Thermal Design Power van een processor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:30
Zeer waarschijnlijk is mijn vraag al vaker gesteld, dus bij voorbaat mijn excuses voor het opnieuw stellen.

Op verzoek van een buurjongen, bezig met een studie op het gebied van audio, doe ik onderzoek naar een geschikte PC voor zijn te gebruiken software, zijnde FL Studio.
Van deze software enige hardware aanbevelingen gevonden, een i7 of i9 (11e en 12e generatie).
Ik onderzoek nu de 13 generatie, i7-13700K, i9-13900F en i9-13900K.
Van de K versie staat een zeer uitvoerige test op deze website.
En deze test leidt bij mij tot de volgende vraag, kijkend naar de specs van de 13700K en 13900K.
Op de website van Intel staat bij beide procesoren:
Processor Base Power : 125W
Maximum Turbo Power : 253W
Bij de 1300F staat : 65W, resp 219W

Maar in de test lees ik o.a. als verbruikt vermogen, zo heb ik begrepen:
13700K : 250W en 13900K : 342W.

Ik kan mij daar iets bij voorstellen, de 13900 heeft meer cores en threads dan de 13700, maar waarom dan toch bij Intel dezelfde waardes en wat betekenen deze Power getallen in relatie tot het gemeten vermogen in de test.
En het is voor mij jammer, dat ik van de 13900F nog geen testresultaten heb kunnen vinden.
Alle door mij gevonden reviews gaan over de K serie, dus een vergelijk met de F kan ik daardoor niet maken.
Ook probeer ik de AMD erbij te betrekken, van de Ryzen 9 vind ik 170W als getal.
In de tweakers test staat bij de 7950X ook 250W vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Niet om het een of ander, maar wat is precies je vraag? Ik zie vooral een hoop getallen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Enerzijds dezelfde TDP voor de i7-13700K en de i9-13900K (125W, 253W) en anderzijds de verschillende waardes, die ik in de test zie staan, 250W bij de i7 en 342W bij de i9.
De laatste getallen heb ik gevonden in:
Intel 13th Gen Core Raptor Lake Review, Core i5 13600K, i7 13700K en i9 13900K getest bij punt 18.

Anders gezegd, hoe moet ik de TDP getallen, die ik in de specs van processoren vind, begrijpen / interpreteren als het om echt stroomverbruik gaat en het kiezen van een goede koeler waarbij ook weer een TDP getal wordt vermeld.
Samengevat, gelijke TDP bij de i7 en i9, maar toch een verschillend stroomverbruik.

En wellicht een toelichting op de op deze website uitgegeven uitleg van TDP:
De TDP is de maximale hoeveelheid warmte die het koelsysteem van een chip geacht wordt nog af te kunnen voeren uitgedrukt in Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Anders gezegd, hoe moet ik de TDP getallen, die ik in de specs van processoren vind, begrijpen / interpreteren als het om echt stroomverbruik gaat en het kiezen van een goede koeler waarbij ook weer een TDP getal wordt vermeld.
Niet.

Kijk naar daadwerkelijk stroomgebruik en bekijk in de reviews van de koeler in kwestie hoe die presteert met een processor die vergelijkbaar verbruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 14-01-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-07 17:45
TDP zegt eigenlijk heel weinig omdat processors gewoon over het TDP heen boosten zolang er 'ruimte' is. Die 'ruimte' wordt op basis van een hoop parameters bepaald.

Zoals hierboven gezegd, kun je beter reviews lezen. Sommige reviews nemen ook mee wat de performance is als je het maximale stroomverbruik in de bios limiteert. Het is namelijk zo dat de CPUs exponentieel meer vermogen opnemen voor de performance. De laatste 10% performance is qua stroomverbruik dan ook erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Daarom is jammer, dat ik over i9-13900F nog geen reviews kan vinden.
En ook niet van de i7-13700F.
Kennelijk is de F niet interessant genoeg in dit hoge segment.

Ik heb nog eens de requirements van de software FL Studio doorgenomen, hierin staan de i7-11700K t/m i9-12900K en enige Ryzen 9 modellen.
Met hierbij als opmerking:
FL Studio utilizes multi-core CPUs but, beyond a certain point, more is not necessarily better.

En dan voldoet ook de nieuwe i7-13700F als het om cores en threads gaat.
En de bijbehorende vermelde max TDP van 219W, daar een koeler bijnemen met een TDP van 250W, zo neem ik aan, bijv de BeQuit of de Noctua.

Maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:08
Ik zou het eerst eens testen op een PC die je voor handen hebt, voor je een of andere over de top PC in elkaar knutselt terwijl de minimum specs echt een heel stuk lager liggen (2GHz AMD of Pentium 3, 4GB RAM). Dan kan ik me niet voorstellen dat een 5600x een probleem gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Ondertussen ook e.e.a. gelezen over de AMD Ryzen, o.a. de Ryzen 9 7900.

https://www.tomshardware....d-ryzen-5-7600-cpu-review
AMD Ryzen 9 7900, Ryzen 7 7700, and Ryzen 5 7600 Review
Intel's Raptor Lake has improved tremendously over the prior-gen Alder Lake, but they still suck more power, and thus generate more heat, than any of the Ryzen 7000 processors. 
Overall, AMD has superior power consumption, efficiency, and thermal output, so you'll end up with a cooler and quieter system of you opt for Ryzen 7000.

https://www.guru3d.com/ar...0_processor_review,1.html

Maar ook in bovenstaande reviews alleen de Intel K serie in de vergelijkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:16
TDP moet je helemaal niet naar kijken, dat zegt slechts iets over de koeler die je nodig hebt (als je een moederbord hebt dat de intel spec respecteert (dat doet eigenlijk geen enkel fatsoenlijk moederbord).

Waar je naar moet kijken zijn de powerlimits die het moederbord hanteert dat je wil gaan gebruiken (of je moet zelf powerlimits gaan stellen), die powerlimits bepalen namelijk wat de cpu maximaal mag verbruiken, en dus ook wat voor koeler je nodig hebt als je verwacht dat dit maximale verbruik aan te tikken.

Echter heel veel software verbruikt niet maximaal, en komt daar vaak zelfs niet eens in de buurt.
Wat je dus eigenlijk wil doen is, bepalen wat 'jouw' software doet tijdens jouw gebruik. Ook al kan de cpu 253W verstoken (PL2 voor een 13900K bij Intel stock settings), mogelijk verbruikt deze tijdens het gebruik van "FL Studio" maar 80W, of 100W of 140W. Dat zijn de zaken die je wil meten (en weten) voor dat je om een specifiek software pakket een systeem gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Inmiddels een voor mij interessant artikel gevonden op

https://www.anandtech.com...ower-scaling-13900k-7950x

The Ever Changing Definition of TDP (Thermal Design Power)
One of the most frustrating talking points surrounding processors involves TDP, or more specifically, what TDP even is. While the term has a fixed definition – Thermal Design Power – what that actually means in regards to the specifications of a product varies from one hardware maker to the next. Even Intel and AMD have slightly different definitions of TDP (despite sharing the x86 CPU market), which makes it a complicated and at-times confusing term. In short, TDP is no longer an unflinching guide to the maximum power consumption from a specific processor – or even how much heat energy can dissipate from a processor

This is is a matter we have given plenty of column inches to over the years, so below are some previous articles on the subject of power and TDP.

Vervolgens wordt in dit artikel het verlagen van de TDP behandelt van de i9-13900K en de Ryzen 9 7950X.

The most important thing we observed was that at 65 W, the Ryzen 9 7950X processor outperformed the Intel Core i9-12900K at default settings in the CineBench R23 multi-threaded test, which is nothing short of impressive. Since then,
Intel released its 13th Gen Core series codenamed Raptor Lake, so the overall playing field has been leveled some. But still, it shows the potential value in dialing down the power consumption of a flagship CPU, as the 7950X was able to deliver 80% of its peak performance at under half the power consumption.

Waar zo'n verzoek van een buurjongen voor mij als 75+er allemaal toe kan leiden.
Pagina: 1