Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal een all-round PC worden. Dus 8 uur per dag werken en daarnaast (zwaar) gamen. Daarmee bedoel ik games als Tombraider, Cyberpunk, FF14, WoW, etc. Daarnaast ook heel veel FS2020. Gamen doe ik op 4K op een 42 inch Oled en daarnaast als 2e monitor een 27 inch 1440p (zet ik buiten werk meestal uit)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief bouwen ongeveer 4000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Weinig, alleen monitor, speakers, muis en toetsenbord. En zal een 1 TB Samsung 980 Pro extra overzetten van huidige PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede cpu en VGA combi. Minimaal 2 TB disk, Kast met USB-c aan de voorkant :) Ook MOET de PC een SPDIF aansluiting hebben voor mijn Logitech speaker set.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt niet uit, in het verleden zowel Intel als AMD gebruikt en onderdelen ook verschillende merken. Ik heb goede ervaring met Alternate. Ondanks dat ik de PC prima zelf kan bouwen laat ik het door Alternate bouwen ivm garantie en gemak.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie hierboven. Moet allround zijn. Het is ook geen eis dat het "upgradable" ofzo moet zijn. Ik koop elke 3-4 jaar een compleet nieuw systeem (makkelijker als het zakelijk aan te schaffen is... O-) )

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies of dit de juiste combi is. Ik heb behoorlijk veel per componenten uitgelopen door reviews te kijken en denk dat ik een goede en mooie mix heb gevonden. Er is 1 twijfelpuntje: Of ik moet wachten op de nieuwe AMD CPU's en eventueel nieuwe GPU's. Normaal wacht ik er niet op omdat er altijd iets beters/nieuwers uitkomt op korte termijn in PC land :p Thx alvast!

Processor Intel® Core i7-13700K, 3,4 GHz (5,4 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor € 479,00
Moederbord GIGABYTE Z790 GAMING X AX, socket 1700 moederbord € 289,00
Processorkoeler Noctua NH-D15S cpu-koeler (Art-Nr.: 1205931)​ € 99,99
Werkgeheugen Corsair 32 GB DDR5-5600 Kit werkgeheugen (Art-Nr.: 1819369)​ € 210,90
Grafische kaarten GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G grafische kaart € 2.099,00
Harde schijf (SSD) WD Black SN850X NVMe SSD 2 TB SSD € 232,90
Behuizing NZXT H7 Flow tower-behuizing € 129,90
Case-fan NZXT F120 RGB Triple Pack case fan € 99,90
Voeding Thermaltake Toughpower GF3 1200W voeding € 254,90

Totaal: 4044.40

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchylex op 15-01-2023 10:23 . Reden: Hardware vergeten erbij te zetten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 10:05
Voor een 13700k is een aio aan te raden.

Wil je binnen nu en 2 / 3 jaar het systeem upgraden? Dan kun je beter voor AM5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Djarune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:29:

Wil je binnen nu en 2 / 3 jaar het systeem upgraden? Dan kun je beter voor AM5 gaan.
Ik koop elke 3-4 jaar een compleet nieuw systeem. Upgraden is dus niet de bedoeling/intentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Djarune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:29:
Ok, had wat hele goede reviews gezien over de koeler die ik had opgenomen in de config. Ik heb deze ook gezien die wellicht goed genoeg is: Nzxt kraken x53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panicmonger
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
240mm AIO is denk ik wat karig voor een 13700k. Zou op z'n minst voor een 280mm gaan, idealiter 360mm. Ervan uitgaande dat het past in de case natuurlijk. Kunt ook undervolten en dan doet het er niet meer toe.

NZXT gebruikt generieke asetek pompen net als bijna elke andere fabrikant behalve EK en Arctic (as far as I know), je betaalt puur voor het display en de looks, niet performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 07:00
Dutchylex schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Ok, had wat hele goede reviews gezien over de koeler die ik had opgenomen in de config. Ik heb deze ook gezien die wellicht goed genoeg is: Nzxt kraken x53
Een goede luchtkoeler kan ook goed. Mogelijk dat het iets gaat throttlen bij maximale belasting, maar eventueel undervolten zou een optie kunnen zijn. Ik zie dat dit soort websites luchtkoeling gebruiken voor hun benchmarks met een i9.
Voordeel van luchtkoeling is dat het minder lawaai maakt. Dat was voor mij de belangrijkste reden om luchtkoeling te nemen. Een AIO waterkoeling zou mogelijk minder duurzaam zijn, maar als je het systeem elke 3-4 jaar gaat vervangen maakt het niks uit. Als je een AIO neemt, zou ik inderdaad voor minimaal een 360mm gaan.

De NZXT Kraken Z73 RGB kan een optie zijn. De Arctic Liquid Freezer II series (360 of 420) presteren mogelijk iets beter, maar missen iets van de bling-bling.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
honey schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Een goede luchtkoeler kan ook goed. Mogelijk dat het iets gaat throttlen bij maximale belasting, maar eventueel undervolten zou een optie kunnen zijn. Ik zie dat dit soort websites luchtkoeling gebruiken voor hun benchmarks met een i9.
Voordeel van luchtkoeling is dat het minder lawaai maakt. Dat was voor mij de belangrijkste reden om luchtkoeling te nemen. Een AIO waterkoeling zou mogelijk minder duurzaam zijn, maar als je het systeem elke 3-4 jaar gaat vervangen maakt het niks uit. Als je een AIO neemt, zou ik inderdaad voor minimaal een 360mm gaan.

De NZXT Kraken Z73 RGB kan een optie zijn. De Arctic Liquid Freezer II series (360 of 420) presteren mogelijk iets beter, maar missen iets van de bling-bling.
Dank je, ik zal hier nog eens verder induiken. Maar is het niet handiger om dan bijvorrbeeld een i5-13600 te nemen in plaats van te "undervolten"? Of werkt dat niet zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 07:00
Dutchylex schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Dank je, ik zal hier nog eens verder induiken. Maar is het niet handiger om dan bijvorrbeeld een i5-13600 te nemen in plaats van te "undervolten"? Of werkt dat niet zo simpel?
De i7 heeft twee extra cores wat voor sommige toepassingen voordelig kan zijn. Voor gamen zal het weinig uitmaken, omdat de meeste games GPU limited zijn.

Specs van pc

Pagina: 1