Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeadmaN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 16:52
Ik heb een OLED936 bedraad en een PUS8506 op wifi en beide hebben last van te hoog standby verbruik. Met mijn stekker met energiemeting kom ik op 10W continue.

Ik heb beide TV terug naar fabrieksinstellingen gezet en ervoor gezorgd dat er geen inschakelopties voor netwerk/chromecast aanstaan.

De eerste dagen na de reset gaat het goed. Standby verbruik gaat keurig naar 0,5W. Echter na een tijdje wil de TV niet meer in deep sleep mode. Ik kan ook zien in de router dat de TV op het netwerk aanwezig blijft.

Ik kan niet vinden of en welke app er voor verantwoordelijk is.

Zijn er apps of andere manieren binnen Android TV om uit te vinden welk proces of app de TV verhindert in deep sleep mode te gaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Staat de TV niet gewoon aan op de achtergrond om de OLED refresh te runnen?

Blijft ie op 10W staan, of gaat ie na een uur weer in echte standby?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeadmaN
Hij blijft staan op 10W; zowel de OLED936 en de PUS8506 wat geen Oled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

Hmmm... de andere kant op forceren blijkt wel te lukken, wat ik mij best kan voorstellen als je eerst de TV aan moet zetten om dan pas chromcast zichtbaar te hebben.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Bij mij was het een tijd geleden ook even puzzelen wat ervoor zorgde dat m'n Sony Android TV constant 30W verbruikte als 'ie uitstond.

Uiteindelijk was het bij mij dit: Settings → Network & Internet → Remote start, helemaal op 'Off' zetten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeadmaN
Die settings staan inderdaad helemaal uit. Bij Philips is de benaming iets anders.

Is er een app die lopende processen laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke energiemeter gebruik je?
Niet alle meters zijn even nauwkeurig bij laag verbruik.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeadmaN
Ik heb een Zigbee smart plug. Wellicht klopt de 10W niet precies maar hij heeft wel degelijk het verschil in 0,5W en de 10W aan. Daarnaast zie ik ook dat de TV op het netwerk beschikbaar blijft terwijl deze dat niet doet als hij 0,5W vraagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:00
LeadmaN schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:36:
Ik kan niet vinden of en welke app er voor verantwoordelijk is.

Zijn er apps of andere manieren binnen Android TV om uit te vinden welk proces of app de TV verhindert in deep sleep mode te gaan?
Mijn TV (Philips 55OLED803/12) had ook een veel te hoog stand-by gebruik ontdekte ik gisteren. Zo'n 19 Watt gebruik als de TV in stand-by stond. Ben vanmorgen even gaan experimenteren.
De eerste 'verdachten' waren Apps op de TV die we veel gebruikten. Die een voor een verwijderd en dan steeds de stekker uit de meetsocket. TV even aan alleen op TV en dan in stand-by (voor de zekerheid en om de meeting steeds vergelijkbaar te maken). 5 minuten wachten (Domoticz grafiek is per 5 minuten, uitlezen is near-realtime).
De resultaten:
  • FLauncher verwijderd. Geen verschil in stand-by gebruik. (Gelukkig want die launcher is zo veel rustiger dan de default launcer met al die reclame!)
  • Vervolgens verwijderd: AirReceiver, Canal Digitaal, Ziggo GO TV. Geen verschil.
  • Vervolgens een brainwave, mijn mobiele apparaten!
  • TV verwijderd uit de Google home app op mijn Android telefoon. Iets daling!
  • TV verwijderd uit de Google home app op de iPad.
  • We zitten weer op 0! (zal wel 0,x Watt zijn maar zodanig weinig dat mijn Blitzwolf Zigbee socket het niet kan meten). Voorlopig opgelost, nu in de gaten houden.
Wat mis ik nu door het verwijderen?
Eigenlijk niets. De telefoon/iPad kan ik niet meer als ab voor de TV gebruiken en meer functies die we nooit gebruikten. Had het ooit toegevoegd uit nieuwsgierigheid maar met de afstandbediening werken vinden we handiger.

Wat kostte dit extra stand-by gebruik bij elkaar?
  • In ons geval, TV ongeveer 5 uur per dag aan: 131 kWh/jaar.
  • Als je zelf wilt rekenen: voor elk uur dat 1 Watt stand-by 1 uur per dag teveel is reken je 0,365 kWh/jaar.
  • Dus in mijn voorbeeld: 19 uur x 19 Watt x 0,365 = 131,8 kWh/jaar
Dat is ongeveer het verbruik per jaar van onze koel/vriescombinatie! Onze vaatwasser 270 kWh/Jaar. Echt belachelijk hoog stand-by gebruik.
Ik hoop dat dit bij anderen ook de oorzaak is!
Dat ik een Philips TV heb zal niets uitmaken. Ik verwacht dat dit bij velen de oorzaak kan zijn. Of je de kWh voor Google Home het waard vindt moet je zelf bepalen 8)7
Nu weer FLauncher en de andere apps weer installeren. (Vooraf had ik uiteraard die rot App van Ziggo al de schuld gegeven ;) )

Uitleg bij de grafiek
  • Voor 7:10, flat-line gedurende de nacht 19 Watt
  • Tussen 7:20 - 7:50 stand-by iets lager na stekker eruit/erin, 14 Watt en een heerlijke koffie gemaakt!
  • Rond acht uur even de TV aangehad nadat ik de stekker er even uit had gehaald. Geen verschil tussen 8:15 en 8:45.
  • Vervolgens de USB SSD even losgehaald. Scheelde 1 Watt. Blijkbaar gaat de SSD nu wel helemaal in stand-by want anders had in nu een stand-by verbruik verwacht van 1,x Watt.
  • Rond 9:20 de Ziggo GO TV en dacht even dat ik hem had
  • Om 9:45 waren beide Google Home apps leeg! Nu de gewenste flat-liner!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHXaOry4GFEdkCdpaMKmo2MgYtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTQ1C1o2nJKlTvjhPfnN4yod.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeadmaN
Ik heb zelf als test zoveel mogelijk apps geforceerd gestopt (verwijderen hoeft niet!) en dat werkt. Nu nog uitzoeken welke app de boosdoener is maar dat wordt wat langdradiger klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork_nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-08-2024
Update:
Na dagen van zoeken een uurtje na plaatsen van deze post de oorzaak gevonden. Al kodi kijkend zet ik tv uit met de afstandsbediening. Dat resulteert in 6 uur 33 watt. Wanneer ik echter kodi eerst exit, is verbruik instant <1 watt na uitzetten. Kodi blijft dus doorlopen, ga nu uitzoeken hoe en wat. Denk dat heel wat tv’s onbedoeld stroom staan te slurpen hierdoor…..

Iemand meer zicht op een oplossing? Heb een 55oled935, deze blijft 6 uur na uitzetten 33 watt gebruiken, gekmakend. Na 6 uur stopt het en ga ik terug naar <1 watt. Presence op netwerk verdwijnt dan, wat ik prima vind.

Energy saving max
Chromecast disabled
Kodi installed, die gebruik ik dagelijksAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXHP_ep__DNmoyxzCiz8dmlhC9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAUbKFkiXMc3P1Yk8Qp9wSlI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door zork_nl op 20-03-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinJJ
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 14:06
Hier deze week nieuw gekocht: Philips 65OLED937 Ambilight - 2022

Met instellingen zitten spelen om r.e.a. naar wens te hebben. ( KPN Internet en TV : kastje op HDMI 1
Heb Internet via Kabel

Werkt allemaal prima. Blij met het toestel.
Toen eens naar verbruik gekeken: Standby na paar minuten: bleef 30 W, en dit voor een hele dag.
E.e.a. geprobeerd:

Acties:

- Wake on WLAN uitzetten Standaard Uit. Kost wat meer stroom,
Datkomt ook als waarschuwing bij Aanzetten, dus uitgelaten.
Leuk om met Telefoon App Philips Remote. Ook de TV Aan te kunnen zetten.
- WiFi Aan/Uit : standaard Aan: UITZETTEN <<<<<<<<<
Vanaf dat moment na Uitzetten: Standby verbruik na een minuut of zo, OLED Refresh, weer terug neer 0 W
(Zal 0.3-0.5 W of zo zijn)

Dit zou standaard Niet 'Aan' moeten staan...

- Andere ideeën. Niet nodig/geprobeerd
○ Ambi light HUE Uitschakelen
○ Google/Alexa spraak optie uitschakelen
WoWLAN:
Instellingen > Draadloos en netwerken > Met kabel of Wi-Fi > Inschakelen met Wi-Fi (WoWLAN).
Wi-Fi in- of uitschakelen:
Instellingen > Draadloos en netwerken > Met kabel of Wi-Fi > Wi-Fi aan/uit.

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:08
@zork_nl Hoezo update. Jij bent de TS helemaal niet.

[ Voor 68% gewijzigd door WEBGAMING op 15-04-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 13:36
zork_nl heeft zijn post aangepast door bovenaan wat toe te voegen ;)
Pagina: 1