Vraag

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Hoe lang mag de kabel zijn van een temperatuursensor?

Ik heb een Raspberry Pi 4B (4GB) met Home Assistant en wil nu een temperatuurmeter (DS18B20, model TO92) erop aansluiten. In alle berichten die ik kan vinden, zie ik steeds op de bijgevoegde foto's en tekeningen de sensor vlak naast de Raspberry Pi liggen. Dat is duidelijk voor de uitleg, maar niet realistisch in de praktijk,
Nergens staat echter vermeld hoe lang de maximumafstand is van de bedrading. Ook zou ik willen weten hoe een te lange afstand opgelost kan worden.
Dus als iemand op verschillende plekken in en rond het huis de temperatuur wil meten, c.q. bijhouden (bijv. zolder, slaapkamer, keuken, schuur, tuinschuur, enz.), hoe zorg je dat al die sensoren over al die afstanden bij de Raspberry komt?

En nu ik dit zo opschrijf ontstaat er nog een vraag: wat is het maximum aantal sensoren dat je op de Raspberry kan aansluiten?

Alle reacties

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:51
Het is een digitale sensor, dus die kan best een eind komen. Afhankelijk van de draad moet je dan meer denken dat je spanningsval over de draad niet te hoog is.

Maar misschien even een stapje terug, bieden goedkope zigbee sensoren met zigbee2mqtt niet een betere oplossing?

• HuMon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 18:09
Ik vind via Google enkele kabels met sensor van 5 tot 10 meter.
Daarmee kun je misschien al enkele ruimtes bereiken.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Grotere afstanden is een kwestie van proberen of anders een balanced driver/ontvanger erbij maken

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• sylvestor2
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 21:35
Ik heb het in huis zo opgelost.

HA op Rpi.
Overal in huis ESP8266 boards gezet met bijgebehorende sensors aangesloten, gevoed door USB adapter.
Deze zenden alles via wifi naar intern netwerk waar HA ook op zit.
YouTube: This is SO Much Better! Getting Started with ESPHome 2021

• sylvestor2
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 21:35
Deze sensor kabels had ik altijd gebruikt voor buiten omgeving.
https://www.otronic.nl/ds...eratuursensor-5m-kab.html
Goed op letten met de pull up weerstand i.c.m. esp boards.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:43
10meter kan ik bevestigen.

Ik heb 3 sensoren aan een 10meter kabel. Werkt prima.

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Dank allemaal voor de snelle en goede reacties. Ik ga ze bestuderen en de juiste spullen bij elkaar zoeken. Hoe leuk ik het allemaal ook vind: een elektronische techneut ben ik niet, dus ik moet gebruik maken van aangeboden componenten en die aan elkaar knopen.
Dank zij jullie input kan ik nu oplossingen gaan proberen. Nogmaals: dank!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:43
Ik heb utp kabel gebruikt. 2 aders op 1 sensor draad
Kan het eventueel volgende week welk ergens testen met 50 meter utp.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee