Kan dit asbest zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakey
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_RjtLRVxia2Qz1qlFpjblVhBZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMynnqQ3uCi3zVWl4pU4tZck.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam dit tegen tijdens het klussen (oud pand). Aangezien ik een aardige laag in m'n gezicht kreeg: zou dit asbest(cement) kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja.

Of gips. Testen voor de zekerheid. Detailfoto helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb je even een eigen topic gegeven, een oud topic hergebruiken is niet de bedoeling.

Met hierboven, deze foto zegt te weinig. Het kan het wel of niet zijn zo simpel is het. Heb je zelf al proberen te onderzoeken waar het eventueel op zou kunnen lijken?

https://www.google.com/search?q=asbest+herkkennen+plafond bijvoorbeeld geeft wat opties om even door te nemen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bouwjaar kan een hint zijn. ik gok dat het vooroorlogs is en dat het pand in basis te oud is voor asbest.

veder kan je eigenlijk alleen maar testen om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:55
Met riet in het stucwerk ook in onze jaren 70 woning. Er is weinig informatie om zomaar te zeggen: Wel of geen asbest. Onder andere leeftijd van de woning is dan wel handig om te weten. Bij woningen van voor 1993 / 1994 met geen volledige renovatie zijn eigenlijk altijd asbest "verdacht". Zie ook Milieucentraal: Asbest in en om het huis

In het andere draadje stond al wat info over labs / bedrijven waar je het een en ander kan laten onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Op afstand kunnen we nooit een goed antwoord geven.

Het is inderdaad wat je ziet....riet en stucwerk. ik neem aan dat dit een plafond is?
Het stucwerk kan hier cementstuc zijn. Nu zouden dat niet meer zo vaak toepassen op plafonds, en gebruiken we op plafonds gips voor stucwerk.
In stucwerk kan asbest voorkomen, echter dit komt zelden voor.

Voor rond 40 euro kan je zelf een asbest-test bestellen bijv. eurofins of het monster te verzenden naar een laboratorium. Meestal is dit PLM.

Je kan ook contact zoeken met een asbest-inventarisatiebureau (meestal een DIA'er).
Die zal gelijk ook hele woning onderzoeken op asbest. (Kosten tussen 300 en 500 euro + mogelijk kosten ivm meerwerk).

[ Voor 35% gewijzigd door MedionAkoya op 15-01-2023 22:56 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
toevallig een jaren dertig woning? die rachels met riet er tegenaan, vastgezet met handgesmede spijkers en ijzerdraad en dan stuc erovereen ziet er uit als een doodnormaal 'stuc op riet' platfond van een jaren dertig huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kan ja, waarschijnlijk nee
Pagina: 1