Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 12:53
Geachte Tweakers,

Ik ben op dit moment werkzaam bij een IT bedrijf en werk hier 4 dagen (32 uur per week). Maar ik vertrek na deze maand naar een ander bedrijf, omdat ik al een wat langere tijd niet blij was met de gang van zaken.

Nu heb ik een aanvraag gedaan om 5 dagen vrij te nemen, aan het einde van deze maand, zodat ik 1 week rust kan hebben voordat ik begin bij een ander bedrijf. Nu werk ik hier dus vanaf Augustus 2022 en ga ik officieel 1-2-2023 uit dienst.

Nu heb ik 2 dagen opgenomen in December (Ik wilde meer maar dat kon niet door onder bemanning), ik vond dat oké want zo moeilijk ben ik niet. Nu is mijn aanvraag dus geweigerd met de volgende reden; "Ja het is een nieuw jaar dus je vrije dagen zijn helaas komen te vervallen". Maar mogen deze zomaar te komen vervallen.

Dit staat er in me contract: heeft recht op 20 vakantiedagen (op basis 32 uur) per kalenderjaar met behoud van salaris. En dit had ik zelf gevonden: rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen#:~:text=Wettelijke%20vakantiedagen%20die%20u%20niet,een%20ruimere%20vervaltermijn%20zijn%20overeengekomen.

Groetjes,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat staat er in het personeelshandboek of je contract over dagen meenemen etc? Dagen vervallen kan in ieder geval niet, die vertegenwoordigen een waarde. Dat zou betekenen dat je werkgever je dat zomaar afpakt. Lijkt me niet de bedoeling, tenzij je ze uitbetaald hebt gekregen/gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29
Volgens mij kunnen die uren dus nooit voor juli 2023 vervallen. En als je ze niet mag opmaken mag de baas ze fijn uitbetalen.

Fijn voor je dat je weg bent bij zo'n dubieus figuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:38

Honesty

kattenneus!

Ik zal blij zijn dat je daar weggaat, afpakken lijkt me niet zeker niet als je de kans niet krijgt om ze op te nemen wat in december heeft plaatsgevonden.
Ik zal heel snel het gesprek aangaan en als ze het zo blijven volhouden een afbeidsjurist raadplegen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja dat mag. De opzegtermijn is er niet voor om vrije dagen op te maken. Dat is zodat jij in je opzegtermijn nog werkt, zodat de werkgever tijd heeft om iemand aan te nemen om jou te vervangen.

En vrij vragen gaat altijd in overleg, en het wordt nu geweigerd, en opzich geheel terecht.

Je had dan beter je nieuwe dienstverband aan moeten gaan per 1 maart, zodat je tot de 3de week van februari een week betaald verlof kon nemen, want dat zou helemaal geen probleem zijn, want dan ben je met je opzegtermijn nog wel aan het werk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:15

dragonhaertt

@_'.'

RaZ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:07:

En vrij vragen gaat altijd in overleg, en het wordt nu geweigerd, en opzich geheel terecht.
Dat is dus gewoon echt niet waar, het lijkt me niet verstandig dat je zulke dingen zegt als je niet weet hoe het werkt.

Aanvraag van vakantie is door de wet beschermd, en mag alleen geweigerd worden bij zwaarwegend bedrijfsbelang.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dragonhaertt schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is dus gewoon echt niet waar, het lijkt me niet verstandig dat je zulke dingen zegt als je niet weet hoe het werkt.

Aanvraag van vakantie is door de wet beschermd, en mag alleen geweigerd worden bij zwaarwegend bedrijfsbelang.
Klopt.

Als je na 2 weken niks hoort als je het verzoek schriftelijk indient staat het opzich gewoon vast. Maar een dag vrij nemen is dat per definitie een vakantie? Soms is dat gewoon een lang weekend als maandag een feestdag is.

En vrij nemen tijdens de opzegtermijn is wel iets anders natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is handig om 2 zaken te scheiden:
  1. het "afpakken" van de (wettelijke) vakantiedagen
  2. het "niet mogen opnemen" van vakantiedagen
Het eerste mag niet. Je mag wettelijke vakantiedagen een half jaar meenemen, en bovenwettelijke dagen zelfs tot 5 jaar. Heb je ze niet kunnen opnemen voor je uit dienst gaat, moeten ze worden uitbetaald.
Het tweede mag in principe ook niet, tenzij er een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Voor wettelijke vakantiedagen, mag het zelfs feitelijk helemaal niet. Kan je ze toch niet opnemen, dan mag je in elk geval de wettelijke vakantiedagen alsnog opnemen bij je nieuwe baas (maar dan onbetaald, want je krijgt ze uitbetaald bij vertrek bij je oude baas).

Zie ook: https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Gelijk hebben is echter iets anders dan gelijk krijgen. De vraag is hoeveel moeite je er in wilt steken. Misschien is je werkgever wijzen op zijn wettelijke plichten voldoende, misschien moet je er voor naar de rechter.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 14-01-2023 16:21 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:16:
Maar een dag vrij nemen is dat per definitie een vakantie? Soms is dat gewoon een lang weekend als maandag een feestdag is.
Er is geen minimumduur voor een "vakantie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Er is geen minimumduur voor een "vakantie".
Waarom hebben we dan uberhaupt een opzegtermijn?

Dan kan je toch ook zeggen: Ik ga over een maand ergens anders werken, en ik neem gelijk ff een maand vakantie, dus ik ben vandaag voor het laatst. 8)7

Goed, het mag blijkbaar, al vind ik het persoonlijk not-done ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
RaZ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:07:

Terecht omdat? Nu presenteer je jouw niet onderbouwde mening als een feit, daar is niemand mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@RaZ
Het punt is volgens mij het argument dat de werkgever geeft: "het is een nieuw jaar dus komen ze te vervallen". Dat suggereert dat hij ze ook niet wil uitbetalen. En dat is sowieso fout. Niet vrij geven is uitbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Waarom hebben we dan uberhaupt een opzegtermijn?

Dan kan je toch ook zeggen: Ik ga over een maand ergens anders werken, en ik neem gelijk ff een maand vakantie, dus ik ben vandaag voor het laatst. 8)7

Goed, het mag blijkbaar, al vind ik het persoonlijk not-done ;)
Je reactie gaat over heel iets anders dan waar ik op reageerde. Een enkele vrije dag is ook vakantie. Of het not-done is om vakantie op te nemen tijdens de opzegtermijn is iets heel anders.

Ik zie het opnemen van vakantie tijdens de opzegtermijn overigens wel vaak gebeuren, meestal is er toch geen goede reden om de opzegtermijn nog exact tot de laatste minuut uit te zitten. Werk overdragen kan vaak in een paar dagen wel, de medewerker is toch al met z'n hoofd bij de nieuwe werkgever, dus erg productief zal ie niet meer zijn. En voor de werknemer is even een weekje vrij tussen de oude en de nieuwe baan uiteraard ook niet verkeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 14-01-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hi Mike, het lijkt me eerst van belang te kijken hoeveel dagen je hebt opgebouwd vanaf aug tot eind contract en je al hebt verbruikt. Je vrije dagen mogen geweigerd worden en uitbetaalt bij beëindigen contract. dagen inhouden/ laten vervallen mag niet.

@Werled zie hier

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 14-01-2023 19:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In principe is de opzegtermijn er niet voor niets. Deze is om het werk fatsoenlijk over te dragen en is niet meer dan redelijk dat je deze periode geen verlof opneemt. De meeste werkgevers weten echter dat er weinig productiviteit overblijft in het opzegtermijn en vinden het prima om vrije dagen op te nemen in plaats van uit te betalen. Alle vakantiedagen dienen wettelijk gezien namelijk wel uitbetaald te worden.

Dus verlof kunnen ze weigeren, uitbetalen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:36
Weigeren kan, maar dan mogen ze wel met een goede reden komen waarom je echt moet blijven werken en het niet anders kan. Ik vermoed dat dit vaak niet te geven is.
Dat je eht contract hebt opgezegd betekent per een bepaalde datum en dat daar een minimale periode aan vooraf moet zitten, wil niet zeggen dat je na opzeggen ineens minder rechten hebt dan de overige werknemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Volgens mij is het niet raar om nog wat dagen op te nemen voor het eind van het dienstverband. Werkgever kan alleen weigeren met een zwaarwegende reden. Of hij die heeft..... dat weet ik niet.

Dagen vervallen normaal niet zomaar. Als je dagen over hebt, dan kun je die altijd nog opmaken voor een bepaalde datum. Kan dat niet, dan zal werkgever ze uit moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@Werled
Als men binnen 2 weken (schriftelijk) reageert met een goede reden (zoals hierboven aangeeft) kan het bedrijf je aanvraag weigeren. "Ja het is een nieuw jaar dus je vrije dagen zijn helaas komen te vervallen" lijkt mij daaraan niet te voldoen.

Je hebt als het goed is in 2022 5/12 van je jaarlijkse verlof en in 2023 1/12 van je jaarlijkse verlof op gebouwd, samen is dat dus de helft van je jaarlijkse verlof. Minus de 2 dagen die opgenomen hebt.
Kijk eens goed in de wat daarover is opgenomen over je verlof dagen vanuit het voorgaande jaar.

Verder zou ik op die mededeling reageren met de vraag wat precies wordt bedoeld "Ja het is een nieuw jaar dus je vrije dagen zijn helaas komen te vervallen" en verder niets

Verder zou ik contact opnemen met je HR afdeling of je manager met de vraag wat je verlof saldo is nu en per 1 februari, als je dan uit dienst gaat. Als dit niet klopt, vragen om een toelichting op het saldo en waarom het zo is (met verwijzingen naar arbeidsvoorwaarden, contract of de wet)

Hebben mogelijk het verlof restant uitbetaald over 2022?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een personeelslid die weg gaat en vervangen moet worden is wel degelijk zwaarwegende motivatie. De link die je geeft gaat over wanneer je daarna nog terug komt wat natuurlijk aanzienlijk minder impact heeft op de bedrijfsvoering. De opzegtermijn is niet voor niets opgenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 14-01-2023 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Deveon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Een personeelslid die weg gaat en vervangen moet worden is wel degelijk zwaarwegende motivatie. De link die je geeft gaat over wanneer je daarna nog terug komt wat natuurlijk aanzienlijk minder impact heeft op de bedrijfsvoering.
Waarom is dat een zwaarwegende reden? Valt de hele toko in elkaar als de TS het pand verlaat? Gaat het meteen over naar faillissement? Dat zijn zwaarwegende redenen, niet dat het een beetje onhandig is als de TS eerder stopt.

Dat moet de werkgever dan ook echt aantonen.

En of een werknemer al dan niet terugkeert na dat verlof maakt voor de vraag (en het recht) echt niet uit.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Een personeelslid die weg gaat en vervangen moet worden is wel degelijk zwaarwegende motivatie. De link die je geeft gaat over wanneer je daarna nog terug komt wat natuurlijk aanzienlijk minder impact heeft op de bedrijfsvoering. De opzegtermijn is niet voor niets opgenomen.
Nee, dat is op zich geen zwaarwegend belang. Verloop is echt de normaalste zaak van de wereld. En als je personeel na 6 maanden alweer weg wil, dan was het om te beginnen al niet zo onmisbaar. Dan had je als werkgever wel beter je best gedaan waarschijnlijk.

Hier in NL hebben we redelijk forse opzegtermijnen overigens. In andere landen doen ze er minder spastisch over. Daar varieert het bijvoorbeeld tussen de 2 seconden en 2 weken. Wij hebben ook mensen in Zuid Afrika. Kan zomaar zijn dat er 1 vertrokken is als je terugkomt van vakantie. Die zijn zo goed als instant weg als ze iets beters aangeboden krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 07:28
Ze kunnen het verlof weigeren wanneer dat in het belang van het bedrijf is, omdat je nog van alles over moet dragen. Dat ze nog omzet uit je willen halen is al niet een bedrijfsbelang dat het weigeren van verlof rechtvaardigt.
Niet opgenomen dagen moeten ze uit betalen *en* je behoudt het recht die dagen als onbetaald verlof op te nemen bij je nieuwe werkgever.
Het ‘nieuw jaar dus vervallen’ argument heeft geen enkele wettelijke basis en is een vooral een recept voor discussie achteraf.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:17
[...]

Maar wat is de daadwerkelijke impact van een werknemer die slechts 6mnd werkzaam is geweest? Als deze impact verwaarloosbaar is, dan is er geen reden om de vakantie te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Nee, dat is op zich geen zwaarwegend belang. Verloop is echt de normaalste zaak van de wereld. En als je personeel na 6 maanden alweer weg wil, dan was het om te beginnen al niet zo onmisbaar. Dan had je als werkgever wel beter je best gedaan waarschijnlijk.
Ik ben 20 jaar, dus ik heb zeker geen leidinggevende functie. Collega's vonden het wel vervelend om te horen, omdat ik hun ogen mijn werk goed uitvoer. Maar onmisbaar wil ik mezelf niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
jeanj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:26:
@Werled
Als men binnen 2 weken (schriftelijk) reageert met een goede reden (zoals hierboven aangeeft) kan het bedrijf je aanvraag weigeren. "Ja het is een nieuw jaar dus je vrije dagen zijn helaas komen te vervallen" lijkt mij daaraan niet te voldoen.

Je hebt als het goed is in 2022 5/12 van je jaarlijkse verlof en in 2023 1/12 van je jaarlijkse verlof op gebouwd, samen is dat dus de helft van je jaarlijkse verlof. Minus de 2 dagen die opgenomen hebt.
Kijk eens goed in de wat daarover is opgenomen over je verlof dagen vanuit het voorgaande jaar.

Verder zou ik op die mededeling reageren met de vraag wat precies wordt bedoeld "Ja het is een nieuw jaar dus je vrije dagen zijn helaas komen te vervallen" en verder niets

Verder zou ik contact opnemen met je HR afdeling of je manager met de vraag wat je verlof saldo is nu en per 1 februari, als je dan uit dienst gaat. Als dit niet klopt, vragen om een toelichting op het saldo en waarom het zo is (met verwijzingen naar arbeidsvoorwaarden, contract of de wet)

Hebben mogelijk het verlof restant uitbetaald over 2022?
Hier zat ik in eerste instantie ook aan te denken, echter hebben wij geen HR afdeling. Wij zijn met 7 man op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
Deveon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:51:
In principe is de opzegtermijn er niet voor niets. Deze is om het werk fatsoenlijk over te dragen en is niet meer dan redelijk dat je deze periode geen verlof opneemt. De meeste werkgevers weten echter dat er weinig productiviteit overblijft in het opzegtermijn en vinden het prima om vrije dagen op te nemen in plaats van uit te betalen. Alle vakantiedagen dienen wettelijk gezien namelijk wel uitbetaald te worden.

Dus verlof kunnen ze weigeren, uitbetalen niet.
Ja, enige positieve emotie die ik nog had is verdwenen in de laatste weken. Maar ook uitbetalen is dus geen optie volgens mijn leidinggevende. Hij beweert dat wij elke kalenderjaar een vakantie verlof opbouwen, en wanneer wij het nieuwe kalenderjaar in gaan, komen deze allemaal te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Personeelstekort is al een valide reden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
Hackus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:00:
Maar dat moeten ze alsnog uitbetaald worden en dit weigeren ze ook, het is nu meer een kwestie dat ik mijn vrije dagen niet zomaar wil laten verdwijnen, en daar inderdaad dan geld of tijd voor terug wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Werled schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Hij beweert dat wij elke kalenderjaar een vakantie verlof opbouwen, en wanneer wij het nieuwe kalenderjaar in gaan, komen deze allemaal te vervallen.
Als dat niet in je contract staat is dat sowieso gelul. En ik vraag me zelfs af of je zo'n wettelijke regeling (vakantiedagen mag je een half jaar meenemen) überhaupt met een contract zou mogen overrulen.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 14-01-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Werled schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Ja, enige positieve emotie die ik nog had is verdwenen in de laatste weken. Maar ook uitbetalen is dus geen optie volgens mijn leidinggevende. Hij beweert dat wij elke kalenderjaar een vakantie verlof opbouwen, en wanneer wij het nieuwe kalenderjaar in gaan, komen deze allemaal te vervallen.
Onzin, zoals gezegd. Ik zou hem de link naar de site van de overheid eens sturen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Oké, dus in december mocht je je vrije dagen niet opnemen vanwege onderbemanning, en als je dat dan in januari wil doen zijn je dagen ineens verdwenen? 7(8)7 Ga die clown eens uitleggen dat er een wet bestaat waar hij zich aan moet houden.
Hackus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:00:
Dan moet hij die reden wel aanhalen. Zolang hij dat niet doet en enkel komt met "je vakantiedagen zijn vervallen" zijn alle valide redenen die we hier gaan opnoemen hypothetisch en irrelevant.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 11:26
Pfff om dit soort gezeur om vakantiedagen zou ik al kappen bij die werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bwerg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:07:
Oké, dus in december mocht je je vrije dagen niet opnemen vanwege onderbemanning, en als je dat dan in januari wil doen zijn je dagen ineens verdwenen? 7(8)7 Ga die clown eens uitleggen dat er een wet bestaat waar hij zich aan moet houden.

[...]

Dan moet hij die reden wel aanhalen. Zolang hij dat niet doet en enkel komt met "je vakantiedagen zijn vervallen" zijn alle valide redenen die we hier gaan opnoemen hypothetisch en irrelevant.
Dat schreef ik eerder al.

Personeel weet het ook als er personeelstekort is, en kan algemene reden/regel zijn dat vrije dagen worden afgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Dat schreef ik eerder al.

Personeel weet het ook als er personeelstekort is, en kan algemene reden/regel zijn dat vrije dagen worden afgewezen.
Chronisch personeelstekort is geen geldige reden voor het weigeren van vakantie.

Maar eerst moet het misverstand dat TS zijn vakantiedagen kwijt zou zijn bij de werkgever van tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Chronisch personeelstekort is geen geldige reden voor het weigeren van vakantie.

Maar eerst moet het misverstand dat TS zijn vakantiedagen kwijt zou zijn bij de werkgever van tafel.
Wie heeft het over Chronisch ?
8)7
Net als reden dat er op dat moment al meer college’s vrij hebben is dat net zo een tekort aan personeel !

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 14-01-2023 19:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:02

-CJ

Not remastered

bones schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:08:
Pfff om dit soort gezeur om vakantiedagen zou ik al kappen bij die werkgever.
Heb ik ff goed nieuws voor je.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
In zo'n geval zeg je tegen de werkgever: Prima betaal de dagen waar ik wettelijk recht op heb maar uit dan kom ik hier de laatste week wel zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01
met zo'n reactie zou ik me per direct ziek melden en melden bij de bedrijfsarts met het argument 'verschil van inzicht, mentaal niet meer in staat te werken bij deze werkgever'. Tegen de tijd dat dat rond is en uitgekauwd is zit je dienstverband er ook gewoon op.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:01
Werled schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:58:
Geachte Tweakers,

Ik ben op dit moment werkzaam bij een IT bedrijf en werk hier 4 dagen (32 uur per week). Maar ik vertrek na deze maand naar een ander bedrijf, omdat ik al een wat langere tijd niet blij was met de gang van zaken.

Nu heb ik een aanvraag gedaan om 5 dagen vrij te nemen, aan het einde van deze maand, zodat ik 1 week rust kan hebben voordat ik begin bij een ander bedrijf. Nu werk ik hier dus vanaf Augustus 2022 en ga ik officieel 1-2-2023 uit dienst.

Nu heb ik 2 dagen opgenomen in December (Ik wilde meer maar dat kon niet door onder bemanning), ik vond dat oké want zo moeilijk ben ik niet. Nu is mijn aanvraag dus geweigerd met de volgende reden; "Ja het is een nieuw jaar dus je vrije dagen zijn helaas komen te vervallen". Maar mogen deze zomaar te komen vervallen.

Dit staat er in me contract: heeft recht op 20 vakantiedagen (op basis 32 uur) per kalenderjaar met behoud van salaris. En dit had ik zelf gevonden: rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen#:~:text=Wettelijke%20vakantiedagen%20die%20u%20niet,een%20ruimere%20vervaltermijn%20zijn%20overeengekomen.

Groetjes,
Je hebt recht op 20 vakantiedagen per kalenderjaar. Je geeft aan dat je vanaf Augustus daar werkt, aangenomen dat dat per 1 augustus is heb je dus over 2022 recht op 5/12e van 20 verlofdagen:
Dat zijn 8,3 verlofdagen.
Over 2023 heb je recht op 1/12 verlofdagen van 20 dagen: dat is 1,6 dagen.
Totaal dus 10 verlofdagen.
Je geeft aan dat je in december verlof wilde opnemen maar dat toen maar deels kon: 2 dagen.
Blijven er 8 dagen over.
De vraag is nu: heb je nog andere dagen verlof opgenomen? Zo nee, dat heb je alle recht dat verlof nu nog op te nemen, maar kán de werkgever het weigeren op eerder in dit topic genoemde gronden. In dat laatste geval zal hij de resterende dagen moeten uitbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:16
@Werled
Volgens mij is hierboven alle relevante zaken al genoemd. Je hebt 6 maanden gewerkt, dus recht op 10 wettelijke vakantiedagen. Dagen uit 2022 mag je t/m juni 2023 meenemen/gebruiken.
Dus alles wat je leidinggevende heeft gezegd is pure onzin, verstandig dat je weggaat bij die toko.

Verder een advies; sluit je aan bij een vakbond. Kost je vaak maar iets van 10 euro p/m. Hiervoor krijg je bij de meeste vakbonden gratis een rechtsbijstand erbij. In de toekomst sta je dan veel sterker.
Heb je nu niks meer aan, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

ps; op dit moment heerst er een griepepidemie in Nederland en veel mensen zijn ziek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Werled
Dank aan allen voor jullie adviezen. Ik ga er werk van maken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:06
Ik zou me per maandag ziek melden in dit geval. Als de baas gaat lopen kutten kan hij dat terug verwachten.

Ik denk dat je heel snel moet kiezen wat je belangrijk vindt. Een (zo te horen mogelijk lang) traject in om je gelijk proberen te halen via de letter van de wet, of ze in hun eigen sop laten gaarkoken en gewoon de dagen pakken op je eigen manier. Dan maar met “hoofdpijn op de bank” uitrusten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 11:26
-CJ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Heb ik ff goed nieuws voor je.
Vertel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Onrechtmatig langdurig ziek melden na ontslag zou ik zeker afraden. Nog beter neem je dan je dan gewoon je verlies van die paar vakantiedagen in plaats van al dat gezeur met arbo artsen en je werkgever aan te gaan. Straks raak je nog echt arbeidsongeschikt. Over twee weken bij de nieuwe werkgever beginnen en deze snel vergeten.

Uitbetalen van vakantiedagen kan je gemakkelijk aanvechten, dat je geen verlof krijgt is tijdsgebonden en daarom lastiger. Daarnaast staat de werkgever daarin veel sterker in zijn schoenen. Vervanging vinden kost gewoon veel tijd en op basis van wat ik hier lees is dit geen grote organisatie (lees: onprofessioneel) met inwerk of sollicitatie processen.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 14-01-2023 20:49 . Reden: Verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Onrechtmatig langdurig ziek melden na ontslag zou ik zeker afraden. Nog beter neem je dan je dan gewoon je verlies van die paar vakantiedagen in plaats van al dat gezeur met arbo artsen en je werkgever aan te gaan. Straks raak je nog echt arbeidsongeschikt. Over twee weken bij de nieuwe werkgever beginnen en deze snel vergeten.

Uitbetalen van vakantiedagen kan je gemakkelijk aanvechten, dat je geen verlof krijgt is tijdsgebonden en daarom lastiger. Daarnaast staat de werkgever daarin veel sterker in zijn schoenen. Vervanging vinden kost gewoon veel tijd en op basis van wat ik hier lees is dit geen grote organisatie (lees: onprofessioneel) met inwerk of sollicitatie processen.
Ik heb het niet over ziekmelden. :)

9 van de 10 werkgevers denken na die opmerking even verder na en geven dan alsnog die week verlof omdat niemand op een ongemotiveerde werknemer zit de wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 21:16
Je kan, omdat het een "verstoorde werksituatie" is, je ook ziek melden en de zaak voorleggen aan het GAK/CAK/UWV.
Dan heeft de werkgever gewoon alle opgebouwde vrije dagen, uit te betalen (hier zit wel een klein angeltje aan, je verliest een deel geld/vergoeding naar belastingen).

@unifi i know, wel aangevuld ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GameNympho op 15-01-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zet even op glasdoor je ervaring, het helpt anderen in de toekomst bij deze werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Wat @lolgast zegt: per direct ziekmelden. Laat t je leidinggevende maar lekker uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
GameNympho schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:46:
Je kan, omdat het een "verstoorde werksituatie" is, je ook ziek melden en de zaak voorleggen aan het GAK.
Dan heeft de werkgever gewoon alle opgebouwde vrije dagen, uit te betalen (hier zit wel een klein angeltje aan, je verliest een deel geld/vergoeding naar belastingen).
offtopic:
Psst, t GAK bestaat al 20 jaar niet meer ;) Wikipedia: Gemeenschappelijk Administratiekantoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:02

Qwerty-273

Meukposter

Deveon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:51:
In principe is de opzegtermijn er niet voor niets. Deze is om het werk fatsoenlijk over te dragen en is niet meer dan redelijk dat je deze periode geen verlof opneemt.
Het overdragen van werkzaamheden is een ding, maar in deze situatie werkt hij er nu slechts 6 maanden. Ik kan mij niet voorstellen dat je in 6 maanden (of eigenlijk minder aangezien je de eerste periode gewoon nog aan het leren bent / in wordt gewerkt) dat je dan al veel dingen hebt op je bord waar niemand anders iets van af weet en dat je daar veel tijd mee kwijt bent om dat over te dragen.

-- @ de TS
Ziekmelden is nou niet het middel wat ik zou kiezen in deze situatie. Gewoon even de dagen doorkomen. De werkgever vriendelijk wijzen dat de dagen niet vervallen, en ze opeisen om of op te nemen, of uit te laten betalen. En lekker uitkijken naar je nieuwe baan.
Of je er echt werk van wilt maken op het moment dat de werkgever stug vasthoud aan "vervallen", dat is iets wat je zelf moet afwegen. Daar komen ook kosten aan te zitten (die je uiteindelijk grotendeels kan verhalen) en kost je natuurlijk ook tijd.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:31
Deveon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:08:
Hoezo langdurig? Het is twee weken max. Als hij nu een heftig griepje krijgt is hij ook zo een week uit de running. Daar wordt echt geen arbo traject voor opgestart hoor.

Desalniettemin zou ik eerst aanraden obv de informatie uit dit topic nogmaals in gesprek te gaan met werkgever. Die dagen kunnen niet vervallen en dienen minimaal te worden uitbetaald. Al lijkt vrij me ook niet bedrijfskritisch, want als hij morgen onder de bus komt gebeurd er ook niks substantieels met het bedrijf en draait de wereld ook gewoon door.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik zie wel veel meningen maar niet wat een starter en 20 jarige nou goed kan helpen.

1: Nergens meer antwoord op geven en bij 'vragen' als enige zeggen: wil je dat op papier zetten dan kom ik er op terug
2: Je verlof officieel indienen en als er mondeling iets tegen je wordt gezegd, aangeven: wil je dat schriftelijk communiceren?
3: Verder niets onderhandelen of "praten" - alleen via 'papier'
4: Per omgaande overal kopieën van maken (en hiermee doel ik op je persoonlijke administratie van uren, afgesproken dingen op mail, etc. Niet je 'werk' ;) )

Werkgever denkt waarschijnlijk makkelijk om een starter een oor aan te naaien. Dat gebeurt eigenlijk best vaak. Grote kans dat ze nog vervelend gaan doen met de 'afrekening'.

Dan zou ik al kijken naar of je verzekerd bent en nu al de casus voorleggen. Je kunt namelijk beter alvast men op de hoogte brengen en eventueel advies krijgen. Mocht je nou einde van de maand een vage afrekening krijgen, kan er per omgaande een brief naar je werkgever.

Mocht je einde van de maand echt 'genaaid' worden met je uren/salaris en je komt er niet uit dan mag je mij altijd een PM sturen. Ik ken een hele goede advocaat die dit soort zaken 'voor de lol' (lees: even bedrijf op z'n plek zetten na uitbuiting van een starter) graag doet. En nee, dat doet 'ie niet voor het geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

Dido

heforshe

GameNympho schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:46:
Je kan, omdat het een "verstoorde werksituatie" is, je ook ziek melden en de zaak voorleggen aan het GAK/CAK.
offtopic:
Het GAK bestaat al een generatie niet meer, zoals @unifi terecht aangeeft.
Het CAK bestaat nog wel, maar gaat de TS echt niet kunnen helpen in deze situatie. Het CAK is pas geinteresseerd als de TS medische hulp nodig heeft (WMO/WLZ), als hij in het buitenland medische hulp nodig heeft, of als hij zijn ziektenkostenverzekering niet meer wil of kan betalen.

Ik zou eerder een juridisch loket proberen, of eventueel het UWV.

Maar ik zou ook, als ik de TS was, heel goed nadenken hoeveel moeite ik zou willen gaan steken in een mogelijk langdurig en/of frustrerend traject om dit (gevoelsmatig enorme!) onrecht recht te zetten.

Het gaat in het gunstigste geval om maximaal 8 vakantiedagen die je uitbetaald krijgt. Dat lijkt nu heel veel, en het voelt allemaal ontzettend oneerlijk aan, maar tegen dat je tien jaar verder bent, hopelijk doorgegrioeid bent in carriere/functie en bij een werkgever zit die wel normaal met zijn werknemers omgaat, lach je erom als je het verhaal bij een borrel aan je collega's verteld.

Over twee weken ben je weg bij deze werkgever. Schrijf er eventueel nog een formele boze brief over om je frustratie af te blazen, maar laat het verder gewoon gaan. Ja, het is oneerlijk, maar niet elke oneerlijkheid is het waard om het gevecht aan te gaan.

Ziekmelden zou ik niet doen, dat is een uitstekende actie als je daadwerkelijk fysiek of mentaal niet in staat bent om te werken. Dat kan prima het geval zijn bij een verstoorde arbeidsrelatie, maar ik denk niet dat een handvol (ten onrechte, ja) vervallen vakantiedagen gezien gaat worden als een terechte grond om te claimen dat je een burnout oploopt.

Als je je ziekmeldt en de werkgever is kleinzielig genoeg om na te willen trappen mag je aan de arbo-arts uitleggen wat er precies met je aan de hand is, en vooral, hoe het komt dat je over twee weken wel gewoon bij een nieuwe baan aan de slag kunt. Als daar dan uit komt dat je niet echt ziek was tijdens je ziekmelding heb je straks een oud-werkgever die achter je aankomt vanwege twee weken werkweigering. En dat gaat om meer dan die paar vakantiedagen die je kwijt bent.

Samengevat advies: let it go. Ja, het is (en voelt!) heel oneerlijk, maar dit is niet de heuvel waarop je wilt sterven. Neem het aan van een ouwe lul: over tien jaar is dit een anekdote waar je om lacht en waarmee je voor jezelf kunt illustreren waarom een volgende werkgever beter is.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:34:
[...]

offtopic:
Het GAK bestaat al een generatie niet meer, zoals @unifi terecht aangeeft.
Het CAK bestaat nog wel, maar gaat de TS echt niet kunnen helpen in deze situatie. Het CAK is pas geinteresseerd als de TS medische hulp nodig heeft (WMO/WLZ), als hij in het buitenland medische hulp nodig heeft, of als hij zijn ziektenkostenverzekering niet meer wil of kan betalen.

Ik zou eerder een juridisch loket proberen, of eventueel het UWV.

Maar ik zou ook, als ik de TS was, heel goed nadenken hoeveel moeite ik zou willen gaan steken in een mogelijk langdurig en/of frustrerend traject om dit (gevoelsmatig enorme!) onrecht recht te zetten.

Het gaat in het gunstigste geval om maximaal 8 vakantiedagen die je uitbetaald krijgt. Dat lijkt nu heel veel, en het voelt allemaal ontzettend oneerlijk aan, maar tegen dat je tien jaar verder bent, hopelijk doorgegrioeid bent in carriere/functie en bij een werkgever zit die wel normaal met zijn werknemers omgaat, lach je erom als je het verhaal bij een borrel aan je collega's verteld.

Over twee weken ben je weg bij deze werkgever. Schrijf er eventueel nog een formele boze brief over om je frustratie af te blazen, maar laat het verder gewoon gaan. Ja, het is oneerlijk, maar niet elke oneerlijkheid is het waard om het gevecht aan te gaan.

Ziekmelden zou ik niet doen, dat is een uitstekende actie als je daadwerkelijk fysiek of mentaal niet in staat bent om te werken. Dat kan prima het geval zijn bij een verstoorde arbeidsrelatie, maar ik denk niet dat een handvol (ten onrechte, ja) vervallen vakantiedagen gezien gaat worden als een terechte grond om te claimen dat je een burnout oploopt.

Als je je ziekmeldt en de werkgever is kleinzielig genoeg om na te willen trappen mag je aan de arbo-arts uitleggen wat er precies met je aan de hand is, en vooral, hoe het komt dat je over twee weken wel gewoon bij een nieuwe baan aan de slag kunt. Als daar dan uit komt dat je niet echt ziek was tijdens je ziekmelding heb je straks een oud-werkgever die achter je aankomt vanwege twee weken werkweigering. En dat gaat om meer dan die paar vakantiedagen die je kwijt bent.

Samengevat advies: let it go. Ja, het is (en voelt!) heel oneerlijk, maar dit is niet de heuvel waarop je wilt sterven. Neem het aan van een ouwe lul: over tien jaar is dit een anekdote waar je om lacht en waarmee je voor jezelf kunt illustreren waarom een volgende werkgever beter is.
In het geval van een verstoorde relatie over 80% vakantierecht wat volgens werkgever vervallen is... en dan ook nog het vooruitzicht dat je over een paar weken toch weg bent... heb ik wel zo'n vermoeden wat het advies van die arbo-arts gaat zijn. Een "traject" is dan de moeite totaal niet waard. Een arbo-arts weet het snel genoeg als hij ingezet wordt in een conflict. Daar valt voor hem geen eer te behalen. TS heeft in 6 maanden 2 dagen vakantie gehad, heeft net te horen gekregen dat hij minimaal 6 van de resterende 8 dagen volgens werkgever nu gewoon kwijt is en zit er nu even doorheen. Wat zou de arts voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 07:28
unifi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:43:
Wat @lolgast zegt: per direct ziekmelden. Laat t je leidinggevende maar lekker uitzoeken.
Je bent ziek wanneer je ‘door ziekte of gebrek niet in staat bent je werk te doen’. Nu kan het natuurlijk zijn dat TS helemaal overstuur raakt van deze situatie, maar als dat gebeurt, geeft hij niet een heel fijn signaal af naar toekomstige werkgevers.
TS zou er in mijn ogen goed aan doen het werk professioneel af te ronden en de discussie aan een rechtsbijstandverzekeraar of advocaat overlaten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StevenK schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Je bent ziek wanneer je ‘door ziekte of gebrek niet in staat bent je werk te doen’. Nu kan het natuurlijk zijn dat TS helemaal overstuur raakt van deze situatie, maar als dat gebeurt, geeft hij niet een heel fijn signaal af naar toekomstige werkgevers.
TS zou er in mijn ogen goed aan doen het werk professioneel af te ronden en de discussie aan een rechtsbijstandverzekeraar of advocaat overlaten.
Hij geeft geen signaal af naar toekomstige werkgevers? Sterker nog, vanwege privacywetgeving mag huidige werkgever het helemaal niet inhoudelijk over TS als werknemer hebben met "derden" en dat is inclusief alle toekomstige werkgevers van TS.

Als TS zich hierdoor dermate opgefokt voelt dat hij zijn werk niet kan doen, dan kan hij zich gewoon ziekmelden. En als dat inderdaad zo is, dan zou ik hem zeker aanraden om niet knarsetandend op kantoor te gaan zitten. Zijn toekomst ligt nu even bij de volgende werkgever. TS doet er beter aan om daar fit te beginnen.

Maar als het TS verder allemaal niet zoveel doet, dan doet hij er hoe dan ook beter aan om gewoon de rit uit te zitten. Dat dan weer wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-01-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Gewoon weer aan het werk gaan aangezien er geen medische reden is om dat niet te doen?

Nee, een reintegratietraject ga je niet in, dan moet er eerst een echte medische reden zijn om je ueberhaupt ziek te melden.

En je kunt het wel heel zwaar aandikken met "80% vakantierecht", maar het gaat om een handjevol vakantiedagen. Als dat handjevol vakantiedagen daadwerkelijk leidt tot medisch niet in staat zijn om te werken, dan speelt er echt wel meer mee op het vlak van mentale stabiliteit, ben ik bang.

Ik heb ooit twee maanden gratis gewerkt, als in, mijn werkgever weigerde te betalen. Ik heb toen (onder politiebegeleiding, nota bene) mijn werk van het systeem afgehaald en meegenomen en ben vertrokken. Ja, ik had naar de rechter kunnen stappen om te proberen van een waarschijnlijk kale kip te plukken.
Ik ben nu, bijna 25 jaar later, nog steeds heel blij dat ik de eer aan mezelf gehouden heb en het incident als leermoment een plek gegeven heb.

Ik ben echt niet vies van het aangaan van een potentieel arbeidsconflict als me dat de moeite daadwerkelijk waard lijkt, maar in sommige gevallen is het beter voor je gemoedsrust om te accepteren dat je genaaid bent, en je verlies te nemen. De afweging is uiteraard aan de TS, maar het is zeker geen goed advies om altijd uit principe het onderste uit de kan te willen halen. Als het je hobby is om de degens te kruisen met de veelal incompetente juristen van werkgevers, moet je het vooral niet laten (ik kan je vertellen dat dat echt wel leuk kan zijn!) Voor veel mensen is het echter geen hobby, maar een rijke bron van overmatige stress.
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:01:
Hij geeft geen signaal af naar toekomstige werkgevers? Sterker nog, vanwege privacywetgeving mag huidige werkgever het helemaal niet inhoudelijk over TS als werknemer hebben met "derden" en dat is inclusief alle toekomstige werkgevers van TS.
Klopt, toekomstige werkgevers hebben hier inderdaad niets (direct) mee te maken.
Als TS zich hierdoor dermate opgefokt voelt dat hij zijn werk niet kan doen, dan kan hij zich gewoon ziekmelden. En als dat inderdaad zo is, dan zou ik hem zeker aanraden om niet knarsetandend op kantoor te gaan zitten. Zijn toekomst ligt nu even bij de volgende werkgever. TS doet er beter aan om daar fit te beginnen.
Ik zou in dat geval wel bij mezelf te rade gaan. Als ruzie over een handjevol vakantiedagen genoeg reden is om 2 weken niet te kunnen werken rijzen er bij mij vragen over weerbaarheid en relativeringsvermogen...
Maar als het TS verder allemaal niet zoveel doet, dan doet hij er hoe dan ook beter aan om gewoon de rit uit te zitten. Dat dan weer wel.
Exact. En laten we wel wezen, ik zie geen enkele aanwijzing dat de TS werkelijk dusdanig in de stress zit dat hij zich daadwerkelijk ziek zou moeten melden - het ziekmelden is typisch zo'n one-size-fits-none afvies dat in elk topic over een mogelijk arbeidsconflict erin gegooid wordt omdat iedereen wel eens een verhaal gehoord heeft van een kennis van de oom van de buurman waarin dat door een expert geadviseerd werd.

[ Voor 30% gewijzigd door Dido op 15-01-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Ik zou in ieder geval achter de vakantiedagen die hij dan niet uit wilt betalen aangaan.. Gewoon weggaan en je oude baas z'n centen in z'n zak laten houden zou bij mij niet goed zitten, zeker niet als ik in het begin van mijn loopbaan zat.

Vind het echt super slecht advies van een aantal hier om je oude baas weg te laten komen met geld wat van jou is door je neus boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:21
@Dido Opkomen voor je (basis)recht is geen onderste uit de kan proberen te halen. Het lijkt met juist erg slecht voor je gemoedstoestand om het er maar bij te laten zitten. Mijn advies is ook niet om ziek te melden, maar wel om (juridisch) de strijd aan te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door coinman63 op 15-01-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Gewoon weer aan het werk gaan aangezien er geen medische reden is om dat niet te doen?

Nee, een reintegratietraject ga je niet in, dan moet er eerst een echte medische reden zijn om je ueberhaupt ziek te melden.

En je kunt het wel heel zwaar aandikken met "80% vakantierecht", maar het gaat om een handjevol vakantiedagen. Als dat handjevol vakantiedagen daadwerkelijk leidt tot medisch niet in staat zijn om te werken, dan speelt er echt wel meer mee op het vlak van mentale stabiliteit, ben ik bang.

Ik heb ooit twee maanden gratis gewerkt, als in, mijn werkgever weigerde te betalen. Ik heb toen (onder politiebegeleiding, nota bene) mijn werk van het systeem afgehaald en meegenomen en ben vertrokken. Ja, ik had naar de rechter kunnen stappen om te proberen van een waarschijnlijk kale kip te plukken.
Ik ben nu, bijna 25 jaar later, nog steeds heel blij dat ik de eer aan mezelf gehouden heb en het incident als leermoment een plek gegeven heb.

Ik ben echt niet vies van het aangaan van een potentieel arbeidsconflict als me dat de moeite daadwerkelijk waard lijkt, maar in sommige gevallen is het beter voor je gemoedsrust om te accepteren dat je genaaid bent, en je verlies te nemen. De afweging is uiteraard aan de TS, maar het is zeker geen goed advies om altijd uit principe het onderste uit de kan te willen halen. Als het je hobby is om de degens te kruisen met de veelal incompetente juristen van werkgevers, moet je het vooral niet laten (ik kan je vertellen dat dat echt wel leuk kan zijn!) Voor veel mensen is het echter geen hobby, maar een rijke bron van overmatige stress.
Daar geloof ik niet in. Iemand die er vanwege een dergelijke situatie even helemaal doorheen zit, die wordt niet gewoon weer aan het werk gestuurd hoor. Ik heb zelf ook weleens met arbo-artsen te maken gehad (vooral voor geschiktheidskeuringen) en ook weleens ondersteunende diensten geleverd aan een arbo-arts die verbonden was aan mijn werkgever (grote zorginstelling destijds). Het grootste deel van zijn "klanten" kwam met psychische klachten en daar zaten er ook bij die dus inderdaad een conflict hadden met de werkgever (of met collega's of een bepaalde leidinggevende). Dat ging toch heel anders.

Een arbodienst bewaakt ook de zorgplicht van een werkgever. Die zullen zeker met een advies komen, als daar iets mis dreigt te gaan. Dat is ook in het belang van de werkgever, want als puntje bij paaltje komt wil je als werkgever daar niet in verzaken. Want dat kan dus grote gevolgen hebben. Misschien niet direct in het individuele geval van TS (die gaat immers toch al weg), maar dat valt in principe gewoon onder de standaard dienstverlening van een arbodienst.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-01-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Plofkotje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:09:
Ik zou in ieder geval achter de vakantiedagen die hij dan niet uit wilt betalen aangaan.. Gewoon weggaan en je oude baas z'n centen in z'n zak laten houden zou bij mij niet goed zitten, zeker niet als ik in het begin van mijn loopbaan zat.
Vandaar dat ik aangaf dat TS een formele brief zou kunnen (laten) sturen.
De TS zou ook kunnen kijken of hij iemand kent die bereid is namens hem met de WG te gaan praten om die dagen uit te laten betalen (dat hoeft echt geen advocaat te zijn. Iemand met genoeg kennis van basaal arbeidsrecht die een getekende volmacht van de TS heeft en verzoekt om een onderhoud met (een jurist van) de werkgever kan binnen een uur heel veel gedaan krijgen. Been there, done that, got the T-shirt. Ging om afbreken van een jaarcontract door de werknemer, en uitbetalen van openstaande vakantiedagen.
Vind het echt super slecht advies van een aantal hier om je oude baas weg te laten komen met geld wat van jou is door je neus boren.
Het voelt heel erg oneerlijk aan, en het kan zeker geen kwaad om er nog "iets" aan te doen, maar het lijkt me alleszins gezond om rekening te houden met de mogelijkheid dat je inderdaad gewoon heel oneerlijk genaaid bent. Zal niet de laatste keer zijn dat dat gebeurd, helaas. Maar soms is het voor je gemoedsrust veel fijner om zo snel mogelijk te leren dat het leven niet altijd eerlijk is, en dat zeker niet alle werkgevers altijd netjes en eerlijk zijn.

Hell, dit gaat om een baantje van een half jaar, niet om iemand die na 20 jaar trouwe dienst uitgekleed wordt als ie weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

coinman63 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:10:
@Dido Opkomen voor je (basis)recht is geen onderste uit de kan proberen te halen. Het lijkt met juist erg slecht voor je gemoedstoestand om het er maar bij te laten zitten. Mijn advies is ook niet om ziek te melden, maar wel om (juridisch) de strijd aan te gaan.
Dat is precies wat ik ook aangeef :)
Ik waarschuw alleen dat "all-out" lawyering-up wellicht overkill is, omdat het, hoe lullig het ook klinkt, om peanuts gaat.
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
Daar geloof ik niet in. Iemand die er vanwege een dergelijke situatie even helemaal doorheen zit, die wordt niet gewoon weer aan het werk gestuurd hoor. Ik heb zelf ook weleens met arbo-artsen te maken gehad (vooral voor geschiktheidskeuringen) en ook weleens ondersteunende diensten geleverd aan een arbo-arts die verbonden was aan mijn werkgever (grote zorginstelling destijds). Het grootste deel van zijn "klanten" kwam met psychische klachten en daar zaten er ook bij die dus inderdaad een conflict hadden met de werkgever (of met collega's of een bepaalde leidinggevende). Dat ging toch heel anders.
Een conflict met een werkgever, leidingevende of collega's in een werksituatie waarvan je verwacht dat die voorlopig blijft voortbestaan is een heel ander iets dan teleurstelling over 6 vakantiedagen waar je achter komt op het moment dat je na 6 maanden uit dienst gaat (met nog twee weekjes te gaan).

Je vergelijkt nu iemand die wellicht fysiek helemaal in de stress schiet bij de gedachte dagelijks naar kantoor te moeten en daar die leidingevende te zien met iemand die over twee weken de deur achter zich dichttrekt en in de tussentijd boos is dat hij een geconfronteerd wordt met een regel in zijn contract die hij bij indiensttreding niet had gezien - een oneerlijke, en wellicht aanvechtbare regel, maar ik haal nergens uit het verhaal dat de regel nu opeens recent verzonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Juridisch heb je gelijk, maar pragmatisch is het niet. Het is een baantje van een half jaar, met nog twee weken te gaan en een leiddinggevende die (mijn inschatting) niet netjes is, niet weet waar hij het over heeft, of allebei.

Er is in twee weken weinig te winnen met juridisering. Door ziek te melden (al dan niet alleen de laatste week) pakt TS in elk geval de vrije dagen waar hij recht op heeft.

Soms moet je je recht pakken ipv alleen netjes vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_klijnsma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 20:59
TS geeft aan 4 dagen per week te werken,
Heb je dan niet 16 wettelijke vakantiedagen?
In meerdere berekeningen hierboven wordt over 20 dagen gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

En een stuk of vijf reageerders voor jou ook al.
Als er nijpend tekort is, en het wordt daardoor een binnen het bedrijf algemeen bekende reden of regel, dan light het erg aan de omstandigheden of dat terecht is of niet. Sommige functies zijn eenvoudig te vervangen met de inhuur van een tijdelijke uitzendkracht of ZZP' er. De zorg, de kinderopvang en de bouw drijven er op bijvoorbeeld. Het ligt ook aan de baanvereisten, ben je de enige ervaren werkvoorbereider of de enige senior developer dan ben je minder makkelijk vervangbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
d_klijnsma schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:46:
TS geeft aan 4 dagen per week te werken,
Heb je dan niet 16 wettelijke vakantiedagen?
In meerdere berekeningen hierboven wordt over 20 dagen gesproken
TS geeft aan dat ie contractueel 20 dagen heeft voor 32 dagen. Daarvan zijn er inderdaad 16 wettelijk en 4 bovenwettelijk. Verandert verder niks aan de situatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 15-01-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Werled schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:58:
Maar mogen deze zomaar te komen vervallen.
Nee, want als zo'n beding bestaat, dan is dat strijdig met art. 7:640a BW en van art.,7:640a BW mag niet worden afgeweken in je nadeel op grond van art. 7:645 BW. Zie ook r.o 8 in dit vonnis van de Rechtbank Overijssel uit 2018:
8. Het beding in de arbeidsovereenkomst dat niet-genoten vakantiedagen aan het einde van het jaar vervallen is in strijd met de wet en daarom nietig (art. 7:645 BW).
De kantonrechter maakt wel een fout, want het beding is vernietigbaar op grond van art. 7:645 BW. Een beding tegen de wet is nietig, maar art. 7:645 BW bepaalt dat een werkgever niet ten nadele van een werknemer mag afwijken van onder andere art. 7:640a BW, tenzij een afwijking bij een van de genoemde artikelen is toegelaten.

De bevoegdheid tot vernietiging (en dus niet nietigheid zoals de rechter schrijft) door een werknemer volgt uit art. 3:40 lid 2 BW. Je moet die vernietiging dus zelf inroepen, simpelweg door je werkgever (bij voorkeur schriftelijk) te laten weten dat het beding in je arbeidsovereenkomst dat de vakantiedagen doet vervallen in jouw nadeel afwijkt van art. 7:640a BW en je het beding daarom vernietigt op grond van art. 3:40 lid 2 BW in relatie tot art. 7:645 BW. Let wel op de timing van die verklaring gezien onderstaande.
Nu heb ik een aanvraag gedaan om 5 dagen vrij te nemen, aan het einde van deze maand, zodat ik 1 week rust kan hebben voordat ik begin bij een ander bedrijf. (...) Nu is mijn aanvraag dus geweigerd met de volgende reden; "Ja het is een nieuw jaar dus je vrije dagen zijn helaas komen te vervallen".
Als je werkgever op grond van de laatste zin in art. 7:638 lid 2 BW schriftelijk geen gewichtige redenen (dus niet een zwaarwegend bedrijfsbelang) aan heeft gevoerd, is je vakantie vastgesteld. Een uitzondering kan zijn dat een cao een verplichte vakantie regelt, maar daarvan is naar ik begrijp geen sprake.

Je kunt naar het zich laat aanzien dus gewoon de laatste vijf dagen thuisblijven, want je werkgever voldoet niet aan het criterium in de laatste zin van art. 7:638 lid 2 BW als het argument enkel was dat de vakantiedagen zijn vervallen. In theorie kan de werkgever later nog wel met gewichtige redenen aan komen zetten, dus wacht vooral de 14 dagen af nadat je het verlofverzoek schriftelijk had ingediend en vernietig een eventueel beding schriftelijk vlak voor je vakantie. Vernietiging heeft terugwerkende kracht, dus vanuit de overeenkomst gezien heeft het beding dan nooit bestaan.

Ongetwijfeld zal je werkgever er niet blij mee zijn, dus of je dit ook daadwerkelijk doet is uiteraard aan jou. Let ook op de mogelijkheid van een werkgever om na de periode van 14 dagen op grond van gewichtige redenen je verlof in te trekken. Voorbeelden van gewichtige redenen die je werkgever nog zou kunnen opvoeren staan in de nota naar aanleiding van het verslag bij de behandeling van art. 7:638 BW:
2.3 Vaststellen en opnemen van vakantiedagen

De leden van de fractie van de PvdA vroegen een nadere toelichting op het begrip «gewichtige redenen». De leden van de fracties van de VVD en D66 vroegen dit aan de hand van voorbeelden te verduidelijken.

Van «gewichtige redenen» is sprake wanneer het inwilligen van een verzoek om vakantie tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering leidt. De gevolgen van de verstoring van de bedrijfsvoering zullen steeds moeten worden afgewogen tegen de gevolgen die het niet inwilligen van het verzoek om vakantie voor de werknemer heeft. Men kan hierbij bijvoorbeeld denken aan de situatie waarbij, in een seizoenbedrijf, werknemers hun vakantie willen opnemen tijdens de seizoenspiek of de situatie waarbij, in een klein bedrijf, het bedrijf gesloten zou moeten worden omdat niet in vervanging kan worden voorzien. Wil er sprake zijn van gewichtige redenen dan zal, bij een afweging van belangen, het belang van de werkgever om het verzoek om vakantie af te wijzen zo zwaar moeten zijn dat het belang van de werknemer daarvoor redelijkerwijs moet wijken.
Kamerstukken II, 1998/99, 26079, nr. 5, p. 10 (NV II)

Hou er verder vooral ook rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket als je een laag inkomen hebt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Werled schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Maar dat moeten ze alsnog uitbetaald worden en dit weigeren ze ook, het is nu meer een kwestie dat ik mijn vrije dagen niet zomaar wil laten verdwijnen, en daar inderdaad dan geld of tijd voor terug wil hebben.
Effectief heb je nu als schriftelijke reactie gekregen dat je niet genoeg dagen hebt dan wel aan het einde van het dienstveband hebt. Dus je verlof is om die reden afgewezen.

Bereken het verlof wat je nog denkt te goed te hebben, en vraag waarom je baas vind dat het daarvan wijkt. Hij moet dat kunnen toelichten. Doe dit schiftelijk.

Vervallen kan volgens mij niet, zeker niet als je niet de kans hebt gehad vrij te nemen.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
unifi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:43:
Sorry hoor, maar je gaat je toch niet direct ziekmelden omdat je verschil van mening hebt met je leidinggevenden? Je hebt gewoon een contract met je werkgever, daar zitten rechten en plichten aan vast. Wanneer je opzegt werk je gewoon tot de laatste dag van je opzeg termijn. Wel zo zakelijk en professioneel toch? Je werkgever betaald toch ook elke maand netjes jou salaris?

Leidinggevende van TS heeft nu zijn verlof dagen afgewezen omdat deze zouden zijn vervallen, dat zou kunnen. Bij ons is het zo dat je aan het begin van het jaar alle verlofdagen krijgt toegewezen echter wanneer je voor 31-12 uit dienst zou gaan wordt dit naar rato terug gerekend naar je laatste gewerkte dag. Dus wanneer ik per 31-01 uit dienst zou gaan heb ik feitelijk maar 2.08 verlofdagen die ik kan opnemen over de maand januari.

De reden waarom TS geen verlof mag opnemen doet er eigenlijk niet toe, het verzoek is afgewezen, simpel. Mocht je achteraf toch nog x verlofdagen hebben dan zullen deze gewoon netjes worden uitbetaald, hier kan een WG simpelweg niet onderuit. Ik snap dat TS 1 weekje vrij wilt tussen 2 banen in, echter had TS ook gewoon een weekje onbetaald verlof kunnen opnemen en de start datum bij nieuwe WG op 06-02 kunnen laten ingaan.

Persoonlijk heb ik eens meegemaakt dat mijn leidinggevende veranderde een een grote klootzak toen ik mijn contract netjes en formeel had opgezegd. Hier heb ik toen ook netjes nog mijn tijd vol gemaakt en mezelf niet laten kennen. Konden mijn collega's toen der tijd zeer waarderen en hun schrokken er ook erg van hoe manager in kwestie opeens was veranderd in een klootzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Werled schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Dat zou ik dus echt niet pikken en er een principekwestie van maken. Je gaat er toch al weg dus ik zou het lekker tot aan de rechter doorzetten als ik jou was.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

targaryanwolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Sorry hoor, maar je gaat je toch niet direct ziekmelden omdat je verschil van mening hebt met je leidinggevenden? Je hebt gewoon een contract met je werkgever, daar zitten rechten en plichten aan vast. Wanneer je opzegt werk je gewoon tot de laatste dag van je opzeg termijn. Wel zo zakelijk en professioneel toch? Je werkgever betaald toch ook elke maand netjes jou salaris?

Leidinggevende van TS heeft nu zijn verlof dagen afgewezen omdat deze zouden zijn vervallen, dat zou kunnen. Bij ons is het zo dat je aan het begin van het jaar alle verlofdagen krijgt toegewezen echter wanneer je voor 31-12 uit dienst zou gaan wordt dit naar rato terug gerekend naar je laatste gewerkte dag. Dus wanneer ik per 31-01 uit dienst zou gaan heb ik feitelijk maar 2.08 verlofdagen die ik kan opnemen over de maand januari.

De reden waarom TS geen verlof mag opnemen doet er eigenlijk niet toe, het verzoek is afgewezen, simpel. Mocht je achteraf toch nog x verlofdagen hebben dan zullen deze gewoon netjes worden uitbetaald, hier kan een WG simpelweg niet onderuit. Ik snap dat TS 1 weekje vrij wilt tussen 2 banen in, echter had TS ook gewoon een weekje onbetaald verlof kunnen opnemen en de start datum bij nieuwe WG op 06-02 kunnen laten ingaan.

Persoonlijk heb ik eens meegemaakt dat mijn leidinggevende veranderde een een grote klootzak toen ik mijn contract netjes en formeel had opgezegd. Hier heb ik toen ook netjes nog mijn tijd vol gemaakt en mezelf niet laten kennen. Konden mijn collega's toen der tijd zeer waarderen en hun schrokken er ook erg van hoe manager in kwestie opeens was veranderd in een klootzak.
Dat doet er zeker wel toe. Want het moet een zwaarwegende reden zijn. En dat de verlofdagen vervallen zouden zijn lijkt mij ook sterk (als hij in december nog vrij wilde vragen, en dat toen niet kon.) T/m juli 2023 zou hij die dagen gewoon nog moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Nu online
Anoniem: 316512 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Dat doet er zeker wel toe. Want het moet een zwaarwegende reden zijn. En dat de verlofdagen vervallen zouden zijn lijkt mij ook sterk (als hij in december nog vrij wilde vragen, en dat toen niet kon.) T/m juli 2023 zou hij die dagen gewoon nog moeten krijgen.
Dat klopt, maar lijkt me niet gelijk een reden om je maar ziek te melden, Zou het dan met HRM opnemen, i.p.v. de leidinggevende. Kan mij namelijk ook niet voorstellen dat TS in de zomer niet een paar weken vrij is geweest. Het kan natuurlijk, maar lijkt mij sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
targaryanwolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Dat klopt, maar lijkt me niet gelijk een reden om je maar ziek te melden, Zou het dan met HRM opnemen, i.p.v. de leidinggevende. Kan mij namelijk ook niet voorstellen dat TS in de zomer niet een paar weken vrij is geweest. Het kan natuurlijk, maar lijkt mij sterk.
Aangezien hij pas in augustus is begonnen lijkt het mij heel aannemelijk dat hij geen vakantie heeft genomen in de zomer, althans niet bij deze werkgever.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:26
targaryanwolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:26:
[...]

TS is gestart in augustus, dus kan ook zo zijn dat hij na de vakantie in dienst is gekomen.
Tevens geeft TS aan dat er geen HR afdeling is, omdat ze maar met 7 man zijn. Ik ga er dan vanuit dat zijn leidinggevende ook direct de baas is.

Het gaat hier ook nog eens om de manier van afwijzen: kan niet want je uren zijn vervallen per 01-01. Opnemen lukt niet, maar uitbetalen dus ook niet, zoals hij zelf ook al heeft aangegeven.
In dit geval is er dus een duidelijk conflict op de werkvloer.

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Nu online
Xerox schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:40:
[...]

TS is gestart in augustus, dus kan ook zo zijn dat hij na de vakantie in dienst is gekomen.
Tevens geeft TS aan dat er geen HR afdeling is, omdat ze maar met 7 man zijn. Ik ga er dan vanuit dat zijn leidinggevende ook direct de baas is.
Ah, dat had ik even gemist. Maar de manier waarop is inderdaad best lomp ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
targaryanwolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Behalve dat WG in dit geval aangeeft dat salaris niet volledig te betalen: de vakantiedagen die 'ineens' vervallen zijn. Dat soort lomp gedrag ga je echt niet winnen op moral highground.

En leuk, naar de rechter voor een paar honderd euro. Daar krijg je je vrije tijd niet mee terug en dat kan je makkelijker en effectiever oplossen.
targaryanwolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Ah, dat had ik even gemist. Maar de manier waarop is inderdaad best lomp ja.
Niet zo hoog van de toren blazen dus, voor je alles gelezen hebt ;)
Pagina: 1