Toon posts:

Moederboord om zeep geholpen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi...ik ben zo te lezen een leek vergeleken bij jullie....dat gezegd hebbende volgt hier mijn probleem:

ben een Pentium 133MHz. een beetje aan het inrichten voor m'n pa die op z'n 76ste begint met computeren. Deze Pentium heeft geen cd-rom, dus kabeltje gekocht en directe kabelverbinding gelegd naar m'n laptop. vanaf mijn cdrom baai win98 geladen, en software als word, outlook, nieuwste versie ie, norton antivirus 2001. ajax plaatjes op de active desktop, je kent 't wel...

vandaag nog even norton systemworks toevoegen, kan ik af en toe als ik bij m'n ouders ben het systeem defragmenteren en anderzins netjes houden......dat laden duurt wel even, dus ik ga intussen uitzoeken waarom de soldeerbout het niet doet. kom terug en vind pc geheel en al ontdaan, beeld gestoord en hangend. uit en weer aangezet, inmiddels al tientallen keren, maar er verschijnt niets als abracadabra in beeld, 2 of 3 halve tekens op iedere positie, volstrekt onleesbaar. ze start wel op, zowel op win98 boot floppy als 'normaal', en Windows probeert wel wat, dwz het blauwe wolkige Windows start-up scherm verschijnt, maar geheel verknipt, dan weer witte tekst op een zwarte achtergrond (ongetwijfeld de gewone start-up tekst), maar ook geheel verknipt en onleesbaar (2 of 3 halve tekens boven elkaar op 1 plek) en dan gaat ie niet verder. Die laatste tekst is ongetwijfeld een foutmelding: dat Windows niet kan opstarten....maar lezen kan ik 't niet. Enter geven of escape, of 1 van de F keys leidt tot niets; geen verandering. Als ik 'normaal' boot, kan ik nog altijd niets lezen, maar herken ik uit ervaring het scherm waarin ik een dos start kan kiezen en/of safe mode. Die opties ben ik allemaal af gegaan, maar geen van allen voert naar een leesbaar scherm.........

heb ik het moederbord vakkundig om zeep geholpen, of is er nog hoop voor deze pc? bij voorbaat dank voor je reactie...

Verwijderd

Ik denk dat de betreffende videokaart gewoon de geest gegeven heeft. Je hebt vast nog wel ergens een s3'tje liggen ofzo. Prop die er eens in!

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Rag je VGA kaart FF in een ander PCI slot en zorg dat er niets op die kaart sluiting maakt (FF afstoffen dus)

Werkt dat niet.. ANDERE VGA KAART.

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Kan ook zijn dat je videokaart er niet helemaal goed inzit.. maak de kast los en druk alle kaarten stevig (maar met beleid) aan. Kijk tevens naar de connector van de monitor, of deze goed zit.

Als dat allemaal niet helpt dan kun je proberen de vga kaart eruit te halen, ff flink in het slot te blazen, en daarna de kaart er weer inzetten.

Suc6

Verwijderd

Enne, welkom op Tweakers.net forum :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zei 't al, ik ben een leek. Ik weet niet wat een s3'tje is, maar ik weet wel zeker dat ik er geeneen heb liggen, hahahaha. Ik ga wel de kast openmaken en proberen 't een en ander aan te drukken, nog tips hoe ik de videokaart herken?

alvast bedankt

Verwijderd

da's niet zo moeilijk.. Je kijkt gewoon aan de achterkant van de monitor. Daar loopt een snoer naar de computer toe. Dat snoer eindigt in een kaart, en da's je videokaart.

Met een s3'tje bedoelde ik een simpele 2D kaart die door s3 gemaakt is. maar ik bedoelde eigenlijk "een oude videokaart".

Verwijderd

videokaart herkennen is niet moeilijk : da's die waar de kabel van de monitor aan vast hangt!

Verwijderd

HO STOP.

Ik weet niet of je dit weet, maar er lopen 2 snoeren van de monitor (richting) pc.. een witte (als het goed is gaat deze naar de videokaart) en een zwarte. De zwarte gaat OF naar de voeding, OF naar een stopcontact. Kijk dit even na, je kunt beter niet je voeding openschroeven namelijk!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
BEDANKT!

beter voorkomen dan genezen........maarreh...het verschil tussen voeding en monitor-kabel ken ik wel! :)

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 20:50

Chop2000

Vroem

Hmmm mooi dat het spul het weer doet!

niks

Verwijderd

Topicstarter
nou, zover is het nog niet, ik ga nu aan de slag...

Verwijderd

Topicstarter
oh oh
de videokaart blijkt een integraal onderdeel van het moederboord te zijn....wat nu? naar het grof vuil?

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Probeer een andere hd eens.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
als je in de bios ken kijken of je de bios uit ken zetten. als dat zo is dan moet je ergens een videokaart vandaan toveren en dr in zetten en in het bios de videokaart uitschakelen zodat hij de nieuwe videokaart gebruikt. het bios kan je in door f1 of del ofzo in te drukken als de computer het geheugen telt. je hebt dat vast wel is gezien. wel voorzichtig met je bios, anders dan ken je de boel wel is slopen..

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Topicstarter
hd as in heup dysplacie? hard disc neem ik aan? tja, ook daarvan heb ik geen reserve liggen....

Verwijderd

Topicstarter
bios uitzetten via f1....tja, ik kan dus helemaal niets lezen van de tekens in het scherm tijdens de start-up en daarmee ook niet onderkennen of ie uberhaupt reageert op f1 of del, laat staan wat m'n volgende set moet zijn...

• brute51
naar een winkel en vragen of ze dr daar iets mee kunnen. het is toch zo dat de videokaart op het moederboord zit en niet eerst nog op een apparte plank? (ben effe de naam kwijt ;))

Verwijderd

Topicstarter
nee, zit echt op 't moederboord. ga er morgen mee naar Orbit in Nijmegen, maar telefonisch hebben ze al meegedeeld dat ze niet gaan schroeven aan een 133MHz......hopelijk kunnen ze ook zonder te 'schroeven' nog iets doen....bedankt allemaal!

• brute51
nou hele grote kans dat het schroeven en (los)solderen wordt...

Verwijderd

Topicstarter
nee he, heb net het doodvonnis horen vellen over deze pentium; met andere videokaart erin was er weliswaar minder, maar nog steeds abracadabra op het scherm te zien. orbit houdt 't op een combinatie moederboord/geheugen...rijp voor de stort...

toch bedankt! :'(

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

mochten er nog werkende EDO simmen inzitten wil ik die wel van je overnemen!
icq ff.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Topicstarter
er zit 64 Mb sim in, maar vooralsnog doe ik ze niet weg, omdat ik op zoek ga naar een vergelijkbare pentium I 133MHz. tegen een bodemprijs, desnoods zonder geheugen; en ze daar dan inzet. lukt dat niet, dan neem ik contact met je op...

Verwijderd

Op meeste moederborden kun je de onboard vga kaart uitschakelen, je koopt de goedkoopste videokaart en plugt deze dan in een vrij slot. :)

Verwijderd

Topicstarter
dat is precies wat ze net in de winkel hebben gedaan; een aparte videokaart in een vrij slot gestoken om de bestaande onboard videokaart te omzeilen...resultaat echter nog altijd deels abracadabra op het scherm naast normaal leesbare tekens...

Verwijderd

'k Heb waarschijnlijk nog wel een P-200 systeempje over, ga zaterdag nl. de pc van m'n pa vervangen door een AAthlon-1GHz systeem :) hij zal niet weten wat hem overkomt, hehehe :7

Dus als je nog belangstelling hebt voor zo'n oud P200-beestje mail maar ff. Kost noppes uiteraard.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand tips over de beste online sites om aan een gebruikt simpel systeem te komen?

Verwijderd

Topicstarter
ooops, had dat laatst toegevoegde bericht nog niet gezien, ik heb zeker interesse!

Verwijderd

Topicstarter
ik mail je vanavond, bunny....tot dan
Pagina: 1