Toon posts:

Doorgebrande geïntegreerde led modules vervangen Foscarini

Pagina: 1
Acties:

• Beuzer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-01 13:42

Beuzer

Hue light notification control

Topicstarter
Onlangs heb ik 2 van deze mooie Foscarini Spokes 2 lampen gekregen, niet wetende wat de prijs was. Afgelopen weekend geklust en kabels getrokken om deze lampen boven de eettafel op te hangen. Helaas ging dit allemaal wat moeizaam en toen het toch allemaal gelukt was heb ik per ongeluk de omvormer overgeslagen en de draden direct op de lamp aangesloten. Die is nu dus doorgebrand (gelukkig doet de andere het wel).

Ik zit nu dus met een forst geprijsde lamp die het niet doet en vervangen is mij toch echt te duur. Ondertussen heb ik voor zover mogelijk de lamp opengehaald om te kijken wat de lichtbron precies is, zodat ik die misschien kan vervangen. Hieronder 2 foto's, nummer 1 is van de led module die omhoog schijnt en nummer 2 van de module die omlaag schijnt.

Heeft iemand enig idee of deze modules los te krijgen zijn? Ik hoop dat iemand me in de juiste richting kan wijzen om deze lamp te repareren.

Linkje naar een webshop waar deze lamp te koop is: https://www.misterdesign.nl/spokes-2-hanglamp-foscarini.html

Hue Control: Neem controle over Hue lampen in een notificatie!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Ik zou eerst eens bij de leverancier informeren. Ik mag aannemen dat zo'n dure lamp niet als wegwerpartikel is ontworpen en dat er dus gewoon onderdelen voor verkrijgbaar zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:33
Google op "star EN0969" .. dan kom je de datasheet van de led-constructie tegen.. geen idee of eea nog leverbaar is, maar dat vergemakkelijkt dan toch zeker het zoeken naar alternatieven

https://www.entityel.com/...ards/star/en0969-star-xml

[Voor 20% gewijzigd door breew op 16-01-2023 09:42]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:13

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je ook foto's van de 'omvormer' (LED-driver)? Die informatie (welke stroom, spanning, constant current/constant voltage) is essentieel.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Beuzer

Beuzer

Topicstarter
evilution schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:25:
Ik zou eerst eens bij de leverancier informeren. Ik mag aannemen dat zo'n dure lamp niet als wegwerpartikel is ontworpen en dat er dus gewoon onderdelen voor verkrijgbaar zijn.
Goede tip! Ik heb inderdaad al een mail gestuurd naar een leverancier, maar was dit vergeten te melden.
breew schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:38:
Google op "star EN0969" .. dan kom je de datasheet van de led-constructie tegen.. geen idee of eea nog leverbaar is, maar dat vergemakkelijkt dan toch zeker het zoeken naar alternatieven

https://www.entityel.com/...ards/star/en0969-star-xml
Super, daar ga ik even op zoeken. Bedankt!

• Beuzer

Beuzer

Topicstarter
ThinkPad schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:44:
Heb je ook foto's van de 'omvormer' (LED-driver)? Die informatie (welke stroom, spanning, constant current/constant voltage) is essentieel.
Zeker, hier zijn ze:

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 14:59
Design mag wat kosten zo te zien, driver + LED's is hooguit 30€. Ik werk bij een LEDlamp fabrikant en moet altijd lachen om zulke exorbitante prijzen. Die eerste LED is er zo te zien een met LENS over de LED's zou je eventueel ook wel gewoon voor zo'n COB kunnen vervangen zoals diegene die naar onder schijnt.
Houd er wel rekening mee dat er eventueel lichtkleur en intensiteit verschil kan ontstaan met vernieuwen van LED's. Beter is om beide lampen compleet te voorzien van nieuwe LED's dan.

Die driver is overigens dimbaar via het DALI protocol, wel leuke feature om erbij te hebben trouwens.

Overigens, voor iets waar 220V AC overheen gegaan is zien de LEDS er nog goed uit of is dit de nog hele lamp?

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:28
NovemberSierra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:54:
Design mag wat kosten zo te zien, driver + LED's is hooguit 30€. Ik werk bij een LEDlamp fabrikant en moet altijd lachen om zulke exorbitante prijzen.
En jullie marge is gewoon hetzelfde op jullie producten..... het is natuurlijk een illusie om alleen naar de kosten van de componenten an zich te kijken.

Jullie exorbitante prijzen in de winkel staan ook niet in verhouding tot de paar centen die alleen de fabricage kost.

Maar je advies is een goede, vervang ze beide dan ziet het er een stuk beter uit. Dit is nou eenmaal het nadeel van ontwerpen waar je met vaste modules moet werken.

• Beuzer

Beuzer

Topicstarter
NovemberSierra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:54:
Design mag wat kosten zo te zien, driver + LED's is hooguit 30€. Ik werk bij een LEDlamp fabrikant en moet altijd lachen om zulke exorbitante prijzen. Die eerste LED is er zo te zien een met LENS over de LED's zou je eventueel ook wel gewoon voor zo'n COB kunnen vervangen zoals diegene die naar onder schijnt.
Houd er wel rekening mee dat er eventueel lichtkleur en intensiteit verschil kan ontstaan met vernieuwen van LED's. Beter is om beide lampen compleet te voorzien van nieuwe LED's dan.

Die driver is overigens dimbaar via het DALI protocol, wel leuke feature om erbij te hebben trouwens.

Overigens, voor iets waar 220V AC overheen gegaan is zien de LEDS er nog goed uit of is dit de nog hele lamp?
Ik had ook geen idee dat de lampen zo duur waren, heb geen verstand van die design lampen. Als ik het van te voren had geweten was ik wel wat voorzichtiger geweest.

Lijkt me dan inderdaad beter om beide lampen te vervangen met dezelfde LED, als ik de originele niet kan kopen. Dit is de kapotte lamp. Kan het zijn dat alleen de COB (die naar beneden schijnt) kapot is gegaan? Volgens mij is dat namelijk de eerste waar de stroom doorheen loopt en gaat het dan pas naar de led module die omhoog schijnt.

#Edit: ik heb op AliExpress het volgende gevonden, zou dit kunnen werken?

[Voor 20% gewijzigd door Beuzer op 16-01-2023 10:02]

• NovemberSierra
CirclDigital schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:00:
[...]

En jullie marge is gewoon hetzelfde op jullie producten..... het is natuurlijk een illusie om alleen naar de kosten van de componenten an zich te kijken.

Jullie exorbitante prijzen in de winkel staan ook niet in verhouding tot de paar centen die alleen de fabricage kost.

Maar je advies is een goede, vervang ze beide dan ziet het er een stuk beter uit. Dit is nou eenmaal het nadeel van ontwerpen waar je met vaste modules moet werken.
Wij zitten sowieso niet in de design markt, wij doen industriële verlichting voor kantoorpanden / magazijnen / werkplaatsen enz enz. En nee ik weet geen armatuur van ons die zoveel geld kost! Tuurlijk draaien we een marge maar dit is wel echt extreem.
Beuzer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Ik had ook geen idee dat de lampen zo duur waren, heb geen verstand van die design lampen. Als ik het van te voren had geweten was ik wel wat voorzichtiger geweest.

Lijkt me dan inderdaad beter om beide lampen te vervangen met dezelfde LED, als ik de originele niet kan kopen. Dit is de kapotte lamp. Kan het zijn dat alleen de COB (die naar beneden schijnt) kapot is gegaan? Volgens mij is dat namelijk de eerste waar de stroom doorheen loopt en gaat het dan pas naar de led module die omhoog schijnt.

#Edit: ik heb op AliExpress het volgende gevonden, zou dit kunnen werken?
Ik weet niet zeker of beide LED's op dezelfde driver aangesloten zitten? Ik zal even voor je kijken of ik wat details zo kan vinden van de LED's die er nu in zitten qua vermogen en kleur temperatuur.

EDIT:
Beide LED's zijn dus 2700K (temperatuur) maar ook met een CRI van 90! Houd hier wel rekening mee. Standaard is het CRI80 maar tegenwoordig gaan we meer naar CRI90 toe. Als je dus dus gaat mixen met LED's dan krijg je echt 2 verschillende lichtbeelden.

Ik zou voor een 30W COB 2700K CRI90 gaan voor naar beneden en een 5W power led CREE van 2700K CRI90.

Ik zal is kijken of wij hier nog wat hebben rondzwerven voor die CREE's. Die onderste COB hebben we geloof ik wel liggen in CRI90 en 2700K.

[Voor 9% gewijzigd door NovemberSierra op 16-01-2023 10:45]

• CirclDigital
NovemberSierra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Wij zitten sowieso niet in de design markt, wij doen industriële verlichting voor kantoorpanden / magazijnen / werkplaatsen enz enz. En nee ik weet geen armatuur van ons die zoveel geld kost! Tuurlijk draaien we een marge maar dit is wel echt extreem.
Dat is toch een heel andere markt...

Je snapt neem ik aan ook wel dat alleen de laatste stap in een consumentenverkoop al vaak een marge pakt van meer dan 100% en in dit segment vaak van 200%. Dan heb je verder met relatief kleine oplages en een consumentenmerk te maken, allemaal dingen die veel grotere marges/kosten vereisen dan in de B2B markt.

En ik neem aan dat jullie van het design vierkante of ronde doos zijn :-). Waarbij waarschijnlijk de kwaliteit wel beter is van veel consumentenspul, maar dat is het bij deze lampen ook.

De kans is niet heel klein dat de werkelijke opbrengst voor Foscarini bij deze lampen minder is dan wat jullie procentueel aan een armatuurtje verdienen.

[Voor 7% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 10:57]

• NovemberSierra
CirclDigital schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Dat is toch een heel andere markt...

Je snapt neem ik aan ook wel dat alleen de laatste stap in een consumentenverkoop al vaak een marge pakt van meer dan 100% en in dit segment vaak van 200%. Dan heb je verder met relatief kleine oplages en een consumentenmerk te maken, allemaal dingen die veel grotere marges/kosten vereisen dan in de B2B markt.

En ik neem aan dat jullie van het design vierkante of ronde doos zijn :-). Waarbij waarschijnlijk de kwaliteit wel beter is van veel consumentenspul, maar dat is het bij deze lampen ook.

De kans is niet heel klein dat de werkelijke opbrengst voor Foscarini bij deze lampen minder is dan wat jullie procentueel aan een armatuurtje verdienen.
Wij maken alles conform klant specificatie, wij zijn dus geen dozen schuivers. We fabriceren dus ook echt zelf al onze armaturen.
En ik moet zeggen wij hebben er echt wel knappe armaturen tussen zitten, als ik het even vergelijk met de grote man uit Eindhoven.

Maar! Je hebt gelijk andere markt.

Trouwens we zijn hier om de TS te helpen met zijn probleem :D.

[Voor 4% gewijzigd door NovemberSierra op 16-01-2023 11:05]

• CirclDigital
Dan is de case toch alleen maar nog heel anders.... Foscarini fabriceert echt niet zelf, daar hebben ze de schaal niet voor gezien de verschillende ontwerpen. Dus die hebben in de hele keten met een hele sloot aan andere partijen te maken waardoor de uiteindelijk consumentenprijs alleen maar hoger wordt.

En als je maatwerk produceert dan is het verhaal ook compleet anders dan een fabrikant/label dat serieproductie in beperkte oplages maakt.

En TS is vast heel blij als jij hem met kwalitatief goede spullen kan helpen. Maar woorden als exorbitant en extreem hebben hier in mijn optiek zonder onderbouwing niet direct een plek.

En die grote man uit Eindhoven bestaat voor verlichting al jaren niet meer, of je moet Signify bedoelen :-).

[Voor 24% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 11:15]

• Beuzer

Beuzer

Topicstarter
NovemberSierra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:39:
[...]

[...]

Ik weet niet zeker of beide LED's op dezelfde driver aangesloten zitten? Ik zal even voor je kijken of ik wat details zo kan vinden van de LED's die er nu in zitten qua vermogen en kleur temperatuur.

EDIT:
Beide LED's zijn dus 2700K (temperatuur) maar ook met een CRI van 90! Houd hier wel rekening mee. Standaard is het CRI80 maar tegenwoordig gaan we meer naar CRI90 toe. Als je dus dus gaat mixen met LED's dan krijg je echt 2 verschillende lichtbeelden.

Ik zou voor een 30W COB 2700K CRI90 gaan voor naar beneden en een 5W power led CREE van 2700K CRI90.

Ik zal is kijken of wij hier nog wat hebben rondzwerven voor die CREE's. Die onderste COB hebben we geloof ik wel liggen in CRI90 en 2700K.
Heel erg bedankt! Was al bang dat het niet meer zou lukken, maar ik heb er weer vertrouwen in. Zou echt top zijn als ik ze via jou kan bestellen, hoor het graag!

Dit betekent dus dat ik waarschijnlijk de modules zelf moet gaan vervangen. De CREE lijkt me niet zo spannend, maar de COB zit muurvast. Moet ik die eerst opwarmen voordat die losgemaakt kan worden?

[Voor 7% gewijzigd door Beuzer op 16-01-2023 11:20]

• NovemberSierra
Beuzer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Heel erg bedankt! Was al bang dat het niet meer zou lukken, maar ik heb er weer vertrouwen in. Zou echt top zijn als ik ze via jou kan bestellen, hoor het graag!

Dit betekent dus dat ik waarschijnlijk de modules zelf moet gaan vervangen. De CREE lijkt me niet zo spannend, maar de COB zit muurvast. Moet ik die eerst opwarmen voordat die losgemaakt kan worden?
Dat je die er moeilijk afkrijgt zal zijn omdat daar waarschijnlijk koelpasta onder zit die hem in de loop der tijd goed heeft vastgeplakt. Je kan er met plamuurmes of een schroevendraaier best onder om te wroeten.

Ik heb hier wel het een en ander liggen aan LED's.

Alleen wij hebben geen CREE met lensjes erop. Ik heb dus zeg maar een CREE in COB vormfactor. Ik kan je eventueel foto's sturen.

Ik zie eerlijk het nut niet echt in van die lensjes bij zo'n armatuur. Het hoeft alleen maar het plafond een beetje aan te lichten neem ik aan.

• Beuzer

Beuzer

Topicstarter
NovemberSierra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Dat je die er moeilijk afkrijgt zal zijn omdat daar waarschijnlijk koelpasta onder zit die hem in de loop der tijd goed heeft vastgeplakt. Je kan er met plamuurmes of een schroevendraaier best onder om te wroeten.

Ik heb hier wel het een en ander liggen aan LED's.

Alleen wij hebben geen CREE met lensjes erop. Ik heb dus zeg maar een CREE in COB vormfactor. Ik kan je eventueel foto's sturen.

Ik zie eerlijk het nut niet echt in van die lensjes bij zo'n armatuur. Het hoeft alleen maar het plafond een beetje aan te lichten neem ik aan.
Ik denk dat ik beter van jouw expertise kan uitgaan dus dan zou ik het graag willen proberen. De CREE in COB vormfactor kan ik wel gewoon op dezelfde manier aansluiten? Foto's zouden top zijn _/-\o_

• CirclDigital
NovemberSierra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:25:
[...]
Het is een armatuur dat primair naar beneden schijnt, en die lens is om de lichtbundel netjes "binnen" een radius te houden dat je er niet inkijkt als ze bijvoorbeeld boven een eettafel hangt.... 2 lichtbronnen waarschijnlijk.

Dit is het beoogde lichtbeeld:

[Voor 32% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 11:35]

• NovemberSierra
CirclDigital schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Het is een armatuur dat primair naar beneden schijnt, en die lens is om de lichtbundel netjes "binnen" een radius te houden dat je er niet inkijkt als ze bijvoorbeeld boven een eettafel hangt....

Dit is het beoogde lichtbeeld:
[Afbeelding]
Dit armatuur schijnt zowel naar boven als beneden. De powerled schijnt waarschijnlijk naar boven anders wordt je er echt niet gelukkig van als die naar beneden schijnt.

Misschien wil TS even verifiëren of er een diffuser zit aan de onderzijde? Tevens ook even een foto van de andere kant.

• CirclDigital
Ik schat dat foto 1 de led is die naar boven schijnt (is maar een 5w accentverlichting) en foto 2 (25w) naar beneden schijnt op je eettafel of keukenblad. Koellichaam bij foto 1 is anders niet echt fraai weggewerkt voor zo'n dure lamp.

Hier zie je het verhaal achter het ontwerp (2leds dus); YouTube: SPOKES by Foscarini | Design: Vicente Garcia Jimenez e Cinzia Cumini

[Voor 31% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 11:47]

• Beuzer

Beuzer

Topicstarter
NovemberSierra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Dit armatuur schijnt zowel naar boven als beneden. De powerled schijnt waarschijnlijk naar boven anders wordt je er echt niet gelukkig van als die naar beneden schijnt.

Misschien wil TS even verifiëren of er een diffuser zit aan de onderzijde? Tevens ook even een foto van de andere kant.
Hier moet ik even bekennen dat ik geen idee heb wat een diffuser is. Hoe kom ik daar achter? En wat bedoel je precies met een foto van de andere kant? De andere kant van de CREE? Daar staat namelijk niks op.
CirclDigital schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:39:
Ik schat dat foto 1 de led is die naar boven schijnt (is maar een accentverlichting) en foto 2 naar beneden schijnt op je eettafel of keukenblad. Koellichaam bij foto 1 is anders niet echt fraai weggewerkt voor zo'n dure lamp.
Dat klopt inderdaad.

• CirclDigital
En je kijkt waarschijnlijk dus ook tegen die afdekplaat die je nu hebt losgemaakt op foto 2 aan. Dus bij vervanging is het wel prettig als het er een beetje fatsoenlijk blijft uitzien.....

Edit: zie nu dat er ook nog een afdekplaat over komt te vallen in de kleur van het armatuur.

[Voor 20% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 11:55]

• Beuzer

Beuzer

Topicstarter
CirclDigital schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:53:
En je kijkt waarschijnlijk dus ook tegen die afdekplaat die je nu hebt losgemaakt op foto 2 aan. Dus bij vervanging is het wel prettig als het er een beetje fatsoenlijk blijft uitzien.....

Edit: zie nu dat er ook nog een afdekplaat over komt te vallen in de kleur van het armatuur.
Die zit gelukkig wat in de lamp en er hoort nog een kapje voor te zitten. Hier een foto van de lamp die het nog wel doet.

• NovemberSierra
Ja dit is een lens dus daar zat de COB onder. Ik ga nog even in ons magazijn snuffelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee