• ishy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Met de digitale meter steeds meer in (Belgische) huizen zijn er ook velen die dit integreren in Home Assistant. Je kan dit (makkelijk) doen door een device te steken op de P poort om alles realtime uit te lezen. Bij ons staat deze echter 7 verdiepen lager (appartement) waardoor ik daar geen connectie heb.

Is er al iemand die via de API van Fluvius de interatie met HomeAssistant gebruikt? Ik heb al zitten googlen maar kon tot nu toe niets vinden.

Thanks!

• Jan dsp
  • Registratie: Mei 2026
  • Nu online
Ik liep eigenlijk tegen dezelfde frustratie aan 🙂

Zeker in appartementen waar directe toegang tot de P1/P-poort moeilijk of onmogelijk is, wordt de Fluvius API één van de weinige praktische opties.

Een nadeel tegenover een lokale P1-lezer is natuurlijk de vertraging / minder realtime detail, maar voor inzichten, historische analyses en voorspellingen blijft het nog steeds erg bruikbaar.

Daarom ben ik momenteel ook een kleine app/tool aan het bouwen op basis van de Fluvius API.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:11
Met een CT klem rond de aansluiting die in je zekeringkast binnenkomt kan je je verbruik gemakkelijk meten, die hangt toch wel in je appartement mag ik hopen.

June.energy heeft een dongle die werkt via IoT, dus geen wifi nodig en voeding uit P1 poort. Is wel een gesloten systeem met abonnement. Wellicht is zelfbouw mogelijk...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.