Toon posts:

Uitvallen en BSOD's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hhaans
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-01 02:19
Mijn PC gaf al enige tijd af en toe een BSOD, maar dit was voor mij niet genoeg reden om actie te ondernemen, tot hij vorige week twee maal uit het niets weg viel, zonder BSOD.
Ik besloot dat het tijd was voor een nieuwe PSU.

Bij het vervangen van mijn PSU (een Corsair CX450M) heb ik de fout gemaakt de oude kabels te willen hergebruiken.
Ik heb de SATA voedingskabel naar de SSD en de casefans aangesloten op de nieuwe PSU.
Ook heb ik de oude 8 pins PCIe kabel gebruikt die op de videokaart aangesloten zit.

Voor het moederbord en de CPU heb ik de juiste, nieuwe kabels gebruikt.

Dit heeft ertoe geleid dat de SSD waar Windows op stond kapot is gegaan en niet meer herkent werd.

Hierop heb ik een M2 SSD gekocht en hier Windows op geïnstalleerd.
Ook uiteraard de juiste (nieuwe) kabels aangesloten.

Nu gaat de PC wel aan, maar al snel en op willekeurige momenten valt hij weer uit, of geeft hij een BSOD.
Enkele voorbeelden zijn:
APC index mismatch
System service exception
IRQL not less or equal

Ik heb inmiddels ook nieuw RAM erin gezet, omdat ik dacht dat daar het probleem in kon zitten.
Maar dit heeft niet tot het gewenste effect geleid.

Overzicht van het systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 179,95€ 179,95
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,52€ 36,52
1BehuizingenPhanteks Eclipse P500A Digital (RGB) Wit€ 279,68€ 279,68
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 53,90€ 53,90
1VoedingenCorsair CX450M€ 65,-€ 65,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 68,13€ 68,13
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,08

Het is duidelijk dat er iets nog niet in orde is, maar ik kom er niet uit wat.
Ik hoop heel erg dat het niet de grafische kaart is, want dat zou natuurlijk een duur geintje zijn.

Hebben jullie ideeën wat ik verder kan proberen?

Alle reacties

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:36
voeding zo te zien, maar ik ben geen expert. 450W is aan de magere kant en als het een oudere CX is dan kan het nogal een budget model zijn. Ik zou de voeding vervangen.

edit: je hebt de kabels van de Corsair gebruikt met de andere voeding?

[Voor 18% gewijzigd door Kalis op 14-01-2023 16:14]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:42
Die focus is de nieuwe voeding?
Die zal sowieso een klap hebben gehad.
Dat word toch hardware uitwisselen om te kijken wat er nog wel en niet goed is.

Ik zou dus eerst een andere voeding met bijbehorende kabels proberen

Is dit het nieuwe geheugen?:

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Corsair en Ryzen is lang niet altijd een goede combo.
Omdat verschillende versies hebben met dezelfde sku code

Die foutmeldingen dus kunnen ook komen door kapot of niet compatible geheugen.
Zorg wat Hackus zegt dat ze in de goede slots zittten

[Voor 42% gewijzigd door freaky35 op 14-01-2023 16:46]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kalis schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:11:
voeding zo te zien, maar ik ben geen expert. 450W is aan de magere kant en als het een oudere CX is dan kan het nogal een budget model zijn. Ik zou de voeding vervangen.

edit: je hebt de kabels van de Corsair gebruikt met de andere voeding?
Hardware is ook veroudert,zegt weinig.

@hhaans Clockt je ram op 3200 met XMP actief en modules in bankje 2en4 vanaf CPU (A2-B2)

Gebruik gewoon de bijgeleverde kabels van Seasonic

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:08
Mogelijk heeft ook de videokaart een klap gehad want van 12v op een ground pin knapt die niet op.

Kapotte voeding verwacht ik niet want die is prima beveiligd tegen kortsluiting e.d.

Sws alleen de Seasonic kabels gebruiken en daarna testen met een andere videokaart.

Corsair RAM is idd ook een dingetje met Ryzen.

• hhaans
Hackus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Hardware is ook veroudert,zegt weinig.

@hhaans Clockt je ram op 3200 met XMP actief en modules in bankje 2en4 vanaf CPU (A2-B2)

Gebruik gewoon de bijgeleverde kabels van Seasonic
Yep, 3200 met xmp actief en in de genoemde slots.

Ik gebruikte dit merk/type RAM modules al eerder met deze processor, dat ging prima, dus ik heb dezelfde nu gekocht om te zien of de eerder gebruikte modules misschien kapot waren.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hhaans schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Ik gebruikte dit merk/type RAM modules al eerder met deze processor, dat ging prima, dus ik heb dezelfde nu gekocht om te zien of de eerder gebruikte modules misschien kapot waren.
Dus de org. kabel gebruiken - dit altijd bij psu swap - en de gpu vanaf twee kabels aansluiten.(niet met 1kabel en de twee 6+2 cons)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
[...]

Ook dezelfde versie?, dat staat op de modules

Hebben de nieuwe modules, dezelfde versie nummer als de oude?

[Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 14-01-2023 19:49]

• hhaans
freaky35 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Ook dezelfde versie?, dat staat op de modules

Hebben de nieuwe modules, dezelfde versie nummer als de oude?
Scherp! Oude modules versie 4.32, nieuwe modules 4.34

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hhaans schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Scherp! Oude modules versie 4.32, nieuwe modules 4.34
Snap het ff niet, je zegt dat het draait op 3200 tegen mij. Nu een andere set die niet werkt of mix je de modules of ?
[...]

• hhaans
Hackus schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Snap het ff niet, je zegt dat het draait op 3200 tegen mij. Nu een andere set die niet werkt of mix je de modules of ?
[...]
Sorry voor de verwarring.
Ik heb nu enkel de nieuwe modules erin zitten, in slots A2 en B2. Ik heb ze nog niet gecombineerd met de oude modules.
Inmiddels ook de gpu aangesloten met 2 separate kabels. (Beide van de nieuwe Seasonic psu)
Helaas nog geen gewenst effect, hij valt nogsteeds om de haverklap uit. Langste dat hij gister aaneengesloten heeft gedraaid was 55 minuten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maar de nieuwe clocken wel op 3200 ?

• hhaans
Hackus schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:27:
Maar de nieuwe clocken wel op 3200 ?
Ja, dat doen ze.
Ik moest xmp wel handmatig aanzetten om ze daar op te krijgen, dat was bij de oude modules ook.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hhaans schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Ja, dat doen ze.
Ik moest xmp wel handmatig aanzetten om ze daar op te krijgen, dat was bij de oude modules ook.
Dan is dat duidelijk.

bios updaten
Chipset updaten
Driver updaten

https://softwarekeep.com/...r-cause-and-how-to-fix-it

[Voor 14% gewijzigd door Hackus op 15-01-2023 11:44]

• freaky35
hhaans schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Ja, dat doen ze.
Dat is normaal,je zal ze altijd handmatig op xmp moeten zetten :)

• hhaans
Om te testen of het probleem bij de gpu lag, heb ik een tweedehands CPU met iGPU op de kop getikt (een ryzen 2200G).

Deze in het moederbord geprikt in plaats van de 3600, en de GPU er uit gehaald.
Het systeem bleef stabiel, wat mij doet denken dat het aan de CPU of de GPU moet liggen.
Ik heb nu de GPU er weer terug ingezet en het lijkt er op dat hij stabiel blijft. maar ik ga het eerst nog een paar uur testen.
Voor nu denk ik dat de ryzen 3600 de boosdoener is geweest.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee