• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:49
In 2016 heb ik mijn huidige woning gekocht. Deze woning kwam op mijn pad en was perfect voor wat ik wilde. Veel tijd om uit te zoeken hoe alles zat met hypotheken, verzekeringen en alles wat er bij moet komen. Vrienden die al een huis hadden gekocht hebben de hypotheek via een adviseur afgenomen. Ik ben toen voor advies naar die adviseur geweest.

Het advies was prima en ik heb een goede hypotheek en OVR bij Aegon. Bij het afsluiten werd er aangeboden om voor 5 euro per maand per product (hypotheek + ovr, totaal dus 10 euro per maand) een dienst af te nemen dat ik voor elk advies zonder bijkomende kosten bij hen terecht kan. Daar kreeg ik dan ook 250 euro korting op het adviesgesprek. Op dat moment leek mij dat een goede deal.

Inmiddels ben ik er achter dat er 1) praktisch geen wijzigingen mogelijk of nodig zijn aan de hypotheek en 2) zaken als extra aflossen en opvragen van gegeven gemakkelijk via het portal van Aegon kan. Die 10 euro per maand is dus wat overbodig. Ik heb hier verder nooit meer naar om gekeken, het bedrijf regelt ook verzekeringen en de service was meestal goed.

Nu is daar een verandering in gekomen. Het bedrijf is overgenomen door een andere partij. Zij hebben zonder vooraf mede te delen de prijzen met 9% verhoogd. Waar het eerst 10 euro was, is het nu 10,90. Ik zag al niet meer het nut van de 10 euro per maand, maar een verhoging voor een dienst die ik niet gebruik is helemaal onlogisch. Hierover heb ik gemaild naar het bedrijf.

Voor de hypotheek geven ze aan dat stopzetten mogelijk is. Dat wordt doorgevoerd.
Voor de OVR geven ze aan:
In de opdrachtbevestiging is afgesproken en bevestigd dat de doorlopende administratie- en beheerskosten € 5,- per maand bedragen, inmiddels geïndexeerd naar € 5,45. Deze maandelijkse vergoeding aan ons kantoor kan niet worden stopgezet zolang deze verzekering via ons kantoor loopt. Deze kosten zijn onlosmakelijk verbonden aan de overlijdensriscoverzekering. Hierin zijn bijvoorbeeld ook onze werkzaamheden verrekend voor tussentijdse wijzigingen, kosten die wij maken bij een onverhoopt overlijden en het op peil houden van onze kennis op het gebied van levensverzekeringen. In het verleden werd er één vast bedrag in rekening gebracht, inclusief de adviesvergoeding. Om onze verdiensten transparant te maken wordt dit apart in rekening gebracht, wel zo duidelijk. Deze maandelijkse vergoeding kan alleen worden stopgezet als deze verzekering is beëindigd of via een andere adviseur loopt.
Het niet hebben van een adviseur is bij Aegon niet mogelijk. Het liefst ga ik weg bij deze huidige adviseur naar een "adviseur" die geen kosten rekent voor een OVR (die maar een paar euro per maand kost).

Als dat niet mogelijk is, kan weigeren om 5,45 te betalen in plaats van 5 (gaat om het principe, niet om het bedrag)

Het leven is te kort om te testen

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:02
@Beneveerg Aegon biedt zelf geen OVR meer aan. Ik zou gewoon een andere partij nemen die geen aansluitkosten en ook geen onderhoudskosten rekent en je huidige opzeggen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:14
Kijk even of je niet een ORV kan krijgen voor een lagere maandprijs!

Ik heb mijn twee ORV'en ook opgezegd en goedkoper een hogere dekking bij een ander bedrijf :-)

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:22
Heb je nog wel een ORV nodig? In 2016 was het nog verplicht bij een hypotheek. Nu niet meer. Als je genoeg spaargeld achter de hand hebt kan je hem ook helemaal stopzetten.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:16
Vermoedelijk is de ORV verpand aan de hypotheekverstrekker. De ORV opzeggen kan dan alleen met toestemming van deze partij. Aangezien dat ook Aegon is, betwijfel ik of ze daar toestemming voor gaan geven.

Ben bang dat je vast zit (of je zult er heel veel moeite voor moeten doen)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:08
jeroenkb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:39:
Vermoedelijk is de ORV verpand aan de hypotheekverstrekker. De ORV opzeggen kan dan alleen met toestemming van deze partij. Aangezien dat ook Aegon is, betwijfel ik of ze daar toestemming voor gaan geven.

Ben bang dat je vast zit (of je zult er heel veel moeite voor moeten doen)
mag dat tegenwoordig ja de verpanding opzeggen? toch eens gaan kijken niet dat ik het op wil zeggen want ik moet nog drie jaar betalen eraan maar als ik de verpanding zou opzeggen kan ik zelf beslissen wat ik met het geld doe

ben daar een leek in btw :/

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:42
Tuurlijk kan je de verpanding intrekken/vervangen... maar wel met toestemming van de begunstigde.

In de praktijk kan het vaak zonder veel moeite, ergens anders een ORV nemen gebeurt veel. En doe het liever eerder dan later. Hoe ouder je wordt hoe hoger de premie.

Maar de OVR in zo'n pakket bij dezelfde aanbieder is vaak al extreem duur voor de dekking die je echt hebt (als je pech hebt geen vast bedrag maar een aflopende staffel op basis van je aflossing).

En jij bepaald meestal niet wat je met het geld doet. Je bent of dood of er kunnen nog wat fiscale regels zijn.

[Voor 10% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 11:22]

• Beneveerg
President schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:36:
Kijk even of je niet een ORV kan krijgen voor een lagere maandprijs!

Ik heb mijn twee ORV'en ook opgezegd en goedkoper een hogere dekking bij een ander bedrijf :-)
Goede! Ik heb net even online bij Independer wat gegevens ingevuld. De maand kosten zijn lager (al kost het wel 195 euro om over te sluiten)
ericwhar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:38:
Heb je nog wel een ORV nodig? In 2016 was het nog verplicht bij een hypotheek. Nu niet meer. Als je genoeg spaargeld achter de hand hebt kan je hem ook helemaal stopzetten.
Op dit moment weegt het spaargeld nog niet op tegen wat de ORV zou uitbetalen. Ik vind het wel een fijn idee als mijn erfgenaam de hypotheek kan afbetalen bij overlijden.

De ORV is inderdaad verpand. Ik ga er vanuit dat deze partij mij nu ook liever kwijt dan rijk is en daarom geen probleem maken van het niet voortzetten van de ORV.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29
Ik heb even uitgezocht hoe ik dat gedaan heb. Ik zie dat ik gebeld heb met de tussenpersoon (hypotheekverstrekker destijds) en die hebben een formulier toegestuurd voor opzegging. Die heb ik ingevuld en daarna is het schijnbaar goed gegaan, want de premie is ook nooit meer geïncasseerd.

Omdat het nu niet meer verplicht is, is verpanden sowieso niet meer slim. Vond het ook een slecht concept (verzekeraars / verstrekkers denken wel aan zichzelf), en jij/jouw wederhelft heeft er weinig aan (alleen hooguit een lagere schuld, afhankelijk van wat je destijds hebt afgesproken)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06
Beneveerg schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:29:

[...]

Op dit moment weegt het spaargeld nog niet op tegen wat de ORV zou uitbetalen. Ik vind het wel een fijn idee als mijn erfgenaam de hypotheek kan afbetalen bij overlijden.
Blijft jouw keuze natuurlijk, maar is die erfgenaam je partner waarmee je samenwoont? Dan snap ik hem geheel en zou ik het ook doen. Is die erfgenaam bijvoorbeeld familie waar je niet mee samenwoont? Dan krijgen die waarschijnlijk bij jou overlijden al een hele hoop geld uit de overwaarde van je huis, waarom zou je dan nu betalen zodat je erfgenamen nog meer geld krijgen wat ze waarschijnlijk niet echt nodig hebben.

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:42
.... verwijderd....

[Voor 91% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 12:01]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Sissors schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Blijft jouw keuze natuurlijk, maar is die erfgenaam je partner waarmee je samenwoont? Dan snap ik hem geheel en zou ik het ook doen. Is die erfgenaam bijvoorbeeld familie waar je niet mee samenwoont? Dan krijgen die waarschijnlijk bij jou overlijden al een hele hoop geld uit de overwaarde van je huis, waarom zou je dan nu betalen zodat je erfgenamen nog meer geld krijgen wat ze waarschijnlijk niet echt nodig hebben.
Zo hebben wij het ook bekeken: we hebben één ORV op beiden levens. Deze verzekering keert eenmaal uit zodat degene die achterblijft kan blijven wonen. De ORV loopt dan ook annuitair af, net zoals de hypotheek.
Wij zien ook geen toegevoegde waarde in twee verzekeringen, onze nabestaanden hoeven niet naast het huis nog een bak geld te krijgen.

Overigens, de ORV premies zijn enorm gedaald de laatste jaren. Een nieuwe verzekering afsluiten loont heel vaak, daarbij hoef je niet over te sluiten. Gewoon een nieuwe met een kortere looptijd afsluiten en de oude laten vervallen.

En ik ben natuurlijk geen financieel adviseur, dus je moet zelf je keuzes maken

[Voor 15% gewijzigd door leejoow op 16-01-2023 13:23]

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:16
bie100 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:14:
[...]

mag dat tegenwoordig ja de verpanding opzeggen? toch eens gaan kijken niet dat ik het op wil zeggen want ik moet nog drie jaar betalen eraan maar als ik de verpanding zou opzeggen kan ik zelf beslissen wat ik met het geld doe

ben daar een leek in btw :/
Ja, dat mag met goedkeuring van de bank.

Heb het week geleden gedaan omdat door aflossing op hypotheek ORV niet echt meer nodig was.
En de ORV zou nog 8 jaar lopen a 300 euro per jaar. Makkelijke besparing.

• Beneveerg
Sissors schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Het is mijn partner die het huis zou moeten krijgen. Het is wel zo wenselijk dat zij in dit huis kan blijven wonen mocht ik overlijden.

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:56
Waarom laat je ze niet werken voor hun geld,
1 vraag een offferte voor een orv aan bij je huidige adviseur
2. Na ontvangst vraag je of je de dienstverlening ook af kan kopen (wellicht goedkoper dan Independer)
3. Ga bij ze weg als het antwoord niet bevalt…
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee