Toon posts:

R9 280X 3GB vervangen voor een RX480 4gb ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:51
Goedemorgen,

Ik gebruik mijn PS5 voor gaming, maar heb een pc om ETS2 te kunnen spelen. Dat is ook het enige wat ik op die pc doe, verder wordt hij nergens voor gebruikt.

Huidige specs:

i5-4430S Tray
MSI H81I
Kingston 1600MHz 16GB DDR3 geheugen
128GB Samsung 830 SSD
Windows 10 pro 64Bit
Club3D Radeon R9 280X RoyalQueen 3GB

Nu draait ETS2 redelijk, maar als ik bijvoorbeeld de stad in rij of de lampen van de vrachtwagen aanzet, merk ik een drop in FPS.

Mijn vraag is:

Zou het zin hebben om op dit systeem de grafische kaart te vervangen voor een RX480 Gaming X 4gb (MSI) ?

als ik de FPS daarmee iets zou kunnen opkrikken zodat ik niet merkbaar verlies heb op de huidige settings, dan is dat voldoende. Het lijkt mij dat het altijd wel beter draait dan op de huidige kaart, al zal de CPU bottlenecken. Ik kan dus niet goed inschatten of de CPU zo erg bottleneckt dat de upgrade naar zon RX480 zin zou hebben.

Ik hoor het graag!

Floris

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

lord_fh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:00:
Goedemorgen,

Ik gebruik mijn PS5 voor gaming, maar heb een pc om ETS2 te kunnen spelen. Dat is ook het enige wat ik op die pc doe, verder wordt hij nergens voor gebruikt.

Huidige specs:

i5-4430S Tray
MSI H81I
Kingston 1600MHz 16GB DDR3 geheugen
128GB Samsung 830 SSD
Windows 10 pro 64Bit
Club3D Radeon R9 280X RoyalQueen 3GB

Nu draait ETS2 redelijk, maar als ik bijvoorbeeld de stad in rij of de lampen van de vrachtwagen aanzet, merk ik een drop in FPS.

Mijn vraag is:

Zou het zin hebben om op dit systeem de grafische kaart te vervangen voor een RX480 Gaming X 4gb (MSI) ?

als ik de FPS daarmee iets zou kunnen opkrikken zodat ik niet merkbaar verlies heb op de huidige settings, dan is dat voldoende. Het lijkt mij dat het altijd wel beter draait dan op de huidige kaart, al zal de CPU bottlenecken. Ik kan dus niet goed inschatten of de CPU zo erg bottleneckt dat de upgrade naar zon RX480 zin zou hebben.

Ik hoor het graag!

Floris
Het gaat vast bottlenecken, maar hoeveel kunnen wij ook maar lastig inschatten ;)
Je zou eens kunnen kijken hoe zwaar je cpu nu al belast word als je ETS speelt, als dat nu al 90+ % is zal je gpu upgrade waarschijnlijk niet heel veel brengen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• lord_fh
heuveltje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Het gaat vast bottlenecken, maar hoeveel kunnen wij ook maar lastig inschatten ;)
Je zou eens kunnen kijken hoe zwaar je cpu nu al belast word als je ETS speelt, als dat nu al 90+ % is zal je gpu upgrade waarschijnlijk niet heel veel brengen
Bedankt voor je reactie! Hoe test ik dat het best? Taakbeheer oid op de achtergrond draaien ?

• lord_fh
Hmm heb hem net door een online bottleneck/fps checker laten gaan op basis van cpu en graka, die geeft aan dat op fhd 1080p settings de cpu 100% draait en de 280x op 98%, hierbij matched dat dus goed, maar een rx 480 (wel de 8gb versie) gaat z'n potentie nooit halen, sterker nog, volgens die calculator gaat de fps niet omhoog omdat de cpu al volle pijp aan de gang is.

Ik denk dus dat ik mijn antwoord heb...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@lord_fh RX480 is niet veel sneller dan R9 280X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• lord_fh
Hackus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:05:
@lord_fh RX480 is niet veel sneller dan R9 280X
Dat dacht ik al, maar ik gok(te) dat 1gb meer geheugen en een iets snellere kaart, icm de rest van het systeem, zou zorgen voor een iets betere FPS score op de huidige settings. zon kaart is goed op de kop te tikken vandaar. ik ben dus bang dat mijn CPU een te grote bottleneck vormt, zelfs al voor zon RX480

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
Ik lees toch her en der dat de RX480 wel degelijker sneller is. Ik zou dan wel voor de 8GB versie kiezen.

Daarnaast is de RX480 ook weer een tikje zuiniger, dat is ook wat waard.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

lord_fh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Dat dacht ik al, maar ik gok(te) dat 1gb meer geheugen en een iets snellere kaart, icm de rest van het systeem, zou zorgen voor een iets betere FPS score op de huidige settings. zon kaart is goed op de kop te tikken vandaar. ik ben dus bang dat mijn CPU een te grote bottleneck vormt, zelfs al voor zon RX480
Ik denk dat je dan aan het lappen bent. welke voeding heb je eigenlijk ?

i5-4430s is al afgeknepen versie van de i5-4430. meer geschikt voor kantoorwerk toen de tijd, met lager tdp

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• lord_fh
Hackus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat je dan aan het lappen bent. welke voeding heb je eigenlijk ?

i5-4430s is al afgeknepen versie van de i5-4430. meer geschikt voor kantoorwerk toen de tijd, met lager tdp
Een nieuwe (nog geen jaar oude) zalman 600watt (gold? Iig 80+ rating) , ik geloof megamax versie.

Ik snap dat het lappen is, echter het is echt puur voor ets2 , vandaar dat als hij wat beter zou draaien, dat voor mij prima is. (En de makkelijkste swap) , ik had niet gedacht op dat online vergelijk uit gaande, dat de cpu al 100% zou draaien (als dat werkelijk zo is)

[Voor 25% gewijzigd door lord_fh op 16-01-2023 11:22]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44

Thomg

Aww yiss

Je kan het natuurlijk ook zelf controleren door te kijken naar CPU usage (per core!) als je ingame bent, maar ik vermoed dat de calculator hier gelijk heeft. Een schappelijke GPU upgrade zal vrij zinloos zijn door de harde CPU bottleneck.

En, as usual, een GPU bottleneck is meer gewenst dan een CPU bottleneck omdat een CPU bottleneck zich vaak uit in de vorm van microstutters en heftige fps drops waar een GPU "gewoon" wat minder fps doet in zwaardere gebieden en kan je altijd draaien aan de instellingen.

Tenzij je wilt vernieuwen of verbruik omlaag wilt halen zal de upgrade vrij zinloos zijn ben ik bang. Als je het hebt over een 480 verwacht ik 2e hands iets van 50 a 60 euro, voor dat geld kan je ook moeilijk een miskoop doen. Maar meer VRAM is wel gewenst (liever wat beter dan een 480, niet 480 8GB).

[Voor 16% gewijzigd door Thomg op 16-01-2023 11:49]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:01

Praetextatus

the dutch_paki

Probeer het eens met msi afterburner en niet via een online checker. Daarmee haal je een wat betere vergelijking.

Ben ook benieuwd op welke settings je speelt?
https://pc-builds.com/fps...uck-simulator-2/1920x1200

Je systeem zou het makkelijk moeten trekken, maar ik denk wel dat je cpu eerder de bottleneck is.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• lord_fh
Praetextatus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:17:
Probeer het eens met msi afterburner en niet via een online checker. Daarmee haal je een wat betere vergelijking.

Ben ook benieuwd op welke settings je speelt?
https://pc-builds.com/fps...uck-simulator-2/1920x1200

Je systeem zou het makkelijk moeten trekken, maar ik denk wel dat je cpu eerder de bottleneck is.
Ga ik thuis doen,

ik moet de exacte specs even kijken :)

Het draait opzich ook aardig hoor, alleen ik zie gewoon aan het beeld dat ik een betere fps heb als ik de lampen van de auto uit heb en ook als ik iets drukker gebied in ga dan kakt hij wat in. Ik speel het echt als simulator met stuur/pook/simdash etc. en wil het zo smooth mogelijk maar wel minstens op hoe hij nu staat ingesteld (ik zal dus thuis kijken wat de settings zijn) Ik speel op een 32" LG 4k scherm, denk dat de resolutie daardoor best hoog staat.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:01

Praetextatus

the dutch_paki

lord_fh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Ga ik thuis doen,

ik moet de exacte specs even kijken :)

Het draait opzich ook aardig hoor, alleen ik zie gewoon aan het beeld dat ik een betere fps heb als ik de lampen van de auto uit heb en ook als ik iets drukker gebied in ga dan kakt hij wat in. Ik speel het echt als simulator met stuur/pook/simdash etc. en wil het zo smooth mogelijk maar wel minstens op hoe hij nu staat ingesteld (ik zal dus thuis kijken wat de settings zijn) Ik speel op een 32" LG 4k scherm, denk dat de resolutie daardoor best hoog staat.
Als je op 4k speelt, zul je zowel je cpu (+ mobo/RAM/Voeding) als gpu wel moeten opschalen, of je instellingen wijzigen naar 1080p/1200p.

In de link die ik boven heb gedeeld zie je een r9 280x met een Ryzen1600. Die is een bak sneller en je ziet dat minimums op 1200p al zakken naar 55fps bij medium/high settings. 4K is bijna 4x zoveel data data die verwerkt moet worden ;). Maar begin inderdaad met MSI afterburner bij het spelen om te achterhalen wat je load is op CPU en GPU

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• lord_fh
Praetextatus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Als je op 4k speelt, zul je zowel je cpu (+ mobo/RAM/Voeding) als gpu wel moeten opschalen, of je instellingen wijzigen naar 1080p/1200p.

In de link die ik boven heb gedeeld zie je een r9 280x met een Ryzen1600. Die is een bak sneller en je ziet dat minimums op 1200p al zakken naar 55fps bij medium/high settings. 4K is bijna 4x zoveel data data die verwerkt moet worden ;). Maar begin inderdaad met MSI afterburner bij het spelen om te achterhalen wat je load is op CPU en GPU
Ik heb afterburner gedraaid een 10 min in ets 2. Gpu gaat volle 100% , cpu af en toe een piek , maar over algemeen 70-85% .

Draai op 1920x1080, 60hz modus, verticale synchroniseren aan. Scaling op 400% en alles bijna op hoog.

Lijkt er dus op, dat een andere kaart wel wat soelaas zou moeten bieden als ik puur naar afterburner kijk.

Hieronder 2 foto's van afterburner, wel al snel na spelen gemaakt maar beeld bleef hetzelfde.

[Voor 31% gewijzigd door lord_fh op 16-01-2023 18:14]

• lord_fh
Update: RX480 (4gb) en spel draait nu alles op het hoogst op 1080p.

GPU draait nu niet meer vollepijp 100% als ik in afterburner kijk, CPU gaat nu wel meer richting 100%.

Binnenkort dus maar een keer kijken of ik een socket 1150 i7 oid op de kop kan tikken, dan rammen de FPSen helemaal omhoog. Het is dus duidelijk een combi van Grafische kaart en CPU, dus bedankt voor alle antwoorden en inzichten, het heeft mij echt geholpen.

Samenvatting: door de sterkere kaart met een GB meer, draait het spel op hogere instellingen zonder vertraging als de lampen aan gaan. CPU moet wel harder werken wat je af en toe merkt (maar niet heel erg) dus ik ga opzoek naar een i7 1150 socket tzt om het nog net wat smoother te maken .

Bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee