Toon posts:

waar zit de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• spacekever
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-02 15:15
Goedenavond,

Ik heb het volgende systeem en speel op 170hz 1440p:

MSI B350 PCmate (=flashed)
16GB 3000mhz ram (draait op 3000mhz)
Ryzen 5700X (temp max 75 graden)
AMD 6800XT (temp max 80 graden)
500gb nvme (hier draai ik mijn spellen op)
1,5tb SSD
Corsair 750W gold PSU

Ik denk dat ik ergens een bottleneck in mijn systeem heb zitten. Ik merk dat ik in de CPU-intensieve delen van spellen zoals Cyberpunk en Witcher 3 mijn GPU usage naar +-70% zakt (CPU usage blijft normaal). In benchmark videos met soortgelijke systemen is het voor deze zelfde CPU-intensieve delen niet het geval. Ik zie dan ook dat zij snellere RAM gebruiken voor deze benchmarks (4000mhz of hoger).

Maar er zijn er ook videos waar je kan zien dat RAM een klein verschil maakt in de zin van FPS.

Weten jullie wat ik nog kan proberen om deze bottleneck te tackelen? Wil het liefst dit oude B350 moederbord zo lang mogelijk blijven gebruiken. :)

Hoor graag.

[Voor 3% gewijzigd door spacekever op 15-01-2023 19:44]

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-02 18:12

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Het eerste waaraan ik moet denken is juist het moederbord. Max PCIe 3 ipv PCIe 4, terwijl je GPU en CPU dat beide wel ondersteunen. Ook Smart Access Memory/ Resizable Bar loop je mis door de oudere chipset.

Die gpu en cpu zouden naar mijn idee op een B550 bord veel gelukkiger zijn.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:58
chipset drivers wel geinstaleerd?

Wat gebeurd er met de cpu clock snelheid,blijft die stabiel?

wat zijn de de temps van zowel gpu als cpu ingame?

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik weet niet op welke resolutie je speelt, maar als dat 1080p is. Zou het mij niet verbazen dat de cpu de bottleneck is. Je kan dit testen door de resolutie omhoog te zetten. Als je een beetje scherm hebr schaalt hij zijn input netjes terug naar 1080p. Jouw systeem wordt dan belast als bijvoorbeeld 1440p. Daar zal de cpu niet meer de bottleneck zijn. En zal de gpu meer belast worden. En dan heb jij je antwoord. Als je al op 1440p of hoger speelt gaat dit verhaal natuurlijk niet op.

Voor zover ik weet loop je nog niet tegen het maximum van PCIe 3.0 aan. Ik ben het dus niet eens met @Wolvganger.

• spacekever
Stonehawk schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:34:
Ik weet niet op welke resolutie je speelt, maar als dat 1080p is. Zou het mij niet verbazen dat de cpu de bottleneck is. Je kan dit testen door de resolutie omhoog te zetten. Als je een beetje scherm hebr schaalt hij zijn input netjes terug naar 1080p. Jouw systeem wordt dan belast als bijvoorbeeld 1440p. Daar zal de cpu niet meer de bottleneck zijn. En zal de gpu meer belast worden. En dan heb jij je antwoord. Als je al op 1440p of hoger speelt gaat dit verhaal natuurlijk niet op.

Voor zover ik weet loop je nog niet tegen het maximum van PCIe 3.0 aan. Ik ben het dus niet eens met @Wolvganger.
Thanks snap de theorie, maar speel inderdaad op 1440p 170hz. Ik heb het topic aangepast.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:55
Wat is ingame het cpu gebruik per core (5700X heeft er 16) volgens MSI Afterburner?

• spacekever
Uszka schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:50:
Wat is ingame het cpu gebruik per core (5700X heeft er 16) volgens MSI Afterburner?

Dit is zo'n beetje hoe het er uit ziet in de intensieve gebieden.

• spacekever
freaky35 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:25:
chipset drivers wel geinstaleerd?

Wat gebeurd er met de cpu clock snelheid,blijft die stabiel?

wat zijn de de temps van zowel gpu als cpu ingame?
Heb net even een check gedaan en alles is up to date.

Temperaturen blijven netjes zoals in het topic genoemd.

CPU clocksnelheid blijft zoals afgebeeld. Schommelt beetje rond de 4600mhz.

[Voor 33% gewijzigd door spacekever op 15-01-2023 20:55]

• spacekever
Wolvganger schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:19:
Het eerste waaraan ik moet denken is juist het moederbord. Max PCIe 3 ipv PCIe 4, terwijl je GPU en CPU dat beide wel ondersteunen. Ook Smart Access Memory/ Resizable Bar loop je mis door de oudere chipset.

Die gpu en cpu zouden naar mijn idee op een B550 bord veel gelukkiger zijn.
SAM werkt gek genoeg ook op dit moederbord. Ik denk dus ook wel aan een moederbord of RAM bottleneck ofzo. Ik zou het anders echt niet weten. Gekke is dat ik in andere spellen echt goede prestaties zie van deze setup.

[Voor 6% gewijzigd door spacekever op 15-01-2023 20:38]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

spacekever schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:38:
[...]

SAM werkt gek genoeg ook op dit moederbord. Ik denk dus ook wel aan een moederbord of RAM bottleneck ofzo. Ik zou het anders echt niet weten. Gekke is dat ik in andere spellen echt goede prestaties zie van deze setup.
SAM werkt dan ook als je minimaal een Zen 2 CPU en RDNA1 GPU hebt. ;)
Maar Witcher 3 is de next gen versie en DX12 neem ik aan? Die heeft nogal wat CPU optimalisatie problemen wat voor flinke framerate problemen zorgt. Overgens is ook de RT dramatisch geïmplementeerd, maar daar is een mod voor. https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/7432

Cyberpunk is verder heel erg zwaar op de allerhoogste instellingen. Ik zie daar eigenlijk niet een al te groot verlies. Het is zo'n game waar je een paar settings net iets lager kan zetten voor veel winst. Die guides zijn makkelijk te vinden. :)

De vraag is dus meer of je dergelijke problemen ook met andere games hebt? Want dit systeem is eigenlijk redelijk goed gebalanceerd. Komt bij dat AMD videokaarten ook minder afhankelijk zijn van de allersnelste CPU dan Nvidia. Ook zeggen die percentages niet altijd iets dat werkelijk ergens op slaat. Een GPU is veel te complex om uit te drukken in een utilisatie percentage. Je kan natuurlijk dips in de zwaarste stukken krijgen, maar dat is vrij normaal. Wil je dat echt echt niet, tja 5800X3D. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• spacekever
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:03:
[...]

SAM werkt dan ook als je minimaal een Zen 2 CPU en RDNA1 GPU hebt. ;)
Maar Witcher 3 is de next gen versie en DX12 neem ik aan? Die heeft nogal wat CPU optimalisatie problemen wat voor flinke framerate problemen zorgt. Overgens is ook de RT dramatisch geïmplementeerd, maar daar is een mod voor. https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/7432

Cyberpunk is verder heel erg zwaar op de allerhoogste instellingen. Ik zie daar eigenlijk niet een al te groot verlies. Het is zo'n game waar je een paar settings net iets lager kan zetten voor veel winst. Die guides zijn makkelijk te vinden. :)

De vraag is dus meer of je dergelijke problemen ook met andere games hebt? Want dit systeem is eigenlijk redelijk goed gebalanceerd. Komt bij dat AMD videokaarten ook minder afhankelijk zijn van de allersnelste CPU dan Nvidia. Ook zeggen die percentages niet altijd iets dat werkelijk ergens op slaat. Een GPU is veel te complex om uit te drukken in een utilisatie percentage. Je kan natuurlijk dips in de zwaarste stukken krijgen, maar dat is vrij normaal. Wil je dat echt echt niet, tja 5800X3D. ;)
Witcher 3 is next gen inderdaad maar speel zonder raytracing. In de buitengebieden haal je 120+ fps en gaat de GPU voluit, maar zodra je de Novigrad binnen wandeld doet hetzelfde zich voor als bij Cyberpunk.

Nee met andere games ben ik zeer tevreden en gaat de GPU altijd 95%+. Ik vind het raar dat mijn GPU niet 100% zijn gang kan gaan met deze setup waar anderen dat wel lijken te kunnen in bepaalde games. Het enige wat gedateerd is aan mijn systeem is het moederbord en de RAM speed kan dus niet hoger dan 3200mhz.

5800X3D ben ik zeer benieuwd naar maar ik weet niet of ik er in moet geloven dat het probleem zich dan oplost. Kan het me niet voorstellen namelijk.

[Voor 5% gewijzigd door spacekever op 15-01-2023 21:20]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53
Ik heb bijna zelfde setup ( 5700X & 6800XT ) alleen met een simpel B550 bord.
En 2x 16GB DDR4 3200.
Ik ondervind NERGENS problemen met games.

• spacekever
WiLLoW_TieN schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:44:
Ik heb bijna zelfde setup ( 5700X & 6800XT ) alleen met een simpel B550 bord.
En 2x 16GB DDR4 3200.
Ik ondervind NERGENS problemen met games.
Misschien dat een B550 het verschil maakt dan.

Haal jij 95%-100% gpu usage in volle crowd density in Cyberpunk?

[Voor 9% gewijzigd door spacekever op 15-01-2023 21:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee