Ik lees dit topic al een kleine week en verbaas mij dat je (alleen) de Mikrotik en Netgear routers aan het verwisselen bent achter een (bridged) ConnectBox. Troubleshooting wordt zo wel lastig.
Gebruik Winbox voor het configureren/beheren. Downloaden vanaf
Mikrotik zelf of inlogpagina van je Mikrotik.
'New Terminal' opent een console waarop je direct commando's kan uitvoeren op de Mikrotik. Erg handig.
Zorg ervoor dat je eerst de Mikrotik werkend krijgt hangend aan de LAN van de Netgear, zodat je een defect van je Mikrotik kunt uitsluiten.
- Hang alleen je laptop aan de Mikrotik
- Pak de 'First time configuration', stel een afwijkende IP range in (dus even niet die van Netgear hergebruiken), gebruik bij Internet Connection 'Dynamic Public IP'.
- Bekabelen: Mikrotik ether1 ---- random LAN-poort Netgear.
ether1 (=DHCP client) ontvangt hopelijk een IP adres uit het netwerk van de Netgear.
- Probeer Internet/routering werkend te krijgen.
- Maak je config af en back-up deze.
Hopelijk een soepele wissel van de routers (niet getest in praktijk, maar zou zou ik het doen):
- Stel het MAC-adres vast van de Netgear WAN poort
- Stel deze in op de ether1 interface van de Mikrotik
- Wissel daarna de Netgear en Mikrotik om. Hopelijk krijgt de Mikrotik een public IP van Ziggo.
(- En back-up je config voor de zekerheid weer - kan je niet vaak genoeg doen)
Hopelijk kom je zo dicht(er)bij de oplossing.
ps. Schijf interface-namen uit. ether1 en eth1 zijn in mijn gedachtengang niet hetzelfde en dat wekt verwarring.
[
Voor 2% gewijzigd door
AlexAuto op 21-01-2023 23:21
. Reden: Aankoppelen van laptop bij stap 1 gezet, geeft anders weer verwarring ]