Toon posts:

Laatste checks op offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:37
Ik ben momenteel in een vergevorderd stadium met een leverancier.

Volgens mij is het een goed aanbod, maar ik zou daar graag jullie mening op willen hebben alvorens ik mijn krabbel onder de offerte ga zetten.
Huidige aanvraag
Ik heb deze partij de volgende input geleverd
  • Mijn verbruik is 3000kWh en is op basis van 1 persoon (energieleverancier geeft momenteel 2916 nu als prognose)
  • Dit op korte termijn dit 2 personen gaat worden Dit is ondertussen het geval, waardoor dagelijks stroomverbruik ook iets gestegen is
  • Ik in 2023 airco's (splitunits) wil laten installeren
  • Elektrisch rijden nu nog niet aan de orde is, maar ik het niet uitsluit binnen nu en 3 jaar
  • Eventuele (hybride) warmtepomp in de toekomst zeker een optie kan zijn.
Huidig Aanbod
Het volgende aanbod heb ik momenteel liggen:
  • 20x Trina Solar 410 Full Black (TSM-DE09.08)
  • 20x SolarEdge S500B optimizer
  • 1x SolarEdge SE5K-RWB (For Short Strings)
Ik heb de installateur zelf om de RWB-omvormer gevraagd omdat deze support heeft (na firmware update) om er in de toekomst een batterij op aan te sluiten.
Daarnaast zag ik dat deze in mijn eigen SE Designer ontwerp net iets beter presteert dan de SE5K (non-RWB). Ik denk dat dit de meerprijs wel waard is.

Deze combinatie levert op:
  • Geinstalleerd vermogen: 8,2 kWp.
  • Verwachte productie 6,40MWh.
  • Prestatieverhouding: 87% (781 kWh/kWp)
Het kostenplaatje hiervan is EUR 9800,- excl BTW (dus 1,195 per WP).
Dat is anno 2023 redelijk toch?
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Foto is van legplan vanuit offerte.
Aan de voorzijde zit een schoorsteen (CV/MV) en achter (waar er uitsparing van 2 panelen is gelaten) een dakraampje.
Beschikbare (dak)ruimte
Oost (achter) - west (voor)
Dakhelling 38,2 achter / 38,3 voor

Afmetingen dak (bij benadering) 5,1x 5,8m
Achter zit een klein dakraam, voor afvoer van CV/MV.
Schaduw
Ja, voornamelijk aan de voorkant ivm topgevel van de buren en de afvoer van CV/MV.
Zou vooral in de winter een probleem zijn.
Jaarverbruik
2916kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35A (heb al een offerte voor upgrade naar 3x 25A liggen)
Budget en doel
Zelfvoorzienend zijn. Idealiter in de toekomst de mogelijkheid voor een thuisaccu en/of warmtepomp.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur
Bijhouden van data
Zou ik graag lokaal willen uitlezen dmv HomeAssistant.
De live opwek zelf (het belangrijkste) zou ik al kunnen uitlezen via de P1 poort icm DSMR Reader.
Reeds verkregen offertes
Zie boven
Regio
Utrecht

• LeonNL87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 11:55
De offerten die ik heb ontvangen (Als ze er al één willen sturen) komen bij mij niet onder de €2,- per WP uit. Nu hebben wij een wat lastig dak, waardoor ze de panelen niet gemakkelijk naast elkaar kunnen neerleggen, maar verspreid.

Dat resulteerde dan ook in een offerte van +/- €9500 voor 9 panelen a 400 watt per paneel -O-

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Je hoeft niet eens met s500b te werken, elk dak op zichzelf voldoet aan de ontwerp eis, s440 zou een fractie in kosten moeten schelen, maar de prijs is uitstekend (!!!)

Persoonlijk zie ik de accu voorbereiding van de short string als een gok. Ze schieten niet echt op met dat verhaal… ik heb die omvormer per ongeluk gekregen (fout geleverd) maar hij hangt al anderhalf jaar en toen was de bedoeling er al wat betreft accu. Het is er lang geheel uitgehaald.

Uitlezen met home assistent van modbus data werkt, maar geen paneel info… dat blijft alleen via de app/website

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:37
LeonNL87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:13:
De offerten die ik heb ontvangen (Als ze er al één willen sturen) komen bij mij niet onder de €2,- per WP uit. Nu hebben wij een wat lastig dak, waardoor ze de panelen niet gemakkelijk naast elkaar kunnen neerleggen, maar verspreid.

Dat resulteerde dan ook in een offerte van +/- €9500 voor 9 panelen a 400 watt per paneel -O-
Oef, da's best een prijs inderdaad!
Ronald schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:45:
Je hoeft niet eens met s500b te werken, elk dak op zichzelf voldoet aan de ontwerp eis, s440 zou een fractie in kosten moeten schelen, maar de prijs is uitstekend (!!!)
In een eerdere offerte was de SE5K (non-RWB) + S440 genomen maar het SE Designer Report gaf aan dat er iets van 7 of 9% performance loss was. SE5K+S500B had dit niet. Misschien dat SE5K-RWB+S440 ook nog had gekunt.

Maar bij deze partij is de S440 blijkbaar iets duurder.
Persoonlijk zie ik de accu voorbereiding van de short string als een gok. Ze schieten niet echt op met dat verhaal… ik heb die omvormer per ongeluk gekregen (fout geleverd) maar hij hangt al anderhalf jaar en toen was de bedoeling er al wat betreft accu. Het is er lang geheel uitgehaald.
Ja, het is een gok. De datasheets (Nederlands vs Engels) waren ook niet hetzelfde. In die laatste staat niets genoemd over "battery-ready" zijn van de omvormer, terwijl de Nederlandse 3x het woord "batterij" noemt op 1 pagina.

Ik had het even bij SolarEdge gecheckt en die geven (nog steeds) aan dat deze wel battery ready gaat worden "na de firmware update", maar wanneer (en of...?) deze komt kunnen ze niet zeggen.

De RWB heeft een geringe meerprijs, levert 1% meer performance en kan "misschien" een batterij aan..
Uitlezen met home assistent van modbus data werkt, maar geen paneel info… dat blijft alleen via de app/website
Dat is opzich wel genoeg. Al kan het wel interessant zijn als HASS een notificatie kan sturen als er een paneel niet meer goed werkt. Valt met de API misschien wel iets in elkaar te knutselen. Maar het gaat mij voornamelijk om opwek vs verbruik bij te houden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
@Sypher met de normale se5k is s500b inderdaad noodzaak, die heeft immers hoge string spanning.

-rwb draait op 375V - vergelijkbaar met de enkelfase HD wave en heeft dus veel minder optimizer nodig. Verder ook weinig nadeel aan s500b dus prima.
Het verrast me dat je 1% meer kreeg met de rwb. Hij heeft volgens datasheet iets lagere efficiëntie dan de normale - wat denk ik komt omdat hij domweg een extra dc-dc converter heeft. Via modbus rapporteert hij zelfs de normale 750V string spanning…

Datasheets van de -rwb is drama. Solaredge heeft zoveel verschillende versies dat het lastig zoeken is… maar als het goed is hebben ze ergens in de hoek een datum.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee