Vraag

• Paraplu87
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01 17:55
Afgelopen week heb ik een verlof aanvraag gekregen van mijn werkgever voor de zomervakantie 2023.
Daarop stond een uiterlijke terugkoppelings datum op van pas over 2 maanden (Maart).
Nu is mijn vraag natuurlijk, geld hier de wettelijke termijn van 2 weken voor de goedkeuring/afkeuring?
Of moet ik wachten tot na deze datum voordat ik weet of ik met vakantie mag ja of de nee?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Beste antwoord (via Paraplu87 op 15-01-2023 17:49)

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Paraplu87 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:32:
Nu is mijn vraag natuurlijk, geld hier de wettelijke termijn van 2 weken voor de goedkeuring/afkeuring?
Je werkgever moet voor wat betreft het wettelijke minimum voor vakantie binnen twee weken reageren op je verzoek, nadat je een schriftelijke verlofaanvraag hebt ingediend op grond van art. 7:638 lid 2 BW. De werkgever moet voor een afwijzing gewichtige redenen aanvoeren, maar volgens deze kantonrechter van de Rechtbank Rotterdam in 2018 kunnen die redenen ook voorwaardelijk zijn (ro 4.4. laatste zinnen).

Van de reactietermijn voor bovenwettelijke vakantiedagen kan in een individuele arbeidsovereenkomst worden afgeweken in je nadeel op grond van art. 7:638 lid 7 BW. De vraag is wel in hoeverre de werkgever een onderscheid kan maken tussen wettelijk verplichte vakantiedagen en bovenwettelijke vakantiedagen. Verder kan er in een cao een dwingende vakantieregeling staan opgenomen (eerste zin art. 7:638 lid 2 BW), maar in je vraag lijk je daarop niet te duiden. Zonder afwijkende voorwaarde in een cao moet een werkgever jouw voorkeursdagen dus accepteren, tenzij er gewichtige redenen zijn om dat niet te doen.

Van gewichtige redenen is niet zomaar sprake. Zie Kamerstukken II, 1998/99, 26079, nr. 5, p. 10 (NV II):
2.3 Vaststellen en opnemen van vakantiedagen

De leden van de fractie van de PvdA vroegen een nadere toelichting op het begrip «gewichtige redenen». De leden van de fracties van de VVD en D66 vroegen dit aan de hand van voorbeelden te verduidelijken.

Van «gewichtige redenen» is sprake wanneer het inwilligen van een verzoek om vakantie tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering leidt. De gevolgen van de verstoring van de bedrijfsvoering zullen steeds moeten worden afgewogen tegen de gevolgen die het niet inwilligen van het verzoek om vakantie voor de werknemer heeft. Men kan hierbij bijvoorbeeld denken aan de situatie waarbij, in een seizoenbedrijf, werknemers hun vakantie willen opnemen tijdens de seizoenspiek of de situatie waarbij, in een klein bedrijf, het bedrijf gesloten zou moeten worden omdat niet in vervanging kan worden voorzien. Wil er sprake zijn van gewichtige redenen dan zal, bij een afweging van belangen, het belang van de werkgever om het verzoek om vakantie af te wijzen zo zwaar moeten zijn dat het belang van de werknemer daarvoor redelijkerwijs moet wijken.
Het gaat dus om een belangenafweging. Je werkgever kan de vastgestelde periode later ook weer eenzijdig wijzigen, op grond van gewichtige redenen (art. 7:638 lid 4 en 5 BW). Je werkgever kan dan wel een schadevergoeding verschuldigd zijn, zoals annuleringskosten.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket als je een laag inkomen hebt.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
Heb je je werkgever al gevraagd hoe het zit?

In feite is de wet leidend. ( dus binnen 2 weken reactie )

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 16:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tenzij daar bij CAO rechtsgeldig vanaf geweken is.

No good deed goes unpunished.

• Paraplu87
Dank voor de reacties.

@corporalnl Heb het bij de werkgever gevraagd maar hij vertelde dat je gewoon moet wachten tot de datum in maart. Maar dat is wettelijk gezien veel te lang. En weet ik pas over 2 maanden waar ik aan toe ben.

@Ardana In het cao staat er niet iets duidelijk van in. Alleen ik citeer: " De werkgever bevordert, dat de werknemer zijn vakantiedagen in het lopende vakantiejaar opneemt. Daartoe zal de werkgever tijdig in overleg met de werknemers jaarlijks een goede vakantieplanning maken"

Dit is het enige wat ik daarover kan vinden in het cao. Maar daaruit blijkt dat hij alleen een goede planning moet maken neem ik aan? Er staat niks over een termijn of een datum.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Paraplu87 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:32:
Je werkgever moet voor wat betreft het wettelijke minimum voor vakantie binnen twee weken reageren op je verzoek, nadat je een schriftelijke verlofaanvraag hebt ingediend op grond van art. 7:638 lid 2 BW. De werkgever moet voor een afwijzing gewichtige redenen aanvoeren, maar volgens deze kantonrechter van de Rechtbank Rotterdam in 2018 kunnen die redenen ook voorwaardelijk zijn (ro 4.4. laatste zinnen).

Van de reactietermijn voor bovenwettelijke vakantiedagen kan in een individuele arbeidsovereenkomst worden afgeweken in je nadeel op grond van art. 7:638 lid 7 BW. De vraag is wel in hoeverre de werkgever een onderscheid kan maken tussen wettelijk verplichte vakantiedagen en bovenwettelijke vakantiedagen. Verder kan er in een cao een dwingende vakantieregeling staan opgenomen (eerste zin art. 7:638 lid 2 BW), maar in je vraag lijk je daarop niet te duiden. Zonder afwijkende voorwaarde in een cao moet een werkgever jouw voorkeursdagen dus accepteren, tenzij er gewichtige redenen zijn om dat niet te doen.

Van gewichtige redenen is niet zomaar sprake. Zie Kamerstukken II, 1998/99, 26079, nr. 5, p. 10 (NV II):
2.3 Vaststellen en opnemen van vakantiedagen

De leden van de fractie van de PvdA vroegen een nadere toelichting op het begrip «gewichtige redenen». De leden van de fracties van de VVD en D66 vroegen dit aan de hand van voorbeelden te verduidelijken.

Van «gewichtige redenen» is sprake wanneer het inwilligen van een verzoek om vakantie tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering leidt. De gevolgen van de verstoring van de bedrijfsvoering zullen steeds moeten worden afgewogen tegen de gevolgen die het niet inwilligen van het verzoek om vakantie voor de werknemer heeft. Men kan hierbij bijvoorbeeld denken aan de situatie waarbij, in een seizoenbedrijf, werknemers hun vakantie willen opnemen tijdens de seizoenspiek of de situatie waarbij, in een klein bedrijf, het bedrijf gesloten zou moeten worden omdat niet in vervanging kan worden voorzien. Wil er sprake zijn van gewichtige redenen dan zal, bij een afweging van belangen, het belang van de werkgever om het verzoek om vakantie af te wijzen zo zwaar moeten zijn dat het belang van de werknemer daarvoor redelijkerwijs moet wijken.
Het gaat dus om een belangenafweging. Je werkgever kan de vastgestelde periode later ook weer eenzijdig wijzigen, op grond van gewichtige redenen (art. 7:638 lid 4 en 5 BW). Je werkgever kan dan wel een schadevergoeding verschuldigd zijn, zoals annuleringskosten.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket als je een laag inkomen hebt.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:53

BazzH

Kei-goed...

Dat kan helemaal niet, wachten tot maart. Dan is alles volgeboekt en kun je hooguit voor een bizarre prijs op vakantie waar de rest niet heen wilde.

Wat mij betreft had werkgever het rambam kunnen krijgen. Na 2 weken geen goedkeuring of weigering is goedkeuring. Je zult toch wat moeten boeken.

Heb zelfs lang geleden een afdelingshoofd gehad die elk jaar naar dezelfde camping in Spanje ging en ook altijd ter plekke al voor het volgend jaar reserveerde. Maar mijn aanvraag in december kon hij nog niet beoordelen hoor. Ben ik niet mee akkoord gegaan en heb toen aangegeven gewoon te gaan boeken als de termijn van 2 weken verlopen was. Afdelingshoofd naar HR.... goedgekeurd dezelfde dag.

[Voor 40% gewijzigd door BazzH op 15-01-2023 12:54]

Think smart........ Act stupid........

• Real
  • Niet online
Toevoeging op mijn reactie hierboven: in art. 7:645 BW staat bepaald:
Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.
Je werkgever moet zich dus houden aan de regeling in art. 7:638 BW behoudens de uitzonderingen. Een afwijkende clausule in je arbeidsovereenkomst die strijdig is met art. 7:638 BW is daarmee door jou vernietigbaar op grond van art. 3:40 lid 2 BW. Een werkgever kan de vakantieregeling dus niet weg contracteren, want anders zou de wel erg eenvoudig worden om dergelijke verplichtingen te omzeilen.

• Paraplu87
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Ik ben inmiddels op de hoogte qua wet en regelgeving. En weet ik nu voldoende omtrent mijn situatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee