Mijn PC gaf al enige tijd af en toe een BSOD, maar dit was voor mij niet genoeg reden om actie te ondernemen, tot hij vorige week twee maal uit het niets weg viel, zonder BSOD.
Ik besloot dat het tijd was voor een nieuwe PSU.
Bij het vervangen van mijn PSU (een Corsair CX450M) heb ik de fout gemaakt de oude kabels te willen hergebruiken.
Ik heb de SATA voedingskabel naar de SSD en de casefans aangesloten op de nieuwe PSU.
Ook heb ik de oude 8 pins PCIe kabel gebruikt die op de videokaart aangesloten zit.
Voor het moederbord en de CPU heb ik de juiste, nieuwe kabels gebruikt.
Dit heeft ertoe geleid dat de SSD waar Windows op stond kapot is gegaan en niet meer herkent werd.
Hierop heb ik een M2 SSD gekocht en hier Windows op geïnstalleerd.
Ook uiteraard de juiste (nieuwe) kabels aangesloten.
Nu gaat de PC wel aan, maar al snel en op willekeurige momenten valt hij weer uit, of geeft hij een BSOD.
Enkele voorbeelden zijn:
APC index mismatch
System service exception
IRQL not less or equal
Ik heb inmiddels ook nieuw RAM erin gezet, omdat ik dacht dat daar het probleem in kon zitten.
Maar dit heeft niet tot het gewenste effect geleid.
Overzicht van het systeem:
Het is duidelijk dat er iets nog niet in orde is, maar ik kom er niet uit wat.
Ik hoop heel erg dat het niet de grafische kaart is, want dat zou natuurlijk een duur geintje zijn.
Hebben jullie ideeën wat ik verder kan proberen?
Ik besloot dat het tijd was voor een nieuwe PSU.
Bij het vervangen van mijn PSU (een Corsair CX450M) heb ik de fout gemaakt de oude kabels te willen hergebruiken.
Ik heb de SATA voedingskabel naar de SSD en de casefans aangesloten op de nieuwe PSU.
Ook heb ik de oude 8 pins PCIe kabel gebruikt die op de videokaart aangesloten zit.
Voor het moederbord en de CPU heb ik de juiste, nieuwe kabels gebruikt.
Dit heeft ertoe geleid dat de SSD waar Windows op stond kapot is gegaan en niet meer herkent werd.
Hierop heb ik een M2 SSD gekocht en hier Windows op geïnstalleerd.
Ook uiteraard de juiste (nieuwe) kabels aangesloten.
Nu gaat de PC wel aan, maar al snel en op willekeurige momenten valt hij weer uit, of geeft hij een BSOD.
Enkele voorbeelden zijn:
APC index mismatch
System service exception
IRQL not less or equal
Ik heb inmiddels ook nieuw RAM erin gezet, omdat ik dacht dat daar het probleem in kon zitten.
Maar dit heeft niet tot het gewenste effect geleid.
Overzicht van het systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 179,95 | € 179,95 |
1 | Moederborden | MSI B450M Mortar | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB | € 36,52 | € 36,52 |
1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P500A Digital (RGB) Wit | € 279,68 | € 279,68 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 49,- | € 49,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 53,90 | € 53,90 |
1 | Voedingen | Corsair CX450M | € 65,- | € 65,- |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 68,13 | € 68,13 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 89,- | € 89,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 931,08 |
Het is duidelijk dat er iets nog niet in orde is, maar ik kom er niet uit wat.
Ik hoop heel erg dat het niet de grafische kaart is, want dat zou natuurlijk een duur geintje zijn.
Hebben jullie ideeën wat ik verder kan proberen?