Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Allen,

Ik schets even de situatie uit en keuzestress waar we voorstaan:
Ik ben zelf niet technisch op het niveau van elektriciteit/warmtepompen aangelegd, maar ik moet een keuze maken voor de toekomst. Ik ga een nieuwbouwwoning bouwen in België (start werken mei 2023).

Ik zoek zelf graag uit wat men mij wil voorstellen omdat ik niet alles vertrouw wat mij gewoon blindelings voorgesteld wordt. Toch is het in dit geval moeilijk omdat er zoveel komt bij kijken.

Ik heb reeds het topic van warmtepompen gelezen maar dat geeft mij wel informatie maar nog altijd niet de kennis om een keuze te maken.

Wij gaan een half open woning bouwen met:
- Ventilatie D
- Zonnepanelen
- Voorbereiding laadpaal ( nog geen elektrisch wagen)
- Warmtepomp
- Vloerverwarming ( gelijkvloers en boven op de badkamer.)
- We hebben 1 grote en 1 kleine badkamer
- We zijn momenteel een gezin van 3 personen

Oppervlakte:
7x17 : Kelder (ietsje kleiner: focus hierbij is om de technieken hierin te voorzien ipv op zolder)
7x17 : Gelijkvloers
7x13: Eerste verdieping
7x9: Zolder

Doel:
- We proberen omdat het nieuwbouw is toekomstgericht te denken en de beste keuze te maken
- We willen zo weinig mogelijk jaarlijks aan energiekosten betalen (dat wil toch iedereen)?
- We willen zo weinig mogelijk jaarlijks aan onderhoud betalen (dat wil toch iedereen)?
- Wat kiezen we qua type warmtepomp?
- Is zo'n geothermische boring echt de beste keuzen?
- Wat als het weer tegenvalt, en ik moet via het net elektriciteit voorzien om mijn warmtepomp te laten draaien?
- Batterijen zijn mijn inziens nog te duur?
- Leg ik echt mijn dak gewoon 'zo vol mogelijk' zonnepalen. (Wat moet ik hierin geloven?)
- Persoonlijk zou ik als backup nog een gasketel voorzien maar is dit slim?
- Wat met nieuwe norm rond piekverbruik? Is dit waar 'SG-ready' toestellen mij in kunnen helpen?
- Er zijn offertes die schrijven dat ik 3x400V+N nodig heb, is dit de norm tegenwoordig?
- Naar welk type boiler kijk ik best?
- Ik heb het gevoel dat alles (ventilatie,(vloer) verwarming, water en zonnepanelen) met elkaar ergens in contact komen te staan om als 1 homogeen systeem te functioneren.

Het kost allemaal, dat weten we maar wat is de beste keuzen die we maken?

1000x dank!

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black