Multimeter lamp draden spanning testen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvdb08
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Hi! Ik wil een lamp ophangen in mijn appartement. In een youtube tutorial zeiden ze dat je voor je begint met een spanningstester moet checken of de spanning van de draden is. Er komt een zwarte en een blauwe draad uit het plafond.

Ik heb bij de bouwmarkt multimeter gekocht. Ik heb alleen geen idee op welke stand ik hem moet zetten omdat de handleiding voor mij als noob onleesbaar is. Google geeft mij een oud tweakers topic waar 600 volt gesuggereerd wordt, maar mijn multimeter gaat tot max 500 volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp2xZbNJosuoWCYXi2Ye6pKn23c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/460DXjEwZ1nbkwHYoVnrbmMZ.jpg?f=user_large

Kan iemand uitleggen hoe ik dit kan gebruiken? Of moet ik zonder kennis van zaken hier niet aan beginnen om elektrocutie te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:31

Ravhin

no <root>...

Ten eerste: als je niet weet wat je doet: is de actie die je gaat doen handig?
Ten tweede: een simpele spanningzoeker is goedkoper en meer hufterproef
Ten derde: V~ 200 of V~ 500- je zou over de twee aderparen geen spanning meer moeten meten. de zwarte draad is de fase, de blauwe de nul. Met een spanningzoeker test je dan de zwarte draad. Houd er rekening mee dat de nul (als je de spanning er niet van af haalt in de meterkast je nog altijd een opdonder kan geven (au, maar geen kans op blijvend letsel)).

Let goed op wat je doet en bij twijfel: vraag hulp.

[ Voor 34% gewijzigd door Ravhin op 15-01-2023 11:40 . Reden: tpyo's en verduidelijking ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvdb08
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Bedankt voor je reactie. Ik ga de multimeter ruilen voor een spanningzoeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De stand is het maximale meetbereik, je wilt 230 meten dus de 200 stand valt af, dan kom je bij 500 uit.

En ik neem aan (hoop) dat je weet dat AC of ~ voor wisselspanning staat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden