Toon posts:

Waar komt deze lekkage vandaan?

Pagina: 1
Acties:

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:30
Hallo,

Ik heb al sinds een jaar of 2 een lekkage bij een kozijn. Het water druipt aan de bovenkant van het kozijn aan 2 kanten naar binnen, het komt dus niet door een raam heen. Het gekke is dat het bij het bovenste gekleurde glas niet lekt, dus alleen aan de rechter en linkerkant. Het lekt alleen als het hard waait en regent, zoals afgelopen weken. De rechter kant van het raam lekt vaker en meer dan de linker kant (van binnenuit gezien).

Ik heb tussen het kozijn en de gevel al afgekit, ook onder het lood heb ik kit gedaan. Het dak heb ik ook al naar gekeken en waar nodig dichtgestopt, het dak heeft zeker 3 dakpannen breed overstek. Volgens mij (en een kennis die zijn hele leven lang timmerman was) is de enige resterende optie dat het door de gevel komt, en ik deze dus opnieuw zou moeten laten voegen en impregneren. Voordat ik dit doe wil ik echter een beroep doen op jullie gemeenschappelijke kennis, en dus vragen of er iemand hier nog een ander idee heeft.

Rechter lekkage

Linker lekkage

In groen de plekken waar het lekt, het raam in het midden met rood gemarkeerd lekt dus niet.

Het dak links, groenomcirkelde gaten heb ik dichtgestopt.

Het dak rechts, hier heb ik niets dichtgestopt omdat er geen gaten zichtbaar zijn.

De voorkant

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:17
Het is lastig te zien zo (zeker omdat je foto's hebt gemaakt met een random reader :+ ), maar hoe groot is de kans dat kozijnen zowel links en rechts gaan lekken, en ook nog op dezelfde plek.

Wat is er met die foto van de buitengevel aan de hand, is die samengevoegd uit twee foto's ofzo?

EDIT: Ah die is van streetview... dat verklaar waarom die stenen zo raar lopen...

[Voor 12% gewijzigd door Erkel op 16-01-2023 12:54]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik kan uit de foto's niet veel halen, alleen dat de windveer onderhand wat liefde kan gebruiken aan de dakzijde. Geen natte plekken op de muur te zien die moeten opdrogen?

Tweakers Discord

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:33
Water loopt langs de rechtopstaande kanten van het kozijn naar beneden, en loopt dan op de vlakke lagergelegen delen. Hierdoor loopt het naar binnen. Vreemde constructie zo.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:55
Het lijkt op een kozijn met uitsparingen naar binnen toe.

Maar bij het buitenaanzicht zie ik een gevel op die plekken.

Is dat oranje stuk met die aluminium strips een echte muur, of is dat een voorzet wand/koof?
Ik vermoed dat laatste.

Ik vermoed sowieso dat het vocht van binnen is wat neerslaat tegen de koude overgang tussen de gevel en kozijn (en misschien ook wel in/achter die voorzet constructie) en dan naar beneden druppelt.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:30
Erkel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:52:
Het is lastig te zien zo (zeker omdat je foto's hebt gemaakt met een random reader :+ ), maar hoe groot is de kans dat kozijnen zowel links en rechts gaan lekken, en ook nog op dezelfde plek.

Wat is er met die foto van de buitengevel aan de hand, is die samengevoegd uit twee foto's ofzo?

EDIT: Ah die is van streetview... dat verklaar waarom die stenen zo raar lopen...
Toegegeven, die foto's hadden beter gekund :P
Dat ze aan beide kanten lekken zou ik alleen kunnen verklaren doordat het door de gevel waait. De voegen zijn niet meer in hele goede conditie, maar dit wordt weersproken door het feit dat het in het midden helemaal droog blijft. Als het via het dak zou komen dan zou het eigenlijk aan alleen 1 kant komen lijkt me.
tweakduke schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:54:
Ik kan uit de foto's niet veel halen, alleen dat de windveer onderhand wat liefde kan gebruiken aan de dakzijde. Geen natte plekken op de muur te zien die moeten opdrogen?
Het geheel schilderen staat voor aankomende zomer op de planning :)
Het dak heeft 3 dakpannen breed overstek, dus het kan hierdoor niet gaan lekken lijkt mij.
Er zijn geen natte plekken.
warhamstr schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:56:
Water loopt langs de rechtopstaande kanten van het kozijn naar beneden, en loopt dan op de vlakke lagergelegen delen. Hierdoor loopt het naar binnen. Vreemde constructie zo.
Deze redenering snap ik niet helemaal, het water komt namelijk helemaal aan de bovenkant door het kozijn heen. De rand tussen het kozijn en de gevel heb ik helemaal rondom afgekit, maar dit heeft niet geholpen.
Voor de rest zijn de tussendorpels en onderdorpels lichtelijk schuin zodat het water naar beneden gaat.
FRANQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:08:
Het lijkt op een kozijn met uitsparingen naar binnen toe.

Maar bij het buitenaanzicht zie ik een gevel op die plekken.

Is dat oranje stuk met die aluminium strips een echte muur, of is dat een voorzet wand/koof?
Ik vermoed dat laatste.

Ik vermoed sowieso dat het vocht van binnen is wat neerslaat tegen de koude overgang tussen de gevel en kozijn (en misschien ook wel in/achter die voorzet constructie) en dan naar beneden druppelt.
Dat is inderdaad een voorzet wand, het druppelt alleen als het hard regent en waait dus het komt echt van buiten. Luchtvochtigheid binnen is beneden de 60%. Gelukkig heb ik wel een dampscherm aangebracht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee