Hue combineren met andere armaturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritpilaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-11-2023
Beste Tweakers,

ik heb veel gezocht in de fora op tweakers en via google maar kan tot op heden nog niet een antwoord vinden op de volgende vraag:

wat is de beste manier om HUE lampen combineren met verschillende andere LED armaturen?

situatie schets:
ons huidige huis met HUE spots en E27 lampen verkocht, die lampen meegenomen en die willen we nu combineren met verschillende LED armaturen. Het huis wat we hebben gekocht is helemaal leeg (casco casco..), er zit geen draad meer in. Dit wordt vanaf deze week allemaal aangelegd en nu wil de elektriciën weten hoe we dit gaan doen. Weet iemand wat de beste oplossing is? een ECO-DIM.10 Zigbee led dimmer module 250W achter een schakelaar aansluiten? of hebben we geen schakelaar nodig?

alvast bedankt!

foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VRPyt3g_7bxGrsgcePFZq2EQ3U=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/K54EV8Wyr8b3OoiiIwbUxQJf.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru3J4vqsVdexWZTEQnJ_68xdsZc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eiTjGub5xvZtXq5L5RT785sV.gif?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 13:14
wij hebben allemaal standaard 230v laten aanleggen met standaard aan/uit schakelaars. Dus duur geen dure led dimmers (in hotelschakeling) o.i.d..
In de meeste plafondspots hue LED GU10. Instellen op laatste stand onthouden bij uitschakelen.

Dimbaar via hue/app flexibel genoeg door normale bedrading, en een grootouder of peuter snapt het ook nog allemaal: schakelaar=licht

[denk niet alleen na over je hue, denk ook aan isolatie]

[ Voor 7% gewijzigd door MSXBas op 20-01-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-07 13:41
Je kunt ook Hue verlichting kopen en deze koppelen met bijvoorbeeld een Hue tap. Dan heb je gewoon een fysieke knop om het simpel te houden. Maar de knop is heel uitgebreid in te stellen en daarnaast heb je gewoon alle slimme functies.

Zelf heb ik de Hue tap ook in combinatie met zigbee2mqtt en home assistant. Dan werken andere lichtbronnen ook zoals Ikea. Die waren voor mij prima en een stuk goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door Headshot_NL op 20-01-2023 15:25 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorritpilaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-11-2023
@Headshot_NL & @MSXBas bedankt voor jullie antwoord! met beide antwoorden was ik al bezig, we hebben bijvoorbeeld de HUE TAP SWITCH in huis maar in de offerte van de aannemer staat een stelpost voor JUNG.

Als alles op 1 etage allemaal HUE is dan is denk ik de oplossing van @Headshot_NL de beste en gaan we hier waarschijnlijk ook voor. Echter zie screen shot hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3_NbigZKi2A-xdETDOELj8MV6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/37LtFRZbm19uoKs4weyFacf6.png?f=fotoalbum_large

in onze woonkamer zitten we deels met HUE spots en deels met eettafel lampen die geen hue zijn. Hoe zouden jullie dit oplossen?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34
Voor de eettafel lampen kan je een Zigbee, Hue-compatible, switch of dimmer kopen zodat je deze lampen toch via Hue kan bedienen. Bijvoorbeeld deze: https://www.robbshop.nl/r...laar-2-draads-400w-zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36
Het ligt er een beetje aan wat je wilt, dimmers specifiek voor led lijkt me totaal onnodig i.c.m. hue in ieder geval. Ik zal gewoon 230 aan laten leggen maar wel naar elke schakelaar ook een nul draad. Kost waarschijnlijk maar weinig moeite en dat zorgt ervoor dat je muur modules kunt gebruiken die geen batterij nodig hebben en direct met de schakelaar werken zoals de Shelly Plus 1 (zijn waarschijnlijk betere alternatieven die met Zigbee werken, maar even ter voorbeeld).

Imo denk ik dat het belangrijk is dat je alles zo standaard mogelijk aan laat leggen zodat je later eventueel makkelijk nog wat anders kan doen. Een andere schakelaar of lampen plaatsen is makkelijk te doen, extra draden trekken is gelijk al een stuk lastiger.

Overigens wat wij nu thuis hebben is gewoon alles standaard (ook geen nul draad bij de schakelaars) en i.p.v. normale schakelaars hebben we nu overal hue dimmers geplaatst, de backplate van de nieuwste versie hebben schroefgaten die over de muur dozen passen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Pagina: 1