Toon posts:

Op zoek naar een open-back headphone

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-01 12:32
Hi Tweakers,

Ik wil binnenkort een nieuwe koptelefoon kopen voor in mijn thuiskantoor. Normaliter gebruik ik de surround-set die ik heb hangen, maar wil toch eens over gaan op een goede koptelefoon.

Momenteel gebruik ik de AV-receiver in mijn thuiskantoor (Onkyo TX-SR393) om mijn huidige koptelefoon (Audio-Technica ATH-M50x) aan te sturen. (Via moederbord PC kan niet, te veel EMI)
Mijn klacht hierbij is dat ik de ATH-M50x niet bijzonder comfortabel vind, krijg er enorm warme oren van en dat zit niet zo lekker.

Ik ben dus op zoek naar een;
  • Entry/Midrange open-back koptelefoon die comfortabel zit
  • E.v.t. een DAC om het aan te sturen
  • Mooie diepe lage tonen, beetje boomy mag wel
  • Budget tot €400
Ik overweeg;
uitvoering: Sennheiser HD 600 (Grijs, Zwart)
uitvoering: Audio-Technica ATH-R70X (Zwart)
uitvoering: AKG K612 PRO (Zwart)
uitvoering: HiFiMAN Sundara (Grijs, Zwart)

En om het aan te drijven;
https://www.amazon.nl/-/e...refix=%2Caps%2C50&sr=8-13

Zie zelf dus door de bomen het bos niet meer.
Advies wordt enorm gewaardeerd :)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op deze website kan je een hoop recensies vinden, inclusief metingen en een tabel waarin je kan sorteren en filteren op eigenschappen:
Algemeen overzicht: https://www.rtings.com/headphones
Specifiek open-back: https://www.rtings.com/he...st/by-enclosure/open-back

Een externe geluidskaart of combi hoofdtelefoonversterker / DAC lijkt me een goed idee. De hoofdtelefoonuitgang van een receiver heeft vaak een relatief hoge uitgangsimpedantie, waarmee het geluid anders klinkt dan met een lage uitgangsimpedantie. Verder, niet geheel onbelangrijk, gebruikt een receiver al gauw 50 W om alleen maar aan te staan. Met een aparte hoofdtelefoonversterker of externe geluidskaart, spelen beide zaken niet. Maak je bij een externe geluidskaart overigens geen zorgen om storing afkomstig van de 'vieze' usb-voeding, een simpele Focusrite heeft daar bijvoorbeeld al geen last van.

Open hoofdtelefoons hebben meestal een zwakke diepe basweergave. Als je meer bas wilt, zou je een equalizer kunnen instellen op je pc. Ik vind Equalizer APO fijn omdat het zo krachtig is. Het heeft alleen wel een steile leercurve. Als je de GUI gebruikt (evt. een andere dan je er standaard bij krijgt), is het beter behapbaar. Om de diepe basweergave aan te dikken, kan je bijvoorbeeld dit filter instellen in config.txt :
code:
1
2
Preamp: -10 dB
Filter: ON LSC 12 dB Fc 70 Hz Gain 10 dB

[Voor 68% gewijzigd door TBTL op 15-01-2023 10:27]

• Valandin
TBTL schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:06:
Op deze website kan je een hoop recensies vinden, inclusief metingen en een tabel waarin je kan sorteren en filteren op eigenschappen:

Een externe geluidskaart of combi hoofdtelefoonversterker / DAC lijkt me een goed idee. De hoofdtelefoonuitgang van een receiver heeft vaak een relatief hoge uitgangsimpedantie, waarmee het geluid anders klinkt dan met een lage uitgangsimpedantie. Verder, niet geheel onbelangrijk, gebruikt een receiver al gauw 50 W om alleen maar aan te staan. Met een aparte hoofdtelefoonversterker of externe geluidskaart, spelen beide zaken niet. Maak je bij een externe geluidskaart overigens geen zorgen om storing afkomstig van de 'vieze' usb-voeding, een simpele Focusrite heeft daar bijvoorbeeld al geen last van.

Open hoofdtelefoons hebben meestal een zwakke diepe basweergave. Als je meer bas wilt, zou je een equalizer kunnen instellen op je pc. Ik vind Equalizer APO fijn omdat het zo krachtig is. Het heeft alleen wel een steile leercurve. Als je de GUI gebruikt (evt. een andere dan je er standaard bij krijgt), is het beter behapbaar. Om de diepe basweergave aan te dikken, kan je bijvoorbeeld dit filter instellen in config.txt :
code:
1
2
Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie!

• Valandin
TBTL schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:06:

code:
1
2
Inmiddels kan ik de stijle learning curve wel beamen. Wel een leuk programma.
Ik zit een beetje te stoeien met het tweaken van de EQ van Oratory1990.
Als ik de gain van band 2 wat aanpas voor wat meer bass, van
code:
1
2
3
4
5
Band 2
LOW_SHELF
105 Hz
5,5 dB
0,7

En dan naar...

code:
1
2
3
4
5
Band 2
LOW_SHELF
105 Hz
6,5 dB
0,7

Dan zie ik in Equalizer APO een rood blokje

Is dat wat men 'clipping' noemt?
De pre-amp gain staat nu op -7.5 db. Als ik die dan met 1db verlaag naar -8.5db
Dan is de lijn weer normaal

Dan moet het zo dus weer goed zijn? ;)
Alvast bedankt!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mooie vondst, de presets.

Rood betekent dat de versterking op die frequentie groter is dan 1x (= 0 dB). Afhankelijk van hoe sterk deze frequentie voorkomt in je muziek, kán dit resulteren in oversturing / clippen. Het is dus niet per se een probleem om boven de 1x uit te komen, maar als je op / onder 1x blijft zit je in ieder geval goed. Je laatste grafiek is inderdaad prima!

[Voor 31% gewijzigd door TBTL op 17-01-2023 18:47]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee