordt de onderkant van de vloer te verwarmen.,..
De staalnetten moeten idd (met afstandhouders) onderin het beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:21

Rzaan

Altijd zoekende

lithoijen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:04:
Hoe heb je schuimbeton op de 1ste verdieping gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BjornHero schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:33:

Zelf heb ik het als volgt;(van beneden naar boven)
Klei(Limburg)
Zand
Bouwfolie
Bouwfolie
Vloerverwarming op pir getackerd
Stalen netten
10-15cm beton, gevlinderd.
Waarom niet:
Bouwfolie
Stalen netten
10-15cm beton
Vloerverwarming
Afwerkvloer

Had je dan niet dezelfde buffer gehad, maar een iets sneller systeem?
Oprechte vraag; geen kritiek, want ben zelf geen expert. Verre van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:13
Rzaan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:53:
[...]

Waarom niet:
Bouwfolie
Stalen netten
10-15cm beton
Vloerverwarming
Afwerkvloer

Had je dan niet dezelfde buffer gehad, maar een iets sneller systeem?
Oprechte vraag; geen kritiek, want ben zelf geen expert. Verre van.
Zijn beton is ook zijn afwerkvloer, namelijk gevlinderd.

Ik heb het wel op bovenstaande manier, alleen dan met 10cm isolatie. Geen isolatie tussen afwerkvloer en beton dus beton wordt daarmee onderdeel van je buffer. Systeem wordt trager maar de vloerverwarmingsbuis in de afwerkvloer heeft een sneller effect dan diezelfde buis in de beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Rzaan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:48:
[...]
Hoe heb je schuimbeton op de 1ste verdieping gekregen?
Geen schuimbeton. Ik heb mijn verdiepingsvloer (en zoldervloer) gestort en gevlinderd. De vloerverwarmingsleidingen liggen dus in de beton. Voordelen:
- Beton sluit beter aan rondom de vloerverwarming dan cementdekvloer, dus betere warmtegeleiding
- Na storten in 1 keer klaar, geen extra partij nodig voor de dekvloer
- Veel massa in je vloerverwarmingssysteem, goede buffering voor mijn warmtepomp

Achteraf gezien zou ik dit ook graag gedaan hebben met mijn begane grondvloer, maar dat ligt nu ook ok met een cementdekvloer.

Dus exact wat wordt voorgesteld in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik blijf het gek vinden dat "nederlanders altijd de isolatie verkeerd steken".
Ik heb zelf mijn vloer helemaal uitgegraven, en dan opbouw:
- betonplaat
- heel dikke laag betopor (EPS korrels in een sausje van cement; wellicht vergelijkbaar met schuimbeton).
- plastic folie (met rasters 10cm om gemakkelijk op uit te tekenen)
- zelf vloerverwarming in de betopor getackered (gaat gemakkelijk als je geen weken wacht)
- 7cm zandcement op/rond de vloerverwarming (met toeslag voor goeie geleiding en vezelversterking, is standaard blijkbaar).
- keramisch parket

Ik merk wél de grote buffer, maar niet de heel trage reactie. Na een weekje weg met verwarming op 16° voel je dat het aangenaam wordt een uurtje na inschakelen thermostaat, en vind dat het best vlot op temperatuur komt. Bij buitentemperatuur rond het vriespunt is het beneden 's ochtends confortabel in een uurtje, omdat de warmte van de vorige avond nog in de vloer zat.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 18-01-2023 10:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

naftebakje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:09:
Het is niet 'verkeerd'.
Het is een andere keuze.
Bij de 'Nederlandse' manier (die volgens mij helemaal niet typisch Nederlands is) behoudt de vloer veel langer zijn warmte, dus hoef je 's ochtends ook niet op te stoken. Hij is nog gewoon warm.

Het ligt er ook aan wat je van een vloer verwacht.
Warmte vasthouden kost weinig energie.
Opstoken kost veel energie.
Maar je bespaart ook weer in de uren dat je verwarming lager staat.
Zal lood om oud ijzer zijn qua energieverbruik (denk ik)

Maar ik heb liever al een huis op temperatuur als ik uit bed kom of thuis kom.
lithoijen schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:18:
Geen schuimbeton. Ik heb mijn verdiepingsvloer (en zoldervloer) gestort en gevlinderd. De vloerverwarmingsleidingen liggen dus in de beton. Voordelen:
- Beton sluit beter aan rondom de vloerverwarming dan cementdekvloer, dus betere warmtegeleiding
- Na storten in 1 keer klaar, geen extra partij nodig voor de dekvloer
- Veel massa in je vloerverwarmingssysteem, goede buffering voor mijn warmtepomp
Volgens mij sluit een vloeibare cementdekvloer net zo goed aan bij de buizen.
Massa heb je sowieso wat cemnetdekvloer sluit naadloos aan op de betonvloer.

Ik snap alleen niet hoe je vloerverwarming dicht tegen je tegels krijgt als je de vloerverwarming in de betonvloer legt.
Stel je hebt een laag van 20 cm beton, op hoeveel hoogte zit die vloerverwarming dan? Zit in die de onderste 5 cm of in de bovenste 5 centimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik heb hier 12cm beton met vloerverwarming op 16cm PIR gestort, voldoet mij erg goed. Vloerverwarming zit op het betongaas vastgezet met 15cm hoh (het is een berging en regeling gaat met een RTL ventiel, 10cm hoh was geen optie vanwege lengte).

Vloer buffert goed, verwarmen en afkoelen gaat relatief langzaam maar eenmaal op temperatuur merk je daar niks meer van. Je moet de RTL enkele dagen dicht zetten voor je merkt dat het echt kouder wordt in de berging.

Voor een hele verdiepingsvloer zou ik het alleen niet gaan doen, netjes met een dekvloer werken. Als ik zie wat een kuub beton nu al buffert aan warmte wil ik niet weten wat een hele verdiepingsvloer doet. Ketel staat nu 's morgens een uur te stoken op 7KW, duurt heel lang voor de aanvoertemperatuur boven de 35 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
Rzaan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:04:
[...]
Ik snap alleen niet hoe je vloerverwarming dicht tegen je tegels krijgt als je de vloerverwarming in de betonvloer legt.
Stel je hebt een laag van 20 cm beton, op hoeveel hoogte zit die vloerverwarming dan? Zit in die de onderste 5 cm of in de bovenste 5 centimeter?
Niet dat ik voor die 20 cm beton wil gaan maar in de onderste 5cm dus de warmte moet omhoog door het beton trekken.
- betonplaat
- heel dikke laag betopor (EPS korrels in een sausje van cement; wellicht vergelijkbaar met schuimbeton).
- zelf vloerverwarming in de betopor getackered (gaat gemakkelijk als je geen weken wacht)
- 7cm zandcement op/rond de vloerverwarming (met toeslag voor goeie geleiding en vezelversterking, is standaard blijkbaar).
- keramisch parket

Ik merk wél de grote buffer, maar niet de heel trage reactie. Na een weekje weg met verwarming op 16° voel je dat het aangenaam wordt een uurtje na inschakelen thermostaat, en vind dat het best vlot op temperatuur komt. Bij buitentemperatuur rond het vriespunt is het beneden 's ochtends confortabel in een uurtje, omdat de warmte van de vorige avond nog in de vloer zat.
Als ik de dikte van het zandcement zie bij jou gaat dat niet heel veel schelen met mijn beton laag wat ik van plan ben. Boven op de combinatievloer moet boven op de balk minimaal 40 mmm en op de EPS broodjes 50mm. Door dat ik er de vloerverwarming in ga leggen zal het wel meer moeten worden maar geen 15cm.

Geen idee wat beter warmte geleid, beton of zandcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
_JGC_ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:19:
Voor een hele verdiepingsvloer zou ik het alleen niet gaan doen, netjes met een dekvloer werken. Als ik zie wat een kuub beton nu al buffert aan warmte wil ik niet weten wat een hele verdiepingsvloer doet. Ketel staat nu 's morgens een uur te stoken op 7KW, duurt heel lang voor de aanvoertemperatuur boven de 35 komt.
Los van de buffer is het constructief ook een vrij bezopen idee. Als er iets is met je vloerverwarming is moet je met een constructie gaan kutten waar gewoon een hele leefruimte onder zit. Dan moet het hele huis overhoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
D-e-n schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Los van de buffer is het constructief ook een vrij bezopen idee. Als er iets is met je vloerverwarming is moet je met een constructie gaan kutten waar gewoon een hele leefruimte onder zit. Dan moet het hele huis overhoop.
In geval van mijn berging is dat niet zo'n issue. Leidingen doorsnijden, prop erin en radiator ophangen. Fixen wordt hem niet, de voorzetwanden staan op de betonplaat en de balken van het plafond liggen op de voorzetwanden. Constructievloer slopen betekent hele berging vanbinnen afbreken. (en laat ik dat nou net gedaan hebben omdat de constructievloer verzakt was, gefundeerd op slappe drek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Stanzi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:23:
Niet dat ik voor die 20 cm beton wil gaan maar in de onderste 5cm dus de warmte moet omhoog door het beton trekken.
En dat begrijp ik dus niet helemaal.
Waarom zou je dat doen?
In buffer maakt het niks uit.
Wel in warmte-uitstraling. Als de leiding boven zit, heb je veel eerder de tegels warm. (of pvc of wat ook)
Daarnaast als je ooit je VV wil vervangen of aanpassen, moet je al dat beton eruit breken.
Met een dekvloer ben je na een paar centimeter klaar, zo lijkt me.
Stanzi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:23:
Geen idee wat beter warmte geleid, beton of zandcement.
Maakt niks uit.
Sluit allebei strak om de buizen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Rzaan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:04:
[...]Het is niet 'verkeerd'.
Het is een andere keuze.
Bij de 'Nederlandse' manier (die volgens mij helemaal niet typisch Nederlands is) behoudt de vloer veel langer zijn warmte, dus hoef je 's ochtends ook niet op te stoken. Hij is nog gewoon warm.

Het ligt er ook aan wat je van een vloer verwacht.
Warmte vasthouden kost weinig energie.
Opstoken kost veel energie.
Maar je bespaart ook weer in de uren dat je verwarming lager staat.
Zal lood om oud ijzer zijn qua energieverbruik (denk ik)

Maar ik heb liever al een huis op temperatuur als ik uit bed kom of thuis kom.[...]
Het is inderdaad een andere keuze, waar ik enkel nadelen aan zie (en waar het nadeel van de te grote buffer soms als voordeel wordt verkocht).
Die 7cm zandcement buffert ook voldoende hoor, 's avonds wat warmer zetten merk je de volgende ochtend (dan slaat vaak de verwarming niet aan na de nachtverlaging, en is het kil in de badkamer die nog radiatoren heeft).
Het voordeel van een wat kleinere buffer (enkel zandcement en niet een dikke laag beton erbij) is dat je systeem meer kan inspelen op externe invloeden, als plots de zon binnenschijnt dan is alle overbodige warmte die in de vloer werd gestopt verlies, dus minder buffer = minder verlies.
En opstoken kost minder energie dan op temperatuur houden, al de tijd dat er afgekoeld werd waren de verliezen lager (en ook bij opstoken kan CV of warmtepomp optimaal rendement halen, want de retour blijft heel laag).
Ik vraag me trouwens ook af hoe je correct je uitzetvoegen werken als je die niet tot de isolatie laat lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
Bij deze probeer ik te reageren op wat comments hierboven:
- Traditioneel zandcement is per definitie niet vloeibaar en bevat veel meer lucht als beton. Hiermee is de warmtegeleiding een stuk minder: link
- In mijn geval is meer buffer beter. Mijn warmtepomp kan nu heerlijk lange runs maken. Dat wil niet zeggen dat een grote buffer geen nadelen heeft (traag systeem), maar in mijn specifieke geval overheersen de voordelen
- Je kunt de vloerverwarmingsslangen aanbrengen waar je maar wilt, logischerwijs geeft dichter aan de oppervlakte een snellere reactie. Als je ze in je verdiepingsvloer legt om als koeldek te gebruiken kun je ze beter onderin leggen.
- De meeste cementdekvloeren in nl zijn zwevend aangelegd, daarmee is er een (vaak beperkte) barrière tegen warmteoverdracht wat de bufferwerking van de onderliggende betonvloer verkleint
- Mocht ik issues krijgen aan mijn vloerverwarming dan moet ik hem afschrijven, hij ligt in mijn constructieve vloer, daar kun je niks mee. Dit kan een nadeel zijn al verwacht ik 0 problemen. Mocht het toch optreden dan moet ik alsnog een cementdekvloer of droog systeem gaan aanbrengen.

Samenvatting, je kunt vloerverwarming prima in je betonnen constructievloer leggen. Dit heeft voor en nadelen die je per situatie moet afwegen om tot een goede beslissing te komen. In mijn geval ben ik erg blij met mijn vloerverwarming in de beton op mijn verdiepingsvloeren. Sterker nog, mocht ik ooit opnieuw gaan bouwen dan zou ik de begane grondvloer ook zo uitvoeren(de vloerverwarming ligt daar nu in een cementdekvloer wat overigens ook prima werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
lithoijen schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:53:
- Zandcement is per definitie niet vloeibaar en bevat veel meer lucht als beton. Hiermee is de warmtegeleiding een stuk minder: link
- In mijn geval is meer buffer beter. Mijn warmtepomp kan nu heerlijk lange runs maken. Dat wil niet zeggen dat een grote buffer geen nadelen heeft (traag systeem), maar in mijn specifieke geval overheersen de voordelen
- Je kunt de vloerverwarmingsslangen aanbrengen waar je maar wilt, logischerwijs geeft dichter aan de oppervlakte een snellere reactie. Als je ze in je verdiepingsvloer legt om als koeldek te gebruiken kun je ze beter onderin leggen.
- De meeste cementdekvloeren in nl zijn zwevend aangelegd, daarmee is er een (vaak beperkte) barrière tegen warmteoverdracht wat de bufferwerking van de onderliggende betonvloer verkleint
- Mocht ik issues krijgen aan mijn vloerverwarming dan moet ik hem afschrijven, hij ligt in mijn constructieve vloer, daar kun je niks mee. Dit kan een nadeel zijn al verwacht ik 0 problemen. Mocht het toch optreden dan moet ik alsnog een cementdekvloer of droog systeem gaan aanbrengen.

Samenvatting, je kunt vloerverwarming prima in je betonnen constructievloer leggen. Dit heeft voor en nadelen die je per situatie moet afwegen om tot een goede beslissing te komen. In mijn geval ben ik erg blij met mijn vloerverwarming in de beton op mijn verdiepingsvloeren. Sterker nog, mocht ik ooit opnieuw gaan bouwen dan zou ik de begane grondvloer ook zo uitvoeren(de vloerverwarming ligt daar nu in een cementdekvloer wat overigens ook prima werkt)
Wellicht een toevoeging, als er ooit wat met de vloerverwarming zou zijn(geen idee wat maar stel dat) dan frees je gewoon nieuwe in, dat gebeurt dagelijks bij mensen, vloerverwarming frezen. natuurlijk is dat wat meer werk dan je zandcement openhakken, probleem oplossen en weer verder maar in beide gevallen moet je vloerafwerking eruit en vervangen, verschil in kosten is dus hak en opknapwerk of een ochtendje frezen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
@No Hands Even wat sleuven frezen is zo gedaan in een cementdekvloer. Uitgehard beton na 25 jaar echter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
Voor mij is eventueel problemen over zoveel x jaar niet een bezwaar om het nu niet zo te doen. Ik begrijp dat het voor en nadelen heeft om het ene of het andere systeem toe te passen.

Het is niet de meest toegepaste manier, wat niet altijd betekend dat het geen goede oplossing kan zijn. Vaak is het enige argument: zo doe je dat niet of het hoort niet zo.

Had al gepeild bij iemand die in het beton zit, zijn reactie was zoals een betonboer betaamt, niet doen, ook geen eps vulelementen. Onder het motto: meer beton is meer beter...

Het buffer vermogen van mijn vloer zal wel meevallen, als ik de 7cm van naftebakje kijk is dat ongeveer ook wat ik aan beton ga storten. Vloerverwarmingslangen liggen in die 7cm. Iets van beton ligt er nog onder omdat de EPS vulelementen lager liggen.

lithoijen zegt dat de warmtegeleiding van zandcement ook minder is. Als ik de lambda waarde van Lambda.be zie klopt dat ook wel. Dan zou een betonvloer stukken beter de warmte moeten afgeven dan een zandcementvloer met dezelfde dikte. Al wordt dat wel theoretisch en zullen andere factoren wellicht meer invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
- Traditioneel zandcement is per definitie niet vloeibaar en bevat veel meer lucht als beton. Hiermee is de warmtegeleiding een stuk minder: link
...
Ik vind een warmtegeleidingscoëfficiënt van 1.4 voor beton, 1.3 voor zandcement en 1.2 voor anhydriet. Het verhaaltje op de site van die betonvloerverkoper leest ook weg als onzin van iemand die niet goed weet hoe de koe bij de klepel te vatten }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
naftebakje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:09:
[...]
Ik vind een warmtegeleidingscoëfficiënt van 1.4 voor beton, 1.3 voor zandcement en 1.2 voor anhydriet. Het verhaaltje op de site van die betonvloerverkoper leest ook weg als onzin van iemand die niet goed weet hoe de koe bij de klepel te vatten }:O
Ik ben het met je eens dat die vloerenboer het wel erg possitief stelt, maar ik ben er, ook uit eigen ervaring, wel van overtuigd dat beton heel wat beter geleid als zandcement. Ik vind waardes van:

Cementmortel 0.93 λ [W/mK]
Gewapend beton 1.90 λ [W/mK]
Ongewapend beton 1.70 λ [W/mK]
Bron
Deze bron is zelf nog wat positiever over de geleidbaarheid van beton

Uitgaande van bovenstaande cijfers geleid beton 83% tot 104% beter dan zandcement, vind ik best significant.

Waarbij beton over het algemeen goed verdicht word, de gemiddelde zandcement vloer daar in tegen wordt nauwelijks verdicht. Praktijk waardes zijn mogelijk dus nog groter.

Zelfs de branche zelf geeft aan dat zandcement vloeren slecht geleiden door de manier van aanbrengen.

[ Voor 29% gewijzigd door lithoijen op 18-01-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dan neem je vloeibare zandcemtvloer.
Die bevat veel minder lucht.

De link die je geeft heeft een hoog 'Wij Van WC-Eend'-gehalte.
Ze zeggen bijvoorbeeld dat een VV in beton beter voor je gezondheid is.
Waarom en hoezo wordt nergens uitgelegd.

Verder zeggen ze dat de aanvoertemperatuur bij een zandcement dekvloer zo tussen de 40 en 50 °C ligt.
Die van een betonvloer tussen de 20 en 30 °C.
Ik wil best aannemen dat bij een dichtere massa de aanvoertemperatuur lager kan zijn.
Maar een verschil van 10 tot 30 °C?
Lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Het argument "meestorten in de beton want dan ben ik in één keer klaar" komt op mij altijd over als een bezuiniging en wat mij betreft dus geen goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Rzaan Mee eens dat die speciefieke bron e.e.a. wel erg positief stelt zonder duidelijke onderbouwing. Maar mijn andere bronnen die gewoon natuurkundige feiten weergeven komen ook op een 2x zo hoge warmtegeleiding! Daar is niks wc-eend aan.

Overigens is de uiteindelijke vloerbedekking nog veel bepalender. Een houten vloer zal altijd minder goed werken icm vloerverwarming dan tegels. Daarmee is er ook helemaal niks mis met cementdekvloeren, heel nederland ligt er mee vol zonder veel issues. Maar om de vraag van de topicstarter te beantwoorden. Vloerverwarming kan heel goed in de betonnen constructievloer. Het heeft voor en nadelen die moet je tegen elkaar afwegen. Een goede geleiding is een van de pre's die horen bij een betonnen vloer.

@D-e-n Als het het enige argument is heb je misschien gelijk, maar er zijn ondertussen veel pro's en cons genoemd waarop een wel overwogen beslissing gemaakt kan worden. En ik houd wel van het KISS principe en daar past het elimineren van onnodige stappen prima in.

@Stanzi Mocht je voor een gevlinderde vloer gaan, niet te strak vlinderen als je er nog iets op wilt op vastlijmen. Als het te glad is kun je de vloer nauwelijks schilderen of lijmen zonder uitgebreide voorbereidingen. Zorgen dat de vloer goed vlak is is veel belangrijker. Enige uitzondering is als je de betonvloer ook als afwerkvloer gaat gebruiken (woonbeton).

[ Voor 35% gewijzigd door lithoijen op 18-01-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
D-e-n schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:59:
Het argument "meestorten in de beton want dan ben ik in één keer klaar" komt op mij altijd over als een bezuiniging en wat mij betreft dus geen goede.
Niet als argument gebruikt, duurder is ook niet altijd beter. Kosten zijn zeker een voordeel maar niet alles bepalend.

Volgens mij zijn er al meer voor en nadelen genoemd. Al dwalen we nu een beetje af, maar ben blij met de praktijk ervaring van lithoijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
- betonplaat
- keramisch parket

Ik heb ook een offerte opgevraagd voor EPS cement van de firma Isowit. Wat is de meerwaarde van die betonplaat? Isowit beweerd dat niet geen meerwaarde heeft bij bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:45
https://www.compofloor.nl is ook een optie. Licht, snel klaar en een ideale basis voor vloerverwarming.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
O ja, diverse bedrijven/leveranciers adviseren een suplement aan de mortel van de te leggen dekvloer toe te voegen. Er worden diverse claims waaronder die van warmtegeleiding gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
psycho-realm schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:22:
[...]Ik heb ook een offerte opgevraagd voor EPS cement van de firma Isowit. Wat is de meerwaarde van die betonplaat? Isowit beweerd dat niet geen meerwaarde heeft bij bestaande bouw.
Mijn huis is gefundeerd "op staal", dus muren lopen gewoon een metertje diep onder de grond, de tegels lagen met enkele cm's beton gewoon op zand (was wel ideaal om zelf uit te breken en graven, ging best vlotjes). Ik kan me voorstellen dat je zowel verzakking van de ondergrond, als het ingedrukt worden van de fundering kan vermijden door onderaan een betonplaat te leggen. Heb daarin 'blind' het advies van de architect gevolgd.
nokiaan958GB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:11:
O ja, diverse bedrijven/leveranciers adviseren een suplement aan de mortel van de te leggen dekvloer toe te voegen. Er worden diverse claims waaronder die van warmtegeleiding gedaan.
"Onze" vloerder gebruikt altijd een toeslag wat zowel vezelversterking geeft (meer stevigheid in dunnere lagen, minder kans op barsten) als een plastificeerder die zorgt dat er met minder water kan gewerkt worden (waardoor vloer beter warmte geleid, minder schotelt, sterker is, ...). In vind geen verschillende lambda waarden helaas met of zonder dispersiemiddel.
Sowiezo zal dergelijk toeslagmiddel altijd gebruikt worden bij zandcement op vloerverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 19-01-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Misschien een domme vraag, maar als schuimbeton lichter is dan water, gaat dat geen problemen opleveren als er weer water komt waar vroeger de kruipruimte was? (Die stond af en toe onder water zegt TO.)

Of geldt dat alleen voor schuimbeton die nog nat is? (Excuses als dit een typisch leken vraag is. Ik ben me net aan het verdiepen in mogelijkheden voor vloeren.)
@D-e-n Dat hangt wel af van de draagkracht van de grond in de omgeving waar TS woont. Waar ik ben opgegroeid (omgeving Rotterdam/Dordrecht) was de grond vaak zo slap dat je palen de eerste tien meter niet eens hoefde te heien. Dan zou je schuimbeton al snel gaan zakken, ook al is het gewicht niet zo groot.
Dat is toch vaak zo in de randstad ook in steden als Haarlem, of niet? Wat is dan het alternatief, als je vang bent voor funderingsproblemen of de draagkracht van de grond?

[ Voor 28% gewijzigd door twkr18526 op 16-04-2023 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
twkr18526 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:08:
[...]
Dat is toch vaak zo in de randstad ook in steden als Haarlem, of niet? Wat is dan het alternatief, als je vang bent voor funderingsproblemen of de draagkracht van de grond?
In Haarlem liggen grote delen van de stad op een uitloper van het duingebied. Met name in oude wijken zijn hele straten zelfs nog op zand gebouwd (zonder palen). Schuimbeton zie je in Haarlem ook veel toegepast worden.

Alternatief zijn die hier al genoemde droogbouw renovatievloeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

twkr18526 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:08:
Misschien een domme vraag, maar als schuimbeton lichter is dan water, gaat dat geen problemen opleveren als er weer water komt waar vroeger de kruipruimte was? (Die stond af en toe onder water zegt TO.)

Of geldt dat alleen voor schuimbeton die nog nat is? (Excuses als dit een typisch leken vraag is. Ik ben me net aan het verdiepen in mogelijkheden voor vloeren.)
Ik ben geen expert in schuimbeton, maar wat ik er van lees mag het schuimbeton maximaal de helft onder het maximum grondwaterpeil zitten voordat je er problemen mee krijgt. En ook daarboven kun je met drainage een heel eind komen. In verreweg de meeste situaties lijkt me dat je daar dus geen last van gaat krijgen. Het beste advies krijg je natuurlijk van een bedrijf die dit soort vloeren aanlegt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
D-e-n schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:41:
[...]

In Haarlem liggen grote delen van de stad op een uitloper van het duingebied. Met name in oude wijken zijn hele straten zelfs nog op zand gebouwd (zonder palen). Schuimbeton zie je in Haarlem ook veel toegepast worden.

Alternatief zijn die hier al genoemde droogbouw renovatievloeren.
Weer een simpele (?) vraag: waarom zie je schuimbeton vaak in Haarlem toegepast worden? Juist waar het op zand gebouwd is, ipv op oude houten palen? En is dat goed?

Renovatie / beoodjesvloeren kunnen ook, maar zijn vaak prijziger. En wegen zwaarder op de fundering tov de oorspronkelijke houten balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
twkr18526 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:32:
[...]

Weer een simpele (?) vraag: waarom zie je schuimbeton vaak in Haarlem toegepast worden? Juist waar het op zand gebouwd is, ipv op oude houten palen? En is dat goed?
Schuimbeton wordt overal toegepast maar in hier in Haarlem is de ondergrond er over het algemeen geschikt voor. Ik kan me voorstellen dat dat in bepaalde gebieden niet zo is.
Veel huizen die hier nu op zand staan zouden anno 2023 op palen gezet worden dus het is niet altijd een kwestie van goed of slecht. Ik snap de bedoel van die vraag ook niet echt?
Renovatie / beoodjesvloeren kunnen ook, maar zijn vaak prijziger. En wegen zwaarder op de fundering tov de oorspronkelijke houten balken?
Droogbouw renovatievloeren met stalen liggers plus underlayement of met lichte elementen wegen niet zo zwaar. Zodra je met beton gaat werken wel. Het is sowieso duur ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:59
twkr18526 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:32:
[...]

Wij hebben vorig jaar bij een klushuis een renovatievloer laten plaatsen met stalen liggers, piepschuim broodjes en lewisplaten. Daarop vloerverwarming gelegd, en laten afsmeren met vezelversterkte cementdekvloer.

zou dit de volgende keer weer doen, zat er snel in en de vloer voelt solide aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
FRANQ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:53:
[...]

Wij hebben vorig jaar bij een klushuis een renovatievloer laten plaatsen met stalen liggers, piepschuim broodjes en lewisplaten. Daarop vloerverwarming gelegd, en laten afsmeren met vezelversterkte cementdekvloer.

zou dit de volgende keer weer doen, zat er snel in en de vloer voelt solide aan.
Uit interesse: welk merk renovatievloer?
(kan het merk van onze renovatievloer ook niet meer wijzigen want die zit al in de planning...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:59
D-e-n schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]

Uit interesse: welk merk renovatievloer?
(kan het merk van onze renovatievloer ook niet meer wijzigen want die zit al in de planning...)
ik heb werkelijk geen idee.
Er staat op de offerte renovatievloer, renovatie liggers, maar geen merk.
Voor 35m2 was het 7700 euro incl dekvloer.

Edit:
Na plaatjes kijken ben ik er vrij zeker van dat het merk Duofor is.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 18-04-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@FRANQ
Bij ons wordt het ook Duofor/Combifor maar dan zonder de natte dekvloer, merk staat bij ons wel op de offerte maar ik had er ook naar gevraagd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
D-e-n schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:09:
[...]

Schuimbeton wordt overal toegepast maar in hier in Haarlem is de ondergrond er over het algemeen geschikt voor. Ik kan me voorstellen dat dat in bepaalde gebieden niet zo is.
Veel huizen die hier nu op zand staan zouden anno 2023 op palen gezet worden dus het is niet altijd een kwestie van goed of slecht. Ik snap de bedoel van die vraag ook niet echt?
Ik merk dat ik m’n vraag beter moet toelichten. Oude huizen uit de jaren 30 of 20 zijn vaak “op staal” (zonder heipalen dus) gefundeerd of op houten palen.

Is schuimbeton juist geschikt voor een van die 2 of allebei?

@FRANQ €7700 voor 35m2 lijkt vergelijkbaar met de offerte schuimbeton die ik krijg (10k excl btw voor 45m2). Dan zou de afweging alleen zijn “wat is beter voor een jaren 30 woning”, als de kosten toch ongeveer gelijk zijn.

We hebben over een tijdje een afspraak met een architect die ons gaat helpen onze wensen specifieker te maken en daarmee gerichter aannemers of aparte bedrijven te benaderen. Intussen probeer ik me in te lezen.
Pagina: 1