Toon posts:

Elders server huren of PC bouwen ivm kostenbesparing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johannes38
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-01 02:09
Hallo allemaal,

Mijn vriend uit de USA huurt voor lange tijd een server van Contabo en deelt deze gratis met mij.

Ik dacht, misschien kan ik hem helpen met het verlagen van de maandelijkse kosten van €245,66/maand.(info: zie foto's)

Hij geeft mij groen licht voor de volgende alternatieven, zolang de prestaties hetzelfde blijven.

De opties zijn:

1.) Vindt een andere betrouwbare aanbieder van servers
2.) Ik bouw een computer (server) en hij vergoed mij een % van de kosten die ik hem maandelijks bespaar
3.) Optioneel, op advies van tweakers leden

toevoegingen:

1.) Mocht het niet goedkoper kunnen, is er elders een optie waarbij de prestatie en opslag beter kunnen?
2.) Ik ben bang dat dit richting een threadripper 256GB Ram gaat en de kosten snel de pan uit rijzen, omdat hij er "24/7" gebruik van kan maken. (meestal nachtelijke tijden ivm andere tijzone)

De server wordt gebruikt om (zware) berekeningen uit te voeren (geen games) en hij is van plan om nog minimaal 2 jaar te huren. Ik vind werken met high tech snufjes geweldig, heb geen 2 linker handen en ben niet vies van een uitdaging.

Is deze uitdaging en de bijbehorende kosten een brug te ver?

Gr Johannes

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:34

Detmer

Professioneel prutser

Hoe betrouwbaar moet het zijn? In het datacenter heb je een dubbele netwerkverbinding, dubbele voeding e.d. Dat heb je thuis niet. Wat als je ISP 's nachts onderhoud uitvoert en de server is 2 uur niet bereikbaar? Of wat als de stroom uitvalt? Of nog erger: Wat als het systeem defect gaat en je moet 2 weken op reparatie wachten?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Windows 2016? Dat is al lang niet meer (mainstream) ondersteund. Niet doen.

Hardware kopen: je hebt naar ik aanneem een tweede internetlijn en een dikke UPS. Ga je ook 365/24/7 online zijn voor de ondersteuning en heb je reservehardware op de plank liggen voor als iets defect gaat? Zo niet, vooraf afspreken hoe snel je e.e.a. in de lucht hebt en hoeveel boete je terugbetaalt als je die afspraak niet haalt.

;) Oftewel: niet doen, behalve als het acceptabel is als het er af en toe een week uit ligt en die ander dat ook op schrift afspreekt.

Edit: zeg ik als spuit11, zie ook hierboven.

[Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 15-01-2023 14:53]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:36
Wat kost het als je hetzelfde samenstelt bij digital ocean of azure ?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

BCC schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:53:
Wat kost het als je hetzelfde samenstelt bij digital ocean of azure ?
En daarbij zou je kunnen overwegen om verschillende diensten eerst uit te proberen. Als het gaat om bepaalde berekeningen, zijn de details wellicht erg belangrijk. Waarbij een paar uur proberen meer zegt dan specs zoals het aantal cores.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Johannes38
F_J_K schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:52:

Hardware kopen: je hebt naar ik aanneem een tweede internetlijn en een dikke UPS. Ga je ook 365/24/7 online zijn voor de ondersteuning en heb je reservehardware op de plank liggen voor als iets defect gaat? Zo niet, vooraf afspreken hoe snel je e.e.a. in de lucht hebt en hoeveel boete je terugbetaalt als je die afspraak niet haalt.

;) Oftewel: niet doen, behalve als het acceptabel is als het er af en toe een week uit ligt en die ander dat ook op schrift afspreekt.

Wij zijn vrienden, dus er is ruimte voor flexibiliteit.

De foto's die ik heb bijgevoegd is wat hij momenteel huurt bij Contabo.
Als wij toch besluiten om te blijven huren, kunnen wij dan beter krijgen elders voor die prijs?

Het enige wat ik heb kunnen vinden, is een server bij Hetzner

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
F_J_K schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:52:

Er zit een groot verschil tussen mainstream support en security support. De eerste is inderdaad verlopen maar de tweede loopt nog tot 2027 en kan dus prima als het OS gewoon voldoet aan je wensen.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

HKLM_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:48:
Er zit een groot verschil tussen mainstream support en security support. De eerste is inderdaad verlopen maar de tweede loopt nog tot 2027 en kan dus prima als het OS gewoon voldoet aan je wensen.
Als het al vele jaren draait, eens. Als je het nu installeert: oneens. Neem er dan een die langer meegaat.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De huidige cpu (E5 2630V4) is zwaar verouderd. De server van Hetzner die je zelf hebt geconfigureerd heeft een Epyc 7502P. Die heeft 3x zoveel cores en elke core is 50% sneller dan de huidige cpu. Zelfs de goedkoopste server van Hetzner (AX41) is fors sneller.

Aan de temperaturen in Speccy te zien is de server niet continu aan het rekenen. Ik zou eerst eens inventariseren hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt, dus bijhouden hoeveel uur de cpu gemiddeld per week wordt gebruikt en wat het geheugengebruik is. Misschien volstaat de goedkoopste server van Hetzner voor 99% van het werk en kun je de paar berekeningen die meer dan 64GB geheugen gebruiken goedkoper in de cloud draaien.

beschermheer van het consumentenrecht

• Johannes38
fopjurist schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:36:
De huidige cpu (E5 2630V4) is zwaar verouderd. De server van Hetzner die je zelf hebt geconfigureerd heeft een Epyc 7502P. Die heeft 3x zoveel cores en elke core is 50% sneller dan de huidige cpu. Zelfs de goedkoopste server van Hetzner (AX41) is fors sneller.

Aan de temperaturen in Speccy te zien is de server niet continu aan het rekenen. Ik zou eerst eens inventariseren hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt, dus bijhouden hoeveel uur de cpu gemiddeld per week wordt gebruikt en wat het geheugengebruik is. Misschien volstaat de goedkoopste server van Hetzner voor 99% van het werk en kun je de paar berekeningen die meer dan 64GB geheugen gebruiken goedkoper in de cloud draaien.
Ontzettend bedankt voor dit advies, wij gaan dit zeker monitoren.

Ik zat er ook nog aan te denken, om Contabo over te halen om water bij de wijn te doen en
hem eventueel tegemoet te komen als vaste klant, door de server up te graden.

Maar ik ben bang dat Contabo met zijn verdien model, daar geen gehoor aan gaat geven.
Zelfs als wij aangeven te zullen overstappen ben ik bang.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Johannes38 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:44:
De server wordt gebruikt om (zware) berekeningen uit te voeren
Kun je dit eens verder toelichten? Moet dit systeem 24x7 aanstaan, of is een paar uur per (werk)dag wel voldoende?

Zijn alternatieve compute opties ook al onderzocht? Bijvoorbeeld Azure compute zoals logic apps die serverless draaien...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Of (ook in Azure of andere Cloud) een VM die geen 24/7 aanstaat maar enkel op de uren dat hij gebruikt wordt, dat maakt vaak een enorm verschil.
Waarbij het verschil in tijdzone wel uitmaakt. Maar zonder bekende workload valt er geen donder over te zeggen.
En in Azure kun je vaak ook besparen indien je vantevoren weet dat je de server zeg 3 jaar gaat afnemen en je sluit het contract gelijk voor die 3 jaar af. (Prepay vaak ook mogelijk bij Pay as you go contracten, kijk naar de mogelijkheden)

Onderstaand wat vooorbeeld van cost savers in Azure. Voor andere cloud providers kun je vaak vergelijkbare scenarios vinden:
https://agilecadence.com/13-tips-to-save-money-in-azure/
https://azure.microsoft.c...utions/cost-optimization/

En google gewoon eens op
how to save money in <fil in cloud provider>

[Voor 5% gewijzigd door akimosan op 17-01-2023 15:05]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
akimosan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:04:
Of (ook in Azure of andere Cloud) een VM die geen 24/7 aanstaat maar enkel op de uren dat hij gebruikt wordt, dat maakt vaak een enorm verschil.
Waarbij het verschil in tijdzone wel uitmaakt. Maar zonder bekende workload valt er geen donder over te zeggen.
En in Azure kun je vaak ook besparen indien je vantevoren weet dat je de server zeg 3 jaar gaat afnemen en je sluit het contract gelijk voor die 3 jaar af. (Prepay vaak ook mogelijk bij Pay as you go contracten, kijk naar de mogelijkheden)

Onderstaand wat vooorbeeld van cost savers in Azure. Voor andere cloud providers kun je vaak vergelijkbare scenarios vinden:
https://agilecadence.com/13-tips-to-save-money-in-azure/
https://azure.microsoft.c...utions/cost-optimization/

En google gewoon eens op
how to save money in <fil in cloud provider>
Of gebruik Azure Spot VM :)

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee