Mijn TV (Philips 55OLED803/12) had ook een veel te hoog stand-by gebruik ontdekte ik gisteren. Zo'n 19 Watt gebruik als de TV in stand-by stond. Ben vanmorgen even gaan experimenteren.
De eerste 'verdachten' waren Apps op de TV die we veel gebruikten. Die een voor een verwijderd en dan steeds de stekker uit de meetsocket. TV even aan alleen op TV en dan in stand-by (voor de zekerheid en om de meeting steeds vergelijkbaar te maken). 5 minuten wachten (Domoticz grafiek is per 5 minuten, uitlezen is near-realtime).
De resultaten:
- FLauncher verwijderd. Geen verschil in stand-by gebruik. (Gelukkig want die launcher is zo veel rustiger dan de default launcer met al die reclame!)
- Vervolgens verwijderd: AirReceiver, Canal Digitaal, Ziggo GO TV. Geen verschil.
- Vervolgens een brainwave, mijn mobiele apparaten!
- TV verwijderd uit de Google home app op mijn Android telefoon. Iets daling!
- TV verwijderd uit de Google home app op de iPad.
- We zitten weer op 0! (zal wel 0,x Watt zijn maar zodanig weinig dat mijn Blitzwolf Zigbee socket het niet kan meten). Voorlopig opgelost, nu in de gaten houden.
Wat mis ik nu door het verwijderen?
Eigenlijk niets. De telefoon/iPad kan ik niet meer als ab voor de TV gebruiken en meer functies die we nooit gebruikten. Had het ooit toegevoegd uit nieuwsgierigheid maar met de afstandbediening werken vinden we handiger.
Wat kostte dit extra stand-by gebruik bij elkaar?
- In ons geval, TV ongeveer 5 uur per dag aan: 131 kWh/jaar.
- Als je zelf wilt rekenen: voor elk uur dat 1 Watt stand-by 1 uur per dag teveel is reken je 0,365 kWh/jaar.
- Dus in mijn voorbeeld: 19 uur x 19 Watt x 0,365 = 131,8 kWh/jaar
Dat is ongeveer het verbruik per jaar van onze koel/vriescombinatie! Onze vaatwasser 270 kWh/Jaar. Echt belachelijk hoog stand-by gebruik.
Ik hoop dat dit bij anderen ook de oorzaak is!
Dat ik een Philips TV heb zal niets uitmaken. Ik verwacht dat dit bij velen de oorzaak kan zijn. Of je de kWh voor Google Home het waard vindt moet je zelf bepalen

Nu weer FLauncher en de andere apps weer installeren. (Vooraf had ik uiteraard die rot App van Ziggo al de schuld gegeven

)
Uitleg bij de grafiek
- Voor 7:10, flat-line gedurende de nacht 19 Watt
- Tussen 7:20 - 7:50 stand-by iets lager na stekker eruit/erin, 14 Watt en een heerlijke koffie gemaakt!
- Rond acht uur even de TV aangehad nadat ik de stekker er even uit had gehaald. Geen verschil tussen 8:15 en 8:45.
- Vervolgens de USB SSD even losgehaald. Scheelde 1 Watt. Blijkbaar gaat de SSD nu wel helemaal in stand-by want anders had in nu een stand-by verbruik verwacht van 1,x Watt.
- Rond 9:20 de Ziggo GO TV en dacht even dat ik hem had
- Om 9:45 waren beide Google Home apps leeg! Nu de gewenste flat-liner!