Toon posts:

Windows 11 ethernet problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-01 21:26
Mijn vraag

Hi allemaal, ik heb een erg hardnekkig probleem met mijn internet op mijn nieuwe desktop pc en ik ben de wanhoop nabij. Alle adviezen en tips zijn welkom! Ik zal het allemaal proberen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Besturingssysteem: Windows 11 pro
Moederbord: MSI Pro B660M-A DDR4
Nieuwe ethernet adapter: TP-Link TG-3468

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb alles geprobeerd wat ik via googlen te weten kon komen, namelijk:

Pc geformatteerd, windows opnieuw geïnstalleerd
Winsock reset
Ip reset
Nieuwe netwerk adapter gekocht voor pcie
Andere kabel geprobeerd
Uiteraard computer opnieuw opgestart
Ethernet kabel in en uit
Modem reset

Probleem blijft bestaan. Windows 11 zegt dat de ethernet kabel disconnected is… maar hij zit er echt in. En ik als dezelfde kabel in mijn laptop doe, dan doet de kabel het gewoon.

Het vreemde is wel dat toen ik de nieuwe ethernet adapter gekocht, het internet het een aantal weken wel deed. Maar na een windows update is het weer weg, en blijft windows denken dat de kabel niet connected is. En alles wat ik probeer helpt niet.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:06

ricardo246

Life's what you make it!

Nip schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:03:
Mijn vraag

Hi allemaal, ik heb een erg hardnekkig probleem met mijn internet op mijn nieuwe desktop pc en ik ben de wanhoop nabij. Alle adviezen en tips zijn welkom! Ik zal het allemaal proberen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Besturingssysteem: Windows 11 pro
Moederbord: MSI Pro B660M-A DDR4
Nieuwe ethernet adapter: TP-Link TG-3468

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb alles geprobeerd wat ik via googlen te weten kon komen, namelijk:

Pc geformatteerd, windows opnieuw geïnstalleerd
Winsock reset
Ip reset
Nieuwe netwerk adapter gekocht voor pcie
Andere kabel geprobeerd
Uiteraard computer opnieuw opgestart
Ethernet kabel in en uit
Modem reset

Probleem blijft bestaan. Windows 11 zegt dat de ethernet kabel disconnected is… maar hij zit er echt in. En ik als dezelfde kabel in mijn laptop doe, dan doet de kabel het gewoon.

Het vreemde is wel dat toen ik de nieuwe ethernet adapter gekocht, het internet het een aantal weken wel deed. Maar na een windows update is het weer weg, en blijft windows denken dat de kabel niet connected is. En alles wat ik probeer helpt niet.

Alvast bedankt!
Waarom prik je hem niet in de LAN aansluiting van je Moederbord?
Mij ontgaat even waarom je een aparte kaart hiervoor hebt aangeschaft, je mobo is 2.5 Gbps, je TP link 1.0 Gbps.... :?

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Nip
Sorry, dat was niet helemaal duidelijk. Ethernet deed het eerst niet via mijn moederbord en daarom had ik een nieuwe adapter gekocht, omdat ik dacht misschien is de adapter van het mobo gewoon stuk.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:57
Doet je internetverbinding het wel terwijl Windows zegt dat er geen kabel is aangesloten? Windows zit er soms wel eens naast.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:06
Heb heb je wel, nadat je windows hebt geïnstalleerd, de drivers van je mobo gedownload en geïnstalleerd?

• Nip
Nee, internet doet het niet en windows zegt dat de “media is disconnected”. Ik heb nu dus twee poorten (mobo ethernet poort en de extra pcie ethernet poort) en ik probeer beiden maar windows blijft het niet herkennen.

Drivers van mijn mobo idd niet geinstalleerd, ga ik doen! Kijken of dat helpt, thanks!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04
Ik denk dat je in de verkeerde hoek zoekt, kans is veel groter dat je bekabeling het probleem is.

• Nip
Dat dacht ik ook. Maar wat zou het probleem kunnen zijn met de bekabeling? Dezelfde kabel doet het namelijk prima in mijn laptop ethernet poort.

Én hij heeft het een tijd lang gedaan totdat ik Windows 11 update 22H2 installeerde.

Dus deze twee dingen samen lijkt het me een software probleem.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:25
En wat geeft apparaat beheer aan bij je netwerk adapter(s)?
Krijg je wel een link indicator (LED op netwerk poort) bij aangesloten kabel?
Is de computer direct aangesloten op de modem/router (welke)?
Probeer eventueel via ander beschikbaar netwerk apparaat (switch/router).

Maar als 2 netwerk adapters, aangenomen met correct geïnstalleerde drivers, hetzelfde probleem geven is dat natuurlijk wel zeer merkwaardig.

Wat je ook nog kan proberen:
Schakel je PC helemaal met de netstekker uit de voeding.
Wacht paar minuten.
En kijk of dat helpt?

Eventueel nog eens dezelfde procedure maar dan met volledige CMOS/BIOS clear via jumper/batterij eruit.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:34

StarWing

Huh ?!?

Nip schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:20:
Dat dacht ik ook. Maar wat zou het probleem kunnen zijn met de bekabeling? Dezelfde kabel doet het namelijk prima in mijn laptop ethernet poort.

Én hij heeft het een tijd lang gedaan totdat ik Windows 11 update 22H2 installeerde.

Probeer dan eens met een Linux Live USB, dan weet je het direct of het aan W11 22H2 ligt.

Page intentionally left blank.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:57

Download eens de laatste drivers voor beide netwerkadapters. Wellicht gebruiken ze beiden Realtek chips en is het eventueel denkbaar dat daar iets mis gaat?

Om een kabelprobleem uit te sluiten sluit je PC direct op je modem/router aan via een korte kabel. Dat is de beste manier om een kabelprobleem uit te sluiten.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Dat bewijst niets. Pak eens een andere kabel, bij voorkeur niet zelf gemaakt, en probeer die eens. Liefst rechtstreeks in je modem of router.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee