Een onbekend IP adres op router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:42
Hallo, ik ben nu al een tijdje aan het puzzelen om er achter te komen waar dit vandaan komt.
in mijn lan zijn alle adressen in het bereilk
192.168.1.x
in de clientlist van mijn asus router zie ik tussen alle 192.168 adressen ineens een 169.254.207.137 met een windows symbool er naast en als client naam DELL.
Dit is op de bedraadde interface dus het komt niet via Wifi.
Ik geen zelf geen Dell computer aan het netwerk hangen.
Ik heb wel een laptop van het werk maar deze staat uit en is ook niet aangesloten.

ik kan het adres niet pingen

Heeft iemand een idee hoe ik er achter kom wat het apparaat zou kunnen zijn?

mrbert

Beste antwoord (via mrbert op 16-01-2023 15:06)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

mrbert schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:42:
Hallo, ik ben nu al een tijdje aan het puzzelen om er achter te komen waar dit vandaan komt.
192.168.1.x
in de clientlist van mijn asus router zie ik tussen alle 192.168 adressen ineens een 169.254.207.137 met een windows symbool er naast en als client naam DELL.
Ik heb wel een laptop van het werk maar deze staat uit en is ook niet aangesloten.

Is dit adres alleen een keer opgeslagen, of ook nog actief ?
169.254 is een reeks die een toestel gebruikt als er geen dhcp of ip adres ingesteld is.

Als jij niet in die subnet reeks zit is het logisch dat je niet kan pingen.
Zit er toevallig een dockingstation aan die laptop, die kan goed dat ip geclaimd hebben

Als het echt bedraad is, is het natuurlijk zeer simpel te vinden, door 1 voor 1 de kabels er uit te trekken totdat de verbinding verbreekt.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 16-01-2023 10:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

192.168.1.x

Is dit adres alleen een keer opgeslagen, of ook nog actief ?
169.254 is een reeks die een toestel gebruikt als er geen dhcp of ip adres ingesteld is.

Als jij niet in die subnet reeks zit is het logisch dat je niet kan pingen.
Zit er toevallig een dockingstation aan die laptop, die kan goed dat ip geclaimd hebben

Als het echt bedraad is, is het natuurlijk zeer simpel te vinden, door 1 voor 1 de kabels er uit te trekken totdat de verbinding verbreekt.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 16-01-2023 10:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Hoi dit adres blijft terug komen ook als de router is gereset.
Het adres staat dus in de active lijst. die continue wordt geupdate en op een bedraade verbinding.

Er ligt wel een docking station maar dat is in geen maanden aan geweest en ook niet aangesloten. Dat is nog uit de periode dat ik thuis moest werken. Die zou er toch niet in mogen staan?

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:44
mrbert schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:51:
Hoi dit adres blijft terug komen ook als de router is gereset.
Het adres staat dus in de active lijst. die continue wordt geupdate en op een bedraade verbinding.

Er ligt wel een docking station maar dat is in geen maanden aan geweest en ook niet aangesloten. Dat is nog uit de periode dat ik thuis moest werken. Die zou er toch niet in mogen staan?
bedoel je met niet aangesloten dat de kabels eruit zijn, of dat er geen laptop inzit?
Trek anders de kabels er even uit, en reboot de router dan weer en kijk of het terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:23
...

Logisch dat je het adres niet kan pingen. Stel even tijdelijk een pc/laptop even handmatig in en geef hem daarbij een ander ip adres, bijvoorbeeld 169.254.3.2. Niet wireless maar bedraad. Ping vanaf die pc naar het niet herkende ipadres. Als je een reactie krijgt dan staat het apparaat aan. Zoek uit door afkoppelen uit welk apparaat het is. Het macadress is vaak ook een indicatie welk merk het is.
Ter geruststelling: apparaten met een apipa adres (169.254.....) kunnen niet naar een ander netwerk. Ze hebben geen gateway, en jouw router kunnen ze niet vinden.

Ik heb geen idee wat er bij jou aan de hand is anders dan dat het apparaat geen ipadres krijgt van je router/dhcp server door restricties (mac filtering of iets anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
nee zowel de docking station als de laptop zijn al weken niet aangesloten. Ze staan uit en de kabel is weg. Zelfs de switch die ik in die kamer had heb ik opgeruimd.:)
Begrepen van het pingen.
Ik heb overigens geen filters op mac adressen ingesteld.
Ik ga eens proberen of ik er achter kan komen door afkoppelen. Gaat niet echt makkelijk want de switch en kabels zijn aardig weg gewerkt. Moet dus even mijn tafel vrijmaken en alles van zijn olek halen.;)
Maar het meest waarschijnlijk is om bij deze switch te beginnen omdat daar het meeste aangesloten zit.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Bij kabels trekken bleef dat adres zichtbaar in de connect list
reboot van de router gedaan zonder kabels er in.
daarna eerst mijn PC er aan. cleaen en daarna de andere kabels aangesloten en de twee switches een reboot gegeven en ook 1 voor 1 opnieuw aangesloten.
En het apparfaat is verdwenen en komt ook na 10 minuten niet meer terug.
Dus probleem ls denk verholpen.
Ook al kan het niet veel kwaad wil liever weten wat er op mijn netwerk zit. Alles heebt hier ook een vast IP adres zodat ik preceis weet wat het is
Dank voor de hulp er zijn een paar beste antwoorden gegeven soms is dat zo maar je kan er maaar 1 aanzetten

[ Voor 7% gewijzigd door mrbert op 16-01-2023 15:06 ]

mrbert

Pagina: 1