Wanneer woning verkopen bij lange doorlooptijd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjahh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 11:55
Beste Tweakers,

Wij zijn van plan een woning te kopen die pas over 14 maanden beschikbaar komt (maart 2024).

De vraag is nu vooral wat wijsheid is qua verkoopmoment van onze eigen woning?

Met twee kleine kinderen zien we het niet zitten om tussentijds naar een huurhuis te gaan. We willen dus zelf ook niet eerder uit onze woning. We hebben een ruime rijwoning in Zuid-Holland ik een erg populaire nieuwbouwwijk met veel voorzieningen. De woning is momenteel rond de 510k waard. Aan de ene kant zou ik het graag ook snel op de markt brengen om zekerheid te hebben (niet wetende wat de markt, hypotheekrente, werkloosheid, etc gaat doen), aan de andere kant kan later aanbieden het voor de zoekers van dan aantrekkelijker maken met een korter oplever termijn, met waarschijnlijk meer potentiële kopers als gevolg.

Alle advies en inzichten zijn welkom. Ben erg benieuwd naar de ervaringen en meningen hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroentjahh op 14-01-2023 22:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat je het niet voor een normale prijs verkocht krijgt nu, met een overdracht in 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

In een dalende markt zitten kopers niet te wachten op een koopsom die over een jaar lager had kunnen zijn. Een hypotheek aanbod laten vastzetten voor zo'n termijn is ook duurder dan op de kortere termijn.
De meeste huizen die ik heb bezichtigd hebben een opzegtermijn van 3-6 maanden

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Daar valt niet zo heel veel over te zeggen, we kennen jouw persoonlijke (financiële) situatie niet en bovendien kan de markt alle kanten opgaan.

Met de kennis van nu zou ik zeggen dat je woning over een jaar zo'n 5-10% minder waard is, dat wil zeggen als de rente gelijk blijft en de werkeloosheid idem (dus laag). Dus kun je nog makkelijk rondkomen (en goed slapen) als de woning voor 425-450 wordt verkocht.

Wil je per se die woning? Ik zou voorstellen om een overdracht ergens midden 2023, dan kun je nu je woning verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 14-01-2023 22:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-06 13:14
Heb je een hypotheekverstrekker gevonden die zo’n lange offerte geldigheid heeft? Of koop je de woning en ga je de financiering pas op een later moment regelen (renterisico)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjahh
Dat laatste. We kunnen een woning kopen waarbij we de financiering pas later gaan regelen. De financiering wordt geen probleem maar we lopen dus inderdaad een renterisico en een marktrisico de komende periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
De woningmarkt lijkt toch weer aan het dalen te zijn dus je kan kijken naar het minimale wat je nodig hebt voor je nieuwe huis om te bepalen hoe nodig het is om nu te verkopen.

Hier hebben we ervoor gekozen om mijn appt. te verkopen 4 maanden na koop nieuwbouw huis (koop eind 2021, oplevering mei dit jaar) en in de tiny house van mijn vriendin te gaan wonen tot dat het huis klaar is.

Ik kan je vertellen dat de zekerheid van verkoopsom op de bank hebben, en een korte overbruggingshypotheek erg fijn is en veel rust geeft.

Betreft de kinderen, ik weet niet hoe oud ze zijn maar je kan het ook zien als een avontuur! En bedenk ook hoe gestrest jullie als ouder van de verschillende scenario's worden want dat heeft ook weerslag op jullie kinderen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jeroentjahh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:52:
Dat laatste. We kunnen een woning kopen waarbij we de financiering pas later gaan regelen. De financiering wordt geen probleem maar we lopen dus inderdaad een renterisico en een marktrisico de komende periode.
Hou dan wel rekening met de inherente risico's hierbij (verlies van werk, gezondheid of leven) en kijk of die financiering nog steeds geen probleem is in die gevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 15-01-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je noemt de opties eigenlijk al in de TS, niemand weet wat de markt, hypotheekrente, werkloosheid (energieprijzen ook niet vergeten bij oudere woningen) etc gaan doen. Er worden wel voorspellingen gedaan, maar na de corona (vrij recent) bleek er ook weinig van te kloppen.

Je kan wel al een paar makelaars benaderen voor een advies. Dan weet je al bij wie je een goed gevoel hebt en dan heb je een advies van iemand die er beroepsmatig mee bezig is.
Jeroentjahh schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:52:
Heb je geen hypotheek op je huidige woning die je mee kan nemen naar de volgende? (dan moet je daar wel ook rekening mee houden met het verkoopmoment).

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 15-01-2023 09:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
pagani schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Hou dan wel rekening met de inherente risico's hierbij (verlies van werk, gezondheid of leven) en kijk of die financiering nog steeds geen probleem is in die gevallen.
Scenariodenken kan hierbij helpen. Bedenk een aantal externe gebeurtenissen (overlijden, woningmarkt -15%, etc.) en evalueer de restrisico's daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Jeroentjahh schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:15:
Met twee kleine kinderen zien we het niet zitten om tussentijds naar een huurhuis te gaan. We willen dus zelf ook niet eerder uit onze woning.
Eigenlijk is in mijn ogen de belangrijkste vraag hier: Waarom?
Als je een fatsoenlijk gestoffeerde huurwoning in de buurt kunt krijgen voor grofweg 1500 de maand, dan kost je dat 18.000,-. Daar tegenover staan dat je huidige hypotheeklasten vervallen, mocht je die nog hebben. Dus dat moet je nog wel wegstrepen van dit bedrag.

Ja je hebt de kosten van de dubbele verhuizing. Maar als je de te overbruggen periode ook wat als een vakantie weet in te vullen (niet alles hoeft nu uit de dozen, alleen wat echt nodig is om te leven - kun je gelijk ervaring opdoen met 'ontspullen') dan kan dat best meevallen qua emoties.

Gevoelsmatig (ik zit wat in de financiële wereld) - maar dus géén énkele garantie hierop - zeg ik dat de huizenprijzen over een jaar 5-10% lager staan, de hypotheekrente 1-2% hoger, maar de markt en werkloosheid zullen nog wel normaal zijn (er is tekort aan huizen en handjes). Dat de rente stijgt, is omdat de centrale banken nog niet klaar zijn met de rentes te verhogen, wat door zal werken in de kapitaalmarkten. Die stijgende rente zorgt voor minder leencapaciteit voor huizenkopers en dus dalende huizenprijzen. Wel is de golf van huizenbeleggers voor de verhuur die de handdoek in de ring gooien er nu wel vanaf, dit geldt vooral in de grote steden.

Financieel gezien zou ik dus toch gaan voor een tijdelijke huurwoning, mits vindbaar en voor een normale prijs en voor een jaar te huren, met optie op enkele maanden langer (hoe hard is die 14 maanden oplevertijd? Als de verkoper zit te wachten op een te bouwen huis.... Stikstof, warmtepomp die niet geleverd wordt... ik noem maar wat redenen waardoor de verkoper zomaar een half jaar zou willen uitstellen, of je timmert dit vast, of je zorgt zelf ook voor flexibiliteit).

Maar als er andere redenen zijn om toch te blijven wegen die zwaarder wegen dan geld, ja dan moet je blijven zitten. Maar ik ken die redenen niet, dus vandaar de vraag; waarom?

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is dat niet optimistisch, een fatsoenlijk gestoffeerde huurwoning voor €1500 per maand voor een heel gezin?

Zeker als je zegt dat financiering geen probleem zal zijn, en als je nu in een huis zit wat wel redelijk populair zal blijven zou ik lekker blijven zitten waar je zit. Ik heb vergelijkbare topics ook paar jaar geleden op Tweakers gezien. Die hebben een keer tussentijds extra moeten verhuizen, naar een veel kleinere huurwoning als waar ze eerst in zaten, met extra huurkosten erbij, opslagkosten (oké die vallen mee), en hadden anders hun huis voor een tonnetje meer kunnen verkopen ofzo door stijgende huizenprijzen.

En natuurlijk, het kan ook heel anders gaan. Maar zelf zou ik iig niet een keer extra gaan verhuizen naar een veel minder huurhuis als er geen hele goede reden voor is. Je kan natuurlijk eens buurten bij een makelaar over de optie om nu in de verkoop te zetten met oplevering over 1.5 jaar, maar ik vraag me af of je dan een goede prijs gaat krijgen. Zeker in een huis wat dus ideaal is voor jonge gezinnen (met goed betalende banen :P ). Die gaan niet 1.5 jaar wachten erop en de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:30
Met een makelaar praten.
Misschien kan hij het in de stille verkoop zetten meteen al.
Daarna kan hij het eventueel in de normale verkoop zetten.

Misschien ga je wel iemand vinden die over 1,5 jaar wil verhuizen bijvoorbeeld omdat hij terugkomt uit het buitenland en zijn expat periode is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 07:07
Kun je je huis niet verkopen aan iemand en het dan de komende 14 maanden van die partij huren?

Misschien zijn er wel investeerders die huizen kopen om te verhuren. Geen idee of die met de huidige markt staan te springen om huizen, maar het is het overdenken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Laatst online: 05-06 09:16

SPT

Wat de beste keuze is hangt sterk af van je financiële positie. Als je over voldoende middelen beschikt om het risico van een dalende markt op te vangen (dus het komt niet op 50 of 100k aan), dan is blijven zitten en je woning nu nog niet op de markt brengen op zich een goede optie. Ik ga ervan uit dat je woonlasten nu vooral uit aflossing bestaan. Als je een jaar gaat huren, dan ben je zo 15k aan huur kwijt. Hier komen de kosten van de verhuizing nog bij. De meeste experts rekenen het komende jaar op een prijsdaling van 3 à 4 procent, dus een waardedaling van 15 à 20k. Dus financieel spring je er dan ongeveer hetzelfde uit als wanneer je gaat huren, alleen scheelt het een hoop gedoe. Maar het grote nadeel is natuurlijk dat je geen zekerheid hebt. De markt kan ook zomaar 10 procent omlaag gaan (en helemaal uitsluiten kan je een nog grotere daling ook niet). Overigens kan je solvabiliteit dan ook een klap krijgen, want je raakt dan zowel geld kwijt op je huidige woning als op de woning die je hebt gekocht. Nu verkopen maar overdracht over 14 maanden zie ik niet als een reële optie. Dan zal je een grote afslag op de prijs moeten doen.

Hou er rekening mee dat als je de woning nu op de markt brengt met uitgangspunten die niet reëel zijn, de woning 'besmet' kan raken in de ogen van de markt. Als je dan over een jaar wel bereid bent om een wat lagere prijs te accepteren en de woning op redelijke termijn over te dragen, dan laten potentiële huizenkopers je woning misschien links liggen omdat hij al een jaar te koop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 22:44
Misschien dat iemand je woning nu al wil kopen, en het nog een tijdje aan je wil verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 16:58
Ik heb even mijn glazen bol geraadpleegd en vierde week van oktober is het beste moment.

Maar serieus, de toekomst voorspellen is moeilijk en wil je meer zekerheid dan verkoop je nu met overdracht in de toekomst en wil je minder zekerheid dan doe je dat op een later moment. Als ik als koper was en een jaar moet wachten dan gaat er wat van het bedrag af en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:45
Freakertje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Eigenlijk is in mijn ogen de belangrijkste vraag hier: Waarom?
Als je een fatsoenlijk gestoffeerde huurwoning in de buurt kunt krijgen voor grofweg 1500 de maand, dan kost je dat 18.000,-. Daar tegenover staan dat je huidige hypotheeklasten vervallen, mocht je die nog hebben. Dus dat moet je nog wel wegstrepen van dit bedrag.
Maar de "extra" hypotheeklasten krijgt TS bij verkoop weer grotendeels terug omdat er minder hypotheek is die afgelast hoeft te worden, huurkosten zijn gegarandeerd weggegooid.

Ik verwacht dat iets voor 1500 euro per maand vinden een uitdaging gaat zijn, zeker in de regio van TS (Zuid-Holland), of TS moet wel een hele grote stap terug accepteren in leefcomfort.
HenkEisDS schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:02:
Kun je je huis niet verkopen aan iemand en het dan de komende 14 maanden van die partij huren?

Misschien zijn er wel investeerders die huizen kopen om te verhuren. Geen idee of die met de huidige markt staan te springen om huizen, maar het is het overdenken waard.
Galactic schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:27:
Misschien dat iemand je woning nu al wil kopen, en het nog een tijdje aan je wil verhuren.
Ik denk dat zulke partijen nu de hoofdprijs zullen rekenen voor huur, een huis dat 500k waard is zal een forse huurprijs hebben, dat zal waarschijnlijk niet opwegen tegen een jaar wachten met de verkoop voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Waarom zou je in een dalende markt een huis kopen dat pas over 14 maanden opgeleverd wordt? Moet het echt dat huis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:16:
Is dat niet optimistisch, een fatsoenlijk gestoffeerde huurwoning voor €1500 per maand voor een heel gezin?

Zeker als je zegt dat financiering geen probleem zal zijn, en als je nu in een huis zit wat wel redelijk populair zal blijven zou ik lekker blijven zitten waar je zit. Ik heb vergelijkbare topics ook paar jaar geleden op Tweakers gezien. Die hebben een keer tussentijds extra moeten verhuizen, naar een veel kleinere huurwoning als waar ze eerst in zaten, met extra huurkosten erbij, opslagkosten (oké die vallen mee), en hadden anders hun huis voor een tonnetje meer kunnen verkopen ofzo door stijgende huizenprijzen.

En natuurlijk, het kan ook heel anders gaan. Maar zelf zou ik iig niet een keer extra gaan verhuizen naar een veel minder huurhuis als er geen hele goede reden voor is. Je kan natuurlijk eens buurten bij een makelaar over de optie om nu in de verkoop te zetten met oplevering over 1.5 jaar, maar ik vraag me af of je dan een goede prijs gaat krijgen. Zeker in een huis wat dus ideaal is voor jonge gezinnen (met goed betalende banen :P ). Die gaan niet 1.5 jaar wachten erop en de hoofdprijs betalen.
Dat tonnetje omhoog kan straks ook weer een tonnetje omlaag zijn...

Niemand heeft de glazen bol in zijn/haar handen en weet dus wat er staat te gebeuren.
Toen de rentes (zo'n 10-11 jaar geleden) begonnen te zakken, dachten veel mensen (waaronder ik :+) dat de rentes niet veel verder konden zakken dan 4,0% (voor een 10-jaars rente vaste periode). Inmiddels weten we allemaal beter en dat dit tot +/- 1,0% is gezakt.
Inmiddels zijn de rentes weer gestegen naar de prijzen van 10 jaar geleden. Geen idee of ze nog verder zullen stijgen, stabiliseren of straks weer zullen dalen.
Enige wat je wel met enigszins wat zekerheid kan stellen: Zodra de rentes stijgen, dalen de huizenprijzen. En als de rentes dalen, dan stijgen de huizenprijzen. Onder aan de streep zijn de maandlasten (uiteraard binnen een bepaalde bandbreedte) dan hetzelfde. Echter, als (ver)koper zit er natuurlijk wel een groot verschil in!
Zoals gezegd: het kan een tonnetje meer zijn, maar ook zeker een tonnetje minder :+

Over 14 maanden kunnen we zeggen wat verstandig was om te doen (of wat niet verstandig was).

Als ik deze casus op mijzelf zou projecteren, zou ik mijzelf de volgende vragen stellen:
* Welk bedrag heb ik minimaal benodigd om het nieuwe huis te kunnen financieren met de huidige rente en welk bedrag heb ik minimaal benodigd met een stijgende rente (huidige rente x 1,5). Hoeveel van dit bedrag heb ik nodig met de verkoop van het huidige huis? (wellicht heb je 2 ton op de rekening staan en heb je de verkoop maar voor een deel nodig).
* Wil ik "zekerheid" kopen of ben ik bereid om een risico te lopen?
* Kan ik nog (kosteloos) ontbinden van het nieuwe project? En ben ik bereid om evt. te ontbinden als ik te lang wacht met verkopen en het huis "onbereikbaar" wordt.

Aan de hand van die vragen, zou ik een afweging maken. Soms is een rationele keuze niet de beste financiële keuze, maar gemoedsrust is ook erg belangrijk.
Ik leg persoonlijk liever een paar duizend euro neer om zekerheid en rust te hebben, dan straks de stress of ik het nieuwe huis wel kan kopen, omdat mijn huidige huis niet voor het (minimaal benodigde) bedrag verkocht kan worden.

Overigens is er nog steeds een chronisch te kort aan huizen, dus of de huizenprijzen ook weer zullen halveren in waarde geloof ik niet. Maar dat ze de komende jaren nog zullen zakken, denk ik wel... De vraag is alleen hoeveel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
Je wil niet de woning zijn die 2 jaar te koop staat en telkens te laat zijn prijs verlaagd. Oudere tweakers hebben dit patroon eerder gezien. Dus ik zou nu verkopen als je een huurwoning hebt. Het bouwt ook een stuk rustiger als je niet de onzekerheid van een verkoop nog hebt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 16:02
Wat ook al eerder is gezegd. Werk een paar scenario's uit. Kan je het bijvoorbeeld hebben als de waarde komend jaar ineens keldert of kom je dan in de problemen met de financiering van je nieuwe huis?

Ik zelf heb ook in een dergelijke situatie gezeten in verband met een nieuwbouwhuis en heb zelf wel besloten om te verkopen en tijdelijk te huren. Ja je moet twee keer verhuizen. Maar het gaf ons wel veel rust. En het was fijn om te weten wat ons uiteindelijke budget was voor de aankleding van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Jeroentjahh schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:15:
Wij zijn van plan een woning te kopen die pas over 14 maanden beschikbaar komt (maart 2024).
De vraag is nu vooral wat wijsheid is qua verkoopmoment van onze eigen woning?
Deze begint wel een hoog theoretisch gehalte te krijgen....

Nog helemaal niets concreets zoals een aankoop, financiering of verkoop. En amper tot geen deelname van de TS aan deze thread.

Enige vraag is eigenlijk: Brengt mijn huis nu in de verkoop meer op dan wanneer ik het over een jaar te koop zet? En dan ook nog zonder details als locatie, prijsklasse of wat anders.

Glazen bol tijd dus eigenlijk....

[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 16-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjahh
Bedankt voor alle input. Het betreft een woning die we van kennissen voor een nu goede prijs kunnen overnemen. Zij hebben een nieuwbouw woning gekocht dus willen graag zekerheid over de verkoop hebben al is de prijs wat lager. De prijs zoals de woning nu is getaxeerd, maar dan met een korting. Dit is natuurlijk de theorie want we weten niet hoe de markt gaat ontwikkelen. Ik was op zoek naar gedachten en meningen van personen die hier dagelijks (of in elk geval vaker dan ik) mee bezig zijn en dat is goed gelukt.

Als we financieel kijken, mocht de woning 10% in waarde dalen zou dat geen probleem zijn. Bij meer zou ik echter wel wat zenuwachtiger worden omdat het verschil dan wel groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Transportman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:41:
Ik verwacht dat iets voor 1500 euro per maand vinden een uitdaging gaat zijn, zeker in de regio van TS (Zuid-Holland), of TS moet wel een hele grote stap terug accepteren in leefcomfort.
Voorbeeldje in Leiden vlakbij centrum nota bene. Bijna 100m2 voor 1600 exclusief de maand.
Zo ongeveer het eerste wat ik bekeek. Stapje terug? ongetwijfeld. Ideaal? Vast niet. Maar als je (zeker in deze tijd) met zekerheid van je oude huis af wilt, dan zou ik het minimaal overwegen.

Of deze in Den Haag, redelijke wijk ook nog bij mijn weten. 7 kamers in 90m2 voor 1250 de maand exclusief. Met energielabel A.

Dus zeg mij niet dat het een uitdaging is, want deze paar minuten zoeken vertelt mij dat er genoeg moet zijn, als je maar niet je eisen op niveau paleis Soestdijk legt.

Maar goed, TS is hier blijkbaar niet naar op zoek, ik krijg ook geen antwoord op mijn vraag dus ik laat het hier verder bij :)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Jeroentjahh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:30:
Bedankt voor alle input. Het betreft een woning die we van kennissen voor een nu goede prijs kunnen overnemen. Zij hebben een nieuwbouw woning gekocht dus willen graag zekerheid over de verkoop hebben al is de prijs wat lager. De prijs zoals de woning nu is getaxeerd, maar dan met een korting. Dit is natuurlijk de theorie want we weten niet hoe de markt gaat ontwikkelen. Ik was op zoek naar gedachten en meningen van personen die hier dagelijks (of in elk geval vaker dan ik) mee bezig zijn en dat is goed gelukt.

Als we financieel kijken, mocht de woning 10% in waarde dalen zou dat geen probleem zijn. Bij meer zou ik echter wel wat zenuwachtiger worden omdat het verschil dan wel groot wordt.
Ik vindt je inbreng best wat minimaal, zowel in de frequentie als inhoud van je antwoorden ... je blijft hangen in vage algemeenheden.

Niemand heeft hier dagelijks mee te maken en je weet al bij voorbaat dat zo'n lange oplevering niet gebruikelijk is en ten koste gaat van de prijs (waarom denk je dat je kennissen over een korting willen nadenken?).

Prijzen in de toekomst voorspellen gaat 'm niet worden, meer dan wat speculaties waar je in de praktijk niets aan gaat hebben komen er dan ook niet. En zolang je geen getekend koopcontract hebt voor het huis van je "kennissen" is het ook een puur theoretisch verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door CirclDigital op 17-01-2023 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul

Zal ik de rode vlag maar hijsen?

Natuurlijk ga je voor zogenaamd 10% korting nu geen huis voor de toekomst kopen. Risico's neem je om grote doelen te bereiken, zoals je droomwoning die anders buiten bereik ligt.

Risico's neem je niet voor deals met een verwachtingswaarde die op zijn best licht positief zijn.

Je speelt hier verzekeraar van het risico van de kennissen voor een veel te lage premie.

Met hetzelfde gemak koop je over enige tijd eenzelfde woning met korte oplevertermijn waarbij je aan- en verkoop wel op elkaar kunt afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Rukapul schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:38:
[...]
Natuurlijk ga je voor zogenaamd 10% korting nu geen huis voor de toekomst kopen. Risico's neem je om grote doelen te bereiken, zoals je droomwoning die anders buiten bereik ligt.
Bijzondere insteek... dus iedereen die voor (ver) in de toekomst een nieuwbouwwoning koopt doet dat alleen voor droomwoningen die ze eigenlijk niet kunnen betalen? :-)

En de hier geschetste situatie is niet veel meer dan borrelpraat schat ik zo. Huis kopen van kennissen met wat korting op basis van een taxatie... strak plan, iedereen weet wat tegenwoordig de bandbreedte is van taxaties.

[ Voor 20% gewijzigd door CirclDigital op 17-01-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
CirclDigital schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Bijzondere insteek... dus iedereen die voor (ver) in de toekomst een nieuwbouwwoning koopt doet dat alleen voor droomwoningen die ze eigenlijk niet kunnen betalen? :-)
Bereik is niet alleen prijs maar ook beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33

Persoonlijk vind ik een marge van 10% die je aanhoud als acceptabel vrij weinig. Ik zie ook niet zomaar de woningen door de helft gaan qua prijs, maar 10% zou heel makkelijk kunnen. Met name als je kijkt naar de bizarre % stijging van de afgelopen twee jaar. Als je 30-40% had gezegd dan denk ik oké dan zit je wel safe want dat is een stijging van een aantal jaar die dan teniet wordt gedaan. 10% over hoe lang was het ook alweer? 14 maanden? Tja dat lijkt me best realistisch, dan hoeft het niet eens zo heel erg tegen te gaan zitten met de economie etc om dat te halen.

Maar goed het kan ook allemaal mee vallen en stabiel blijven. Nobody knows. Moeten ze wel eerst stoppen met alle rente verhogingen en dat ziet er nog niet direct naar uit. Poetin lijkt ook nog niet echt te gaan stoppen overigens dus daar is ook niet zoveel hoop te halen :X
Pagina: 1