Toon posts:

Hoe maak ik specifieke shares?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 16:36
Dit is een relatief klein probleem waar ik al jaren eigenlijk mee zit. Niet dat het super gevaarlijk is, maar nu komt toch een keer de tijd om hier eens een keer beter mezelf in te verdiepen. Echter, ik kom er maar niet uit.

Thuis heb ik meerdere pc's. Mijn eigen pc, een pc die functioneert als server (ServerNAS), een pc voor mijn vriendin, een htpc in de woonkamer en verscheidene mensen die hier komen kunnen verbinden met mijn wifi.

Wat ik graag wil bereiken is dat bestanden op de gedeelde folders op de ServerNAS enkel door mij van mijn eigen pc (Snowwie) verwijderd kunnen worden. Alle overige apparaten mogen enkel lezen. Zoals te zien in onderstaand diagram. (Kind1 en Kind2 zijn theoretische computers).

Ik weet dat je via onderstaande instellingen bepaalde gebruikers kunt toevoegen en ze ook bepaalde rechten kunt geven. Waar ik maar niet uitkom is de dat deze 'gebruikers' eigenlijk gebruikers zijn op dezelfde pc, en dus niet andere pc's op het netwerk. Even terugkomend op bovenstaand plaatje, de namen zijn zoals pc's ook heten. Hoe ga ik dit precies instellen in onderstaande situatie op de ServerNAS. Windows 7 heeft dezelfde share opties. Want ik zie alleen maar "users","groups" en "Built in principles", maar nergens een optie om specifieke computers op het netwerk te kunnen selecteren. Kan het überhaupt wel eens via mappen delen om enkel specifieke pc's toe te laten tot deze map en andere pc's juist niet?

Beste antwoord (via Snowwie op 15-01-2023 16:11)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Snowwie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:52:
Maar die gebruikersnamen moeten dan wel overkomen met de gebruikersnaam van de andere pc's? Als voorbeeld, de pc genaamd "Htpc", als ik die in woonkamer aanzet, en de pc met de naam ServerNAS staat ook aan, dan zal de Htpc nog altijd de gedeelde mappen zien maar kan alleen in de mappen komen die horen bij het account 'htpc' op de ServerNAS? Dan zal ik waarschijnlijk ook onder netwerkopties "delen met wachtwoord" weer moeten inschakelen, nu is alles ingesteld op "everybody" en die mappen delen zonder wachtwoord. Iets dat me al jaren een doorn in het oog is omdat dit de bestanden zo kwetsbaar maakt. Zeker als je wel een familie met kinderen hebt die daar (in theorie) dan zo bij kunnen komen.
Je kunt 'simple file sharing' uitschakelen, dan heb je meer mogelijkheden. En inderdaad kan je dan delen met de juiste rechten, los van de onderliggende NTFS rechten. (*)

Username en password waarop je op de NAS inlogt staat los van username/pass van het OS van de client. Dat kan heel iets anders zijn. Gelijktrekken kan (zelfde user/pass aan beide kanten instellen), maar dat wordt ingewikkeld als je ooit het password op de een maar niet de ander aanpast.
Wat is er overigens mis met Windows 7 (Pro)? Deze pc is niet verbonden met het internet, enkel met het netwerk, gevormd door een TP-Link AX5400 router die achter een bridged Ziggo modem hangt. Geen enkele poort naar de ServerNAS staat open en alle apparaten in het netwerk hebben vaste interne ip nummers. :-)

[...]

Dat zou kunnen, maar ik heb in die pc 4 hdd's van elk 4TB, 2 sets van 4TB die elk 8TB vormen (striped onder Windows). 8TB voor films, 8TB voor series. Als ik over switch op een niet Windows versie kan dit OS waarschijnlijk deze verkapte raid 0 array's niet herkennen.

Overigens dit systeem is niet zo heel oud, maar opgebouwd uit budget componenten met een ondergeklokte dual core cpu, dit om wat stroom te besparen, maar de ServerNAS staat nooit echt heel lang aan. Alleen als ik / we films en/of series er van bekijken.
offtopic:
Zodra er iets in je eigen netwerk besmet is met het een of ander, is de NAS dat een kwartier later ook, ongeacht de schrijfrechten. Dat wil je met een NAS liever niet. Een gratis upgrade naar Win10 is het dan waard. (Of stap over op iets als FreeNAS).

(*) houd wel rekening mee met of/dat de anderen ook op de NAS zelf kunnen inloggen, dat wil je uitschakelen als er niet ook op NTFS-niveau de juiste rechten staan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zonder AD of vergelijkbaar gelden alleen de users zoals die zijn aangemaakt op de NAS. Maak daar accounts snowwie, kind1, kind2, snowieopfoon en deel de juiste rechten uit.

Edit: en gebruik geen Windows 7 als NAS :X

[Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 14-01-2023 19:27]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met bovenstaande.

Jouw NAS PC heef geen vertrouwensrelatie met je andere apparaten en kan die ook niet leggen zonder een directory service. Je moet dan lokale gebruikers aanmaken op die PC en voorzien van de juiste rechten. Rechten op shares deel je ook niet uit aan computers in de meeste gevallen maar aan gebruikers of groepen.

Upgrade die W7 bak even naar Windows 10 indien mogelijk, of haal de internettoegang eraf. Na 3 jaar end of life en onveilig zijn wordt het wel tijd.

[Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 14-01-2023 21:29]

I reject your reality and substitute my own

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
Je kan op die Windows 7 PC wel een NAS OS zetten, zoals Openmediavault. Dit is voor een kleine thuisgebruiker meer dan voldoende om bestanden te delen en als mediaserver te dienen.
Er zijn er meer, maar die heb ik nooit gebruikt, dus zal ik ook niet aanbevelen.

Er zijn op Tweakers wel een aantal topics te vinden die gaan over eigenbouw NAS systemen.

Het oude ding zal alleen wat meer stroom kosten dan een nieuwer en daarop aangepast systeempje.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 16:36
F_J_K schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:26:
Zonder AD of vergelijkbaar gelden alleen de users zoals die zijn aangemaakt op de NAS. Maak daar accounts snowwie, kind1, kind2, snowieopfoon en deel de juiste rechten uit.

Edit: en gebruik geen Windows 7 als NAS :X
Maar die gebruikersnamen moeten dan wel overkomen met de gebruikersnaam van de andere pc's? Als voorbeeld, de pc genaamd "Htpc", als ik die in woonkamer aanzet, en de pc met de naam ServerNAS staat ook aan, dan zal de Htpc nog altijd de gedeelde mappen zien maar kan alleen in de mappen komen die horen bij het account 'htpc' op de ServerNAS? Dan zal ik waarschijnlijk ook onder netwerkopties "delen met wachtwoord" weer moeten inschakelen, nu is alles ingesteld op "everybody" en die mappen delen zonder wachtwoord. Iets dat me al jaren een doorn in het oog is omdat dit de bestanden zo kwetsbaar maakt. Zeker als je wel een familie met kinderen hebt die daar (in theorie) dan zo bij kunnen komen.

Wat is er overigens mis met Windows 7 (Pro)? Deze pc is niet verbonden met het internet, enkel met het netwerk, gevormd door een TP-Link AX5400 router die achter een bridged Ziggo modem hangt. Geen enkele poort naar de ServerNAS staat open en alle apparaten in het netwerk hebben vaste interne ip nummers. :-)
JukeboxBill schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:59:
Je kan op die Windows 7 PC wel een NAS OS zetten, zoals Openmediavault. Dit is voor een kleine thuisgebruiker meer dan voldoende om bestanden te delen en als mediaserver te dienen.
Er zijn er meer, maar die heb ik nooit gebruikt, dus zal ik ook niet aanbevelen.

Er zijn op Tweakers wel een aantal topics te vinden die gaan over eigenbouw NAS systemen.

Het oude ding zal alleen wat meer stroom kosten dan een nieuwer en daarop aangepast systeempje.
Dat zou kunnen, maar ik heb in die pc 4 hdd's van elk 4TB, 2 sets van 4TB die elk 8TB vormen (striped onder Windows). 8TB voor films, 8TB voor series. Als ik over switch op een niet Windows versie kan dit OS waarschijnlijk deze verkapte raid 0 array's niet herkennen.

Overigens dit systeem is niet zo heel oud, maar opgebouwd uit budget componenten met een ondergeklokte dual core cpu, dit om wat stroom te besparen, maar de ServerNAS staat nooit echt heel lang aan. Alleen als ik / we films en/of series er van bekijken.

[Voor 28% gewijzigd door Snowwie op 15-01-2023 15:55]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Snowwie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:52:
Je kunt 'simple file sharing' uitschakelen, dan heb je meer mogelijkheden. En inderdaad kan je dan delen met de juiste rechten, los van de onderliggende NTFS rechten. (*)

Username en password waarop je op de NAS inlogt staat los van username/pass van het OS van de client. Dat kan heel iets anders zijn. Gelijktrekken kan (zelfde user/pass aan beide kanten instellen), maar dat wordt ingewikkeld als je ooit het password op de een maar niet de ander aanpast.

[...]

offtopic:
Zodra er iets in je eigen netwerk besmet is met het een of ander, is de NAS dat een kwartier later ook, ongeacht de schrijfrechten. Dat wil je met een NAS liever niet. Een gratis upgrade naar Win10 is het dan waard. (Of stap over op iets als FreeNAS).

(*) houd wel rekening mee met of/dat de anderen ook op de NAS zelf kunnen inloggen, dat wil je uitschakelen als er niet ook op NTFS-niveau de juiste rechten staan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee