Vochtbruggen door spouwmuur over gordingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duCroq
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-01-2023
Op zolder zien we op een buitenmuur veel vocht, dat bij de hoogste gordingen (maar niet bij de nokbalk), lijkt te ontstaan. We hebben een twee-onder-een kap woning uit de jaren dertig. De zijgevel waar het om gaat is gericht op het zuiden, en een tikkeltje naar het westen. De gordingen liggen over de spouwmuur en steken zo'n 40cm uit de gevel.
Kan het zijn dat de vochtbruggen ontstaan door een capillaire verbinding langs de gordingen, waarbij het water gestuwd wordt vooral bij regen en westenwind?

De buren, met de zijgevel richting noorden, hebben geen last van dit probleem. Ook heb ik al twee verschillende dakdekkers laten kijken naar het probleem, en zij kunnen geen oorzaak vinden. Er lijkt iig geen daklekkage te zijn.

Misschien heeft iemand een idee over de oorzaak van deze vochtbruggen. En een mogelijke oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:59
Een mogelijke oplossing hier wordt eerder bereikt met foto's. Want ik denk dat ik je snap maar foto's helpen echt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
Niet stiekem vocht van binnen wat op koudste punt condenseert en dan naar beneden loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooke0110
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-02-2023
Het is mogelijk dat de vochtbruggen langs de gordingen ontstaan door capillaire werking, waarbij het water langs de gordingen omhoog wordt getrokken en gestuwd wordt bij regen en westenwind. Dit kan vooral een probleem zijn bij oudere woningen waar de isolatie niet zo goed is.

Een mogelijke oplossing is om de muur te laten impregneren, waardoor deze waterafstotend wordt gemaakt en er geen water meer door capillaire werking omhoog kan trekken. Ook kan het plaatsen van ventilatieopeningen in de gevel helpen om vochtproblemen te verminderen.

Het is ook mogelijk dat de vochtproblemen worden veroorzaakt door condensatie, vooral als er onvoldoende ventilatie is op de zolder. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er voldoende ventilatie is op de zolder en dat er geen vochtige materialen worden opgeslagen die vocht kunnen vasthouden en bijdragen aan het probleem.

Als de oorzaak van de vochtproblemen niet duidelijk is, kan het nuttig zijn om een bouwkundig expert te raadplegen om het probleem te onderzoeken en een oplossing voor te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooke0110
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-02-2023
Het spijt me dat je in deze situatie terecht bent gekomen. Ik denk dat het moeilijk zal zijn om buren aan te trekken.