Toon posts:

Prijsplafond, balanceren CV ketel met lucht-lucht warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• han.k
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01 22:18
Er is net een lucht-lucht warmtepomp bij ons geïnstalleerd. CV installatie is nog in bedrijf. Mijn oude verbruik was circa 5000 kwh en 2000m3. Volgens de overheidstabel:

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html

lijkt met het handigste om s'morgens met gas te stoken (tot iets meer dan 7m3 gas in januari volgens de overheidstabel, wat overeenkomt met 1200m3 op jaarbasis) en dan s'middag met de warmtepomp. Gas voor de helft van de prijs is goedkoper dan verwarmen met de warmtepomp. Gelukkig zijn beide systemen met een klok aan te sturen en gaat dit lukken. Toch vreemd dat dit het voordeligste is.

Klopt dit?

Alle reacties

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-02 20:58
5000 kwh en 2000m3 is wel echt heel veel. Woon jij in een kasteel?
Welke lucht-lucht warmtepomp heb je?

[Voor 22% gewijzigd door KaasOmelet op 15-01-2023 12:46]

• han.k
Vrijstaand huis uit jaar 2000. 4 a 5 personen. Het gasverbruik is inmiddels gezakt naar 1450m3 door op 19 graden te stoken.

Geïnstalleerd, Daikin 5 kw inverter met 3 vloerconsoles 2 en 2 en 5 kw. Werkt goed en vrijwel geruisloos. Vloerverwarming was te ingrijpend en te duur. De COP is naar verwachting ook hoger dan met vloerverwarming.

Als ik dit doorreken dan moeten we 1200m3/1450m3 * 100%=83% van de tijd met gas stoken. Dus bijna helemaal met gesubsidieerd gas. Op warme winterdagen zelf meer want dan is het actuele verbruik lager dan de overheidstabel aangeeft. Dus het handigste lijkt me om volledig met gas te stoken. De elektriciteit is boven het prijsplafond per kwh veel duurder dan gas voor de halve prijs. Misschien bij een onhaalbare COP van 5.5 is verwarmen met een warmtepomp rendabel. De COP die we nu halen is misschien 4.

Geeft niet, we hebben ook koeling in de zomer. Volgend jaar gaan we dan volledig elektrisch verwarmen. In de zomer krijgen we zonnepanelen voor 6000kwh/jaar. Het is me nog niet duidelijk hoe ik mijn stookgedrag hierop moet aanpassen. Lastig.

[Voor 27% gewijzigd door han.k op 15-01-2023 14:19]

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-02 20:58
Oke je bent goed op weg iig met lucht-lucht warmtepomp en zonnepanelen. Focus niet te veel op prijsplafond dat is in 2024 alweer voorbij. Ik begrijp je vraag maar kijk liever naar een langere periode. Bijv. 5 tot 10 jaar in de toekomst. Waar wil je dan staan m.b.t. verbruik?

Aller belangrijkste goed isoleren en ventileren. Is dat op orde of kun je daar nog stappen in maken?

Hoe maak je nu warm water voor douchen?
Heb je al naar sluipverbruik gekeken?

[Voor 40% gewijzigd door KaasOmelet op 15-01-2023 14:19]

• han.k
Wam water komt uit de CV ketel. Dat kan in de toekomst elektrisch worden.

De berekende 1200m3/1450m3 * 100%=83% klopt als het weer de overheidstabel volgt. Bij warmere winterdagen kan je de hele dag dus 100% op gesubsidieerd gas stoken omdat het verbruik lager is dan de tabel. Dus in de praktijk komt het er op neer dat je de lucht-lucht warmtepomp voor verwarming beter een jaartje kan laten uitstaan. Tenzij de energieprijzen onder het prijsmaximum zakken. Helaas maar anders wordt het een duur stookjaar.

Het huis uit 2000 is natuurlijk al redelijk goed geïsoleerd en heeft een WTW in de luchkanalen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:59
Je kan ook beide tegelijk aan hebben, werkt prima ook in de ruimte met thermonstaat.
Beide systemen kan je "knijpen" de vloerverwarming op de verdeler en de lucht-lucht WP met vraagbesturing(hoe dat bij Daikin heet).

[Voor 107% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2023 14:45]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• han.k
mr_evil08 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:39:
Je kan ook beide tegelijk aan hebben, werkt prima ook in de ruimte met thermonstaat.
Beide systemen kan je "knijpen" de vloerverwarming op de verdeler en de lucht-lucht WP met vraagbesturing(hoe dat bij Daikin heet).
Ja maar dan haal ik niet de 7m3 gas/dag in de maand januari. Volgt het weer de overheidstabel dan kan ik circa 83% van de dag met gas stoken om 7m3 gas/dag te halen. Bij warme dagen haal je met 100% gas stoken nog niet de 7m3 gas. Dan heeft verwarmen met de warmtepomp geen zin. De gasprijs is gehalveerd door subsidies. Daar kan de warmtepomp niet tegenop. Alleen bij hele koude dagen zou je de wamtepomp kunnen aanzetten. Maar dan is de COP minder. Ik zie geen ander conclusie dan volledig op gas stoken is het goedkoopste in 2023.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:23
han.k schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:37:
Er is net een lucht-lucht warmtepomp bij ons geïnstalleerd. CV installatie is nog in bedrijf. Mijn oude verbruik was circa 5000 kwh en 2000m3. Volgens de overheidstabel:

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html

lijkt met het handigste om s'morgens met gas te stoken (tot iets meer dan 7m3 gas in januari volgens de overheidstabel, wat overeenkomt met 1200m3 op jaarbasis) en dan s'middag met de warmtepomp. Gas voor de helft van de prijs is goedkoper dan verwarmen met de warmtepomp. Gelukkig zijn beide systemen met een klok aan te sturen en gaat dit lukken. Toch vreemd dat dit het voordeligste is.

Klopt dit?
nee het klopt niet en je stelling is ook vrij onduidelijk. Een paar dingen:

1. die overheidstabel gaat niet over het weer maar over gemiddelde verbruiken obv profielen van heeel veel afnemers over langere periode.
2. je verbruik is nogal stevig en zit voor 2023 dus voor zowel gas als elektriciteit boven het prijsplafond. Of het "helpt" om richting het einde van je gesubsidieerde gasbudget over te stappen naar elektrisch verwarmen met de airco's hangt van je contract af. Een voorbeeld:

stel je hebt een contract waar je 2,50 eur/m3 betaald (boven het plafond dus) en 1 eur/kWh. Als je niks doet met schakelen/airco's whatever betaal je dan 1200 * 1,45 en 250 X 2,50 = 2365 voor verwarmen/douchen.

maar als je precies binnen het plafond blijft en je vervangt die laatste 250 m3 aardgas met 500 kWhs die je airco gebruikt dan zit je op:
1200 * 1,45 en 500 X 1,00 = 2240 voor verwarmen douchen

Het maakt dus relatief weinig uit, maar de echte uitkomst hangt af van je contract en de tarieven boven het plafond. Omdat je toch al boven het prijsplafond uitkomt qua elektriciteit zijn alle kWhs die je airco verbruikt ook duur ;-)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:59
han.k schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Ja maar dan haal ik niet de 7m3 gas/dag in de maand januari. Volgt het weer de overheidstabel dan kan ik circa 83% van de dag met gas stoken om 7m3 gas/dag te halen. Bij warme dagen haal je met 100% gas stoken nog niet de 7m3 gas. Dan heeft verwarmen met de warmtepomp geen zin. De gasprijs is gehalveerd door subsidies. Daar kan de warmtepomp niet tegenop. Alleen bij hele koude dagen zou je de wamtepomp kunnen aanzetten. Maar dan is de COP minder. Ik zie geen ander conclusie dan volledig op gas stoken is het goedkoopste in 2023.
Ik had even niet door dat jullie flink over het plafond heen gingen van die 2.900 kWh.
Klopt dan is op gas verwarmen tussen de 3 tot 4x goedkoper.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• han.k
Mijn huidige prijzen zijn deze:

Electr. €0,92 /KWH
Gas €2,93/M3

Hoewel mijn verbruik in januari waarschijnlijk rond de 10m3/dag is, stel je voor ik heb 7m3 per dag nodig om te verwarmen. Mijn COP of de warmtepomp is circa 4. Een m3 gas komt overeen met circa 8kwh.

Dat kost verwarmen met gas 7* 2,93= €20,51/dag gas.
Dat kost de elektrische warmtepomp 7*8*0,92/4=€12,88/dag aan elektriciteit

Echter met gesubsidieerd gas a €1,40/M3 kost het 7* 1,40= €10,15/dag

Dat is al goedkoper dan met de elektrische warmtepomp. De COP van de warmtepomp afhankelijk van de temperaturen en belasting en zit waarschijnlijk tussen de 3 en 4. Daar ik met elektriciteitsverbruik altijd boven het platform zit is voor mijn geval het stoken met gas zeker goedkoper tot 7m3/dag in januari. Ofwel door te stoken met gas krijg ik subsidie voor zowel gas als elektriciteit. Zonder gas mis ik de gassubsidie. Even stoppen met stoken zodra de 7m3 verbruikt is, is niet praktisch en zeker niet haalbaar in een warme winter.

• han.k
Het gasverbruik ga ik vroeg in de avond controleren. Is het boven de 7m3 (tabel voor januari), dan kan de warmtepomp bij. Of dit in de praktijk is vol te houden moet ik nog zien. Het is alleen nodig tijdens relatief koude dagen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:21
Juist op koude dagen wil je gas stoken, want dan is de COP van de warmtepomp slechter. Als dat een winterdag is met 15 m3 verbuik, geen probleem. Ik begrijp niet waarom je per dag gaat rekenen, het prijsplafond is per jaar. Er zit 1 keer een knip in, op de datum van je eindafrekening.

[Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 15-01-2023 16:24]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• han.k
hesselbeertje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:24:
Juist op koude dagen wil je gas stoken, want dan is de COP van de warmtepomp slechter. Als dat een winterdag is met 15 m3 verbuik, geen probleem. Ik begrijp niet waarom je per dag gaat rekenen, het prijsplafond is per jaar. Er zit 1 keer een knip in, op de datum van je eindafrekening.
Je hebt gelijk. Ik had door sommige artikelen eerst de indruk dat het per dag werd uitgerekend maar het is per maand of langer. Bij Essent wordt het gemiddeld tot de eindafrekening.

https://www.essent.nl/ene...ergieprijzen/prijsplafond

Dan is het beter tijdens koude perioden tot het prijsplafond gas te gebruiken. Als ik 1 maart overga na een andere leverancier dan is het zaak om totaal 221m3 (jan) + 173 m3 (feb)=394 m3 gas gebruikt te hebben. Bij voorkeur tijdens koude periodes en de rest met de warmtepomp. Dit is gemakkelijk uitvoerbaar :)

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:24
Als je geen zonnepanelen hebt, kun je overstappen op een dynamisch contract. Laatst tijd heel veel goedkope stroom, ideaal om met je airco te verwarmen dan.

• han.k
danny.s schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:04:
Als je geen zonnepanelen hebt, kun je overstappen op een dynamisch contract. Laatst tijd heel veel goedkope stroom, ideaal om met je airco te verwarmen dan.
Welke prijzen kan je nu bij een dynamisch contract verwachten?

Ik krijg voor 6000kwh/jaar zonnepanelen in April. Een simple saldering over het contractjaar lijkt me veiliger.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:24
han.k schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Welke prijzen kan je nu bij een dynamisch contract verwachten?

Ik krijg voor 6000kwh/jaar zonnepanelen in April. Een simple saldering over het contractjaar lijkt me veiliger.
Zie hier voor actuele prijzen: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
ANWB is niet de enige uiteraard die dit aanbied.

Hier komt wel de energie belasting boven op. Maar laatste paar dagen regelmatig nachten waar de stroom heel goedkoop was.

Je zou tot april dynamisch kunnen doen, daarna weer terug naar de huidige situatie

[Voor 7% gewijzigd door danny.s op 16-01-2023 12:38]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee