Goede HDMI kabel om andere kabels kunnen uitsluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 16:20
Ik ben op zoek naar een (gegarandeerd) goed werkende HDMI kabel, voor een 4K setup met HDR.
Dat een HDMI kabel digitaal is en daardoor altijd goed werkt, is al meermaals ontkracht.
Ik heb verschillende keren meegemaakt dat ik beeldproblemen heb (gekleurde ruis, korte/lange stotteringen) die opgelost worden of veranderen bij het gebruik van een andere HDMI kabel.

Ik gebruik in de basis een LG OLED65C6V en een Denon X3300W versterker. Daarop is verschillende hardware aangesloten, het belangrijkste is een Nintendo Switch (waar ik beeldproblemen opgelost kreeg met het wisselen van HDMI-kabel), een Intel NUC (4K, HDR) en een (momenteel) LG UP970 (wordt geüpgraded naar een Panasonic UB924). Daardoor denk ik dat de kabel tussen receiver (X3300W) en de OLED65C6V ok moet zijn, aangezien hier 4K + HDR doorkomt, zonder problemen (maar misschien is dat niet het hele verhaal)

Mijn specifieke probleem nu is dat de UP970 na wisselen van HDMI kabel nog steeds problemen geeft, maar wat anders van aard. Ik heb nog meer dan vijf kabels liggen, dus ik kan ze prima per stuk afgaan, maar het omwisselen van de kabel is niet fijn.

Ik heb op zich geen specifiek budget, maar het hoeft geen €50 voor een kabel te worden.

Wat zoek ik nu specifiek?
Ik zoek eigenlijk een set HDMI kabels waarvan ik eigenlijk weet: deze moeten goed zijn.
Op die manier kan ik bij twijfels deze kabels gebruiken om de kabels uit te sluiten.

Het lastige bij HDMI kabels is dat niet altijd alles duidelijk is qua specificaties, terwijl die wel van invloed zijn op het signaal. Dan noem ik AWG, wat de kabeldikte bepaalt, kenmerken zoals CCA/CCS of een 100% koperen kern maar ook eventuele afscherming.

Ik denk dat een hele goede kabel niet duur hoeft te zijn, en heb daarom altijd goedkope kabels gekocht, met de problemen van dien. Het helpt ook niet dat de kabels kris-kras door elkaar lopen, maar daar wil ik eigenlijk niks aan doen, omdat ik geen goede toekomstbestendige oplossing kan verzinnen.

Weet iemand een specifieke kabel of merk HDMI kabels die een uitkomst zouden zijn voor mijn situatie, en vooral: waarom. Ik wil niet alleen weten dat er goede ervaringen zijn met een bepaalde kabel, maar vooral waarom dat die kabel dan ook zo goed presteert.

Kabellengte is niet heel relevant. Tussen blurayspeler en receiver kan zelfs een kabel van een halve meter, tussen receiver en televisie is denk ik anderhalve meter nodig. Maar ik denk dat het handiger is om uit te gaan van een kabel van 2 meter, omdat dat vaak weinig uitmaakt in de totaalprijs.

Ik weet ook niet of het een idee is om (al) HDMI 2.1 kabels te kopen, niet alleen voor de verdere toekomst, maar misschien ook vanwege de betere basiskwaliteit.

vrede in rust

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
https://qnected.nl/produc...d-hdmi-2-1-kabel-1-meter/

zoiets? deze kabels zijn ook gecertificeerd op https://hdmi.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Geen idee. Ze claimen een "HDMI.org" en "Premium Certified" te zijn, ik weet niet of dat hetzelfde is als waarvoor je via de HDMI organisatie de kabels "premium" laat certificeren. Qnected staat als fabrikant in ieder geval niet in de lijst die HDMI.org geeft.
Als laatste mis ik een opgaaf van kabeldikte (AWG), zie ik niks vermeld over aanvullende afscherming en/of vraag ik me af of de kabelkern volledig koper is, of dat het CCA/CCS is, waarbij het koper dát gebruikt is, 99.996% zuurstofvrij is, zoals vermeld.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Eerlijk gezegd zijn hier mooie topics over, zoek op elfenhaar.
De ervaring leert dat de 4 euro kabel van de blokker dit net zo goed kan dan een hele dure “Certified” kabel. Dat geldt doorgaans wel wat meer voor de kortere lengtes kabel, omdat over langere afstanden het risico op problemen groter is.

Dus je vraag: Waarom presteert een specifieke kabel zo goed?
Als er gewoon goed contact is, komt het signaal er wel doorheen. Hier geen enkel probleem met kabels van verschillende prijsklasses met 4K HDR signaal, of dat nu van een PS5, Switch, Blu-ray player of NUC is.

Misschien niet helemaal het type reactie die je had gehoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Meeste beeldfouten ontstaan doordat er een kabelbreuk is (HDMI bestaat uit 19 draadjes en een draad is dan gebroken) of de contactpunten zijn gecorrodeerd, verbogen of beschadigd.

En soms werkt een HDMI-kabel met een beveiligd kopieersignaal, bijv. bij kijken van een Blu-ray film en die zijn vreselijk irritant als je kabel een kabelbreuk heeft of slecht contact maakt.

En hoe lang moet de HDMI-kabel zijn, misschien ligt het daaraan?
Echter ik heb zelf nooit problemen gehad met HDMI-kabel van 5 meter lang.

[ Voor 51% gewijzigd door MedionAkoya op 16-01-2023 13:15 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:00

Sharky

Skamn Dippy!

Nas T schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:51:

Dat een HDMI kabel digitaal is en daardoor altijd goed werkt, is al meermaals ontkracht.
Enige nuance is hier van belang. Als je een goed werkende kabel hebt die aan te verwachten kwaliteitseisen voldoet is er per definitie geen verschil. Een extreem goedkope kabel die zonder kwaliteitscontrole op een maandagochtend in elkaar is gezet zou inderdaad slecht kunnen presteren. Maar het is onmogelijk het verschil te zien tussen goed werkende kabel van 10 euro en een goed werkende kabel van 250 euro.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hann1BaL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:07:
Eerlijk gezegd zijn hier mooie topics over, zoek op elfenhaar.
De ervaring leert dat de 4 euro kabel van de blokker dit net zo goed kan dan een hele dure “Certified” kabel.
Mijn ervaring is anders. Ik was ook altijd in de veronderstelling: digitaal heeft geen last van kwaliteitsverlies, óf het werkt, óf het werkt niet, maar de praktijk blijkt toch écht anders.
Ik heb al rode ruis (sneeuw) ervaren via kabels, waar dit niet voorkwam bij een andere kabel en op dit moment ervaarde ik het om de paar seconden een "hikje" in het beeld, waarbij dit verbeterde (maar niet volledig weg was) na gebruik van een andere kabel.

CCA/CCS is wel degelijk een ding: dit soort kabels zou eigenlijk verboden moeten worden in mijn optiek. CCA/CCS is leuk, totdat je vage issues krijgt, voortkomend uit net wel/net geen contact.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sharky schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:20:
[...]

...Maar het is onmogelijk het verschil te zien tussen goed werkende kabel van 10 euro en een goed werkende kabel van 250 euro.
Dat is niet (helemaal) waar: een technisch goedkopere kabel zal meer kans hebben op signaalstoringen in verschillende gebruikersscenario's.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
MedionAkoya schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:11:
En soms werkt een HDMI-kabel met een beveiligd kopieersignaal, bijv. bij kijken van een Blu-ray film en die zijn vreselijk irritant als je kabel een kabelbreuk heeft of slecht contact maakt.

En hoe lang moet de HDMI-kabel zijn, misschien ligt het daaraan?
Echter ik heb zelf nooit problemen gehad met HDMI-kabel van 5 meter lang.
De (HDCP) codering speelt natuurlijk wel bij de UHD blurayspeler, dat speelt weer niet op de INtel NUC, die ook 4K HDR door kan geven.
Lengte van de kabel moet geen probleem zijn. Meeste kabels die ik heb, zijn denk ik tussen de 2 tot 3 meter, ik denk dat ik geen kabel van 5 meter (of langer) in gebruik heb.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Nas T schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Dat is niet (helemaal) waar: een technisch goedkopere kabel zal meer kans hebben op signaalstoringen in verschillende gebruikersscenario's.
Daar is dat hele lang topic dus voor bedoeld, want je stelt dit, maar als een kabel werkt, dan werkt het.
Ik ben het wel met je eens: De kwaliteit van de connectoren laat wel eens te wensen over en ik heb vooral het idee dat goedkopere kabels gevoeliger zijn voor fysieke stress zoals knikken en spanning.

Maar als de el cheapo er tussen zit en het werkt: Niet meer aan komen, want dat blijft gewoon ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hann1BaL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:26:
[...]
Maar als de el cheapo er tussen zit en het werkt: Niet meer aan komen, want dat blijft gewoon ok.
Dat snap ik, dat is mijn huidige tactiek, bij gebrek aan beter. Maar: stel dat ik een werkende setup heb. Prima. Maar op een gegeven moment ontstaat er toch storing of wordt een storing geïntroduceerd als er iets (anders) aangepast is. Wat dan? Willekeurig kabels wisselen? Of zet ik dan de "heilige" kabels er tussen om de rest van de apparatuur uit te sluiten, zodat ik daarna kabels kan wisselen, om te voorkomen dat ik eindig met de situatie: ik heb alle kabels geruild, zonder effect en zonder enige kennis (zijn het misschien álle kabels? Of is het de apparatuur?).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Nas T schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Dat snap ik, dat is mijn huidige tactiek, bij gebrek aan beter. Maar: stel dat ik een werkende setup heb. Prima. Maar op een gegeven moment ontstaat er toch storing of wordt een storing geïntroduceerd als er iets (anders) aangepast is. Wat dan? Willekeurig kabels wisselen? Of zet ik dan de "heilige" kabels er tussen om de rest van de apparatuur uit te sluiten, zodat ik daarna kabels kan wisselen, om te voorkomen dat ik eindig met de situatie: ik heb alle kabels geruild, zonder effect en zonder enige kennis (zijn het misschien álle kabels? Of is het de apparatuur?).
Het grote probleem is dat ik niet geloof dat die heilige kabels bestaan.

Je kunt het uitsluiten door slimmer aan te sluiten:
Apparaat direct aan TV me de meegeleverde kabel: Alles goed qua signaal en kleur? Mooi, kabel kan de bandbreedte aan. Dus die kabel kan tussen apparaat en receiver. Niet meer aan komen.

Daarnaast is het een kwestie van een apparaat pakken waarvan je weet dat die de hoogste bandbreedte vereist en als die goed werkt met een kabel, dan is dat je kabel naar de TV.

Ervaring leert dat anno 2022 er nog steeds rare handshake problemen zijn en ik ervaar dit ook thuis met apparaten die ik toch weer opnieuw moet opstarten omdat het beeld rare dingen doet. Dit is handshake gerelateerd en niet kabel gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:00

Sharky

Skamn Dippy!

Nas T schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Daarom zeg ik ook nadrukkelijk; het is onmogelijk het verschil te zien tussen twee correct werkende kabels, ongeacht de prijs.

De kans dat een supergoedkope kabel niet goed werkt is inderdaad groter dan bij een degelijk merk dat daardoor ook wat duurder is, maar dat is een compleet andere discussie en is niet inherent aan kabels.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er bestaan geen kabels die gegarandeerd goed zijn, in die mate dat je kunt uitsluiten dat de kabel een probleem is.
Je kunt hooguit de kans op problemen verkleinen met een betere kabel, maar je kunt nooit zeggen 'maar dit is een HDMI.org-premium-certified-kabel, die kan geen probleem hebben'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
defusion schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:48:
Er bestaan geen kabels die gegarandeerd goed zijn, in die mate dat je kunt uitsluiten dat de kabel een probleem is.
Je kunt hooguit de kans op problemen verkleinen met een betere kabel, maar je kunt nooit zeggen 'maar dit is een HDMI.org-premium-certified-kabel, die kan geen probleem hebben'.
Laten we het niet gaan omdraaien... bij een HDMI 2.1 gecertificeerde kabel is het ontwerp, het gebruikte materiaal en de maximale lengte voldoende om een probleemloze verwerking van alle HDMI 2.1 specs te kunnen garanderen. Blijft over waar het fout kan gaan de incidentele fabricagefout of hufterige installatie, verwaarloosbare probleemkans in de praktijk.

Bij andere kabels is die kans gewoon wat groter. En hoe langer de kabel is hoe groter dat verschil.
Waarschijnlijk nog steeds verwaarloosbaar maar wel een grotere kans.

Verkoopprijs heeft er natuurlijk niets mee te maken.... maar er is ook veelal geen meerprijs voor gecertificeerde kabels.

Maar bij 1080p en HDMI 2.0 kabels hoor je zelden problemen of het moet echt waardeloze meuk zijn. Bij 4k en HDR komen die problemen regelmatig wel. Dan is de bandbreedte of de kwaliteit toch net niet goed genoeg.

[ Voor 15% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qnected
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-05-2023
Nas T schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Geen idee. Ze claimen een "HDMI.org" en "Premium Certified" te zijn, ik weet niet of dat hetzelfde is als waarvoor je via de HDMI organisatie de kabels "premium" laat certificeren. Qnected staat als fabrikant in ieder geval niet in de lijst die HDMI.org geeft.
Als laatste mis ik een opgaaf van kabeldikte (AWG), zie ik niks vermeld over aanvullende afscherming en/of vraag ik me af of de kabelkern volledig koper is, of dat het CCA/CCS is, waarbij het koper dát gebruikt is, 99.996% zuurstofvrij is, zoals vermeld.
Hoi @Nas T,

Graag wil ik meer transparantie bieden door te reageren op deze thread. :)

Het klopt dat Qnected niet in de adopter lijst van HDMI.org voorkomt. Dit komt omdat Qnected erkende HDMI.org adopters in onder andere het Midden-Oosten, India en Azië opdracht geeft tot productie.

Hoewel lokale eigen productie de voorkeur zou hebben is dit kosten technisch lastig te bewerkstelligen. Daarnaast zou lokale productie enorme invloed hebben op de verkoopprijzen.

Wellicht is het opgevallen dat de Nederlandse bedrijven welke voorkomen in de adopter lijst van HDMI.org geen kabels fabriceren. Dit zijn voornamelijk fabrikanten die zich bezig houden met de fabricage van chips en (rand)apparatuur. Waarschijnlijk vind je wel een aantal Nederlandse kabelfabrikanten terug onder 'terminated' adopters.

Om antwoord te geven op de claim 'Ultra Certified Cable'. De HDMI 2.1 kabels van Qnected met een lengte van één, drie en vijf meter zijn getest en goedgekeurd door HDMI.org. Deze lengtes worden geleverd met het officiële keurmerk.

De twee meter variant is onlangs goedgekeurd en zal tegen eind februari 2023 worden voorzien van het 'Ultra Certified Cable' keurmerk.

De halve, anderhalve, tweeënhalve en vier meter variant zijn (nog) niet aangeboden voor de keuring. Het is daarom van belang om te vermelden dat de halve, anderhalve, tweeënhalve en vier meter variant niet worden geleverd met 'Ultra Certified Cable' keurmerk.

Om het 'Ultra Certified Cable' keurmerk op de verpakking van de Qnected HDMI 2.1-kabels te controleren en verifieren is het advies gebruik te maken van de officiële HDMI.org applicatie. Je kunt deze applicatie downloaden via Google Play en Apple App Store.

Je krijgt na het scannen het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7rK2PYzbRmZrTf6LghmqHt_H94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sLeXXZY8kKuZcS5taIee0Iw.jpg?f=fotoalbum_large

Op de vraag of de kabeladers bestaan uit Copper Clad Steel (CCS) en Copper Clad Aluminium (CCA) kan ik heel kort zijn. Het antwoord is nee. De kabeladers bestaan uit puur koper en zijn drievoudig afgeschermd om interferentie (EMI) te minimaliseren. Interferentie minimaliseren en gebruik van puur koperen geleiders zijn harde eisen die worden gesteld door HDMI.org om door de keuring heen te komen.
It features exceptionally low EMI (electro-magnetic interference) which reduces interference with nearby wireless devices. The cable is backwards compatible and can be used with the existing installed base of HDMI devices.

Bron: https://hdmi.org/spec/hdmi2_1
Ik wil je enorm bedanken voor je feedback met betrekking tot de missende kabeldikte (AWG). Deze data en andere aanvullende gegevens zijn zojuist gepubliceerd en inzichtelijk gemaakt.

Toegevoegde data:
  • AWG-waarde
  • Bedrijfstemperatuur
  • Buitendiameter (OD)
  • Geleider materiaal
Als dank voor de terugkoppeling zou ik graag in contact komen om je kosteloos van een Qnected HDMI 2.1-kabel met 'Ultra Certified Cable' keurmerk te voorzien. Dit geeft je de mogelijkheid de kabel uit te testen met jouw apparatuur. :)

Als je hier gebruik van wilt maken dan wil ik je vragen te reageren op mijn privé bericht.

Graag hoor ik van je!

Met vriendelijke groet,

Cedric van Qnected

[ Voor 3% gewijzigd door Qnected op 20-01-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.amazon.es/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

ik gebruik sinds het afgelopen jaar deze kabel voor 4k hdr etc . (2meter)
Geen klachten, alles werk. en voor 9 euro

Mijn scherm zit aan de zwenkbeugel, dus ik verwacht niet dat hij nooit stuk gaat.
Maar voor 9 euro vind ik het prima hem elke 2 jaar te vervangen bv

p.s. ja amazon.es

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 20-01-2023 13:20 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1