Componenten overplaatsen/upgraden naar een nieuw systeem.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincienator
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01-2024
Goedendag,

Ik wil graag mijn huidige desktop vervangen naar een nieuw systeem. Daarbij zijn er een aantal componenten die in mijn huidige systeem wil meenemen naar een nieuw system.

Huidig systeem
Operating System:
Windows 11 Pro 64-bit

CPU:
Intel Core i7 9700 @ 3.00GHz
Coffee Lake 14nm Technology

RAM:
32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1196MHz (18-18-18-39)

Motherboard:
Dell Inc. 01TN68 (U3E1)

Graphics:
Intel UHD Graphics 630 (Dell)
2047MB NVIDIA Quadro P620 (Dell))

Storage:
476GB Micron 2200S NVMe 512GB (RAID (SSD))
1853GB Microsoft Storage Space Device (SATA (SSD))

Welke componenten wil ik behouden en overplaatsen naar een nieuw systeem?
  • CPU
  • Alle RAM
  • GPU: 2047MB NVIDIA Quadro P620 (Dell)) (Deze wil ik later vervangen)
  • Alle storage
Welke componenten zoek ik voor het nieuwe systeem?
  • Behuizing
  • Moederbord.
  • Voeding
Wat is je budget voor de nieuwe componenten?
Tussen 200-300 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle (merk)voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het huidige systeem is al zeer krachtig voor zakelijke werkzaamheden. Alleen voor gaming is de huidige GPU simpelweg niet geschikt voor zware grafische games.

Wat bedoel je met (Dell) achter de huidige componenten?
Het huidige systeem is een Dell Precision 3431 Small Form Factor. In dit systeem zijn er originele componenten, gemarkeerd met (Dell). Althans, ga ik vanuit.

Wat is de reden voor een nieuw systeem
Het huidige systeem is in principe top. Ik gebruik het alleen voor zakelijke taken. Af en toe speel ik games die nauwelijks grafisch zwaar zijn. Maar wil dit graag wel kunnen spelen. De huidige GPU is de grootste bottleneck. Om deze te upgraden heb ik simpelweg een andere behuizing nodig, want dit is een Small Form Factor behuizing. Een upgrade van de GPU kan ik beter doen, wanneer het systeem een grotere in een grotere behuizing zit.

Hierdoor moet ik kijken welke componenten ik kan overzetten in een nieuw systeem. Alleen vind ik het lastig uit te zoeken welke nieuwe componenten compatible kunnen zijn, met de overgeplaatste hardware.

Bij vragen? Op- of aanmerkingen? Hoor ik dit graag :).

Groet,
Vincent

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42

Thomg

Aww yiss

v&a aangeboden: Asus Prime B360M-A
uitvoering: Asus ROG Strix 550W Gold

Behuizing is erg persoonlijk en kan ik niet echt wat linken.
Een suggestie:
uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid
Maar misschien wil je ook wel nog bij SFF blijven, dan misschien
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket

Wel andere voeding dan, dus
uitvoering: Cooler Master V550 SFX Gold
of
uitvoering: Cooler Master V650 SFX Gold

De SFX voedingen worden wel luid onder hoge belasting, dus als je hier een high-power GPU in gaat stoppen kan het wel luid worden onder load (>300W).

Kijkende naar je huidige setup lijkt me dit echter zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 16-01-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 12:17
Weet je zeker dat de videokaart niet vendor locked is waardoor deze niet in een moederbord van een ander merk dan Dell past? Anders moet je die eventueel ook gelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het moederbord moet een 1151 socket hebben om met deze CPU te werken. Je kunt daarop zoeken in de pricewatch of op V&A. Nieuw heb je al vanaf 48 euro een zeer eenvoudig moederbord. Heb je trouwens 2 of 4 sticks geheugen, want de goedkoopste bordjes hebben maar 2 DIMM slots?

Overigens kun je met deze CPU in principe niet al te ver gaan met upgraden van de GPU. Al is je huidige GPU erg zwak en lijken je eisen beperkt, dus een tweedehands 1660 Super voor rond de 150 euro of een 6600 (XT) is al een gigantische upgrade. Die werken prima met je huidige CPU en dan kun je ook veel vrij moderne spellen spelen op 1080p of 1440p met wat tunen.

Qua voeding zou ik tweedehands kijken, aangezien veel mensen nu een grotere voeding nodig hebben. Voedingen gaan lang mee. Voor 30 euro zag ik bijvoorbeeld al iets aardigs:

v&a aangeboden: Corsair RM550x Zwart

Meer dan 550 watt heb je in principe niet nodig, ook niet met de voorgestelde upgrades van een videokaart.

Qua kast kun kun je kijken naar de meest bekeken kasten in de pricewatch en dan kijken naar de wat goedkopere:

categorie: Behuizingen

Die zijn in principe allemaal prima.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
ruftman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:48:
Weet je zeker dat de videokaart niet vendor locked is waardoor deze niet in een moederbord van een ander merk dan Dell past? Anders moet je die eventueel ook gelijk vervangen.
Die zijn niet vendor locked.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ludewig schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
Qua voeding zou ik tweedehands kijken, aangezien veel mensen nu een grotere voeding nodig hebben. Voedingen gaan lang mee. Voor 30 euro zag ik bijvoorbeeld al iets aardigs:

v&a aangeboden: Corsair RM550x Zwart
Er is een reden waarom deze 30 euro kost :+

Zelf ben ik niet zo happig op 2e hands voeding omdat het prijsverschil (in absolute termen) best wel minimaal is, dan investeer je liever in een goede PSU die je de komende jaren mee kan nemen.

Of je moet een erg leuke deal krijgen ofc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik zie toch echt niks mis met die voeding. Zo te zien kun je die persoon ook zover krijgen om de andere kabels te zoeken. De GPU-voedingskabel komt wel erg van pas.

Als je op dit moment de voeding wilt futureproofen dan moet je in principe naar ATX 3. Die kosten al minimaal 160 euro.

Daarnaast zorgt futureproofen door een grote voeding in principe voor een onzuinig systeem, want voedingen werken niet zo goed bij relatief erg lichte belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ludewig schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:11:
Ik zie toch echt niks mis met die voeding. Zo te zien kun je die persoon ook zover krijgen om de andere kabels te zoeken. De GPU-voedingskabel komt wel erg van pas.

Als je op dit moment de voeding wilt futureproofen dan moet je in principe naar ATX 3. Die kosten al minimaal 160 euro.

Daarnaast zorgt futureproofen door een grote voeding in principe voor een onzuinig systeem, want voedingen werken niet zo goed bij relatief erg lichte belasting.
He wat? Ik heb het helemaal niet over futureproofing, ATX 3.0 of een hogere vermogen. Ik heb het hier over hoge kwaliteit. De rest is wassen neus tenzij we het hebben over een build van >2500 euro oid. Zie mijn voorbeelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Thomg schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:14:
[...]
He wat? Ik heb het helemaal niet over futureproofing, ATX 3.0 of een hogere vermogen. Ik heb het hier over hoge kwaliteit.
Maar dan begrijp ik niet waarom je bezwaar maakt tegen de RM550x, want die is gewoon van hele hoge kwaliteit:

https://www.tomshardware....power-supply,4484-10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ludewig schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Maar dan begrijp ik niet waarom je bezwaar maakt tegen de RM550x, want die is gewoon van hele hoge kwaliteit:

https://www.tomshardware....power-supply,4484-10.html
De RM550x is ook van hoge kwaliteit, ik heb meer moeite dat je specifiek deze RM550x @ V&A aanhaalt omdat deze veel kabels mist (dus TS moet verkoper pushen om kabels te vinden), omdat deze heel erg oud is (>5 jaar) en verkoper heeft gemarkeerd dat er geen garantie is terwijl de voeding 10 jaar garantie zou moeten hebben (lui? van een andere tweaker? van een truck gevallen? bon kwijt?)
Met hoeveel inzet de verkoper heeft gestopt in, well, alles, zou ik een krat bier misschien doen omdat hij er blijkbaar enkel vanaf moet.

Sterker nog, ik had eind vorig jaar nog een RM550x voor m'n NAS gekocht, lekker zuinig dingetje.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 16-01-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Waarom wil je het moederbord vervangen?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Praetextatus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:22:
Waarom wil je het moederbord vervangen?
Dell is nog notoir met niet-standaard moederborden en niet-standaard voedingen, dus ik vermoed dat dit veel te maken heeft met de wens om deze te vervangen.

Zo hebben ze moederborden waar de front-IO direct op het moederbord zit, dus past het alleen in de kast die ze meeleveren.

Dus dan krijg je precies wat je hier ziet. Iemand wil een andere kast en moet dan het moederbord vervangen omdat deze alleen in die kast past. De voeding heeft weer een specifieke Dell-connector, dus moet die ook vervangen worden.

En dan durft Dell nog te beweren dat ze een "sustainability-focused company" zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Ludewig op 16-01-2023 21:36 ]

Pagina: 1