Linux console resolutie veranderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

Topicstarter
Hallo,

Ik draai een RH 7.1 server, alleen in de console (zoals dat hoort .. ;) )

Is het mogelijk om je "resolutie" van de console groter te maken, dus meer kolommen en regels tegelijkertijd op je terminal?

Ik kon in de search alleen maar dingen vinden die gingen over X, dus daar heb ik niet veel aan.

(ik heb een monitor aan de server hangen die 1024*768 aan zou moeten kunnen, dus wat kleinere lettertjes zou wel prettig zijn.. :) )

Verwijderd

in /etc/lilo.conf toevoegen: vga=791
daarna lilo runnen
en de volgende boot staat je console op 1024*768.
Dit gaat er vanuit dat je boot met lilo...

Verwijderd

vesa driver in je kernel meebakken

/usr/src/linux/Documentation/fb/

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Moetje in je lilo.conf veranderen. Wat moet je zelf maar uit zien te vinden.

[] Te laat.... []

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Jah, framebuffer is the way to go. Maar als je videokaart niet ondersteund wordt door de fb drivers moet je de vesa fb drivers gebruiken, en die kunen traag zijn.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:43
weet iemand toevallig de code voor 800x600 :)
(of voor een text-modus met meer characters (zo eentje met meer dan 100 chars in de width).. )
thanks (ps ik ben ook tevreden met een link naar een site waar dit eventueel zou kunnen staan :D )

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

Topicstarter
He Top! :) het werkt!

dit had ik dus bij de documentatie van Lilo moeten zoeken, in plaats van alle mogelijke man's doorlezen over terminals en screen's en zo..

bedankt! :*

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je video kaart ondersteund wordt ga dan voor SVGATextMode
die blijft in textmode staan en is dus altijd SNEL, in tegenstelling tot de framebuffers die zelfs als je kaart supported is niet even snel als echte text zijn.
(radeon 2.4.9-ac2 alleen in 8 bit snel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:43
hmm laatmaar
'man lilo.conf' bracht de uitkomst ;)
hehe
vga=ask
is misschien ook interessant (voor als het fout gaat :) )

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 augustus 2001 20:04 schreef nitenite het volgende:
Als je video kaart ondersteund wordt ga dan voor SVGATextMode
die blijft in textmode staan en is dus altijd SNEL, in tegenstelling tot de framebuffers die zelfs als je kaart supported is niet even snel als echte text zijn.
(radeon 2.4.9-ac2 alleen in 8 bit snel)
True, maar ikzelf vond framebuffer een heel stuk mooier. Maar dat zal wel per videokaart verschillen.
Op donderdag 30 augustus 2001 20:07 schreef -ScuL- het volgende:
vga=ask
is misschien ook interessant (voor als het fout gaat :) )
Mwa... als het fout gaat, kun je de volgende keer ook 'vga=normal' bij lilo achter je image-naam typen.

• Ronald
  • Nu online
Op donderdag 30 augustus 2001 20:22 schreef deadinspace het volgende:

[..]

True, maar ikzelf vond framebuffer een heel stuk mooier. Maar dat zal wel per videokaart verschillen.

[knip]
Als je oplet dat je 16x9 fonts houd in SVGATextmode is het wel mooi. die lage res fontjes zijn idd niet mooi

ik zat op iets van 100x40 met een 16x9 font met de 2.2 kernel. met 2.4 gebruik ik matroxFB

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 20:01 schreef -ScuL- het volgende:
weet iemand toevallig de code voor 800x600 :)
(of voor een text-modus met meer characters (zo eentje met meer dan 100 chars in de width).. )
thanks (ps ik ben ook tevreden met een link naar een site waar dit eventueel zou kunnen staan :D )
788

Verwijderd

Ik heb dus een nVidia kaart (TNT 1) en ik heb hetvolgende in m'n lilo.conf staan en in de kernel de RIVA driver meegecompiled. Mogelijk werkt dit ook voor geforce kaarten?
code:
1
append="video=riva:1024x768-8@70"

driver: riva
res: 1024x768
color: 8bit (anders zijn de kleuren gaar)
refresheate: 70Hz

Ik heb alleen X met fbdev nog niet aan de gang gekregen met de riva driver, tenminste, wel aan de praat maar en refreshrate van 10 Hz ofzo terwijl alle opties goed stonden.

Het nadeel van de vesa driver is dat je maar max 60Hz kan krijgen, en dat is _ECHT_ storend...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 augustus 2001 20:32 schreef nitenite het volgende:
Als je oplet dat je 16x9 fonts houd in SVGATextmode is het wel mooi. die lage res fontjes zijn idd niet mooi
ik zat op iets van 100x40 met een 16x9 font met de 2.2 kernel.
Welke mode is dat dan? Die staat namelijk niet bij het lijstje van 'vga=ask'.
met 2.4 gebruik ik matroxFB
* deadinspace ook.
1152x864, 16bits kleuren, mooi en behoorlijk snel.

• Ronald
  • Nu online
Op donderdag 30 augustus 2001 21:26 schreef SiR_pr0zaQ het volgende:

[..]

788
Als je de kernel sources hebt staan: de codes staan egens in /usr/src/linux/Documentation/fb (afhankelijk van je fb driver)
de later geschreven drivers kun je met een bovengenpoemd append statement configgen(makkelijker!)

Pagina: 1