Toon posts:

Laser-sensor aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 21:44
Hi Tweakers,

Ik zit met een uitdaging.
Maatje van me heeft een lasersensor/reflectiesensor achter de deur hangen om vervolgens een belletje af te laten gaan als er iemand binnen komt.

Deze sensor is echter niet meer aangesloten en ook dusdanig ingebouwd dat er geen typenummer o.i.d. gezien kan worden.

Het systeem heeft wel ooit aangesloten gezeten en gewerkt, hierbij is o.a. een 230VAC > 12VAC PSU gebruikt, deze is ook nog aanwezig. Mij is niet duidelijk ofdat deze PSU constant met 230VAC bekrachtigd was, of juist geschakeld werd door de sensor.
Ook is me niet zeker ofdat de sensor op 230VAC werkt of op 12VAC, al lijkt dat laatste me onlogisch (DC is niet gebruikt in de eerdere installatie).

De sensor heeft een kabel met 5 aders, in de kleuren Blauw, Rood, Zwart, Bruin, Oranje.

Is er een mogelijkheid te achterhalen welke ader welke functie verricht? Of eigenlijk, vooral om erachter te komen met welke aders de voeding van de sensor verzorgt wordt? Bijv. door een weerstand o.i.d. te meten met een multimeter?

Benieuwd naar jullie tricks!

Foto's van de sensor en zijn aansluitingen:

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik denk 2 aders voor voeding
en een de overige 3 een NO en een NC contact.. met een gedeelde common

[Voor 13% gewijzigd door SMSfreakie op 14-01-2023 13:47]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48
Dat is IR trouwens ;) met langs de andere kant een reflector.

Het zou het volgende kunnen zijn, maar sommige kleuren kloppen niet:
BN/BU (BrowN/BlUe) = voeding
WH (WHite)=common
BK (BlacK)=no
GY (GreY)=NC

je kan gewoon met een diode test uitmeten/piepen.
De 2 dat direct piepen = nc en common
Dan de 2 dat een waarde aangeven zijn de voedingsspannings draden.

Edit: wat voedingsspanning kan zijn zijn deze meestal 12-24VDC en 90-250VAC

[Voor 9% gewijzigd door Damic op 15-01-2023 15:05]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:41
Op de zij- of achterkant van deze sensoren staat meestal de voedingsspanning.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee