• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-01 23:35

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Topicstarter
Vandaag heb ik een nieuwe CPU gekocht voor mijn PC.
Ik had(heb) een Ryzen 7 1700 en nu een Ryzen 9 5900X gekocht.

Echter krijg ik geen beeld en gaan de fans van de GPU ook niet draaien.
CPU fan draait wel.

Vervolgens mijn oude CPU erin gezet en alles werkt weer als vanouds.
Toen mijn BIOS geupgrade naar de laatste versie F51G maar ik zie nog geen verschil.

Er zit een 700 watt Sharkoon voeding in, zou deze niet goed genoeg zijn of moet ik het ergens anders in zoeken?

Bedankt voor jullie hulp!

CPU staat wel bij de supported versies van de BIOS overigens:
https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

Voeding: Sharkoon WPM700
GPU: Radeon RX480 Graphics (ook geprobeerd om eruit te halen en op te starten vanaf het moederbord, gaf geen verschil)

SSD Samsung 940
4x DDR4 geheugen, (ook geprobeerd 2 bankjes eruit te halen)
Moederbord Gigabyte GA-AB350-GAMING

[Voor 28% gewijzigd door Afvalzak op 14-01-2023 13:23]

Last.fm | Code Talks

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Start eens met een complete lijst van componenten.

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:13:
Start eens met een complete lijst van componenten.
Aantal componenten bijgevoegd, zijn er meer van belang? Ik heb getracht op te starten met bare minimum, geen GPU, 1 SSD en 2x RAM maar dit gaf geen verschil.

Last.fm | Code Talks

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Opstarten zonder gpu geeft hetzelfde resultaat, want je 5900X heeft geen GPU aanboord.

Volgens mij is je bios update niet gelukt want je moet een tussen stap (eerst minimum F40) doen en je kan daaarna alleen terug als je terug een oude bios flashed.

Dus welke bios versie stond erop en welke staat er nu op?

[Voor 3% gewijzigd door Damic op 14-01-2023 13:36]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Topicstarter
Ik weet niet previes welke er op stond, ik denk F31 en nu F51g.
F51G zie ik ook in de BIOS staan.

Ik kan terug naar de oude BIOS, welke tussenstap moet ik nemen?

edit: nu terug aan het draaien naar mijn originele bios. Ik zal de tussenversies op https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios eerst installeren voor ik de laatste installeer.

[Voor 39% gewijzigd door Afvalzak op 14-01-2023 13:48]

Last.fm | Code Talks

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Ik kan deze:
F51G zie ik ook in de BIOS staan.
niet rijmen met:
Echter krijg ik geen beeld …
Heb je de bios al een keer gereset? Na een update altijd eerst naar de defaults resetten. Pas daarna weer aanpassingen doen. Van te voren belangrijke instellingen dus even noteren om te voorkomen dat je systeem daarna Windows niet meer inkomt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Damic
  • Nu online
@Afvalzak F31 > F40 > F51g

@White Feather hij kan nog in de bios komen met de 1700, daarmee :)

[Voor 6% gewijzigd door Damic op 14-01-2023 14:00]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Topicstarter
Thanks @Damic dat ga ik proberen en klopt, met mijn oude CPU kan ik alles gewoon doen zoals normaal ;)

Bios reset gedaan en ook batterij er een minuut uit gehad etc. maar dat hielp allemaal niet.

-- update!

Na het stappenplan van @Damic uit te voeren is het gelukt.
Eerste keer booten ging wat buggy (BIOS laadde maar half etc.), maar na een herstart lijkt alles nu stabiel en kan ik mijn PC weer gewoon gebruiken met de nieuwe CPU.

Dank!

[Voor 38% gewijzigd door Afvalzak op 14-01-2023 16:29. Reden: update]

Last.fm | Code Talks

• Damic
  • Nu online
Dat is goed nieuws, nu de F51G erop staat moet je de volgende keer niet terug de F40 installeren, gewoon de nieuwe direct flashen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee