Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 22:59
Wij zijn een paar maanden geleden bezig geweest om inzicht te krijgen in de kosten in een aantal panelen bij te leggen. 5 stuks kunnen er maximaal bij ivm klein dak.

Dit hebben we toen even on-hold gezet om de maatregelen overheid af te wachten. Ook hadden we de verwachting dat mensen minder te besteden zouden hebben en er wat rust op de markt van zonnepanelen zou komen.

Nu nog eens contact gehad met enkele aanbieders die in oktober offertes hebben gemaakt.

De prijzen doen het tegenovergestelde van wat we hadden verwacht. Eerst waren de zonnepanelen heel duur ivn coronamaatregelen in Azië enz. Las bijvoorbeeld dat de prijzen voor transport van een container zonnepanelen en gigantisch is gezakt. Nu hebben ze het over arbeidskosten en bevestigingsmaterialen.

Goedkoopste/beste offerte was 4x405wp denim met iq+ nephase micro omvormers voor 3928 euro. Dat is nu over de 4000 euro heen gegaan.

Wat is jullie gevoel met de prijzen in de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 14:33
Zijn veel doe het zelvers erbij gekomen. Je moet niet teveel naar prijzen kijken, maar kijken naar ervaring, kwalificaties en keurmerken + garanties. Dan pas naar de prijzen, want ook niet gekwalificeerde installateurs kunnen veel geld vragen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 18:08
Prijzen zullen alleen nog maar meer gaan stijgen, want inflatie blijft hoog, energieprijzen blijven hoog, en dus zijn zonnepanelen interessant en worden ze alleen maar interessanter (want snel terugverdiend).

Natuurlijk is het een vrij grote investering, wat niet iedereen direct kan betalen. Maar als je niet nu investeert, dan kost het je over een jaar weer meer, en begin je ook een jaar later met het weer terugverdienen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 22:09
Tja alles wordt duurder en als levensmiddelen duurder worden dan zie je dat ook terug in de arbeid. Ik dacht ook ik wacht even af maar de laatste 3 maanden gaat het hard met de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Begrijp ik het goed dat je verwachtte dat de prijzen nu gingen dalen dan?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 22:59
martijn v o schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:28:
Begrijp ik het goed dat je verwachtte dat de prijzen nu gingen dalen dan?
Ja idd. Dacht dat prijsplafond en opraken reserves
van consumenten dee vraag naar beneden zouden brengen.

Daarnaast zijn de transportkosten flink gezakt. Dat icm de lagere vraag vanuit de markt. Dat de gekte rondom zonnepanelen wat zou afnemen.

Nu idd maar eens kijken naar bedrijven obv reviews en levertijd. Dat ze hopelijk een deel van de zomer nog meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1600Wp voor 4000 euro is wel erg duur, je kan beter een paar foto’s plaatsen en de situatie schets want ik weet zeker dat hier mensen zijn die een goedkopere oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:10
Topictitel iets verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:11
De btw is naar 0% gegaan, dat zou toch in ieder geval verschil moeten maken. Zie je dat wel terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

Yucon

*broem*

Knielen schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:21:
De btw is naar 0% gegaan, dat zou toch in ieder geval verschil moeten maken. Zie je dat wel terug?
Ja, in de winstmarge :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-04 14:29
Ja, het is een lastige tijd. Ik heb meerdere offertes her en der opgevraagd. 27 panelen, 400Wp. Ik heb nu al meerdere keren geen prijs gekregen want geen tijd. Ze hebben gewoon een klantenstroom
Ik heb nu 1 offerte voor €1,675/Wp.
Duur, maar wel snel te leveren. Enphase, dus kwaliteit. Maar ja...wel geld. Maar geen panelen is ook geld...
Lastig.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:16
Knielen schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:21:
Dat was vorig jaar toch ook? Na aftrek natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Oekol

waka waka hey hey

danny.s schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Klopt. Was niet volle 100 procent terug. Maar nu zal het gros in de zak van de installateur blijven.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:11
danny.s schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Ja dat klopt, maar dat kan nu dus niet meer. Zou je dus verwachten dat de prijs per paneel dit percentage gezakt zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

DjVe

Hatsaflats!

Prijzen van onderconstructie gaan door het dak nu. Er zijn overal tekorten en pas in de zomer lijkt er verbetering te komen. Prijzen van omvormers gaan ook weer iets stijgen.

Paneel prijzen zullen iets gaan zakken komende periode, maar betere prijzen verwacht ik niet.

Het is ook ontzettend lastig om in deze oververhitte markt fatsoenlijk continue te kunnen leveren. Je moet dan behoorlijke voorraden aanhouden en dat je per 1-1 nu ook nog de BTW mag gaan voorschieten helpt ook niet.

Dus ik verwacht komende periode nog steeds stijging in prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:06
Is amper meer aantrekkelijk met deze prijzen en zodra de stroomprijs weer naar 40 cent of minder gaat word de tvt gigantisch. Saldering eraf en je kan er echt niks meer mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Johan Bogle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:55:
Is amper meer aantrekkelijk met deze prijzen en zodra de stroomprijs weer naar 40 cent of minder gaat word de tvt gigantisch. Saldering eraf en je kan er echt niks meer mee..
Als de prijs naar 40 cent of minder gaat. Ik zie dat niet snel meer gebeuren.

En 'echt niks meer ermee kunnen' zonder saldering lijkt me een vrij overdreven uitspraak. Natuurlijk helpt het niet mee, maar met juist timen van je verbruik en terugverkopen van je overschot, blijft het nog steeds interessant, zij het uiteraard (al dan niet veel) minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Paywall... En nogmaals: er is een (groot) verschil tussen 'minder voordeel' en 'helemaal niks meer aan hebben'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Het primaire probleem van het dak van de TS is absoluut niet de prijzen van het materiaal. Dat is pak hem beet 1500-1700 euro.

Het is voor de installateur bijna even veel werk om 10 panelen te leggen als 4… wat je dus terug ziet in de prijs.

Maaruh, @AndereKoekoek, waarom tover je de start post niet even om volgens het advies hulp topic… op deze manier ga je gewoon niet geholpen kunnen worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Johan Bogle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:55:
Beetje aparte opmerking, zonder die plafond zou je bijna een euro betalen per kwh. Als je denkt dat het na dit jaar opeens goedkoper gaat worden mag je wel lang wachten

https://www.bnr.nl/nieuws...0-euro-duurder-vanaf-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Figo112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Beetje aparte opmerking, zonder die plafond zou je bijna een euro betalen per kwh. Als je denkt dat het na dit jaar opeens goedkoper gaat worden mag je wel lang wachten

https://www.bnr.nl/nieuws...0-euro-duurder-vanaf-2024
De huidige prijzen zijn al ruim onder de 0,50

https://enever.nl/

Dat plafond is de reden dat jij een euro betaald 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Johan Bogle schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:12:
[...]
De huidige prijzen zijn al ruim onder de 0,50

https://enever.nl/

Dat plafond is de reden dat jij een euro betaald 😂
Dus op basis van dynamische prijzen kom jij tot de conclusie dat de prijzen zijn gedaald? Dat zegt eigenlijk al genoeg, dynamische energiemaatschappijen zijn vooral populair tijdens een crisis. Waar zijn de contracten van 1 of 3 jaar me 50 cent? Juist die zijn er bijna niet. We gaan zien wie die euro na 2024 gaat betalen, aangezien ik nog 2 jaar vast contract heb voor 20 cent.

En als je nu 50 cent al schappelijk vind dan zou ik vooral investeren in zonnepanelen, verdien je het zo snel terug dat je het niet in de gaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Figo112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Dus op basis van dynamische prijzen kom jij tot de conclusie dat de prijzen zijn gedaald? Dat zegt eigenlijk al genoeg, dynamische energiemaatschappijen zijn vooral populair tijdens een crisis. Waar zijn de contracten van 1 of 3 jaar me 50 cent? Juist die zijn er bijna niet. We gaan zien wie die euro na 2024 gaat betalen, aangezien ik nog 2 jaar vast contract heb voor 20 cent.

En als je nu 50 cent al schappelijk vind dan zou ik vooral investeren in zonnepanelen, verdien je het zo snel terug dat je het niet in de gaten hebt.
Zonder saldering weinig kans met de huidige prijzen voor de panelen. Resultaten uit het verleden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Johan Bogle schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Zonder saldering weinig kans met de huidige prijzen voor de panelen. Resultaten uit het verleden…
Tuurlijk jij bent de expert of je bent gewoon jaloers

[ Voor 3% gewijzigd door Figo112 op 16-01-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:39
Johan Bogle schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Zullen we dit eerst even rustig afwachten. https://www.ad.nl/wonen/w...lijven-salderen~aaf8d55c/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:39
Salderen er af is prima als er een goede prijs komt waar je de stroom tegen kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
alwind schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:20:
Salderen er af is prima als er een goede prijs komt waar je de stroom tegen kan verkopen.
Als je de inbreng van de ACM volgt dan is de marktprijs een prima terugleverprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ergens tussen de -0,10 en 0.08 in de zomer dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 13:01
AndereKoekoek schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:11:
De prijzen doen het tegenovergestelde van wat we hadden verwacht. Eerst waren de zonnepanelen heel duur ivn coronamaatregelen in Azië enz. Las bijvoorbeeld dat de prijzen voor transport van een container zonnepanelen en gigantisch is gezakt. Nu hebben ze het over arbeidskosten en bevestigingsmaterialen.

Goedkoopste/beste offerte was 4x405wp denim met iq+ nephase micro omvormers voor 3928 euro. Dat is nu over de 4000 euro heen gegaan.

Wat is jullie gevoel met de prijzen in de markt?
Tja makkelijke marketing in tijden van schaarste, je hoeft alleen een argument te zoeken om de prijs te verhogen. Natuurlijk ga je de prijs niet verlagen als er zoveel vraag is. Dure tijden, maar genoeg gezinnen die een goed gevulde Covid sok hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-04 18:19

JML

AndereKoekoek schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Ja idd. Dacht dat prijsplafond en opraken reserves
van consumenten dee vraag naar beneden zouden brengen.

Daarnaast zijn de transportkosten flink gezakt. Dat icm de lagere vraag vanuit de markt. Dat de gekte rondom zonnepanelen wat zou afnemen.

Nu idd maar eens kijken naar bedrijven obv reviews en levertijd. Dat ze hopelijk een deel van de zomer nog meepakken.
NZU levert binnen 4 weken...zijn bij mij in juli geweest. Ben er tevreden over. Geen idee wat de prijzen daar nu zijn.
Pagina: 1