Toon posts:

Ping problem

Pagina: 1
Acties:

• n1euw_k0mer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:29
Ik heb Google WiFi aangesloten op de Experia Box v10 ethernet port.

Mijn PC is verbonden met de Google WiFi.

Mijn Home-Server is aangesloten op de Experia Box v10 ethernet port.

Van Mijn PC, ik kan pingen naar Home-Server:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Pinging 192.168.2.202 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.202: bytes=32 time=3ms TTL=63

Tracing route to 192.168.2.202 over a maximum of 30 hops

1     2 ms     1 ms     2 ms  192.168.86.1
  2     3 ms     3 ms     3 ms  192.168.2.202

Maar, van Home-Server, ik kan niet pingen naar Mijn PC:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
root@pve:~# ping 192.168.86.100
PING 192.168.86.100 (192.168.86.100) 56(84) bytes of data.
^C
--- 192.168.86.100 ping statistics ---
16 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 15366ms

root@pve:~# traceroute 192.168.86.100
traceroute to 192.168.86.100 (192.168.86.100), 30 hops max, 60 byte packets
 1  mijnmodem.kpn.home (192.168.2.254)  0.296 ms  0.287 ms  0.362 ms
 2  37.228.190.195.in-addr.arpa (195.190.228.37)  2.276 ms  2.246 ms  2.238 ms
 3  * * *
 4  * * *
 5  * * *
 6  * * *

Waarom Experia Box gaat via public internet 195.190.228.37?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:36
Ik ken het google ding niet, en vertrouw hem ook niet qua privacy, maar hij staat kennelijk in router mode. Verander dat naar ap mode.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Omdat ICMP waarschijnlijk uit staat:
https://learn.microsoft.c...eate-an-inbound-icmp-rule

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:38
Ik denk dat je wat te veel nat mode routers er tussen hebt staan.

Dan wordt je 1 kant op genat hide en de andere kanto op is niet mogelijk.

In je trace zie namelijk ook beide routers met een rfc1918 adres en andersom bestaat er geen route vanwege nat hide en ga je dus naar internet.

Zoek maar eens op router als ap aansluiten.

[Voor 13% gewijzigd door mash_man02 op 16-01-2023 07:08]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40

CISSP! Drop your encryption keys!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02 08:19

Swordlord

Act first, think never

Je pinged iets totaal buiten jouw "netwerk".

Je KPN experiabox zit in 192.168.2.x, terwijl je iets probeert te bereiken op het 192.168.86.x netwerk.
Gezien dat niet kan bestaan in jouw netwerk met een subnet mask van 255.255.255.0 gaat de router het dus aan de buiten kant zoeken.

Dit komt omdat je netwerk is gesplitst door je Google Wifi router.

Oplossing.
Zorgen dat er 1 router maar aanwezig is. Google Wifi in accespoint stand zetten en zo zorgen apparatuur in hetzelfde subnet zit. Dus dan wel 192.168.2.x of 192.168.86.x

[Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 16-01-2023 08:37]

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 16:01

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Wat @Swordlord zegt.

Daarbij is het logisch gedrag, omdat je google wifi het verkeer wat hij niet kent forward naar de experiabox, en de experiabox het ip adres wel kent. Werkt ping die kant wel uit.

Andersom kent de experiabox het 192.168.86.0/24 netwerk niet, en zal die dat verkeer proberen het internet op te gooien. Dus werkt ping die kant uit niet.

[Voor 95% gewijzigd door Lawwie op 16-01-2023 08:48]

• n1euw_k0mer
Jammer, ik kan niet Bridge Mode gebruiken op de Google Wifi omdaat ik heb mesh netwerk (2 Google WiFi devices).

Do Google Nest Wifi and Google Wifi support bridge mode?
Yes, but bridge mode will only work if you’re using a single Wifi device. If you want to create a mesh network with multiple devices, your router or primary Wifi point cannot be in bridge mode.

• n1euw_k0mer
Swordlord schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:35:
Je pinged iets totaal buiten jouw "netwerk".

Je KPN experiabox zit in 192.168.2.x, terwijl je iets probeert te bereiken op het 192.168.86.x netwerk.
Gezien dat niet kan bestaan in jouw netwerk met een subnet mask van 255.255.255.0 gaat de router het dus aan de buiten kant zoeken.

Dit komt omdat je netwerk is gesplitst door je Google Wifi router.

Oplossing.
Zorgen dat er 1 router maar aanwezig is. Google Wifi in accespoint stand zetten en zo zorgen apparatuur in hetzelfde subnet zit. Dus dan wel 192.168.2.x of 192.168.86.x
Ja, maar Experia Box v10 kan geen statische route maken.

Misschien moet ik doe dit:
Google Wifi ---> network switch ---> Home Server

Dat wordt duur omdaat ik moet UTP kabel legen, Home Server kan niet WiFi gebruiken :(

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zijn je Google dingen bekabeld beide of niet, en zijn twee dezelfde apparaten?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:26
Is de home server het enige "probleem"? Je kunt natuurlijk proberen om een static route aan te maken op de home server (wat het ook is) zelf. Zolang de home server snapt waar hij het (subnet) verkeer vanaf de Google WiFi moet afleleveren zou het moeten werken. Het is wel een verschrikkelijke oplossing trouwens :X

• n1euw_k0mer
Frogmen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:20:
zijn je Google dingen bekabeld beide of niet, en zijn twee dezelfde apparaten?
Ja, twee deselfde Google WiFi apparaten voor mesh netwerk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Nu:

Op de meterkast:

Google WiFi-1 ----eth---> Experia Box ---eth---> switch --> Home Server (woonkamer)--hdmi--> TV
 |                                              |-------> KPN TV box (woonkamer)----hdmi-----| 
 |                                            
eth
 |
Google WiFi-2 (1e verdieping / slaapkamer)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Misschien:

Google WiFi-1 ----eth---> switch --> Experia Box ---eth---------> KPN TV box (woonkamer)---hdmi------> TV
 |                         |                                   
 |                         --> (kruipruimte!)---eth------>Home Server (woonkamer)--hdmi--> TV          
eth
 |

Ik heb geen idee hoeveel dat zou kosten, nieuw kabel legen via kruipruimte naar de woonkamer.

[Voor 4% gewijzigd door n1euw_k0mer op 16-01-2023 10:23]

• laurens0619
@n1euw_k0mer
Was ik al bang voor :) Dan moet je met dubbele kabels (of vlans) aan de slag om alles erachter te krijgen.

Je kunt, HEEL GOOR, op de Google Wifi een port mapping maken naar de computer.
Als je dan bij bijvoorbeeld RDP op de computer wilt, dan connect je vanuit de server naar het ip van google wifi en ga je via de port mapping door :P

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:26
Waarom die extra switch tussen Wifi 1 en Experia Box? Wat ik lees hebben deze Google dingen 2 netwerk poorten, gezien de (verplichte?) routing functie kun je vast 1 toewijzen aan "LAN" en 1 aan "WAN".
Ik zie de nood van een 2de kabel niet eerlijk gezegd.
Ik neem even aan dat de Experia Box en Google WiFi-1 bij elkaar staan.

Punt 1: Je hebt al een kabel vanaf de locatie van de Experia Box naar de KPN TV box toch? Waar ook de Home Server staat? Je kan met 2 (smart) switches dezelfde kabel/traject gebruiken eventueel met VLANS als dit in een ander LAN moet zitten. 2 Switches koop je voor ? 50 euro? niet erg prijzig als je het mij vraagt.

Punt 2:
Home Server kan niet WiFi gebruiken, misschien niet native maar heb je al eens nagedacht over een wireless bridge? Hiermee sluit je de Home server effectief alsnog aan op het WIFI netwerk.

Wat je ook doet, probeer wel echt 1 netwerk aan te houden:
1 (voorkeur): De Experia Box als enige router met "normale" access points in bridge mode. Dit lijkt me lastig met de Google AP's ik denk ook eigenlijk dat je hier een beetje een miskoop hebt gedaan.

2 (minder): Sluit alles aan op het "LAN" deel van de Google apparaten maar dan krijg je waarschijnlijk wel dubbele NAT scenarios.

• n1euw_k0mer
MasterL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:51:
Waarom die extra switch tussen Wifi 1 en Experia Box? Wat ik lees hebben deze Google dingen 2 netwerk poorten, gezien de (verplichte?) routing functie kun je vast 1 toewijzen aan "LAN" en 1 aan "WAN".
Ik zie de nood van een 2de kabel niet eerlijk gezegd.
Ik neem even aan dat de Experia Box en Google WiFi-1 bij elkaar staan.

Punt 1: Je hebt al een kabel vanaf de locatie van de Experia Box naar de KPN TV box toch? Waar ook de Home Server staat? Je kan met 2 (smart) switches dezelfde kabel/traject gebruiken eventueel met VLANS als dit in een ander LAN moet zitten. 2 Switches koop je voor ? 50 euro? niet erg prijzig als je het mij vraagt.

Punt 2:
Home Server kan niet WiFi gebruiken, misschien niet native maar heb je al eens nagedacht over een wireless bridge? Hiermee sluit je de Home server effectief alsnog aan op het WIFI netwerk.

Wat je ook doet, probeer wel echt 1 netwerk aan te houden:
1 (voorkeur): De Experia Box als enige router met "normale" access points in bridge mode. Dit lijkt me lastig met de Google AP's ik denk ook eigenlijk dat je hier een beetje een miskoop hebt gedaan.

2 (minder): Sluit alles aan op het "LAN" deel van de Google apparaten maar dan krijg je waarschijnlijk wel dubbele NAT scenarios.
Je hebt gelijk, hier updated:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Google WiFi-1 --eth:wan--> Experia Box ---eth---------> KPN TV box(woonkamer)---hdmi------> TV
 |                                                           
eth:lan
 |
switch ------->(kruipruimte!)------->Home Server(woonkamer)--hdmi--> TV        
 |

Ik denk dat zou werken. Ja, weet ik niet. Kruipruimte is netjes, maar het is duur :)

Home Server: Proxmox (Home Assistant VM, Plex container), netwerk is Linux Bridge vmbr0. Ik heb gelezen, Proxmox kan niet WiFi gebruiken.

• laurens0619
@n1euw_k0mer
Staat je Google Wifi en experiabox beide in de meterkast maar gaat je kabel naar de woonkamer direct de de experiabox in ivm iptv? maw: Als je kabel naar woonkamer de google wifi in gaat dan gaat je iptv denk ik stuq?

Wat je kunt doen is werken met vlans, bijvoorbeeld met 2x een gs105e.
VLAN10 == Experiabox netwerk
VLAN20 == google wifi netwerk

Meterkast:

Experiabox
Kabel naar Switch 1

Switch 1:
Poort 1: Kabel naar Experiabox (Untagged vlan10)
Poort 2: Kabel naar woonkamer (Tagged vlan10, vlan 20)
Poort 3: Kabel naar Google Wifi (WAN poort) (Untagged vlan 10)
Poort 4: Kabel naar Google Wifi (LAN poort) Untagged vlan 20)

Switch 2 (woonkamer)
Poort 1: Kabel naar switch1 (tagged vlan 10, vlan 20)
Poort 2: Kabel naar KPN box (untagged vlan 10)
Poort 3: Kabel naar home server (untagged vlan 20)

Ik denk dat met stroomkosten een extra kabeltje naar de woonkamer goedkoper is maar omdat we op een tech forum zitten wilde ik wel even deze optie aanhalen :P.

Ik denk ook tijdelijke oplossing want iedere iptv provider is al over naar unicast behalve KPN. Zodra kpn dat ook heeft gedaan kun je gewoon je iptv kastje achter je google Wifi netwerk hangen en is alles opgelost

[Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2023 12:34]

• Frogmen
  • Niet online
Je kan ze beide direct op de experiabox aansluiten in AP modus probleem opgelost. Mesh gebruik je niet dus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• laurens0619
Frogmen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:14:
Je kan ze beide direct op de experiabox aansluiten in AP modus probleem opgelost. Mesh gebruik je niet dus.
JE hebt gelijk:
https://www.reddit.com/r/...l_3_pucks_to_bridge_mode/

Echter lijkt mij niet ideaal omdat het dan 3 losse accesspoints met losse config/accounts worden:
Yes I have three pucks all on the same SSID in bridge mode where routing is done by the ISP router. Each puck needs to be wired and set up with a separate email address in the app.

Works great with devices handing off between pucks and no double Nat. Added benefit is you don't get the slow speeds many people complain about after the last Google Wifi firmware update.

• Frogmen
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:58:
[...]

JE hebt gelijk:
https://www.reddit.com/r/...l_3_pucks_to_bridge_mode/

Echter lijkt mij niet ideaal omdat het dan 3 losse accesspoints met losse config/accounts worden:

[...]
Klopt maar je als je SSID en Wachtwoord gelijk houd maakt het verder niet uit. Config doe je maar 1 keer toch?

• n1euw_k0mer
UPDATE:

Ik heb weekend project gedaan. Hier de resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
Google WiFi-1 ----eth--->switch --> Experia Box --> oude cat5e van phone + nieuw UTP --> KPN TV box (woonkamer)--hdmi--> TV
 |                         |                                   
 |                         --eth-->Home Server (woonkamer)--hdmi--> TV          
eth
 |

Er is oude telefon socket met cat5e kabel naast die netwerk socket! Allemarl goed and werkt nu :)
Home Server speed 300 Mbps (ik weet niet waroom, test gedaan met iperf3 tegen Windows 10 laptop)
KPN box nieuw UTP alleen 100 Mbps, maar genoeg voor TV (4K streamen = 25Mbps nodig).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee