Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspper Smit
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-01 15:36
Okay waar moet ik beginnen. Ik heb een halfjaar geleden de AMD RX 6750 xt GPU kaart gekocht als vervanging voor mijn AMD RX 580 GPU. Naast dat ik niet extreem veel verschillen heb ondervonden in prestatie heeft deze kaart een hoop problemen. Deze problemen liggen hopelijk bij mij maar ik sluit niks meer uit.
Sinds een paar weken terug 'crasht' de GPU, het scherm gaat zwart. Dit begint eerst op scherm 1 en na een minuutje gaat scherm 2 ook zwart, maar niet uit. Ik kan niks meer doen en het geluid blijft spelen. Wachten heeft geen zin, normaal uit klikken en weer opnieuw opstarten verhelpt het wel. Bij het opstarten is de AMD driver niet meer goed ofzo. Ik krijg bij het opstarten de melding die te zien is in deze afbeelding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cQ7tU0RadvHQIpuMagrHWYTaPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XVJP58facuXHcoE2VSWICX7K.png?f=user_large
Opnieuw de drivers instaleren verhelpt de melding maar niet de crashes.

Hardware/software:

• AMD RX 6750 XT (originelen van AMD)
  • AMD Ryzen 9 3900X Boxed
  • ASUS Prime X570-PRO
  • Corsair Vengeance LPX 32GB, DDR4, 3200 MHz
  • Zalman Acrux Series ZM850-ARX (850 wat voeding)
  • Windows 11, version 22H2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Wanneer hij crasht heb ik meerdere keren geprobeerd de drivers met de sneltoets opnieuw op te starten. Naast het piepje gebeurd er niks.

Alle updates die ik kan vinden in zowel windows als in AMD zijn gedaan en vormen niet de oplossing.

Te zware programma's? Ik vind een aantal tabbladen van Chrome niet veel.

Stomme windows gpu drivers, ja ik heb online een hoop andere AMD gebruikes gevonden die het zelfde probleem ervaren. Voorbeeld van een reddit topic die het zelfde probleem hebben: https://www.reddit.com/r/.../rx_6700_xt_black_screen/ .
Na een opmerking onder mijn boze review over deze GPU heb ik windows GPU drivers proberen uit te zetten aan de hand van deze link: (https://answers.microsoft...e2-470f-b22d-161a1cb86a86).
Daarna een DDU alles laten verwijderen en toen opnieuw opgestart. AMD driver opnieuw geïnstalleerd en het hielp niet :( .

Ik ben een beetje klaar met AMD en hun extreem slechte drivers. Of ligt het toch aan mij? Heeft iemand een ideetje of een oplossing. Want anders moet ik toch maar kijken naar nvidea. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:15

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

In je lijst met hardware staat Corsair geheugen. In het verleden werd dit geheugen op het forum vaak afgeraden voor AMD AM4 systemen, want niet iedereen heeft goede/stabiele ervaringen daarmee gehad (op Intel platformen was er eigenlijk geen probleem).

Tenzij je een kitje hebt met een Z in het modelnummer (bijvoorbeeld Z3200CL16 - geoptimaliseerd voor AMD) is er in theorie een kleine kans dat e.e.a. daarmee heeft te maken.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspper Smit
Wolvganger schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:46:
In je lijst met hardware staat Corsair geheugen. In het verleden werd dit geheugen op het forum vaak afgeraden voor AMD AM4 systemen, want niet iedereen heeft goede/stabiele ervaringen daarmee gehad (op Intel platformen was er eigenlijk geen probleem).

Tenzij je een kitje hebt met een Z in het modelnummer (bijvoorbeeld Z3200CL16 - geoptimaliseerd voor AMD) is er in theorie een kleine kans dat e.e.a. daarmee heeft te maken.
Okay thanks, ik zal is kijken of ik dit kan uitsluiten. Ik heb het volgende modelnummer:
Module Part Number: CMW32GX4M2E3200C16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh niet veel prestatieverschil? Een RX6750XT is iets van 150% sneller dan een RX580 dus dat zou wel moeten.
Heb je de drivers al eens gedeinstalleerd met DDU in safe boot modus? Verder heb je al een oudere driver geprobeerd?

Een ander is wat voor kabels gebruik je? HDMI of DP? Want de slechte kwaliteit van DP kabels die je bij je monitor krijgt, begint voor steeds meer moderne videokaarten een probleem te worden. Daarvoor kan je eens met een of beide monitoren met HDMI proberen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik heb dit dus, of iets wat erg op lijkt, ook gehad toen ik in November mijn nieuwe pc in elkaar hebt gezet. En als ik jou klachten zo lees denk ik dat jij dat ook van het begin hebt, mijn RX5700 genereerde ook niet de fps die het zou moeten kunnen.

Het probleem is dat windows ongevraagd je GPU driver terug zet naar een standaard driver uit 2006. Hoe dit kan weet ik niet, ik heb de WHQL en de niet WHQL drivers geprobeerd maar dat maakt allemaal niks uit. Ik heb verschillende dingen geprobeerd en het volgende is misschien het makkelijkste om te proberen.

gebruik de zoek optie van windows om naar apparaatbeheer te gaan --> Beeldscherm adapters --> jou videokaart --> tabblad "stuurprogramma" . selecteer hier de middelste optie "vorig stuurprogramma".

Voor mij werkte dit op zich wel goed alleen bleef steam wel de oude "drivers" van 2006 herkennen, daardoor starten sommige spellen niet lekker op.
Ik heb uiteindelijk ergens nog een vinkje uit moeten zetten die windows blokkeerde om drivers van 3de partijen automatisch up te daten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspper Smit
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:32:
Uh niet veel prestatieverschil? Een RX6750XT is iets van 150% sneller dan een RX580 dus dat zou wel moeten.
Heb je de drivers al eens gedeinstalleerd met DDU in safe boot modus? Verder heb je al een oudere driver geprobeerd?

Een ander is wat voor kabels gebruik je? HDMI of DP? Want de slechte kwaliteit van DP kabels die je bij je monitor krijgt, begint voor steeds meer moderne videokaarten een probleem te worden. Daarvoor kan je eens met een of beide monitoren met HDMI proberen.
HI thanks voor de reactie! Ik gebruik inderdaad de meegeleverde DP kabel van de monitor. Ik zal eens een HDMI kabel proberen en kijken of ik verschil zie.

Ja heb een DDU gebruikt. Alleen niet in SAFE modus, dat ga ik ook maar proberen.
Pagina: 1