Leiding diameter voor 7Kw warmtepomp probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 14:58
Ik heb een offerte van een installateur voor de installatie van een 7Kw warmtepomp. Momenteel heb ik een CV-ketel en vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping. Daarnaast hebben we 1 design radiator in de douche. Gasverbruik is ongeveer 1100m3 per jaar.

De (kunststof) leidingen vanaf de CV-ketel naar de vloerverwarming verdelers zijn 20mm buitenmaat, de vloerverwarming verdelers zijn 2 Albrand LCV verdelers. De CV temperatuur heb ik op 40 graden ingesteld en daarmee wordt de vloer wel warm.

De installateur geeft in de offerte aan dat de leiding diameter eigenlijk 26mm (buitenmaat denk ik) zou moeten zijn, maar omdat het nu met 20mm leiding en 40 graden ook al warm wordt, dat het ook wel met de huidige leidingen zou moeten kunnen.

Als ik deze site bekijk dan zou het met een deltaT van 6 graden met 7Kw net zou moeten kunnen.
Wat zijn jullie ervaringen met de diameter van de cv-leiding voor gebruik met een warmtepomp? Zou het met 20mm goed gaan, of kan ik toch beter meteen maar de leiding aan laten passen naar 26mm?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47
Nou mijn situatie (grotendeels zonder installateur geinstalleerd), 2x VW verdeler (gesloten model) met 7KW panasonic split WP. En leidingen naar deze verdelers is 20mm MLB. Dit gaat gewoon goed.
Wel moet ik zeggen dat ik de leidingen uit de WP die 5/4 zijn via 5/4 T-stuk heb gesplitst voordat ik deze naar de maat 3/4 heb gebracht die ik op de 20mm MLB had zitten.

Wel moet ik erbij vermelden dat mijn VW verdelers al waren aangeschaft op LTV verwarming en geschikt zouden zijn voor een WP. Ik ga na het stookseizoen deze wel nog vervangen voor een open verdeler om zo ook gelijk van het stroomverbruik af te zijn die de 2 huidige verdelers.
Dus mijn ervaring is dat het prima gaat, pas als het kouder wordt dan -5 buiten gaat mijn cv water temperatuur naar 35C, op dit moment is dat 28C en blijft mijn woning ook netjes op temperatuur.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal