Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-11-2024
Mijn moeder van 85 heeft een oude laptop met windows 7.
Ze heeft sinds een week een nieuwe router van Ziggo ISP nederland ontvangen.
Ze wenste die oude laptop ook met de wifi te verbinden met het nieuwe modem/router.
Ik heb haar daarbij geholpen telefonisch en met skype. (Ja echt knap nog op die leeftijd dat kunnen :)
Heb lang in de IT gewerkt en weet het een en ander maar stootte op een probleem wat ik ook niet kon terugvinden dmv google checken.
Het netwerk van de nieuwe router is zichtbaar in beschikbare netwerken dus de wifi adapter kan het signaal zien met de juiste SSID,maar om het te verbinden vraagt windows om een 8 cijferig wachtwoord in te typen.
De vorige router/modem had een password van 8 cijfers en werkte dus prima.
Maar het nieuwe modem wifi password heeft 13 cijfers en letters. ? en dus werkt het niet.
Is hier een oplossing voor of is de laptop gewoon te oud (15 jaar) voor de nieuwe modellen modems/routers.

Ik ben me ervan bewust dat de laptop die nu 15 jaar oud is maar nog werkt, sterk verouderd is en niet meer word ondersteund dus.

Bij voorbaat dank voor een evt,. reactie. Met vriendelijke groet Martin :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De vorige router/modem had een password van 8 cijfers en werkte dus prima.
Maar het nieuwe modem wifi password heeft 13 cijfers en letters. ? en dus werkt het niet.
Wat lukt er (dus??) precies dan niet?
Misschien toch het verkeerde password gebruikt?
Eventueel eerst intypen in kladblok/notepad, controleren en dan kopiëren/plakken?
WPS knop gebruiken om de verbinding te maken?

Ik weet niet welke laptop het betreft maar ik zou niet weten waarom het niet werkt onder Windows 7.
Hier geen probleem met Ziggo Wifi en oudere Windows 7 laptops.

Als er geen update naar Windows 10 wordt gedaan is het wel zeer aan te raden om Windows 7 dan toch nog even bij te werken tot de laatste beschikbare updates.
Windows 7 Simplix UpdatePack 7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi4e0hm5ZOaoleIxXMfkeJvQSyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4mMklkvCtuXtG5z0yCMUJZth.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emer
Bedankt prima reactie, ik heb iets gevonden op internet wat misschien/waarschijnlijk, de oplossing is, dus ze gaat het morgen proberen. Ik laat het nog wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 21:07
@The_Doman Ik wist niet dat Simplix Update Pack nog steeds up to date Windows 7 updates levert middels de updates die voor Extended Support worden uitgebracht. Whicked. :o :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emer
het is opgelost internet werkt weer thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Wat heeft de oplossing gebracht? Laat even weten. Misschien dat in de toekomst iemand anders er door geholpen kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Windows 8(.1) is net end of life gegaan. Ik weet niet hoe verstandig het is om überhaupt nog met Windows 7 online te (willen) gaan. Zéker voor een senior die vaak toch al doelwit zijn van allerlei geboefte.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Als ik het goed begrijp integreert Simplix nu de updates van Windows Extended Support en is daarmee nog steeds aktueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Windows 7 extended support komen volgens mij toch ook geen updates meer uit?
Ik sluit me aan bij de rest.
Echt geen Windows 7 meer laten gebruiken, bij de eerstvolgende exploit ben je de sjaak en de bekende browsermakers trekken ook overal de stekker eruit qua Windows 7.
Dus of de overstap maken naar een nieuwere Windows versie als Windows 10 of laptop opfrissen met een meer up to date Linux (Mint wordt vaak als makkelijk overstappen vanuit Windows gezien)

Mijn oude Dell XPS 12 heb ik van het weekend Google Chrome OS Flex op gezet, dat werkt ook prima als browse/mail/youtube bakkie en is netjes up to date.
Start ook supersnel op (15 seconden cold boot inclusief POST)

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 16-01-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
akimosan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:44:
Windows 7 extended support komen volgens mij toch ook geen updates meer uit?
Volgens Microsoft Lifecycle FAQ - Extended Security Updates komen er vanaf januari 2023 enkel nog Critical Important updates uit. Dat zou nog genoeg moeten zijn om veilig te kunnen blijven gebruiken. Met daarnaast Comodo Internet Security of Avast voor beveiliging zou ik het aandurven. Ik gebruik overigens geen Windows 7 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@EricJH : Lees ik het in dat artikel dan goed dat de end date van de ESU updates voor Windows 7 10 jan 2023 was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tweakers: Windows 7 en 8.1 krijgen geen beveiligingsupdates meer
Er is nog wel langer ondersteuning voor Windows 7 Embedded/ POSReady, dus we zullen zien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
akimosan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:47:
@EricJH : Lees ik het in dat artikel dan goed dat de end date van de ESU updates voor Windows 7 10 jan 2023 was?
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb me geloof ik door de tabel op het verkeerde been laten zetten. :$ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

The_Doman schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:25:
Tweakers: Windows 7 en 8.1 krijgen geen beveiligingsupdates meer
Er is nog wel langer ondersteuning voor Windows 7 Embedded/ POSReady, dus we zullen zien. :P
Daardoor kon je met XP ook nog tot 2019 werken :+

1 reg key en meteen weer 5j support erbij :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@nelizmastr Dan ben ik benieuwd of Simplix dat pad op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emer
het is een oud topic, ik heb inderdaad mijn moeder afgeraden om nog te surfen met die laptop, het is niet veilig,
ik weet niet hoe ik een topic hier kan sluiten.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Topics worden niet afgesloten. Ze worden gewoon opengelaten en zakken vanzelf weg.
Pagina: 1