Radiator buizen in de vloer frezen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexk933
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-02-2023
Mijn vraag

Ik wil in mijn woning radiatoren de oude leidingen en de cv laten vervangen. Nou wil ik de nieuwe leidingen mooi weggewerkt hebben echter infrezen in dikke draag muren schijnt niet heel handig te zijn heb ik hier en daar gehoord. Zou het makkelijker ( en goedkoper zijn) om de leidingen in de, begane grond, in de plavuizen te frezen en op de 1e verdieping de buizen door de vloerbalken te leggen?

Ik hoor graag wat jullie advies en ervaringen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 20:54
Wat voor woning is het? Heb je een kruipruimte, betonnen plafonds? Waarom moeten alle leidingen vervangen worden?

Kun je wat meer info en/of foto's geven?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
@alexk933 ga je zelf frezen of ga je laten frezen ? plavuizen frezen is ook vervelendt.
een water gekloelde frees en assistent met een waterstofzuiger. en flink betalen op slijtage kosten.
maar betonnen muur is even zo vervelendt. je kan wel iets infrezen zeg 20 mm maar meer heel dik vraag teken.
(hier zijn elektra leidingen in de betonnen draag muur gefreest. en er staan nog 3 verdiepingen bovenop.
let wel we hebben hier wel enorme draagbalken voor alle balkons etc en die er allicht aan zullen bijdragen.
draagbalken lopen door hele flat/huis heen. wil je 30/40 mm infrezen. constructeur is dan wel nodig.

enerzijds is kunststof met mantelbuis infrezen wel het beste. scheelt een heel klein beetje in verlies.
en kan nog een beetje bewegen. uitzetten of krimpen maar kost wel meer ruimte moet wat dieper.
zonder kan ook. maar ik doe het liefst met. je bent net even dat kleine beetje safer. (het is meer gevoel)

houten vloerbalken alleen door het midden boren. en het moeten dan wel een beetje flinke balken zijn.
eventueel kan het nodig zijn om verstevigingen aan te brengen. op de plekken waar je gaat boren.
maar dat is pas te zien als ik de situatie ter plekke kan zien. soms moet er een balk van een meter bij.
zodat je het niet te veel verzwakt. en de gaten graag iets ruimer. de buis moet nog kunnen bewegen.

verder zouden foto,s en wat meer info wel erg fijn zijn om een correct advies te kunnen geven.
wat is het doel bijvoorbeeldt dat je radiaotren wilt vervangen ? (kosten besparing/gas besparing)
pas dan de correctie factor toe. https://www.henradsoftlin...rad-correctiefactoren.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 15:09
Als je eenmaal je vloer gaat frezen, waarom dan geen vloerverwarming. Dan ben je niet alleen de buizen, maar ook de radiatoren kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou ook vloerverwarming nemen idd. En meteen nieuwe aan/afvoer van >28mm meerlagenbuis.
Die meerlagenbuis kun je evt ook in de dekvloer kwijt. (Bij ons loopt ie via de kelder, had achteraf liever via de dekvloer gedaan).

Als je kiest voor vloerverwarming lees je dan even goed in; type verdeler, aantal groepen/lengte leidingen, 10cm hoh, 16x2 etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2023 07:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1