Toon posts:

3 Routers

Pagina: 1
Acties:

• Fred G.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-01 14:31
Hoi Tweakers,

Vraag van een beginneling hier.

Situatie:

Ziggo internet, 350 Mb/s down, 35 Mb/s up.
Het 'gewone' witte Ziggo modem.

Aan dat modem hangt een TP-link router, een Archer 50. Vervolgens aan die Archer, naar zolder een 1 Gb kabel met daar aan een Linksys router. Aan die router weer een 1 Gb kabel naar een TP-Link Archer 55. Ik heb alle routers een eigen vaste IP range gegeven. De Ziggo modem heeft 192.168.178.1. De eerste router na het Ziggo modem in de woonkamer beneden heeft 192.168.0.1. De tweede router op zolder (verbonden met kabel) heeft 192.168.8.100. En de derde router, die daar weer aan zit, met een kabel van zolder naar de eerste heeft: 192.168.1.1.

Dus: 192.168.178.1 ---> 192.168.0.1 ---> 192.168.8.100 ---> 192.168.1.1

Dus iedere router heeft zn eigen IP range (zeg ik dat goed) en heb DHCP aan staan op alle routers. Op iedere etage een ander netwerk. Tevens heb ik naar de kanalen gekeken, dat was het lastigste op de begane grond, want daar zijn ook die WiFi signalen van de buren. Op zolder nergens last van.

Yes I know, veel routers, maar wel overal een sterk WiFi signaal. Misschien een logische gedachte zou zijn om een directe kabel te trekken van de eerste router (192.168.0.1) naar de derde router (192.168.1.1) op de eerste etage. Maar dat wil ik niet, want dan ligt er een kabel dwars door huis over de trap naar de eerste etage.

Wie weet of ik iets verkeerd heb gedaan, of wat beter/anders kan?

Bedankt alvast!

Groet Fred.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fred G. schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:29:

Wie weet of ik iets verkeerd heb gedaan, of wat beter/anders kan?
Ik zou het zeker niet zo adviseren om te doen. een enkele router is wat je uiteindelijk wil gaan gebruiken. Als het je om beter wifi-bereik is te doen; gewoon 1 netwerk, 1 dhcp-server, 1 router en blijf af van de overige WAN-poorten als je die gebruikt. Een WAN-poort gebruik je alleen op de plek waar ook echt het internet binnenkomt. Gebruik die routers dus als veredelde switch/access point.

Dit is wel erg ongebruikelijk in een thuisnetwerk.

[Voor 11% gewijzigd door Gunner op 14-01-2023 12:33]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat wil je bereiken met deze setup?

Je hebt hier drie van elkaar gescheiden netwerken ingesteld. Dat is in een appartementsgebouw logisch (al kan dat een stuk eleganter), maar in een gezinswoning erg onhandig. WiFi roaming gaat alvast niet werken zo, apparaten gaan elkaar niet kunnen bereiken.

Alles begint met doel vaststellen. Pas dan weet je welke middelen wel of niet passend zijn.

Soittakaa Paranoid!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:55

ricardo246

Life's what you make it!

Meet mijn boven buurman --> waarom zoveel netwerken

Voor een simpele set-up zoals de jouwe zou ik het volgende doen:
Ziggo modem DHCP aan.
Alle andere routers DHCP uit
Op alle Routers en Ziggo Modem het zelfde SSID en password.
Ziggo modem IP adressen laten uitdelen vanaf 192.168.0.30 (of zoiets)
En dan de IP adressen lager dan 192.168.0.30 gebruiken om je Routers (of ander spul) een vast ip adres te geven (dan zijn ze ook benaderbaar).
Eigenlijk maak je zo van je routers een soort van accespoint.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Fred G.
Hey wat leuk, nu al reacties.Top!

De situatie was met beneden, op begane grond, één router en de tweede etage, zolder één router. Ik denk dat die situatie in de gemiddelde betonnen ééngezinswoning niet uitzonderlijk is. Later, is de derde router op de eerste etage erbij gekomen. Ja, dan kom je uit op drie netwerken. Het is inderdaad vrij veel, en dat komt door het derde netwerk. Maar wat ik dacht hiermee te voorkomen is dat één gebruiker de volledige bandbreedte wegtrekt?

Grt Fred

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat laatste probleem heb je hier niet mee opgelost. Wat voor verkeer heb je zodat je wilt voorkomen dat 1 gebruiker het gehele netwerk in beslag neemt? En welk verkeer moet er juist wel altijd blijven werken?

Wanneer je de routers configureert kun je kiezen tussen een router of access point modus. Die laatste wil je hebben. Dan kun je wel wifi instellen en de bekabelde poorten gebruiken, maar creëer je 1 netwerk. Je zou vervolgens moeten kijken naar quality of service (QoS) of rate limiting om ervoor te zorgen dat niet iemand de lijn vol trekt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja dat is wel uitzonderlijk zoveel netwerken. Het creëert meer problemen dan oplossingen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Fred G. schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:09:
Hey wat leuk, nu al reacties.Top!

De situatie was met beneden, begane grond één router en de tweede etage, zolder één router. Ik denk dat die situatie in de gemiddelde betonnen ééngezinswoning niet uitzonderlijk is. Later, is de derde router op de eerste etage erbij gekomen. Ja, dan kom je uit op drie netwerken. Het is inderdaad vrij veel, en dat komt door het derde netwerk. Maar wat ik dacht hiermee te voorkomen is dat één gebruiker de volledige bandbreedte wegtrekt?

Grt Fred
De situatie met zoveel routers is (voor een tweaker) niet zo heel gek, omdat die nog weleens routers in een la hebben liggen die prima te gebruiken zijn als access point.

De situatie met zoveel aparte netwerken is juist wel gek, dat maakt je leven alleen maar heel lastig. Het is ook vaak een beginners ding (heel zelden zie je wel een tweaker met router achter router, expres, maar niet vaak).
Zet die routers (op de 1e na uiteraard) in access point modus, zet de wifi overal hetzelfde, en je hebt een aardig netwerk. Zo heb ik het zelf ook.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:52
Klinkt alsof je beter af gaat zijn met bijvoorbeeld een TP-link deco systeem. Dan heb je een enkel netwerk met goede dekking. Mogelijk moet er zo hier en daar een switch bij, maar als alles draadloos werkt is zelfs dat niet nodig

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:55

ricardo246

Life's what you make it!

Wat je gaat krijgen met aparte netwerken is dat je boven , de thermostaat beneden niet kan bedienen.
Of beneden de L/L warmtepomp boven niet. Je TV ziet je NAS met films niet, en zo kan je nog wel even doorgaan.
@boven buurman; TS heeft de apparatuur al, beetje zonde om dan weer extra spul te moeten kopen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Inderdaad, waarom nu aanraden om weer extra nieuwe spullen te kopen?
Die routers kunnen eenvoudig in accespoint mode gezet worden met TP-link smartip/dhcp.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Volgens mij wil je vooral een apart access point op iedere verdieping. Dat klinkt als een goed plan.

Je gebruikt nu routers met ingebouwd access point; dat kan. Maar dan is het wel beter om die routers alleen als access point in te stellen en niet als router. Dan zitten ze in dezelfde IP range en kunnen je apparaten elkaar wel bereiken. Vaak is dat wel mogelijk op je routers, zoals The_Doman hierboven zegt.

• Fred G.
Leuk, en leerzaam jullie antwoorden.
Het grappige is dat ik van ieder netwerk mn NAS kan benaderen. Waarom weet ik niet. De NAS hangt dan ook met een kabel aan het modem/router van de Ziggo.

De (vaste) computers in het netwerk hoeven wat mij betreft elkaar niet te zien. Mijn vaste PC boven op zolder draait op het netwerk op de eerste etage. Die staat bovenaan de trap naar zolder. Er hangt ook een netwerkkabel aan, maar die gebruik ik niet. Ligt naast de PC. Draadloos schakel ik naar de twee boven netwerken op de eerste en de tweede etage.

Beneden, in de woonkamer zit ik vaak aan mn laptop, op het netwerk op de begane grond.

Het zou theoretisch wel mooi zijn om er één netwerk van te maken, heb ik wel eens gehad een tijdje geleden toen nog met twee routers. Het WifI gedeelte van de Ziggo modem/router gebruik ik niet.

Grt Fred

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 22:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Fred G. Je gebruikt nu 3 routers in router mode om je Wifi netwerk te verbeteren.
Dat is zwaar overdreven inzetten van techniek en gaat je gegarandeerd een paar keer een technisch probleem opleveren waar je niet zo 1,2,3 uit gaat komen, of helemaal niet uitkomt.
De oplossing is gelukkig simpel. Je blijft die routers gebruiken als Wifi punten maar je gaat de router mode ervan uitschakelen, waardoor het een switch met Wifi AP wordt.

Let op dat je op al deze routers (nu switches) ook de DHCP servers uitzet. (als dat niet al vanzelf is gegaan). En dat je waar nodig kabels omsteekt van een WAN naar een LAN poort.

Hiermee ga je in je hele netwerk dan één IP range gebruiken, die van de DHCP server in je Ziggo modem: 92.168.178.x. Je netwerk is veel eenvoudiger qua setup en minder foutgevoelig.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:54
Fred G. schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:54:
Het grappige is dat ik van ieder netwerk mn NAS kan benaderen. Waarom weet ik niet. De NAS hangt dan ook met een kabel aan het modem/router van de Ziggo.
Het lokale netwerk van de Ziggo-doos is het buitenste van je eigen netwerken, dus alle anderen kunnen daarbij. In principe kunnen apparaten van de LAN kant wel naar de WAN kant, maar andersom niet (mits niet anders ingesteld). Als je de NAS dus achter een van de andere routers zou hangen en die probeert te benaderen van een computer aan de Ziggo-doos dan lukt dat waarschijnlijk niet.

• Fred G.
@remco_k

Dat ga ik proberen. Maar wel op een dag dat de gezinsleden er niet zijn.
Fysiek hoef ik dan als t goed is niks kwa kabels te veranderen, toch? op iedere router van WAN naar LAN poort? Zo is het nu ook, maar inderdaad alles onder DHCP.

Even kijken hoe dat bevalt. Ik heb nu geen klachten kwa snelheid overigens.

Grt Fred

• remco_k

remco_k

@Fred G. Je moet alle kabels uit de WAN poorten van je routers halen en in een LAN poort steken. Tenzij je in de router de WAN poort kunt omzetten naar een LAN poort. Dan moet je dat doen.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• remco_k

remco_k

Hou er rekening mee dat je sommige apparaten opnieuw moet starten om het nieuwe ip adres te krijgen. Tot die tijd zullen sommige niet werken.

Alles kan stuk.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:44
@Fred G. Als je de tips van @remco_k volgt moet je wel ook nog even op eigen routers het lanadres instellen op 192.168.178.x. voor elk van de 3 routers een verschillende x. Buiten de range van je ziggo router. Je eigen routers gaan namelijk niet met dhcp een adres vragen aan de ziggo router.

• Fred G.
remco_k schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:33:
@Fred G. Je moet alle kabels uit de WAN poorten van je routers halen en in een LAN poort steken. Tenzij je in de router de WAN poort kunt omzetten naar een LAN poort. Dan moet je dat doen.
Ik dacht "Router in", een WAN poort, ---> en "Router uit" een LAN poort?

• Fred G.
W1ck1e schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:40:
@Fred G. Als je de tips van @remco_k volgt moet je wel ook nog even op eigen routers het lanadres instellen op 192.168.178.x. voor elk van de 3 routers een verschillende x. Buiten de range van je ziggo router. Je eigen routers gaan namelijk niet met dhcp een adres vragen aan de ziggo router.
Dus respectievelijk voor iedere router voor de "x", 2, 3, en 4??

192.168.178.x ---> 192.168.178.2 ---> 192.168.178.3 ---> 192.168.178.4 ?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:44
@Fred G. Nee, alleen lan poorten gebruiken tussen de routers. (de wanpoort van je modem/router van ziggo is de coax aansluiting)
Ja, bijvoorbeeld 192.168.178.x ---> 192.168.178.2 ---> 192.168.178.3 ---> 192.168.178.4.

en 2,3,4 vallen alle 3 buiten de dhcp range die je ziggo modem/router heeft. (tenminste dat is bij mijn ziggo modem, die zwarte giga)

[Voor 23% gewijzigd door W1ck1e op 14-01-2023 16:01]

• Fred G.
Duidelijk.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
The_Doman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:28:
Die routers kunnen eenvoudig in accespoint mode gezet worden met TP-link smartip/dhcp.
In Accespoint mode en gebruik van smartip/DHCP kan je als het goed is de WAN poort van de routers gebruiken.
Ze krijgen dan automatisch een IP adres van de Ziggo modem/router DHCP server.
Probeer het uit zou ik zeggen. :)

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-01 21:39
Yes I know, veel routers, maar wel overal een sterk WiFi signaal. Misschien een logische gedachte zou zijn om een directe kabel te trekken van de eerste router (192.168.0.1) naar de derde router (192.168.1.1) op de eerste etage. Maar dat wil ik niet, want dan ligt er een kabel dwars door huis over de trap naar de eerste etage.

Heb ook al heel wat afgeprutst maar volgens mij is de de ideale situatie, modem > router > switcht en daar bekabelde wifi points aanleggen van zelfde merk bijvoorbeeld unifi access points kun je alles instellen en ook nog roaming toepassen en eventueel per gebruiker de data instellen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee