Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartbeiGames01
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-01-2023
Hallo,
Ik heb een klein probleem tot nu toe, de modem in ons huis staat (links onderin het huis) in de kelder en ik wil graag ethernet hebben op mijn slaapkamer (rechts boven in het huis) tot nu toe is mij niks gelukt.
ik heb geprobeerd versterkers te gebruiken (Devolo magic 1) en Powerline adapter maar tot nu toe werkt nog niks, de verbinding in de kelder via ethernet is 350/35 en in de slaapkamer 1,5mb/0mb. wat is de volgende optie?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Modem verplaatsen of kabel trekken 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Kabel trekken, werkt 100%.
Indien je dat niet wil, een WIFI-mesh-set kopen, bijvoorbeeld TP-Link Deco met 3 units. Kelder, bgg en eerste verdieping. Werkt best goed.

De rest werkt niet of slecht.

[ Voor 18% gewijzigd door Ora et Labora op 16-01-2023 13:50 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:15

M2M

medicijnman

En de mesh wifi set performance is 100% afhankelijk van de omgevingsvariabelen. Dikke muren, gewapend beton of 100 andere netwerkjes in de buurt zijn allemaal stoorfactoren. Mesh zet draadloos meestal een dedicated backhaul verbinding op, die zijn frequentieruimte ook weer moet delen met alle andere netwerken die frequentieruimte.

Conclusie, trek een kabel. Mocht je een Coax kabel hebben liggen, dan is er zelfs nog 10base2 overheen te duwen. 10 Mbit/s, maar wel stabiel. Snellere converters zijn er ook :), maar liever trek je er dan een netwerkkabel in.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartbeiGames01
Top!
erg bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan maar ga overwegen om een kabel te trekken.

zou het helpen om een kabel van de kelder naar de meterkast te trekken, daar dan de modem neer te zetten voor centralere wifi en van daar een kabel door te trekken naar de slaapkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 15:38
Je hele huis voorzien van Wifi met alleen de wifi van je modem lijkt me niet super te werken. Koop goede wifi accespoints. Afhankelijks van het resultaat 1 of meerdere. Zelf hele goede ervaringen met het spul van ubiquiti. Deze kun je met een app op je telefoon ook laten deelenemn aan bestaande wifi en zonder controller oid gebruiken. Per verdieping 1 accespoint en je bent al een heel eind op weg. Voorwaarde is dan wel dat je elk accespoint bekabeld gaat aansluiten. Want bekabeld is echt de beste oplossing om een stabiele verbinding te krijgen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:15

M2M

medicijnman

MaartbeiGames01 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:15:
Top!
erg bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan maar ga overwegen om een kabel te trekken.

zou het helpen om een kabel van de kelder naar de meterkast te trekken, daar dan de modem neer te zetten voor centralere wifi en van daar een kabel door te trekken naar de slaapkamer?
Bijna iedereen heeft de modem en router dingen in de meterkast hangen tegenwoordig, tenzij het overnamepunt van de internet provider binnenkomt in de woonkamer ofzo. vanuit die plek wordt normaliter alles verdeeld met zoveel mogelijk fysieke bekabeling.

Hier is elke etage voorzien van een accesspoint (bedraad). Wifi is dan prima en waar mogelijk heb ik ook fysieke aansluitingen voor netwerkkabels voorzien. Oude telefoonkabels en coax rommel eruit, netwerkkabels erin.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:57
Top!

Welk modem van welke provider heb je dat je denkt dat je jouw modem kunt verplaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Top!

Kabelmodem verplaatsen vereist een goede coax kabel. Dit kun je proberen, maar werkt mogelijk niet afhankelijk van de kwaliteit van het signaal dat binnenkomt.

De meterkast is over het algemeen een rotplek, gezien die niet centraal in je huis staat.
je kunt het excotisch maken met allerlei duur netwerkspul, maar als dat niet nodig is kun je ook een eenvoudige router pakken en aansluiten met een netwerk kabel op je modem. Die kun je dan inzetten als accespoint (dhcp server uitschakelen) en ophangen in het trapgat of iets dergelijks.

Vanaf daar kun je weer een netwerk kabel inprikken naar je slaapkamer als de Wifi dan nog niet voldoende snel is.

En of Wifi voldoende is, is afhankelijk van wat je wilt doen. Filmpje kijken vs gamen maakt nogal verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door FunFair op 16-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartbeiGames01
W1ck1e schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:24:
[...]
Welk modem van welke provider heb je dat je denkt dat je jouw modem kunt verplaatsen ?
Op dit moment hebben wij Ziggo als provider en volgensmij een ziggo smartwifi modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartbeiGames01
FunFair schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Kabelmodem verplaatsen vereist een goede coax kabel. Dit kun je proberen, maar werkt mogelijk niet afhankelijk van de kwaliteit van het signaal dat binnenkomt.

De meterkast is over het algemeen een rotplek, gezien die niet centraal in je huis staat.
je kunt het excotisch maken met allerlei duur netwerkspul, maar als dat niet nodig is kun je ook een eenvoudige router pakken en aansluiten met een netwerk kabel op je modem. Die kun je dan inzetten als accespoint (dhcp server uitschakelen) en ophangen in het trapgat of iets dergelijks.

Vanaf daar kun je weer een netwerk kabel inprikken naar je slaapkamer als de Wifi dan nog niet voldoende snel is.

En of Wifi voldoende is, is afhankelijk van wat je wilt doen. Filmpje kijken vs gamen maakt nogal verschil.
Toevallig staat de meterkast bij ons precies centraal in het huis in een open trappen gang, deze trap is open van de kelder tot aan de eerste verdieping

Ook wil ik graag deze verbinding gebruiken om te gamen en wellicht in de toekomst te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@MaartbeiGames01 Volgens mij is het moeilijk zo niet onmogelijk om de coax kabel die jouw modem in gaat goed te verlengen. Dat gaat zeer waarschijnlijk ten koste van kwaliteit van de verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartbeiGames01
W1ck1e schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:32:
@MaartbeiGames01 Volgens mij is het moeilijk zo niet onmogelijk om de coax kabel die jouw modem in gaat goed te verlengen. Dat gaat zeer waarschijnlijk ten koste van kwaliteit van de verbinding.
dan denk ik dat ik maar een ethernet kabel van de kelder naar de slaapkamer ga doortrekken en wellicht daar een router op ga zetten voor extra wifi boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:21
Knappe switch in de meterkast zetten en de modem in de kelder laten staan.
Ethernetkabel ertussen en dan vanaf de switch eventuele extra verbindingen in huis leggen, al dan niet naar een Wifi AP etc.

Meest simpele; ethernet leggen vanaf de modem helemaal naar je slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@MaartbeiGames01 Inderdaad. Als je vanaf je slaapkamer wifi wilt kan je een accesspoint (of een router in accesspoint modus) nemen, anders is een switch al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:51
Als het goed is kun je al een access point kopen, die op dezelfde naam+ww zetten als je modemrouter, en dan pakken de clients zelf het sterkste signaal.
Dan hoef je inderdaad misschien niet te bekabelen tot en met de zolder; als je met de kabel 2 vloeren overbrugt is dat al heel wat voor de signaalsterkte.

Je zou inderdaad een Unifi access point kunnen aanschaffen. Tweedehands zijn die minder dan €100.
Een AC-Pro is bijvoorbeeld goed 2e hands te vinden en 60-90 is een redelijke prijs.
Als je die op de 1e of 2e verdieping hangt werkt je wifi ineens een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik gebruik de wifi alleen maar voor niet nader te noemen toepassingen die dat perse nodig hebben. Ik heb begrepen dat het in jouw geval wel mogelijk is om een UTP-kabel van de kelder naar de zolder te trekken. Begin daarom beslist niet aan alleen daarvoor halverwege aan een accespoint of zelfs meer dan één. Dat is een halfslachtige oplossing waarmee je zelden de optimaal mogelijke snelheid haalt. Eventuele accespoints zijn prima, maar eveneens zeldenvoor een snelle internetverbinding. Kortom installeer altijd utp-kabel, tenzij het echt onmogelijk anders kan. Hetzelfde geldt ook voor een powerline.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 17-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

MaartbeiGames01 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Op dit moment hebben wij Ziggo als provider en volgensmij een ziggo smartwifi modem
Ziggo geeft geen ondersteuning als het modem meer dan 1,5 meter vanaf het overnamepunt aangesloten is, dus die kun je niet verplaatsen zonder door Ziggo het hele AOP naar de meterkast te laten verhuizen.

Zoals aangedragen is een kabel naar een centrale plek --> switch --> rest van het huis wellicht het mooiste,
dan kun je meerdere kamers van ethernet of een aansluiting voor een Wi-Fi AP voorzien. Als het alleen
om de slaapkamer te doen is, rechtstreekse kabel en klaar :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:11:
[...]
<knip>
..... of een aansluiting voor een Wi-Fi AP voorzien.
Dat kan natuurlijk. Maar waarom zou je dan alsnog in die allerlaatste stukjes daarvoor kiezen als het leggen van een internetkabel, die een aanmerkelijk hogere overdrachtssnelheid mogelijk maakt, zo gemakkelijk is met betrekkelijk weinig meerwerk als je toch bezig bent. Terwijl de snelheid er in die eerste slaapkamer wel is. Blijft het dan nog steeds niet slechts een halve oplossing? Want de kans is groot dat de bewoners van die kamers zullen mopperen over het verschil. Uiteraard behalve als de snelheid die je abonnement je biedt maar laag is en iedereen daarmee dik tevreden is en je absoluut zeker weet dat dit zo blijft. ..... Ik heb dat destijds toen onze kinderen nog thuis woonden ook gedaan met een extra switch op de eerste slaapkamer.
Pagina: 1