Welke lichtkleur led paneel voor thuiswerk plek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justerik
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 14:03
Beste tweakers,
Voor mijn zolderkamer kantoortje ben ik op zoek naar een nieuwe lamp. Momenteel hangt er een (led) peertje van 3000K, 8W, 560lm en graag zou ik een led paneel willen ophangen van 30x30.
Echter twijfel ik over de licht kleur, 4000K of 6000K.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Kantoor vloeroppervlak 2x4m met schuine kant met daarin klein dakraam 70x50.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Thuiskantoor verlichting zou een kleurtemperatuur van minstens 4000 Kelvin moeten uitstralen. Koel wit licht met een hoog aandeel in blauw bevordert de alertheid en concentratie. Vooral in de ochtend zorgt het voor een succesvolle start van de werkdag.
https://www.lampdirect.nl...art%20van%20de%20werkdag.

Beste antwoord (via justerik op 17-01-2023 15:52)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:42
Ik vind zelf maximaal 4000K fijner, anders voelt het erg "klinisch" aan.
Maar dit is puur eigen voorkeur, ben je witte lampen of gele lampen gewend?

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 16-01-2023 07:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:42
Ik vind zelf maximaal 4000K fijner, anders voelt het erg "klinisch" aan.
Maar dit is puur eigen voorkeur, ben je witte lampen of gele lampen gewend?

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 16-01-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justerik
Ik ben gewend aan gelere lampen, dus dan denk ik dat 6000K te wit oftewel "klinisch" gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor Algemene Zaken dan dat het voor het Shopping Forum is. Ik verplaats het topic dan ook die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-07 09:33
6000K is voor normaal Nederlands gebruik wel echt buitengewoon 'blauwig' licht binnen.
Ja, het geeft een vroege ochtend boost, maar om 5u middags gaat het juist recht tegenover je bioritme in.
4000k zou ik ook aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Kun je geen ledpaneel kiezen met een instelbare kleurtemperatuur? Ik merk bij mezelf (Philips Hue) dat ik zelf wel eens speel met de kleurtemperatuur en lichtintensiteit. Overdag is 100% en wat witter wel lekker, maar ik zit hier ook 's avonds en dan merk ik toch dat wat warmer en bijvoorbeeld 50/60% sterkte veel fijner is.

https://www.ledlichtdisco...googlebase&source=adwords

Ikea had voorheen ook de Floalt serie, maar die wordt in Nederland niet meer gevoerd. Maar die konden ook witspectrum instellen.

Wat duurder; https://www.coolblue.nl/p...313542256682%2Cgn_g%2Cd_c

Je hebt overigens niet perse een bridge nodig of al in het ecosysteem te zitten. Lamp is bedienbaar met Bluetooth en bijgeleverde remote.

[ Voor 24% gewijzigd door TheIbex op 16-01-2023 09:01 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-07 18:19
Ik zou je ook een Tunable White armatuur adviseren. Ik denk dat 5700K een mooie max is om aan te houden als je het echt even wat "witter" wil hebben in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 23:07
6000K is echt wel te koud.

Een led-paneel vond ik zelf te kaal kwa ontwerp. Ik heb voor een Flo Q 500 van Lombardo gekozen
https://www.lombardo.it/en/products/flo-q-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:02
Met @TheIbex. Neem een instelbare lichttemperatuur. Tijdens werktijd heb ik graag wat witter licht, maar als ik privé cq. 's avonds achter de plek kruip, wil ik graag wat warmer licht.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 16:54
Instelbaar, en al dan niet automatisch het natuurlijk ritme volgen: https://www.thelightingpr...at-is-circadian-lighting/

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik zou eerder gaan voor een armatuur waar je lampen kan vervangen..... het gros van die panelen zijn kwalitatief nou geen hoogstandjes en zijn wegwerpartikelen geworden als ze stuk gaan.

Met een normale armatuur wissel je gewoon je lampen als ze stuk zijn, maar ook als de techniek zich weer eens fors heeft verbeterd. Zo worden bijvoorbeeld de losse lampen met een fatsoenlijke CRI steeds betaalbaarder.

En voor een thuiswerkplek waar je uren werkt onder de verlichting is een beetje kwaliteit en een goede dimmer wel zo prettig. En het is al gezegd, aanpassen van de kleurtemperatuur is ook handig. Hoewel ik liever een goede verlichting zou hebben zonder die functie dan een slechte met.

En heb je nu zelf een probleem met je 3000k verlichting (behalve dat 1 peertje niet ideaal is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Ja, in aanvulling op mijn eerdere bericht, ik heb ook geen led paneel, maar een plafoniere met 2x E27 waar twee gewone Hue White Ambiances inzitten boven m'n bureau hangen.

Lampje kapot is lampje vervangen (Hoewel mijn Hue lampen uit 2016 nog allen werken) en als ik ooit van wit naar full color wil, is het ook zo gepiept.

Ik zal inderdaad ook eens kijken naar circandian lighting. Klinkt wel interessant, en mijn computer en telefoon doen het feitelijk al met Night shift.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@justerik Ik heb voor in de werkkamer een uitvoering: Philips Hue White ambiance Aurelle Plafondlamp Wit Rechthoek bestaat ook in een kleiner variant en doordat deze White Ambiance is kan je hem zelf instellen naar wens tussen 2200 K – 6500 K.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:11

Deathchant

Don't intend. Do!

justerik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:50:
Ik ben gewend aan gelere lampen, dus dan denk ik dat 6000K te wit oftewel "klinisch" gaat zijn.
Ik kan je 1 ding zeggen: 6000K is echt te hard, te koud, te klinisch. 2700K is gewoon te geel, te warm, te sleepinducing ;) Ik heb zelf 4000K led licht wat een prima compromis is tussen beide en TL-licht wat meer evenaart.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het hangt imho ook erg af van de hoogte waarop de lamp hangt, 6000K vind ik prima te doen als het op 3,5 meter hoogte hangt, op zolder in de nok oid, maar aan een plafond op 2,45m is het net of je bij de tandarts in de stoel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justerik
Allen bedankt voor de reacties.

Kortom: 6000K is te klinisch op korte afstand.
Nice to haves zijn:
Aanpasbare lichttemperatuur evt op basis van de tijd.
Aanpasbare licht sterkte (dimbaar).
Armatuur zodat je de lamp kunt vervangen.

Ik ga op basis hiervan een beslissing maken over wat ik ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik gebruik zelf deze:

https://www.lampdirect.nl...vangt-2x36w-8719157008525

Heb ik bewust gekozen voor de UGR <19, let daar even goed op. Deze kun je recht in kijken zonder dat je meteen blind bent, zo heel vaak doe ik dat niet maar omdat het een kleine ruimte is merk ik wel echt het verschil t.o.v. iets fellere LED TL buizen.

Ik vind zelf 6500K prettig, veel lager dan 4500 zou ik echt niet gaan voor een kantoorruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:00

LankHoar

Langharig tuig

@justerik waar heb je voor gekozen, en hoe bevalt dat? Ik zie dat verschillende lampen die hier getipt zijn al niet meer verkrijgbaar zijn. Zelf zoek ik ook wat voor mijn thuiswerkplek, en iets dat vrij klein is gezien ik gedeeltelijk onder een schuin dak zit. Qua prijs/kwaliteit overweeg ik nu deze, hoewel ik het een beetje vervelend vind om een lamp met een app te moeten gaan bedienen: https://www.ledlichtdisco...googlebase&source=adwords

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justerik
@LankHoar Ik ben uiteindelijk voor dit led paneel gegaan: https://www.123led.nl/123...umen-12W-i5860-t4498.html

Heb nog getwijfeld om een RGB paneel te pakken zodat ik de kleur kan aanpassen bijvoorbeeld: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-paneel-30-30-rgbww

Tot nu toe geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:00

LankHoar

Langharig tuig

justerik schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:27:
@LankHoar Ik ben uiteindelijk voor dit led paneel gegaan: https://www.123led.nl/123...umen-12W-i5860-t4498.html

Heb nog getwijfeld om een RGB paneel te pakken zodat ik de kleur kan aanpassen bijvoorbeeld: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-paneel-30-30-rgbww

Tot nu toe geen klachten.
Hoe heb je die bevestigd? Want ik heb ze even geschreven wat ik precies nodig heb wanneer ik een 3m snoer nodig heb en deze aan het plafond wil monteren (geen systeemplafond), en ze zeggen dat ze hier helaas nog geen oplossing voor verkopen, pas eind april verwachten ze dat aan te bieden. Dus ben even benieuwd :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justerik
Het paneel heb ik bevestigd met het opbouwframe: https://www.123led.nl/123...hoog-wit-i5897-t4498.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzLzmw2Nsol3FQSJ7yj2MdcowTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8r56SkiN0tosAcQKv6uaeWQc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
@justerik Als je jouw werkplek écht optimaal wilt verlichten moet je eigenlijk niet alleen kijken naar de kleurtemperatuur, maar bijvoorbeeld ook naar de totale lichtopbrengst die wordt uitgestraald door de nieuwe lichtbron. De lichtopbrengst van een lichtbron wordt gemeten in lumen en moet passen bij het soort werkzaamheden dat je uitvoert én de ruimte die je wilt verlichten. Als de juiste kleurtemperatuur voor jouw werkzaamheden belangrijk is, zoals in de grafische en medische sector, kun je daarnaast ook nog eisen stellen aan bijvoorbeeld de zogeheten kleurweergave-index. De Ra-waarde geeft de betrouwbaarheid van de kleurweergave aan. Naarmate de Ra-waarde hoger ligt, is de kleurweergave beter.

Veel meer technische informatie over de juiste verlichting van een werkplek kun je vinden in bijvoorbeeld NEN-EN 12464-1:2011. Mocht je het leuk vinden om er meer over te lezen, dan kan ik je dit document van Philips aanraden: Een nieuwe norm voor werkplekverlichting. :)

Mijn eigen keuze
Zelf heb ik toevallig deze week voor een pragmatische aanpak gekozen. Morgen wordt voor mijn werkplek een Philips Hue Aurelle bezorgd. Omdat het een rechthoekige Hue panneellamp is kan ik - passend bij het moment op de dag en mijn taak - de juiste kleurtemperatuur en lichtopbrengst kiezen. Van warm- tot koelwit licht. Daarnaast levert de lamp 3.750 lumen, wat in mijn thuiskantoor voldoende moet zijn voor standaard werkzaamheden achter de computer en beeldbellen.

Edit: ik zie nu dat je al een nieuwe lamp hebt gekocht. Blijkbaar heb ik eroverheen gelezen. Wellicht kan mijn reactie anderen nog helpen die ook op zoek zijn naar een geschikte lamp. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Squawk op 02-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Squawk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:07:
@justerik

Mijn eigen keuze
Zelf heb ik toevallig deze week voor een pragmatische aanpak gekozen. Morgen wordt voor mijn werkplek een Philips Hue Aurelle bezorgd. Omdat het een rechthoekige Hue panneellamp is kan ik - passend bij het moment op de dag en mijn taak - de juiste kleurtemperatuur en lichtopbrengst kiezen. Van warm- tot koelwit licht. Daarnaast levert de lamp 3.750 lumen, wat in mijn thuiskantoor voldoende moet zijn voor standaard werkzaamheden achter de computer en beeldbellen.

Edit: ik zie nu dat je al een nieuwe lamp hebt gekocht. Blijkbaar heb ik eroverheen gelezen. Wellicht kan mijn reactie anderen nog helpen die ook op zoek zijn naar een geschikte lamp. :)
Ik kan alleen maar bevestigen dat dit een heerlijke lamp is boven een werkplek. Ik heb boven meerdere bureaus deze lamp hangen.
Doordat het redelijk veel oppervlakte heeft krijg je heerlijk zacht licht zonder harder slagschaduw op je werkplek. Ideaal als je aan het lezen, tekenen of knutselen bent.
En het geeft meer dan voldoende licht.
En ook het aanpassen van de kleur is fijn. Wat warmer als ik in videocalls zit (gezonder uiterlijk ;) ) of wat meer kouder licht als ik met kleine electronica onderdelen bezig ben voor meer details en betere onderscheiding kleuren.
Pagina: 1