Toon posts:

Synchrone Coil Whine / EMI uit zowel GPU als Koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:10
Ha Tweakers,

Ik zit met een erg vervelend, lastig probleem.
Sinds ik van mijn RTX3070 naar een RTX4070ti ben overgestapt heb ik enorm last van een soort coil whine / EMI.

Dit komt voor op het moment dat de GPU meer dan 100w trekt. De specifieke load maakt dan niet eens uit.
Het is te verminderen door de GPU op 0.975v te limiten (i.p.v. de stock 1.1v) maar het blijft aanwezig.

Het volgende heb ik al getest;
-Verschillende stopcontacten
-Alle kabels losgetrokken op 1 monitor na (Monitor + PC in hetzelfde stekkerblok)
-Asus TUF RTX4070ti vervangen met een Palit RTX4070ti Gamerock
-Cooler Master 650w Gold V2 vervangen met een seasonic focus gx-750
-MSI B450 Tomahawk Max vervangen met een Gigabyte B550 Gaming X V2
-R7 5700x vervangen met een R7 5800x

Na alle switches is het geluid godzijdank met een kwartje afgenomen. Alsnog irritant, maar verder mee te leven. Eerst had ik er idle last van, nu is hij idle wel stil. Ik dacht, ik doe wel een koptelefoon op als ik aan het gamen ben.

Dus ik doe een koptelefoon op.
8)7 8)7
Exact hetzelfde geluid dat uit mijn videokaart komt, komt ook uit de koptelefoon.
Als ik de frequentie van het geluid verander door te bewegen, loopt het geluid dat uit mijn videokaart komt synchroon met het geluid dat uit mijn koptelefoon komt. Alsnog geen rust :( :(

Ik twijfel dus wat exact hetgeen is dat het geluid veroorzaakt. Is het iets dat er gewoon zal blijven en mee moet leren leven, of zijn er nog dingen die ik kan testen?
Vind het vooral bijzonder dat dus zowel m'n koptelefoon als GPU hetzelfde geluid maken..

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:48
Je hebt al zowat alles vervangen,damm

Maar wat voor hoofdtelefoon is hetbv ,met of zonder snoer bv.Blue tooth??

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:10
freaky35 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:02:
Je hebt al zowat alles vervangen,damm

Maar wat voor hoofdtelefoon is hetbv ,met of zonder snoer bv.Blue tooth??
Haha ja, ik ben al ruim een week goed in de weer. :'(
(Had inmiddels net zo goed een 4090 kunnen kopen, haha)

Echt vervelend dat ik zo gevoelig ben voor geluidjes. Ben allang blij dat ik het niet meer in idle heb, nu kan ik tenminste in rust werken :P

Het is een Audio Technica ATH-M50x die ik met een 3.5mm jack aansluit op m'n moederbord.
Ik heb ook een versterker voor de speakers in de ruimte, die heeft er gelukkig geen last van.
Het audio-probleem kan ik denk ik wel oplossen door een DAC te kopen, maar los het liever bij de kern op als het mogelijk is.

[Voor 9% gewijzigd door Valandin op 14-01-2023 19:09]

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-02 10:31
edit: 6800xt geretourneerd.

[Voor 91% gewijzigd door NightRaven88 op 20-01-2023 15:26]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee