inatallatieautomaat in het hok of in de meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-07 11:05
Goedendag,

Ik heb een hok in mijn achtertuin met een krachtgroep en een enkelfase groep
(2 kabels beide 2,5mm2 ongeveer 20m lang)
En in het hok een kastje met 2 hoofdschakelaars.

Momenteel heb ik de automaat en aardlek beide in mijn meterkast zitten om zo ook de kabel zelf af te zekeren.
Nu komen er steeds meer stroomverbruikers in het hok en twijfel ik of de automaat beter in het hok zou kunnen zitten.

Voornamelijk aangezien ik momenteel een nieuwe elektrische heater heb. Deze is max 15kw en min 5kw. Deze was in de aanbieding en ik wil hem op zon beetje half vermogen gebruiken.

Nu was het mijn idee om de compressor aan te zetten en de heater op te schroeven tot de automaat uitslaat en dan daar onder blijven.
Maar de automaat slaat niet uit. Vandaar de vraag of ik mijn automaat moet verplaatsen of een moet bijplaatsen?.

Ik heb op internet gezocht maar kan geen specifiek antwoord vinden op mijn vraag.

Steam: Evert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Een automaat heeft een bepaalde karakteristiek die de uitschakeltijd bepaald, kan best zijn dat je 20 minuten 18A over een 16A automaat moet trekken om hem af te laten schakelen. Wil je doen wat jij wilt kan je beter het amperage gaan meten en afregelen onder de waarde van de automaat.

Meeste huisautomaten hebben een B-karakteristiek, als je dat opzoekt kan je in de grafiek zien hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Zorg trouwens wel als je de boel langdurig gaat verwarmen (en hoog belasten) dat al je verbinding/lassen van hele goede kwaliteit zijn zodat je daar geen warmteontwikkeling/brand krijgt. Slechte verbindingen komen veelal pas aan het licht bij langdurig hoog belasten.

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 15-01-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
Stokertje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:36:
Zorg trouwens wel als je de boel langdurig gaat verwarmen (en hoog belasten) dat al je verbinding/lassen van hele goede kwaliteit zijn zodat je daar geen warmteontwikkeling/brand krijgt. Slechte verbindingen komen veelal pas aan het licht bij langdurig hoog belasten.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb inderdaad b karakterastiek automaten in de meterkast.

Er zitten 2 lassen in de 5 aderige kabel 1 vlak onder de meterkast en 1 buiten in de grond bij de overgang naar grondkabel. Maar deze zijn van Wago wat naar mijn idee een a merk was.

Ik kan inderdaad beter de stroom meten dan weet ik in ieder geval zeker dat alles klopt. Ik heb wel een ampere tang bij de scope zitten.

Maar het kan geen problemen geven dat de automaat verder weg zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Wago’s zijn inderdaad goed, zijn het van die Wago’s met hefboompjes zoals de 221? Als je de draden gestript hebt op de juiste lengte zouden dat goede overgangen moeten zijn. Mooiste was natuurlijk 1 kabel zonder overgangen. De Wago steekklemmen zullen ook goed zijn, het is inderdaad een goed merk.

Maar heb je dan 2 400V stopcontacten ofzo in het schuurtje? 1 voor compressor en 1 voor kachel?

Die automaat in groepenkast zou je moeten laten zitten, je kan eventueel onderverdelen in het schuurtje? Dat de automaat verde4 weg zit maakt niet uit, dat geld voor elke verbruiker en stopcontact in je huis, en zoals je zegt is de kabel nu mee beveiligd.

De stroomtang van de scope is inderdaad een goeie om mee te meten.

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 15-01-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Evert134 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:47:
Nu was het mijn idee om de compressor aan te zetten en de heater op te schroeven tot de automaat uitslaat en dan daar onder blijven.
Maar de automaat slaat niet uit. Vandaar de vraag of ik mijn automaat moet verplaatsen of een moet bijplaatsen?.
Hou er ook rekening mee dat, indien je heater & compressor op krachtstroom werken, je wortel 3 * 400 * stroom moet nemen voor vermogen. (bij 3x400+N aansluiting)

Ben je zeker dat je een 16A automaat hebt zitten? In BE wordt G2.5 afgezekerd met 20A.
Daarnaast heb je dan nog eens de karakteristiek zoals @Stokertje heeft vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
@Stokertje
Ja ik heb een krachtgroep naar het hok getrokken voor nu zijn er 2 aansluitingen en er zou nog 1 op kunnen voor een lasapperaat in de toekomst. Er zitten lasklemmen tussen de kabels de kabel van de krachtgroep kwam net 0.3m te kort bij de meterkast. en bij de overgang naar grondkabel zijn het gietmoffen.
Verder werkt de hefbrug en bandenapperaat op 230 en dat is een aparte groep in de meterkast.

@Lt.Mitchell
ja ik heb een 16A automaat voor alle groepen en de krachtgroep. Ik had het uitgerekend maar volgens mij is het bij mij 3*230+N vandaar dat ik wat moet schipperen met het beschikbare vermogen.

Ik ben goed met elektronica van auto's ect. Alleen installatietechniek is dan weer wat roestiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:46
De denkfout die je maakt is dat een 16A groep bij meer dan 16A last eruit gaat. Dat is niet zo. Zoals aangegeven door Stokertje direct het gebruik van de verschillende apparaten meten, een automaat is niet geschikt om stroomsterkte te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
ja ik heb een 16A automaat voor alle groepen en de krachtgroep. Ik had het uitgerekend maar volgens mij is het bij mij 3*230+N vandaar dat ik wat moet schipperen met het beschikbare vermogen.
Afgezien van een paar verouderde netten heeft iedereen hier 3x400 + N (230 meet je dan tussen elke fase en nul, 400 tussen de fasen). Dus jullie praten over hetzelfde :+
16A maakt dan 11kW.

Waar de automaat hangt maakt niks uit. De stroom legt het hele pad af en is daarmee hetzelfde aan het begin van de kabel als aan het einde. Normaliter zou je een onderverdeler in de schuur plaatsen omdat je bijvoorbeeld niet helemaal naar het huis wil lopen als de boel eruit gaat. Of als je bijvoorbeeld een zwaardere aansluiting naar de schuur legt (met hogere voorbeveiliging in het huis) en die in de schuur onderverdeelt in meerdere normale of kleinere groepen.

Voor wat betreft de uitschakeltijd:
Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

Een automaat werkt op 2 manieren. Hij kijkt naar instantane overbelasting (zeg maar, kortsluitingen) op basis van een magnetisch veld. Dit werkt bij veelvouden van de normale stroom. In deze grafiek rechts van 3x de nominale stroom. Hier zie je het verschil tussen de B, C en D karakteristiek automaat. Hoe hoger de letter, hoe groter de piekstroom mag zijn (handig voor het starten van zware machines).

Daarnaast heb je de thermische overbelasting. Dit is het deel van de grafiek dat voor alle automaten hetzelfde is. Hoe meer stroom er door de automaat loopt, hoe meer warmte er wordt gemaakt (in de automaat). Op een zeker punt is slaat de automaat hierop af. Hoe kleiner de overbelasting, hoe langzamer de boel opwarmt, hoe langer dat duurt. Dit gedrag is voor alle karakteristieken vergelijkbaar.

Ter voorbeeld:
1.5* de nominale stroom kruist de grafiek bij 40 en 500s. Een 16A automaat belasten met 24A (1.5x) gaat dus potentieel 40-500s goed voordat de automaat ingrijpt.
Sterker nog, kijk helemaal bovenaan . Een overbelasting van 13-45% wordt in potentie helemaal niet afgeschakeld (of pas heel laat).

Deze karakteristiek is afhankelijk van 101 aspecten.
- De automaat zelf (kleine verschillen tussen merken, types en exemplaren
- Warme meterkast: automaat is sneller op zijn uitschakeltemperatuur
- Oude automaat: Over de jaren (en vooral schakelmomenten) kunnen contacten wat slechter worden. Dus meer overgangsweerstand, dus meer warmte ontwikkeling, dus een "triggerhappy" automaat
- etc etc etc

De bekende gourmetavond met familie waarbij halverwege de maaltijd ineens de boel uitvalt en vanaf dat moment steeds opnieuw is hier een perfect voorbeeld van. De automaat staat de overbelasting een tijdje toe en warmt op. Na een tijdje is het klaar. Vanaf dat moment is de automaat reeds opgewarmd, dus gaat snel weer uit.

De automaat als leidraad gebruiken is daarmee niet verstandig of betrouwbaar.
Als je een stroomtang hebt is het maximum ideaal te bepalen.

Alternatief, afhankelijk van hoe veel de compressor moet draaien (maakt nogal uit of je banden wil oppompen of zandstralen) zou je de heater even uit kunnen laten als de compressor draait (al dan niet automatisch). Dan hoef je verder niks te begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:17
Op het werk hebben wij een 12kW 3x400V bouwkachel met 32A stekker. 12kW/3/230V = 17,4A. Deze had wat onderhoud nodig en daarna een uur getest op de 16A werkplaats groep (met verloopkabel). De automaat was warm maar ging niet uit.

Een lasapparaat op een B karakteristiek automaat is meestal geen succes.

Als je zoveel stroom in die ruimte nodig hebt zou ik adviseren om een nieuwe 5x4mm2 kabel (of 4x4mm2 grondkabel) te leggen. 6mm2 kabel als je er ook zonnepanelen op wil leggen.

Voor de meterkast wordt het dan:
Een C20 automaat in de meterkast en onderverdeler met hoofdschakelaar, C16 en B16 aardlekautomaat in het "hok"

De bestaande 2,5mm2 kabel kan je blijven gebruiken voor de 230V stopcontacten en de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
Bedankt voor de info! Erg interessant om hier weer wat meer over te lezen.
Ik zal inderdaad van de week met de stroomtang de metingen voor de compressor en de heater doen.

Een zwaardere kabel en afzekering zou natuurlijk mooi zijn en is eventueel een toekomstplan. Het lasapparaat is toch even afwachten mijn Co2 apparaat is 230V en ik zou graag nog een tig apparaat willen. dit is maar net wat er dan beschikbaar is of dit een 230 of 400V apparaat wordt.

Maar het is natuurlijk ook niet zo dat er meerdere mensen werken en alles tegelijkertijd aanmoet. ik kan er zelf rekening mee houden en de heater zal alleen in de winter aanstaan.

Al is het natuurlijk ook niet de grootste moeite en wel heel mooi als de heater even afschakeld wanneer de compressor aanslaat. Hier zal ik wel mee bezig ik moet toch de bediening van de compressor nog verlengen. nu schakel ik hem in met de hoofdschakelaar in het hok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:51
Waarom maak je niet een onderverdeel kast in je hok/schuur, een B20 in je meterkast, en dan in de onderverdeel kast afzekeren met B/C 16 automaten.

Als er dan wat overbelast hoef je niet naar binnen om de groep weer aan te zetten, en de kabel blijft ook afgezekerd mocht er vocht of een ander probleem mee ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
Het Heeft even geduurd. Maar de Amperemeter op de scope was immers voor DC dat was ik weer vergeten. Dus voor nu een goedkoop ding gekocht en de metingen gedaan. De compressor trekt 5A over alle drie de fases.

En de Heater heeft 3 standen waarbij hij respectievelijk over L1, L2, L3 op
Stand 1 11, 11, 0
Stand 2 19, 11, 11
Stand 3 19, 19, 19

Als ik het in het karakteristiek opzoek met een 1.18 veelvoud (B automaat) zou deze nog wel uit moeten slaan maar niet zo snel.

Ik heb van het weekend ook gebruik gemaakt en het is opwarmen met stand 2 en dan doorwarmen op stand 1 is het mooi te doen. En geen tranen in de ogen meer van de propaankachel die ik hiervoor gebruikte of de Zibro kachel die ik nog heb.

Bedankt voor de antwoorden ik zal in de nabije toekomst bezig met een automatische afschakeling voor de compressor bezig tot die tijd is het met de hand. Maar op stand 1 zou het in principe geen probleem moeten zijn.

Pagina: 1