Waterschade motortje. Welke motor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:00
Hoi,

Ik heb een apparaat gekregen met waterschade. Hierdoor doet een motortje het niet meer. Ik krijg niet geïdentificeerd welk motortje het is.

Ik wil het motortje vervangen met eenzelfde of het geheel Tweaken.

- De snelheid waarmee hij draait is niet enorm belangrijk. Als het iets sneller of iets langzamer is dan zou dat prima zijn.
- De motor draait altijd dezelfde snelheid. Hij gaat enkel aan en weer uit als er ergens een vlotter gaat drijven. Het is eenvoudig 12v aan en uit dus.
- De behuizing kan gemod worden als dat nodig is.
- De gearbox draait nog.

De vraag:
Kan ik een geheel setje motor en gearbox vinden. Hoe zou ik de snelheid meten en wat is de terminologie om op te zoeken als ik diezelfde snelheid weer ongeveer wil?

Kan ik enkel het motortje vervangen en het tandwieltje overzetten?

Het vervangende onderdeel kost 89euro.

Het gaat om een apparaat wat een rol met fleece materiaal rondtrekt. Dit is om water schoon te maken in een aquarium. In de voorste ronde koker zit een motor. Die motor zit in een witte ronde behuizing die ik onder handen moet nemen.

Afbeeldingslocatie: https://fastly.jwwb.nl/public/t/q/t/temp-rrddxburrohzpvibdesg/1375274917.png

De hele motorbehuizing zoals hier heeft waterschade. Eenmaal open zien we de motor zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbWkFwe2MAdLQ5HCgZyacFGuv7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXYPUQlmpC1JkHVehLR0EZKs.jpg?f=fotoalbum_large

De motor is een combinatie van een gearbox en het motortje zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh7CANTx_CEOdTwce4RFpezsmp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbFsr2amQHOh4SHqBS2aFH11.jpg?f=fotoalbum_large

De gearbox kan van de motor af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR5_CzZ_KaxWVDaaHkVfT3hcYso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIw76SfMLT9tzLWG7N7K6NfZ.jpg?f=fotoalbum_large

De gearbox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlPvAbVvAzrTSxBxDotw5mf6yqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dy3XxjPeYJqTGaXorYkgbft1.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit nog een adapterplaat op de motor, maar dan is het eigenlijk een heel simpel motortje zo het lijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyJ5vkS-kVV-u24CSac1ioitC2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWsI6uCvEMokhNSnwlLtY3Xm.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Zou beginnen met het motortje uit elkaar te halen kijken wat er loos is, als je die lipjes terugbuigt kan het zwarte deel eraf waar de borstels waarschijnlijk zitten dan kan je zien of er iets verbrand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20

Rmg

Lijkt op een standaard reductiemotor, ik zou even kijken of dit dezelfde afmetingen zijn:

https://nl.aliexpress.com/item/32821437678.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Toerq Het motortje is niet geheel stuk. Hij is alleen door en door nat geweest en dat vertrouw ik niet. Ik heb hem werkend na heel wat drogen, maar waarschijnlijk zit het vol met corrosie en andere naarigheid.

Ik vertrouw dat niet op werking en op veiligheid, dus wil sowieso vervangen.

De controller die bij het apparaat zit schiet in beveiliging. Dus toen hij nog nat was ging hij een halve seconden aan en dan schoot de controller in error. Eenmaal droog doet hij het nu dus wel constant, maar zoals gezegd, liever vervangen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:05
Toerq schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:26:
Zou beginnen met het motortje uit elkaar te halen kijken wat er loos is, als je die lipjes terugbuigt kan het zwarte deel eraf waar de borstels waarschijnlijk zitten dan kan je zien of er iets verbrand is.
En dan? Wat wil je er precies aan repareren? Dit soort motoren kan je gewoon niets mee.

@World Citizen Kan je hem eens opmeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
WEBGAMING schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:19:
[...]

En dan? Wat wil je er precies aan repareren? Dit soort motoren kan je gewoon niets mee.

@World Citizen Kan je hem eens opmeten?
En waarom niet, als het alleen maar wat verroest is van binnen goed schoonmaken dan zal die het weer doen.

Ah lees net dat die het gewoon doet dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Toerq op 14-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Toerq schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:32:
[...]

En waarom niet, als het alleen maar wat verroest is van binnen goed schoonmaken dan zal die het weer doen.
Eerst was het verbrand, en nu is het verroest? Heb jij ooit zo'n motortje open gemaakt? Weet je überhaupt hoe het er uit ziet van binnen?

Wat moet er precies verroest zijn zodat het motortje niet meer werkt? En als er iets verbrand is, hoe wil je dat dan precies oplossen? Ga je het motortje opnieuw wikkelen?.

Deze motortjes zijn niet gemaakt om uit elkaar te halen of te repareren. En vaak ook best lastig om weer goed in elkaar te zetten. Als het versleten of kapot is koop je gewoon een nieuw motortje voor een paar euro.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 14-01-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
WEBGAMING schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Eerst was het verbrand, en nu is het verroest? Heb jij ooit zo'n motortje open gemaakt? Weet je überhaupt hoe het er uit ziet van binnen?

Wat moet er precies verroest zijn zodat het motortje niet meer werkt? En als er iets verbrand is, hoe wil je dat dan precies oplossen? Ga je het motortje opnieuw wikkelen?.

Deze motortjes zijn niet gemaakt om uit elkaar te halen of te repareren. En vaak ook best lastig om weer goed in elkaar te zetten. Als het versleten of kapot is koop je een nieuw motortje voor een paar euro.
Ik zij niet dat die verbrand was, ik zij open maken en kijken of er niks verbrand is. En roest kan je makkelijk weg krijgen het meeste is vliegroest en veel metaal zal er niet aanzitten. Rest is koper en messing en wat magneten. enja ik weet hoe die eruit ziet van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Toerq schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Ik zij niet dat die verbrand was, ik zij open maken en kijken of er niks verbrand is. En roest kan je makkelijk weg krijgen het meeste is vliegroest en veel metaal zal er niet aanzitten. Rest is koper en messing en wat magneten. enja ik weet hoe die eruit ziet van binnen.
Nee, dus is er ook niet zo veel wat kan (vast) roesten. Wat vliegroest op de rotor oid gaat de werking niet beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Dank voor al die informatie Tweakers!

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 14-01-2023 15:47 ]

FreeReef.nl

Pagina: 1